2022-05-19, 18:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Kan den mindre belåningsgraden förklaras av att många med befintligt boende indirekt sett den gå nedåt? Eller är siffran endast för nya bolån?

Det är endast nya lån (hälften sådana som tagit tilläggslån på befintlig bostad). Under det fanatiska bostadsåret 2021. Så låg belåningsgrad har alltså den genomsnittliga nya bolånetagaren.

Tittar vi på helheten har ~70% av hushållen max 2 miljoner i bolån https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...i_sverige.html Belåningsgrad låter jag vara osagt men en genomsnittlig bostad i Sverige kostade alltså 4 MSEK jämnt år 2021. Så under 50% kan man ju anta.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-19 kl. 18:37.
Citera
2022-05-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Givetvis inte. Men det är en större del av ekvationen än vad folk ger sken av.

Lånestorleken för nya bolån 2021 var 70% högre än 2012 med 30% högre inkomst. https://www.fi.se/contentassets/3b77...naden-2022.pdf

Endast 40 procentenheter förklaras alltså av högre möjlighet och vilja till belåning i kronor och ören. Belåningsgraden hos nya bolånetagare har dock sjunkit från ~74% i snitt år 2012 till ~70% år 2021.

Man har dessutom justerat ner kalkylräntorna vilket förstås också ger möjlighet till att låna mer.

Sen finns ju förstås också effekten av att gamla vinster följer med och pressar upp priset. Vilket då gör en uppgång självförstärkande.
Citera
2022-05-19, 18:47
Medlem
Citat:
Det är endast nya lån (hälften sådana som tagit tilläggslån på befintlig bostad). Under det fanatiska bostadsåret 2021. Så låg belåningsgrad har alltså den genomsnittliga nya bolånetagaren.

Tittar vi på helheten har ~70% av hushållen max 2 miljoner i bolån https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/...i_sverige.html Belåningsgrad låter jag vara osagt men en genomsnittlig bostad i Sverige kostade alltså 4 MSEK jämnt år 2021. Så under 50% kan man ju anta.

Vet du om det finns statistik på hur mycket lån människor har i relation till sin årsinkomst? Fördelat på åldersgrupper?

Känns som att det är där som skon kan komma att klämma då det ger en större påverkan på ens privatekonomi. Vi kan båda ha 2M i lån på en villa värd 4M, men min sits är värre för att du tjänar betydligt mer.
Citera
2022-05-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför besvarar du inte argumenten istället för personhopp?

Du måste skita ner dig nu uppenbarligen.

1+1 blir inte 2 längre va?
Nej bunden ränta på 1.19 .
50% belåning.
Citera
2022-05-19, 18:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vet du om det finns statistik på hur mycket lån människor har i relation till sin årsinkomst? Fördelat på åldersgrupper?

Känns som att det är där som skon kan komma att klämma då det ger en större påverkan på ens privatekonomi. Vi kan båda ha 2M i lån på en villa värd 4M, men min sits är värre för att du tjänar betydligt mer.

Typ.

I FI:s senaste rapport: https://www.fi.se/contentassets/3b77...naden-2022.pdf noteras det att...

Par mellan 18-30 år tjänade 53,7K efter skatt och köpte för ~3,16 MSEK. Lån på 2,83 MSEK så skuldkvot efter skatt på ~440%.

Par mellan 31-50 tjänade 64,2K efter skatt och köpte för ~5 MSEK. Så relativt högre köpeskilling men med endast ~800K mer i lån än de yngre på totalt 3,65 MSEK. Skuldkvot = ~473%.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-19 kl. 18:57.
Citera
2022-05-19, 18:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Var står det tomma hus? Det är väl ute i avfolkningsbygden i så fall. Det är ju ingen som kan flytta dit eftersom det inte finns något sätt att försörja sig där längre. Kanske ändras om många fler börjar arbeta hemifrån iofs.
Ute på landsbygden så har hus ute i ingenstans blivit väldigt populära, de är numer betydligt dyrare än en 70/80 tals villa inne närliggande mindre samhälle.
Dock tror jag att det är på fritidshus den stora korrigeringen kommer, permanentboende kommer att klara sig rätt bra.
Citera
2022-05-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej bunden ränta på 1.19 .
50% belåning.

Varför snackar du ens om 50% belåning?

Du ska inte ta 0% belåning istället?
Citera
2022-05-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför snackar du ens om 50% belåning?

Du ska inte ta 0% belåning istället?

Föreställ er att inte ha lån i ett tidevarv då centralbanker fullständigt överhettar sedelpressarna
Citera
2022-05-19, 19:02
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.dn.se/ekonomi/prognos-bo...ed-10-procent/

10%..Blir man inte lite som gäsp ”rycker på axlarna”..jaha..inte mer? Det är ju bara en skakning eller hur?
Så länge ingen kan visa att MN sålt sin bostad med 10% förlust har det inte gått ner 10%
Citera
2022-05-19, 19:18
Medlem
Citat:
Typ.

I FI:s senaste rapport: https://www.fi.se/contentassets/3b77...naden-2022.pdf noteras det att...

Par mellan 18-30 år tjänade 53,7K efter skatt och köpte för ~3,16 MSEK. Lån på 2,83 MSEK så skuldkvot efter skatt på ~440%.

Par mellan 31-50 tjänade 64,2K efter skatt och köpte för ~5 MSEK. Så relativt högre köpeskilling men med endast ~800K mer i lån än de yngre på totalt 3,65 MSEK. Skuldkvot = ~473%.

Tack. Dumt att de redovisar siffror efter skatt, när många nog är vana vid och förstår kvoten som banker räknar på (som är i brutto). Och att siffrorna är redovisade enligt "par", vilket då effektivt delar skuldkvoten per person med 2.
Citera
2022-05-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jo räntorna har gått upp betydligt mer än vad dessa bedömare tidigare trott. Narrative har väl också ändrats till att räntorna ska permanentas på en högre nivå framöver. Jag tror dom kommer falla tillbaka under 2023 eller eventuellt andra halvan av 2022.
jag tror ej dom faller tilbaks så snabbt, kolla tex riksbankens prognoser. dessutom kommer matpriser stiga ännu mer framöver då de sitter på 6 och 12 månaders inköpsavtal och inte kan höja priser i sista ledet. lönsamheten har fallit extremt, många hotas av konkurs men kan inte göra något åt det ännu. bara det att maten kommer kosta minst 30% mer om ett halvår kan säkert också bidra till att hålla ner bostadspriserna, i kombination med högre ränta
Citera
2022-05-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Min bild också, det är nog bra med lite nedgång, det är helt vansinnigt att unga människor belånar sig så hårt. Jag var med på 90 talet o drack senast idag kaffe med en som drabbades o fick sina lån avskriva först 2020!!! Kronofogden tog hans hus 1992, o kvar hade han skulder som han betalade av på alla år. Detta var en människa som jobbade stenhårt

Ja, nån sån stackare har jag också träffat. De gjorde inget annat än vad alla gör idag, bara att de klev in i fel tid. Jag tycker också synd om alla de som flyttar till sitt första boende nu…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in