2022-06-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
De fall där föräldern varit oskäligt oaktsam och om du varit det är en bedömning som domstolen ska göra.

Bra då börjar vi sälja magsårsmedicinen misoprostol receptfritt på apoteket så får rättsväsendet avgöra om kvinnan varit oaktsam när hon har tagit det under graviditet.
Citera
2022-06-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du ser ingen skillnad? När det gäller födda personer är det ju enkelt eftersom man har en faktiskt dokumenterad skada och gärning att förhålla sig till. Gällande ett foster vet man ju inte? Man har ju inte ens ett fastställt orsakssamband? Så hur ska lagen fungera? Konkreta exempel, tack, eller erkänn att du har fel.

Det finns många brott där bevisbördan är svår, inget konstigt med detta alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
https://bra.se/statistik/statistik-u...isshandel.html
Förövare: Män 60-70%, kvinnor 30-40% för barn upp till 14 år. Frågor på det?

Som jag skrev är detta inte statistik över utförd misshandel utan om anmälda eller fällda. Det går alltså inte från detta att styrka hur ofta kvinnor utför misshandel då deras mörkertal är mycket stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I detta fall är det ju du som är domstolen och gör bedömningen hur oaktsam kvinnan varit.

Annars fortsätter domstolen att göra samma bedömning som den alltid har gjort att kvinnan får göra vad hon vill med sin egen kropp.

Nej skillnaden jag förespråkar är att de lagarna som finns för detta även ska omfatta ofödda barn. I övrigt ska domstolarna precis som idag görs bedömningen om hur oaktsam föräldern varit.
Citera
2022-06-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Bra då börjar vi sälja magsårsmedicinen misoprostol receptfritt på apoteket så får rättsväsendet avgöra om kvinnan varit oaktsam när hon har tagit det under graviditet.

Du söker helt klart ett sätt att döda barnet och då bör du dömas för mord.
Citera
2022-06-27, 14:04
Medlem
Citat:
Och om hon vill ha det mot sitt magsår?
Citera
2022-06-27, 14:05
Medlem
Citat:

Som jag skrev är detta inte statistik över utförd misshandel utan om anmälda eller fällda. Det går alltså inte från detta att styrka hur ofta kvinnor utför misshandel då deras mörkertal är mycket stort.

Nej skillnaden jag förespråkar är att de lagarna som finns för detta även ska omfatta ofödda barn. I övrigt ska domstolarna precis som idag görs bedömningen om hur oaktsam föräldern varit.
Ja och om du inte instruerar dem vad de ska bedöma kommer de att fortsätta göra samma bedömningar som idag.
Citera
2022-06-27, 14:06
Medlem
Citat:

Min poäng är att det finns massor av mer eller mindre farliga sätt att abortera foster. De flesta svåra att lagföra kvinnor för. Vetenskapen är tydlig: att förbjuda aborter leder bara till fler farliga aborter med döda kvinnor som följd.
Citera
2022-06-27, 14:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hon kan kan kanske fortfarande föda fler barn eller få ett jobb.
Försöker du bara få rätt, genom att anmärka på vad jag säger. Som död tillför hon inget.

Jag försöker få dig att tänka utanför din bubbla. Du tycks på allvar tro att prioritering av moder över barn vid dödsfara grundar sig uteslutande på statens finansiella intresse. Jag försöker få dig att förstå att detta är ett ganska enfaldigt synsätt. Prioriteringar i sådan situationer görs som sagt av läkare och jag kan närmast garantera dig att de inte har fått några sådana riktlinjer från Socialdepartementet.

Citat:
Jag har aldrig diskuterat abortlagstiftning och är inte intresserad

Din trådhistorik antyder något annat.
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion

Citat:
Du måste nog läsa vad jag skrivit från början i en tråd med ett annat namn.

Så inte nog med att man måste ha en lista med dina egenpåhittade begrepp för att förstå dig, nu måste man läsa en hel annan tråd också?

Om du inte - i ett inlägg där du svarar på ett inlägg som nämner den svenska abortlagstiftningen -utgår från den svenska abortlagstiftningen när du kallar en abort "sen", vad utgår du ifrån då? Ditt eget tycke? Borde du inte klargöra sådana saker innan du skriver?

Citat:
Din abortlagstiftningsdiskussion eller vad som är sen, senare senast eller försent, är något jag inte deltar i.

Och du visar detta icke-deltagande genom att kommentera inlägg om svensk abortlagstiftning?
Citera
2022-06-27, 14:15
Medlem
Citat:
Min poäng är att det finns massor av mer eller mindre farliga sätt att abortera foster. De flesta svåra att lagföra kvinnor för. Vetenskapen är tydlig: att förbjuda aborter leder bara till fler farliga aborter med döda kvinnor som följd.
Vetenskapen är ännu tydligare med att preventivmedel förhindrar aborter. Lösningen för alla som gillar att knulla men inte vill ha barn: preventivmedel.

Märkligt att kvinnor fortfarande inte fattar detta.
Citera
2022-06-27, 14:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Att du kallar det "inget konstigt" betyder inte att det blir sant. Har du någon konkret vägledning kring hur din lag ska tolkas eller inte? Det här börjar bli fånigt. Du vill liksom slänga folk i fängelse men kan inte ens ge ett enda exempel på en situation där detta borde bli fallet.

Är det så lagen ska motiveras när du tagit makten? "Inget konstigt, det löser domstolarna, de vet nog precis vilka som ska fängslas för mord/dråp/vållande utan närmare exemplifiering eller motivering från lagstiftaren"
Citera
2022-06-27, 14:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Härligt, första konkreta exemplet!: Intagande av receptfri medicin kan alltså innebära morddom.

Något mer?
Citera
2022-06-27, 14:30
Medlem
Citat:

Är du för att legalisera alla brott där det är svårt med bevisbördan, våldtäkt i hemmet tex?

Sedan bör man inte ha fokus på risken som mördaren utsätts för när denne mördar. Fokus bör ligga på offrets säkerhet.
Citera
2022-06-27, 14:55
Avstängd
Zurfarn08s avatar
Citat:

Källa på att mörkertalet för kvinnliga barnmisshandlare är större än manliga barnmisshandlare tack. Om mörkertalet är lika stort för bägge är ju andelen densamma. Tacksam för länk till dina uppgifter. Jag gav dig länk till mina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in