2023-05-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Inga diskussioner om någonting alls hade existerat om känslor och individuella tolkningar skulle avfärdas direkt.

Nejdå, det finns ju ett värde om det finns något mer än känslor bakom. rationalitet tex.

Citat:
Ja vad bra att du äntligen fattat det.
ja, det är väldigt få aborter som görs av den som aborterar.

Citat:
I vilket inlägg länkade du till den undersökningen?
Det finsn en sökfunktion

https://www.flashback.org/sok/?query...4893&so=weight

Citat:
Där ser man.
Japp. ibland är det enklare om du bara accepterar att jag vet oerhört mycket om det jag skriver. du behöver inte hålla med om mina åsikter, men objektiv verklighet är ju bara.

så, nu vet du varför jag tycker att det är ett skitargument, Fri abort , har inget med säker abort att göra. det har frammförallt med tillgång till god vård, att kvinnor dör i drivor (i jmf med sverige) eller förr i tiden även i sverige, har inte med abortlagstiftning att göra i samma grad som det har med god vår och ett ett fungerande vårdsystem.

Citat:
Ja det är bra att man kan ansöka om sena aborter när det visats sig finnas fara för kvinnans liv och/eller att fostret är svårt skadat.

och det har man kunnat göra sen 38... "sociala skäl" där man dödar fullt friska bebisar (till fullt friska mammor) är däremot det som är "den svenska abortlagstiftningen, (nåja, det är egentligen den amerikanska efter Roe vs wade -74)

Citat:
Tycker den svenska abortlagen är bra. Har inga problem med att foster i vecka 7-9 blir aborterade då alternativet är mycket värre.
fast det är inte den svenska abortlagen..... för då hade vi haft en övre gräns vid 12v (eller helst 9v innan utvecklingen av smärtakänslighet börjat.)

Citat:
Däremot tycker jag att ca 36 000 aborter per år är för många för ett land som Sverige, men vill inte lösa det med en massa förbud och tvångsåtgärder.

hur många hade varit lagom för ett land som sverige? och har du någon ide om hur vi ska komma dit?
Citera
2023-05-07, 20:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nejdå, det finns ju ett värde om det finns något mer än känslor bakom. rationalitet tex.

Jamen vad bra då att (grund)känslor, logik, rationalitet, erfarenhet, osv, blandas i en salig röra i varje individ.

Citat:
ja, det är väldigt få aborter som görs av den som aborterar.

Så bra att du äntligen har fattat att jag inte tycker det är bra att döda bebisar, alltså födda människor.

Citat:
Det finsn en sökfunktion

https://www.flashback.org/sok/?query...4893&so=weight

Du kommer alltså varken länka till socialstyrelsens förslag eller till studien som visade att kvinnor var nöjda efter att blivit nekade abort. Du har svart bälte i förhalning.

Citat:
Japp. ibland är det enklare om du bara accepterar att jag vet oerhört mycket om det jag skriver. du behöver inte hålla med om mina åsikter, men objektiv verklighet är ju bara.

Hahhhaa sorry, men du går emot hela vetenskapen på detta området så att du skulle "veta oerhört mycket" är bara påhitt från din sida.

Du hade ju tex inte kallat foster i vecka 7-9 för "bebisar" i såna fall.

Citat:
så, nu vet du varför jag tycker att det är ett skitargument, Fri abort , har inget med säker abort att göra. det har frammförallt med tillgång till god vård, att kvinnor dör i drivor (i jmf med sverige) eller förr i tiden även i sverige, har inte med abortlagstiftning att göra i samma grad som det har med god vår och ett ett fungerande vårdsystem

Jag tycker som sagt att den svenska abortlagen är bra. Fritt fram till en viss gräns sen behövs tillstånd (vilket är svårt att få i Sverige).

Citat:
fast det är inte den svenska abortlagen..... för då hade vi haft en övre gräns vid 12v (eller helst 9v innan utvecklingen av smärtakänslighet börjat.)

Har inga problem med en gräns vid vecka 12, som sagt.

Citat:
hur många hade varit lagom för ett land som sverige? och har du någon ide om hur vi ska komma dit?

Bättre preventivmedel för kvinnor med mycket färre biverkningar hade varit en bra början.
Senast redigerad av Jenny9 2023-05-07 kl. 20:37.
Citera
2023-05-07, 20:47
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Känner du dig konservativ och mossig som är positiv till att försörja alla dina barn?
Nej, för mig är det helt självklart och en av de viktigaste meningarna med mitt liv.
Från det jag väljer en livspartner, (notera uttrycket) så handlar resten av mitt liv om att ge nästa generation den bästa möjliga starten.
Har de fått en bättre start än jag, är mitt jobb utfört.

Resten handlar om att stödja dem så gott jag kan.

De som fortfarande vill förverkliga sig själva tar inte sin uppgift på allvar.
Man får underhålla sitt levebröd och med den intelligens resten kräver är det en baggis.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2023-05-07, 20:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Och när båda får säga sitt så säger antingen båda ja till att ta hand om och försörja barnet och allt är frid och fröjd eller så säger mannen ja och kvinnan nej och det blir inget barn för nån av dem att ta hand om och försörja.
Det spelar absolut ingen roll vad mannen säger. Säger kvinnan nej, blir det inga barn.
Säger mannen nej, kommer staten se till att han står med mössan i hand varje månad och betalar i minst 18 år.
Citera
2023-05-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ja det är lättare att sterilisera män så om tvångssterilisering skulle tillämpas hade det varit bättre att göra ingreppet på män som orsakat upprepade oönskade graviditeter. Inom en viss tidsperiod kan man till och med återställa reproduktionsförmågan på män.
Precis !
Citera
2023-05-07, 20:53
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humbug1986
Precis !
Det är ganska många som aldrig går att återställa igen.
Citera
2023-05-07, 20:57
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gäller detta även män?
Den första oönskade befruktningen, ska leda till "kontakt med socialtjänsten" för män för "kontroll att allt står rätt till"??
Andra och tredje ska leda till böter?
Du svarar på inlägg med motfrågor, men inte ett ord om vad han skriver.

Vet du ens vad socialtjänsten faktiskt gör?
Senast redigerad av Flickfotograf 2023-05-07 kl. 21:00.
Citera
2023-05-07, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det spelar absolut ingen roll vad mannen säger. Säger kvinnan nej, blir det inga barn.
Säger mannen nej, kommer staten se till att han står med mössan i hand varje månad och betalar i minst 18 år.
Ja jobbigt läge att behöva köpa mat till en unge som man inte fick mörda.
Citera
2023-05-07, 21:45
Medlem
Citat:
Jamen vad bra då att (grund)känslor, logik, rationalitet, erfarenhet, osv, blandas i en salig röra i varje individ.

det är ingen blandning om allt som kan delas är känslor…

Citat:
Så bra att du äntligen har fattat att jag inte tycker det är bra att döda bebisar, alltså födda människor.
det är inte definitionen av ordet bebis.

Citat:
Du kommer alltså varken länka till socialstyrelsens förslag eller till studien som visade att kvinnor var nöjda efter att blivit nekade abort. Du har svart bälte i förhalning.

det har jag gjort, är du för lat eller dum för så fortsätt känna dig fram, det har säkert tjänat dig väl…

Citat:
Hahhhaa sorry, men du går emot hela vetenskapen på detta området så att du skulle "veta oerhört mycket" är bara påhitt från din sida.

vilken vetenskap?

Citat:
Du hade ju tex inte kallat foster i vecka 7-9 för "bebisar" i såna fall.

varför inte, vi är ju inte läkare som diskuterar.

Citat:
Jag tycker som sagt att den svenska abortlagen är bra. Fritt fram till en viss gräns sen behövs tillstånd (vilket är svårt att få i Sverige).

hur många nekades av de som sökte?
och vad menar du ens med svårt?

Citat:
Har inga problem med en gräns vid vecka 12, som sagt.

men du vill inte ha det?

Citat:
Bättre preventivmedel för kvinnor med mycket färre biverkningar hade varit en bra början.

det har lätt till fler inte färre aborter i sverige, statens utrdeningar pekade på att så kunde fallit bli (trotts att man rationellt tycker att det borde blivit färre aborter), anledningen var att abort väldigt ofta används som preventivmedel (något som den fria abortens fader Lenin/stalin kunde konstatera redan på 40/50 talet)
Citera
2023-05-07, 21:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja jobbigt läge att behöva köpa mat till en unge som man inte fick mörda.
Vems unge?
Det vet ju ingen om inte kvinnan vill.
Citera
2023-05-07, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vems unge?
Det vet ju ingen om inte kvinnan vill.
Nä precis. När man väl vet att man har fått ett barn så är det för sent, då är det bara att hiva upp plånkan så att barnet får lite mat i sig och lite kläder på kroppen.
Citera
2023-05-07, 22:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är ingen blandning om allt som kan delas är känslor…

Absolut, håller med.

Citat:
det är inte definitionen av ordet bebis.

Exakt, från födseln och upp till ett år kallas barnet för bebis.

Citat:
det har jag gjort, är du för lat eller dum för så fortsätt känna dig fram, det har säkert tjänat dig väl…

Beror inte på lathet eller dumhet från min sida.

Citat:
vilken vetenskap?

Den som läkare och forskare går efter.

Citat:
varför inte, vi är ju inte läkare som diskuterar.

Bara för den sakens skull behöver vi ju inte diskutera dina känslor.

Citat:
hur många nekades av de som sökte?
och vad menar du ens med svårt?

Jag har redan länkat till denna statistiken i tråden. Du får läsa noggrannare.

Citat:
men du vill inte ha det?

Hade inte haft något emot det.

Citat:
det har lätt till fler inte färre aborter i sverige, statens utrdeningar pekade på att så kunde fallit bli (trotts att man rationellt tycker att det borde blivit färre aborter), anledningen var att abort väldigt ofta används som preventivmedel (något som den fria abortens fader Lenin/stalin kunde konstatera redan på 40/50 talet)

En bra början hade varit bättre preventivmedel för kvinnor med mycket färre svåra biverkningar.

De kvinnor som använder abort som preventivmedel behöver troligen stöd och hjälp från flera olika myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in