2024-11-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Som tillägg är det givet att kvinnan har större ansvar för själva graviditeten när den väl är igång. Det är hennes kropp som ska bygga barnet, det innebär en hel mängd av olika ansvar. Hon ska föda det och hon kommer att sörja för det oavsett om pappan vill delta eller inte. Hon väljer inte sitt deltagande, så självklart har hon ett större ansvar på sina axlar. Det är dock inte vad jag tolkade att diskussionen handlade om, jag tolkade det som att det hela handlade om ansvaret för att graviditeten inträffade i första rummet, d v s tillfället för befruktning.

Jag anser att alla de beslut som har skett innan graviditeten har kvinnan ett större totalansvar för eftersom hon har större totalmakt. Det finns undantag. Men som regel så är detta inte särskilt kontroversiellt. Detta innebär inte att män inte ska skydda sig när det är påkallat.

Men om en kvinna börjar whina över att hon är gravid och vill göra abort så kommer jag inte tillåta att hon skyller på mannen eller försöker säga: ''Vi har lika stort ansvar för detta'', för jag anser att det inte är så och jag har förklarat varför.
Citera
2024-11-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Jag anser att alla de beslut som har skett innan graviditeten har kvinnan ett större totalansvar för eftersom hon har större totalmakt. Det finns undantag. Men som regel så är detta inte särskilt kontroversiellt. Detta innebär inte att män inte ska skydda sig när det är påkallat.

Men om en kvinna börjar whina över att hon är gravid och vill göra abort så kommer jag inte tillåta att hon skyller på mannen eller försöker säga: ''Vi har lika stort ansvar för detta'', för jag anser att det inte är så och jag har förklarat varför.
Varför skulle hon skylla på mannen om hon blev gravid? Det är helt ologiskt, har aldrig hört talas om något sådant. Däremot har jag läst om en massa män som skyller på kvinnan, vilket bara är en patetisk offermentalitet från mannens sida. Om han inte är efterbliven vet han riskerna med att ha sex och har därmed ingen annan att skylla på än sig själv.
Undantag gäller i en situation och det är i de fall där parterna är i ett förhållande och kvinnan medvetet lurat mannen att hon tar p-piller trots att hon inte gör det, alltså att hon vill bli gravid och han tror att hon skyddar sig för att hon har sagt det. I en sådan situation har mannen rätt att vara jävligt förbannad och skylla på kvinnan, inte annars.
Citera
2024-11-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Där är ingen logik i ditt resonemang.

Man är två eller fler om att knulla.

Kvinnor blir gravida, inte män. Kvinnor har bestämmanderätt över sina kroppar och bestämmer därmed om eventuell graviditet ska fortgå eller avslutas.

Vad är det som är så svårt att förstå?

För det första:
Jag pratar inte om huruvida graviditeter ska fortgå eller inte just nu. Jag pratar om en graviditet som har uppstått och de beslut som har tagits som har föregått graviditeten. Du talar om Y nu, jag talar om X.

Vi pratar om två olika saker.

För det andra:
Föreställ dig att du har en stor tårta där hela tårtan är en metafor för ''total makt''. Den totala makten är 100 %. Den tårtan kan skäras upp i olika bitar (andelar). När det kommer till den rent fysiologiska biten (makten) så anser jag att män och kvinnor har ett gemensamt ansvar. Du drar nu den felaktiga slutsatsen att hela kakan nu är 100 %. Vad du inte förmår att förstå är att i den totala makten så har jag kastat in en ytterligare variabel - den beslutande makten. Därför kan kvinnan fortfarande sägas ha ett större ansvar enligt min värdegrund.

Lite otroligt att man ska behöva köra med dagisliknelser för att du ska fatta?
Citera
2024-11-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Varför skulle hon skylla på mannen om hon blev gravid? Det är helt ologiskt, har aldrig hört talas om något sådant. Däremot har jag läst om en massa män som skyller på kvinnan, vilket bara är en patetisk offermentalitet från mannens sida. Om han inte är efterbliven vet han riskerna med att ha sex och har därmed ingen annan att skylla på än sig själv.
Undantag gäller i en situation och det är i de fall där parterna är i ett förhållande och kvinnan medvetet lurat mannen att hon tar p-piller trots att hon inte gör det, alltså att hon vill bli gravid och han tror att hon skyddar sig för att hon har sagt det. I en sådan situation har mannen rätt att vara jävligt förbannad och skylla på kvinnan, inte annars.

Jag har hört flera sådana fall. Så det är ord mot ord. Dina anekdoter mot mina. Men även om kvinnan inte skyllde på mannen så är mitt resonemang vattentätt vilket du förhoppningsvis kan se.

Kvinnor tar inte tillräckligt stort ansvar. Bevisen för detta finner du i den studie som Tomatkungen har länkat till här i tråden. Läs gärna den och återkom.
Citera
2024-11-10, 01:32
Medlem
Citat:
Hur kan jag ha fel om det är subjektivt vem man tycker bär det största ansvaret?

1) Kvinnan är gatekeepern.
2) Kvinnan bestämmer vem som får ligga med henne och det är hon som ger män tillåtelse.
3) Kvinnan har utslagsrösten.
4) Kvinnan är det kön som ger mannen grönt ljus och det kön som bär barnet.

Kvinnan har något mer makt i det här avseendet och därför så anser jag att hon bär det huvudsakliga ansvaret för en graviditet för det var hon som hade ''domarklubban'' i sin hand.

Större makt = större ansvar.

Precis som det är Arnes uppgift att ta ett ansvar för en större andel av arbetsuppgifterna om han blir delegerad 80 % av arbetsuppgifterna medans Lisa blir delegerad 20 % av dem. Arne har mer makt = större ansvar.

Jag ignorerar alla personangrepp numera. Bemöt det jag har sagt sakligt istället.

Fan äntligen någon som är lite klok!

Hela tråden svämmar över av feministgalningar
Citera
2024-11-10, 01:52
Medlem
Citat:
Hur kan jag ha fel om det är subjektivt vem man tycker bär det största ansvaret?

1) Kvinnan är gatekeepern.
2) Kvinnan bestämmer vem som får ligga med henne och det är hon som ger män tillåtelse.
3) Kvinnan har utslagsrösten.
4) Kvinnan är det kön som ger mannen grönt ljus och det kön som bär barnet.

Kvinnan har något mer makt i det här avseendet och därför så anser jag att hon bär det huvudsakliga ansvaret för en graviditet för det var hon som hade ''domarklubban'' i sin hand.

Större makt = större ansvar.

Precis som det är Arnes uppgift att ta ett ansvar för en större andel av arbetsuppgifterna om han blir delegerad 80 % av arbetsuppgifterna medans Lisa blir delegerad 20 % av dem. Arne har mer makt = större ansvar.

Jag ignorerar alla personangrepp numera. Bemöt det jag har sagt sakligt istället.

1) Gatekeepern för vad exakt? Sin kropp? Ja, och män är gatekeepern för sina kroppar.
2) Menar du att män inte alls kan bestämma över vem de ska ligga med?
3) Ja, självklart, kvinnan är den enda som KAN ha utslagsröst OM SIN EGEN KROPP. Vad trodde du?
4) Vem som äger äggen eller spermierna...spelar ingen roll för ansvar fördelandet...BÅDA är fertila, dvs kan skapa barn om de har sex, BÅDA har frivilligt sex, alltså är BÅDA könen exakt lika ansvariga för att barn blir till.

Kvinnor globalt har betydligt mindre makt än män över sex. vansinnigt många fler kvinnor, än män, påtvingas oönskat sex, utnyttjas, manipuleras etc till att ha icke önskvärt sex med män.
Betydligt mindre andel kvinnor än män har självbestämmande i realiteten över sin kropp. Faktum är att många samhällen är helt konstruerade runt kontrollen och manligt ägande av kvinnors kroppar.

Så du har helt och hållet fel. Det kön som på totalen har mest makt i denna fråga är män. ÄNDÅ så vägrar män ta ansvaret för de befruktningar de skapar...i många fall helt mot kvinnors vilja utan, precis som du gör, tycker att den frågan enkom ska vara kvinnors ansvar.
Citera
2024-11-10, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1) Gatekeepern för vad exakt? Sin kropp? Ja, och män är gatekeepern för sina kroppar.
3) Ja, självklart, kvinnan är den enda som KAN ha utslagsröst OM SIN EGEN KROPP. Vad trodde du?
4) Vem som äger äggen eller spermierna...spelar ingen roll för ansvar fördelandet...BÅDA är fertila, dvs kan skapa barn om de har sex, BÅDA har frivilligt sex, alltså är BÅDA könen exakt lika ansvariga för att barn blir till.

Kvinnor globalt har betydligt mindre makt än män över sex. vansinnigt många fler kvinnor, än män, påtvingas oönskat sex, utnyttjas, manipuleras etc till att ha icke önskvärt sex med män.
Betydligt mindre andel kvinnor än män har självbestämmande i realiteten över sin kropp. Faktum är att många samhällen är helt konstruerade runt kontrollen och manligt ägande av kvinnors kroppar.

Så du har helt och hållet fel. Det kön som på totalen har mest makt i denna fråga är män. ÄNDÅ så vägrar män ta ansvaret för de befruktningar de skapar...i många fall helt mot kvinnors vilja utan, precis som du gör, tycker att den frågan enkom ska vara kvinnors ansvar.

Haha vilket jäääävla skitsnack

Hela jävla västvärlden går ju för fan ut på att kontrollera män och mäns sexualitet. I Sverige är feminism statsreligion. Kvinnors känslor är mer eller mindre lag. (Samtyckeslagen, sexköpslagen, abortlagstiftningen etc). Män har absolut ingenting att säga till om här. Vad de håller på med "globalt", eller främst inom den muslimska världen (vars utbredning i Sverige du inte har något emot, hycklare som du är) och i vissa extremreligiösa kristna samhällen är ju fullständigt irrelevant för diskussionen. I ett feministiskt land är allt det du påstår ovidkommande nonsens.

Och ja, kvinnor är the gatekeepers of sex. Har du inte ens förstått något så pass grundläggande som DET, ja då är det väl inte konstigt att du gör ett så förvirrat och verklighetsfrånvänt intryck som du gör.
Citera
2024-11-10, 10:50
Medlem
Citat:

Jag anser att kvinnor metaforiskt är som ett lås medans män är som en nyckel. Kvinnor har den sexuella makten eftersom män som regel söker kontakt med kvinnor. Kvinnor är selektiva till sin natur och bestämmer vilka som får ligga med dem. Kvinnor har ett överflöd av män efter sig. Det finns en hög efterfrågan. Så är det inte riktigt om man ser till hur kvinnor beter sig mot män. Kvinnor har den sexuella makten. Kvinnor är därmed gatekeepers enligt detta sätt att resonera på.

Du ska vara glad att jag ens svarar dig för du svarar inte på det jag säger i andra trådar.

Citat:

Du läser för att misstolka, inte för att försöka förstå. Kvinnor som gatekeepers bestämmer vem de ligger med. Män står på kö efter kvinnor.

Citat:

Kvinnor har mer total makt som jag ser det i det här avseendet, därför anser jag att de bär ett något större ansvar för alla de beslut som har föregått graviditeten och därmed som också har lett till graviditeten.

Citat:

Du är lika förvirrad som Jenny. Du tittar bara på den fysiska biten. Jag tittar på den totala makten där jag även väger in den beslutande makten.

Se mitt svar till henne nedanför:

Citat:
För det första:
Jag pratar inte om huruvida graviditeter ska fortgå eller inte just nu. Jag pratar om en graviditet som har uppstått och de beslut som har tagits som har föregått graviditeten. Du talar om Y nu, jag talar om X.

Vi pratar om två olika saker.

För det andra:
Föreställ dig att du har en stor tårta där hela tårtan är en metafor för ''total makt''. Den totala makten är 100 %. Den tårtan kan skäras upp i olika bitar (andelar). När det kommer till den rent fysiologiska biten (makten) så anser jag att män och kvinnor har ett gemensamt ansvar. Du drar nu den felaktiga slutsatsen att hela kakan nu är 100 %. Vad du inte förmår att förstå är att i den totala makten så har jag kastat in en ytterligare variabel - den beslutande makten. Därför kan kvinnan fortfarande sägas ha ett större ansvar enligt min värdegrund.

Citat:

Jag pratar inte om de fall där kvinnor forceras till något. Jag pratar om situationer där det finns samtycke. Kvinnor har den sexuella makten och jag har förklarat hur ovanför.

Citat:

Nej, jag har inte fel för det finns inget objektivt rätt svar. Frågan är subjektiv och jag får tycka som jag vill. Om du anser att jag har fel så kan du peka ut hur jag logiskt resonerar fel. Jag väntar.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-11-10 kl. 10:57.
Citera
2024-11-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Haha vilket jäääävla skitsnack

Hela jävla västvärlden går ju för fan ut på att kontrollera män och mäns sexualitet. I Sverige är feminism statsreligion. Kvinnors känslor är mer eller mindre lag. (Samtyckeslagen, sexköpslagen, abortlagstiftningen etc). Män har absolut ingenting att säga till om här. Vad de håller på med "globalt", eller främst inom den muslimska världen (vars utbredning i Sverige du inte har något emot, hycklare som du är) och i vissa extremreligiösa kristna samhällen är ju fullständigt irrelevant för diskussionen. I ett feministiskt land är allt det du påstår ovidkommande nonsens.

Och ja, kvinnor är the gatekeepers of sex. Har du inte ens förstått något så pass grundläggande som DET, ja då är det väl inte konstigt att du gör ett så förvirrat och verklighetsfrånvänt intryck som du gör.

Avslöjande att du sätter likhetstecken mellan manlig sexualitet och våldtäkt, sexköp och rätten att tvinga kvinnor föda barn de inte vill ha.
För din information dessa saker är inte "sexualitet", det är våld.

BÅDA könen är gatekeepers över sina egna kroppar, finns inget i det västliga samhället som tvingar på män oönskat sex, men det finns fortsatt kvar en hel del av de äldre strukturerna som tvingar på kvinnor oönskat sex.
Citera
2024-11-10, 11:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
För det första:

Uppstår en graviditet är det två om det. Hade mannen inte fått utlösning i kvinnan utan skydd hade det inte uppstått nån graviditet. Mannen har därmed 50% av ansvaret.

Ja eller hur, hur korkade är inte ni antifeminister..... Man baxnar fan.
Citera
2024-11-10, 11:15
Medlem
Citat:
Jag anser att kvinnor metaforiskt är som ett lås medans män är som en nyckel. Kvinnor har den sexuella makten eftersom män som regel söker kontakt med kvinnor. Kvinnor är selektiva till sin natur och bestämmer vilka som får ligga med dem. Kvinnor har ett överflöd av män efter sig. Det finns en hög efterfrågan. Så är det inte riktigt om man ser till hur kvinnor beter sig mot män. Kvinnor har den sexuella makten. Kvinnor är därmed gatekeepers enligt detta sätt att resonera på.

Ska du verkligen köra det där gamla tramset?
För din information nej kvinnor är inte några lås och män några nycklar.
BÅDA könen har samma makt att säga nej eller ja, de har båda samma makt att vara selektiva och slippa tvingas ligga med människor de inte vill ligga med.
Skulle tom hävda att män har mer makt, eftersom vi fortsatt lever med normen att män ska "söka upp" och "fråga" och inte kvinnor, vilket ger män större möjligheter hitta rätt.

Citat:
Du läser för att misstolka, inte för att försöka förstå. Kvinnor som gatekeepers bestämmer vem de ligger med. Män står på kö efter kvinnor.

Står män på kö efter kvinnor de inte alls vill ligga med?
Nä just det. Och du har samma "köer" av kvinnor runt män som är väldigt attraktiva. Men just ja, dessa män är ju helt utan makt att vara "gatekeepers" till sina egna kroppar och liv enligt dig.
Så fort Alexander Skarsgård ex. noterar intresse från minsta lilla kvinna i närheten av honom så TVINGAS han ha sex med vederbörande...för ohhh han är ju helt maktlös.

Citat:
Kvinnor har mer total makt som jag ser det, därför anser jag att de bär ett något större ansvar för alla de beslut som har föregått graviditeten och därmed som också har lett till graviditeten.

Som DU ser det ja. Men inte objektivt för fem öre.

Citat:
Du är lika förvirrad som Jenny. Du tittar bara på den fysiska biten. Jag tittar på den totala makten där jag även väger in den beslutande makten.

Se mitt svar till henne nedanför:

Verkligen du tittar på den "totala makten"?

"Jag pratar inte om huruvida graviditeter ska fortgå eller inte just nu. Jag pratar om en graviditet som har uppstått och de beslut som har tagits som har föregått graviditeten. Du talar om Y nu, jag talar om X."

Förvirringen här är enkom din.

Citat:
Jag pratar inte om de fall där kvinnor forceras till något. Jag pratar om situationer där det finns samtycke. Kvinnor har den sexuella makten och jag har förklarat hur ovanför.

Ja just ja de kvinnor som blir forcerade...dvs tvingade i världen , de ska ju inte räknas in....de är ju inte kvinnor utan nått annat.....

Äger män makt att säga nej tack till kvinnor (eller män) de inte vill ha sex med?
Svar JA, det har män. Både juridisk, praktiskt och definitivt normativ rätt att visa totalt ointresse för kvinnor de inte vill ligga med.

Den makt du är så missnöjd över att män inte har kvar i lika stor grad längre i västvärlden, är makten att TVINGA kvinnor som inte vill, att ha sex med dem, eller utveckla oönskade befruktningar,, dvs ta ifrån kvinnor sin makt över sig själva och SINA kroppar.

Citat:
Nej, jag har inte fel för det finns inget objektivt rätt svar. Frågan är subjektiv och jag får tycka som jag vill. Om du anser att jag har fel så kan du peka ut hur jag logiskt resonerar fel. Jag väntar.

Det finns självklart ett objektivt rätt svar här, OM man klarar dra ut skallen ur sin egen navel och titta på helheten och på bådas könens läge. Samt fatta skillnaden mellan makt ( över andra) och egenmakt.
Samt förstå att när du säger nej tack till miljoner av kvinnor i världen som du inte alls är intresserad att ha sex med, så utövar du ingen makt över dem. Det enda du gör är att äga makt över vad du ska göra med din egen kropp och liv. Och den makten är precis lika, och ska vara lika självklar för kvinnor som för män.
Senast redigerad av Merapi 2024-11-10 kl. 11:19.
Citera
2024-11-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Uppstår en graviditet är det två om det. Hade mannen inte fått utlösning i kvinnan utan skydd hade det inte uppstått nån graviditet. Mannen har därmed 50% av ansvaret.

Ja eller hur, hur korkade är inte ni antifeminister..... Man baxnar fan.

Du har klippt bort det andra jag skrev och verkar inte ens läsa det jag skriver. Det finns inget tankefel i mitt resonemang. Hade det funnits det och hade jag varit så korkad som du hävdar så hade du givetvis förmått att peka ut exakt hur jag tänker fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in