2022-05-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så varför går priserna ner nu och inga bud

Jävla idioter som är i förnekelse.

Panikerar? Nej, bankerna lånar inte ut lika mycket längre.

Svenskar är inte cashtunga när de behöver 85% belåning.
Handlar inte om att betala bra för bra boende, handlar om att ha råd.
Nej t såna som dig som bor i hyresrätt lånar de ej ut pengar t .
Citera
2022-05-19, 16:54
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag har jobbat på bank och varit i finansvärlden längre än du själv.

När någon får ett bolånelöfte så är det baserat på en exempelränta? Ja eller nej?
Självklart ja.
Denna exempelränta baserar sig på nuvarande räntor.
Samma lånelöfte används sedan för att buda på fastigheter.
Du är dum i huvudet. Ja.

Du tror att bara för att du jobba på en bank så vet du allt? 3 år kandidat? Skryter du om det?
GorTON gekkÄKo

Då borde du kunna skaka fram något som stödjer ditt påstående, nämligen att man nu får låna mycket mindre. Kalkylräntan är det som är vägledande i detta. Jobbar själv inte med bolån då jag sitter på investmentbank som analytiker. , men det det är ganska basic knowledge..Men som sagt återkom när du har nåt som kan understödja ditt påstående. Borde inte va nåt problem för storlirare som dig. Nolla
Citera
2022-05-19, 17:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Den första meningen håller jag med om, den andra får du gärna utveckla lite. Vad är det i nyproduktion som gör att byggnaderna inte kommer hålla mer än 50 år?

Vet inte. Det var vad en man i branschen förklarade för mig.
Jag utgår ifrån att han talar sanning.

O tittar man på vad som byggts de senaste 30-40 åren så är jag villig att tro honom.

En kille som var med o introducerade trestegsmetoden ryckte på axlarna o konstaterade att det funkat i Holland, så de utgick att det borde funka här.
Citera
2022-05-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Hur många gånger ska man höra detta om bostadsbrist? Det är säkert bostadsbrist i Kongo-Kinshasa också men inte fan kostar ett hus tio miljoner där!
Tänk för fan!
Det tar 11 år för att få en lägenhet i Stockholm, om det inte varit så, hade verkligen priserna på bostadsrätter varit så höga?
Citera
2022-05-19, 17:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Priserna måste åtminstone backa till nivån som gällde 2012. Dvs 10 års exempellös uppgång kommer att raderas. Sedan kommer priserna ligga och skvalpa däromkring I många år.

Vi tjänar kollektivt cirka 30% mer än 2012 så det blir svårt.
Citera
2022-05-19, 18:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja så en fattig jävel som dig kan betala med sina rubel.

Många önsketänkande ifrån losers och avundsjuka människor i denna tråd.

Läste en analytiker som hävdade att priserna var någotsånär i linje med historisk prisutveckling fram till början av 2010 talet.
När recessionen väl inträffar söker sig prisbilden tillbaka till ett jämviktsläge igen.
Har inte kvar artikeln för det var några år sedan men minns ändå. Kan naturligtvis vara fel men jag finner det ändå realistiskt.
Priserna har skenat extremt det senaste decenniet.
Citera
2022-05-19, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vi tjänar kollektivt cirka 30% mer än 2012 så det blir svårt.
Boprisutvecklingen är inte betingat av reallöneutvecklingen. Isåfall hade priserna bara ökat med 30% det senaste decenniet.
Priserna är kreditdrivna och spekulativa.
Citera
2022-05-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jag hör om den extrema bostadsbristen hela tiden.. men varför är det då så många hus, lägenheter som uppenbarligen står tomma?
Var är alla uteliggarna?

Kom inte med invandringskortet bara för det har vi ju löst med att dom bor 10pers i en 4:a i orten utan nån chans att ta sig därifrån på grund av de höga priserna.

Var står det tomma hus? Det är väl ute i avfolkningsbygden i så fall. Det är ju ingen som kan flytta dit eftersom det inte finns något sätt att försörja sig där längre. Kanske ändras om många fler börjar arbeta hemifrån iofs.
Citera
2022-05-19, 18:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Boprisutvecklingen är inte betingat av reallöneutvecklingen. Isåfall hade priserna bara ökat med 30% det senaste decenniet.
Priserna är kreditdrivna och spekulativa.

Givetvis inte. Men det är en större del av ekvationen än vad folk ger sken av.

Lånestorleken för nya bolån 2021 var 70% högre än 2012 med 30% högre inkomst. https://www.fi.se/contentassets/3b77...naden-2022.pdf

Endast 40 procentenheter förklaras alltså av högre möjlighet och vilja till belåning i kronor och ören. Belåningsgraden hos nya bolånetagare har dock sjunkit från ~74% i snitt år 2012 till ~70% år 2021.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-19 kl. 18:17.
Citera
2022-05-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej t såna som dig som bor i hyresrätt lånar de ej ut pengar t .

Varför besvarar du inte argumenten istället för personhopp?

Du måste skita ner dig nu uppenbarligen.

1+1 blir inte 2 längre va?
Citera
2022-05-19, 18:29
Avstängd
Citat:

Lånestorleken för nya bolån 2021 var 70% högre än 2012 med 30% högre inkomst. https://www.fi.se/contentassets/3b77...naden-2022.pdf

Endast 40 procentenheter förklaras alltså av högre möjlighet och vilja till belåning i kronor och ören. Belåningsgraden hos nya bolånetagare har dock sjunkit från ~74% i snitt år 2012 till ~70% år 2021.
Reallöneutvecklingen är kopplad till inflationen som varit relativt låg de senaste åren. Hypoteksräntorna har oxå varit artificiellt låga. Den epoken lider mot sitt slut nu och hushållens skuldberg är i internationell jämförelse extremt hög. https://www.scb.se/hitta-statistik/a...-mest-skulder/
Tänk på att skuldkvoten är räknat per capita enligt SCB! Det senaste decenniet har vi haft en stor befolkningsökning pga flyktingar. Dessa är sällan belånade och logiskt sett bär den del av befolkningen som tar lån en högre andel än vad som framgår av SCB.
Ditt exempel med att belåningsgraden sjunkit några procent jfr med 2012 betyder ända att skulden nominellt ökat markant per capita. Riskgrupper är högt belånade hushåll i storstäderna. Den stora gruppen pensionärer och boende i glesbygden klarar sig nog bra även med ett prisfall.
Minus 40% priskorrigering är nog realistiskt. Jag tror mer på borätter i storstäderna. Korrigeringen kommer säkert inte i ett slag.
Senast redigerad av Mary99 2022-05-19 kl. 18:59.
Citera
2022-05-19, 18:32
Medlem
Citat:

Kan den mindre belåningsgraden förklaras av att många med befintligt boende indirekt sett den gå nedåt? Eller är siffran endast för nya bolån?

Edit: jag som inte kan läsa, du skrev ”nya bolånetagare”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in