2022-05-20, 13:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Varför inte? Om andra kan ha hus och trädgård har jag också rätt till det om jag vill.

Detta har nog varenda människa med skötsam ekonomi råd med.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3...content=iphone
Citera
2022-05-20, 13:56
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, max 30%.
Även om husägare får dubbel bajsmacka med elpris som plötsligt är på 5000-15000 per månad i värsta fall och en ränta, om de inte bundit den redan, på 4-5% så kommer de inte sälja till lågt pris. Det finns stort behov av bostäder.

30%??? Då är vi nere på 2020 års priser.
Du är medveten om vi har en global recession i juli och totalt global ekonomiskt armageddon inom 6 månader.
Citera
2022-05-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
10 % nu i år ja. Men om det är - 50 % om några år så kommer garanterat många att sucka tungt när man pratar om bostadspriserna.

Det är nog ofta medelklass som köper villor för 10 MSEK och en förlust på 5 MSEK är inte småpengar. Speciellt inte om folk förlorar sina arbeten vilket kan ske framöver.
Hur ska bostadspriserna gå ner när de är bostads brist?
Citera
2022-05-20, 14:14
Moderator
Humbugs avatar
Jag hade hoppats på lite mer, men det går åt rätt håll iallafall. Detta kombinerat med sänkt kontantinsats för oss förstagångsköpare kanske ger mig nåt mer än ett fallfärdigt ruckel.
Citera
2022-05-20, 14:45
Medlem
Ath på lägenheter på Hemnet just nu.. har aldrig varit över 15000 tidigare.. många som trängs i dörren nu
Citera
2022-05-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Bostadsbrist gäller endast hyresrätter.
Vill jag ha en br eller hus så kan man köpa ett hus eller br 100 meter bort imorgon om Man så vill.

Är det brist då? Nej det är det icke.
Citera
2022-05-20, 15:13
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Varför gick priserna ner 10-15% 2017/2018 om det råder så kallad ”bostadsbrist”? Varför kan man då få en hyresrätt på dagen i Växjö? https://cornucopia.se/2022/05/ingen-...-minst-ett-ar/
Citera
2022-05-20, 15:33
Medlem
Är ju inte så dramatiskt än så länge:
https://valueguard.se/article/109

"I båda städerna föll bostadsrättspriserna rejält jämfört med hela april, i Stockholm med 1,7 procent och i Göteborg med 1,3 procent. Detta kan jämföras med andra halvan av mars 2020, då det inledande coronafallet på bopriserna kom. Då föll bostadsrättspriserna med ungefär 4 procent i Stockholm och ungefär 2 procent i Göteborg."

Det är nog såhär det kommer bli, en sakta nedgång med 7-10% i år i nominellt per år, och sedan lite inflation på det. Men värre än så är det nog bara hyrestorskarna som tror på.
Citera
2022-05-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Varför gick priserna ner 10-15% 2017/2018 om det råder så kallad ”bostadsbrist”? Varför kan man då få en hyresrätt på dagen i Växjö? https://cornucopia.se/2022/05/ingen-...-minst-ett-ar/
I Stockholm å Göteborg.?
Citera
2022-05-20, 15:56
Medlem
early.birds avatar
Citat:

Det kanske är bostadsbrist för personer som vill leva själva utan att behöva anpassa sig till en annans persons egenheter. Vi ska väl alla kunna kräva en egen bostad? Eller..?

Jag är övertygad om att Sveriges population kan minst fördubblas med samma bestånd av bostäder. "Bristen" finns alltid där. Bristen skapas av boendestandarden. Det är fullt möjligt att 10 personer har varsin slaf i ett 10 kvadratmeter "stort" rum. Var går gränsen? 20 pers?

Sverige har inga kåkstäder än så länga. Men vänta bara, det kommer andra boendeformer snart. Orsaken till att kåkstäder saknas i Sveriges är alla bidrag till folk som inte skulle ha råd med någonting alls. Du och jag betalar ju för det.

Så brist, jag tror inte det.

________
Who came first? The prayer or God?
Citera
2022-05-20, 16:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Bostadsbrist gäller endast hyresrätter.
Vill jag ha en br eller hus så kan man köpa ett hus eller br 100 meter bort imorgon om Man så vill.

Är det brist då? Nej det är det icke.
Det som det är brist på är hyresrätter med låg hyra. Dessutom är det nog viss brist på villor.
Citera
2022-05-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det som det är brist på är hyresrätter med låg hyra. Dessutom är det nog viss brist på villor.

Det är brist på villor eftersom det är för dyrt för Elsa 83 och Gunilla 68 att sälja. De kan sälja villan och flytta till en tvåa i samma stad (som de måste casha då de är pensionärer), men bäst livskvalitet/bo-krona får de om de bor kvar. Så därför gör de det. De flesta blir slutligen utburna ur sina villor.

40-talisterna är ett stort "köttberg" som killen med lien och luvtröjan snart kommer att sätta klorna i på löpande band. Då blir det en del mexitegelkåkar med bruna vävtapeter tillgängliga för unga hipsterföräldrar med retrobarnvagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in