2022-05-20, 22:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseLixon
Med tanke på hur fel de prognostiserade inflationen så är nog 10% i underkant...🤨

Prognoserna vill ju inte skapa heller. Gäller för banker, riksbank och experter att kunna så ett frö utan att skapa panik också. Dom får sitt levebröd från det dom ger prognoser om.

Så dom måste överväga väldigt noga, klart dom har mer träffsäkra prognoser inom stängda rum.
Citera
2022-05-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ganska stor påverkan för dem som precis har köpt en bostad...
Den personen som beslutade sig för att köpa en lägenhet för 10 miljoner kommer att realisera en förlust på en miljon.

Knappast en piss i havet.

Ja och?
Det är när du säljer du går med vinst/plus eller?
Bara hålla i, inte mer med de.
Citera
2022-05-20, 23:28
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Ja och?
Det är när du säljer du går med vinst/plus eller?
Bara hålla i, inte mer med de.

De som inte har möjlighet att hålla i kommer att få det tufft.
Prisfallet har precis börjat och så länge :

- Börsen går skit,
- Ukrainakriget rullar på och
- Inflationen ökar tillsammans med räntorna

Så kommer bostadsmarknaden att vara mindre förutsägbar än den varit tidigare.

Håhåjaja nu tar jag mig ett glas vin och häller upp lite mer chips
Citera
2022-05-20, 23:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

- Börsen går skit,

Jag ser fram emot detta. Tider av kris är då förmögenheter byter händer och innovation och förnyelse nödvändiggörs. Jag utgår kanske felaktigt från att min egen förmögenhet kommer kvarstå relativt intakt, men sammantaget är de närmaste åren förhoppningsvis en nyttig återställare.
Citera
2022-05-20, 23:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Är inte sådan kris som folk vill få det till via lån. De flesta som lånat 85% och har mycket i lån som köpte för ett par år sedan har amorterat på bolånet och kan fortsätta 3-4 år till utan problem. Om räntan då fortsätter att stiga så förlänger man bara lånet ytterligare på 30 nya år och sänker månadskostnaden motsv. räntehöjningen.

Tillslut är man under en gräns, när man inte längre behöver att amortera och då är det lugnt igen.

Tror seriöst det är få familjer med Villa som inte kan lägga 30 000 kr på ränta och amortering per månad. Har man en samlad årsinkomst på 1 MKR så är det lungt. Sen är det många som har betydligt mer än så.
Det är snarare andra saker som blir nedprioriterat inte att betala tillbaka på ett huslån.
Du tror inte att andra blir lidande när alla pengar spenderas på boendet?
Det är då arbetslösheten ökar och ska man leva på a-kassan är månadskostnaden för huset olöslig, skilsmässan kommer som ett brev på posten, vad det gör för bostadsmarknaden kanske du själv kan räkna ut?
Citera
2022-05-20, 23:48
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag ser fram emot detta. Tider av kris är då förmögenheter byter händer och innovation och förnyelse nödvändiggörs. Jag utgår kanske felaktigt från att min egen förmögenhet kommer kvarstå relativt intakt, men sammantaget är de närmaste åren förhoppningsvis en nyttig återställare.

Man ska ha mycket av det som andra har lite av. Snart kommer en som kommer att vara fantastisk att köpa fastigheter i.

Bankerna kommer att få kreditförluster och högt belånade bostadsägare kommer att förlora sina livs besparingar.

Om soppan i Ukraina fortätter tillsammans med komponent-bristen som dessutom är toppat med inflationen så ser det riktigt jävla illa ut.
A perfect storm is brewing.
Problemet är att svensk ekonomi kommer att bromsa in så inihelvete när byggbranschen tvärnitar.

Jag var förbi Byggmax igår och kollade på priser på byggmaterial.
En del varor hade ökat med 40-50% på ett år. En datapunkt skapar såklart ingen vetenskaplig undersökning men byggandet kommer att stanna av.

Undrar hur värdet på fritidshus kommer att utvecklas de närmaste åren?
Citera
2022-05-21, 00:10
Medlem
Citat:

- Börsen går skit,

Känns inte helt orimligt att något parti går till val med att tillfälligt slopa amorteringskravet.
Det kommer nog göras en hel del insatser om de märker att folk får de för tufft.
Sen kan inte räntorna skena allt för mycket heller för då kommer ekonomin gå åt skogen.
Vi lever trots allt i ett välbärgat land med goda statliga resurser så jag är inte speciellt oroad.
Hade vi bott i Nigera hade det varit en annan femma.
Citera
2022-05-21, 00:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Du skall nog se att befolkningsökningen kommer stanna totalt, invandringen efter valet kommer närmast bli noll då samhället och stat fått så mycket högre utgifter i och med krig och inflation.

Mindre nybyggnation kommer även betyda att kommun och stat inte kommer kunna sälja mer tomter vilket kommer leda till mindre intäkter för dessa.

Detta kommer göra att dessa kommer behöver strama åt inom sektorer vilket även blivit mer ansträngd i och med inflationen.

Vilket kommer leda till att folks löner inte kommer öka när inflationen är högre vilket gör oss "fattigare" (vi har det egentligen alldeles för bra här i landet). I värsta folk att folk i vissa sektorer kommer bli av med sina jobb.

Vilket kommer leda till att stat och kommun kommer få sänka priserna på sina mark och tomter rejält för att inte tappa för mycket inkomster vilket kommer göra det billigare att bygga nytt, speciellt villor.

Vilket kommer leda till att andra bostäder kommer sjunka i pris.

Vilket...

Då har vi inte ens gått in på högre räntor.
Fortsätter detta nu ett par år så kan vi se en rejäl sättning på priserna. Har man inga mer ess i rockärmen nu vilket det inte verkar så kan tiden vara inne för detta. Men vem vet.

Jag är ledsen, men tyvärr kan jag inte ge dig ett enda rätt här.
Citera
2022-05-21, 00:16
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Känns inte helt orimligt att något parti går till val med att tillfälligt slopa amorteringskravet.
Det kommer nog göras en hel del insatser om de märker att folk får de för tufft.
Sen kan inte räntorna skena allt för mycket heller för då kommer ekonomin gå åt skogen.
Vi lever trots allt i ett välbärgat land med goda statliga resurser så jag är inte speciellt oroad.
Hade vi bott i Nigera hade det varit en annan femma.

Räntorna har inte med det att göra. Problemet är att för mycket pengar har tryckts under Covid och inflationen skenar.
Höjs inte räntorna blir inflationsläget ohållbart.

Festen är slut och nu ska kalaset betalas - Räntan måste höjas tills dess att inflationen lugnar sig.

Dessutom den här skiten som Putin håller på med:
Jag tankade min bil idag- 2000:- diesel
För ett år sen kostade det 1300:-
Citera
2022-05-21, 00:19
Medlem
Citat:
Räntorna har inte med det att göra. Problemet är att för mycket pengar har tryckts under Covid och inflationen skenar.
Höjs inte räntorna blir inflationsläget ohållbart.

Festen är slut och nu ska kalaset betalas - Räntan måste höjas tills dess att inflationen lugnar sig.

Dessutom den här skiten som Putin håller på med:
Jag tankade min bil idag- 2000:- diesel
För ett år sen kostade det 1300:-

Ja hör vad du säger.
Sverige behöver dra ner brallorna och hjälpa folket.
Polen tog bort moms på mat och sänkte skatten för företagare t.ex.
Sverige sänker soppan 1,1 kr sen är den ändå lika dyr.
Nä, det räcker inte..
Men jag vill tro att ett regeringsskifte kan vara precis vad vi behöver nationellt iaf.
Sen är vi självklart otroligt påverkade av världsekonomin oavsett.
Citera
2022-05-21, 00:23
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ja hör vad du säger.
Sverige behöver dra ner brallorna och hjälpa folket.
Polen tog bort moms på mat och sänkte skatten för företagare t.ex.
Sverige sänker soppan 1,1 kr sen är den ändå lika dyr.
Nä, det räcker inte..
Men jag vill tro att ett regeringsskifte kan vara precis vad vi behöver nationellt iaf.
Sen är vi självklart otroligt påverkade av världsekonomin oavsett.

Det kommer att bli tufft några år framöver!
Vi kommer alla få vara med och bidra.

En stor del av inflationen består av ökade energipriser.
Tack för det Putin!
Citera
2022-05-21, 00:38
Medlem
JackBlacks avatar
När bostadspriserna faller brukar det sällan vara lite och långsamt. Jag tror på ett större snabbare fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in