2022-05-19, 06:33
Citat:
Bostadspriserna viker nedåt – Stockholm största förlorare

Valueguards HOX-index, som speglar utvecklingen för bostadspriser för både bostadsrätter och villor i Sverige, fortsatte söderut under april och backade totalt med 0,5 procent. Och under första halvan av maj fortsatte prisfallet – med Stockholm som största förlorare.
https://www.di.se/nyheter/bostadspri...sta-forlorare/

Citat:
Nu backar bostadspriserna markant efter räntehöjningen från Riksbanken. Samtidigt har lägenhetsutbudet hos Hemnet ökat till en rekordnivå när säljare vill få ut sina objekt snabbt.
https://www.vk.se/2022-05-19/nu-rasar-bostadspriserna

Caffe Latte folket, hinner ni ut? Bäst ringa mäcklarn idag! För under sommarn görs inga affärer.
Senast redigerad av lone star 2022-05-19 kl. 06:36.
Citera
2022-05-19, 06:36
Medlem
Om det hade funnits billiga bra seniorboenden, då hade många fler hus varit till salu och priserna sjunkit. Det är inte bara räntan som avgör utan tillgången. Många 90-åringar anses för friska för att bo på äldreboende, tvingas bo kvar i sin lägenhet ensamma eller i hus. Människor måste bo oavsett pris. Jag tror inte på dramatisk sänkning så länge det finns en bostadsbrist.
Citera
2022-05-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/bostadspri...sta-forlorare/

Caffe Latte folket, hinner ni ut? Bäst ringa mäcklarn idag! För under sommarn görs inga affärer.

Vart ska latte folket ta vägen? Som jag skrev i en annan tråd finns det idag två Sverige:

1. Sverige som det sett ut de senaste 50 åren. Etniskt och kulturellt homogent, tryggt, välfungerande. Detta är kranskommuner och enklaver i städerna som kaffe latte folket vill åt.

2. Det nya slödder-Sverige.

Fjuttiga nedgångar på 10% kommer inte att få latte folket att lämna Sverige 1.
Citera
2022-05-19, 06:38
Medlem
Mikaelias avatar
Det är dyrt att lev i ett hamsterhjul. Speciellt när man belånat sig upp över öronen.
Har man inte gjort det kan man lugnt sitta still i båten och vänta på nästa vändning. Sen dör vi.
Citera
2022-05-19, 06:41
Medlem
Månsans avatar
Smärre prisnedgångar är naturligtvis tänkbara. Alla varors priser fluktuerar. Men Sveriges världsunika kombination av svår bostadsbrist och en vilt skjutande underklass vars kaosbeteende eskalerar kommer säkerställa höga priser. I synnerhet i bostadsområden som fortfarande fungerar.

Det enkla skälet är att alltfler människor i Sverige värdesätter att barnen inte blir rånade eller skadade av en förlupen kula från någon somalisk rappare/arabisk haschhandlare. Bostadsinnehavare i Torslanda, Täby och Limhamn kan vara lugna, priserna kommer fortsätta klättra uppåt.
Citera
2022-05-19, 06:42
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Huvudsaken är väl att Alex Schulman fortsätter göra dåliga affärer sen bryr jag mig inte så mycket mer.
Citera
2022-05-19, 06:47
Citat:
Flera storbanker bedömer att prisfallet kommer att tillta med nedgångar upp till tio procent framöver.
Samtidigt faller prisförväntningarna på marknaden ”som en sten” till pandeminivåer.
– Från och med nu kommer räntehöjningarna börja bita, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.
https://www.expressen.se/dinapengar/...-na-4-procent/

Med dagens rubriker lär de som har små marginaler och inte klarar 4% ränta
,kasta sig på telefonen och sälja. Det finns trots allt stort utbud på andrahandsmarknaden att hyra. Inte minst br som ej kan säljas. Surt också för de som med föräldrars hjälp köpt ett första litet dyrt boende till studierna som är tänkt säljas om 3-4 år. De lär inte få igen pengarna. Sitter du däremot still i båten +10 år är det nog ingen fara. Bostadsbyggandet lär gå ner väldigt mycket närmsta åren. Förutom räntehöjningar så får du den psykologiska effekten: varför köpa nu när det är billigare om ett halvår? Tippar ändå att fritidshus och dyrare ”kringsaker” går ner ännu mer i pris. Man kapar barlasten när räntorna sticker.
Senast redigerad av lone star 2022-05-19 kl. 06:53.
Citera
2022-05-19, 06:53
Medlem
OldFashioneds avatar
10% är ingenting, motsvarar inte ens uppgången under Covid.

Väck mig när priserna backat 30%, då kanske det börjar märkas.
Citera
2022-05-19, 06:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Samma ekonom har under hela våren spått att priserna ska stå stilla? Man kan undra vad som föranlett att hon ändrar sin analys då mig veterligen ingeting särskilt förändrats under våren.

Dessa ”analytiker” går verkligen i flock.

Du menar förutom kriget, inflationen, och världsoron?
Citera
2022-05-19, 07:00
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
10% är ingenting, motsvarar inte ens uppgången under Covid.

Väck mig när priserna backat 30%, då kanske det börjar märkas.

10% är ändå 500t på 5 miljoner. Backar det 30% ..du kan ju omvärdera bostaden för slippa amorteringskrav, amortera mindre efter några år..frågan är; kan bankerna göra samma för att du ska amortera mera när värdet sjunkit?
Citera
2022-05-19, 07:01
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men Sveriges världsunika kombination av svår bostadsbrist och en vilt skjutande underklass vars kaosbeteende eskalerar kommer säkerställa höga priser

Intressant påstående. Situationen kan väl då inte vara något världsunikt?
Citera
2022-05-19, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Om det hade funnits billiga bra seniorboenden, då hade många fler hus varit till salu och priserna sjunkit. Det är inte bara räntan som avgör utan tillgången. Många 90-åringar anses för friska för att bo på äldreboende, tvingas bo kvar i sin lägenhet ensamma eller i hus. Människor måste bo oavsett pris. Jag tror inte på dramatisk sänkning så länge det finns en bostadsbrist.

Hur många gånger ska man höra detta om bostadsbrist? Det är säkert bostadsbrist i Kongo-Kinshasa också men inte fan kostar ett hus tio miljoner där!
Tänk för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in