Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är så hemskt, usch jag skulle inte ha tittat in på den här sidan! Människor som försvarar abort efter mer än några veckors gestationslängd, måste sakna empati helt och hållet. Fastän de är de självproklamerat "goda" människorna.
Att vara goda människor är givetvis något de delar med allt från seriermördare till lägervakter i treblinka.
man ska inte lägga så mycket vikt vida vad människor säger utan mer i vad de gör.
Citat:
...fast för att vara rättvis, så måste jag dock även skriva ut att det finns åsikter som inte går ihop hos en del Pro Life:are. Många Pro Life:are ligger ju långt ut till höger på den politiska skalan, och i den avkroken finns bland annat åsikten, att det inte ska finnas några bidrag eller subventioner till barnfamiljer överhuvudtaget. "Det är inte bra för människor att vara beroende av staten".
att bejaka, försvara och hävda Rätten till liv är universell och inte avhäng människors politiska åskådning i from av höger/vänster, inte ens religös åskådning är relvant (tex den kristna kyrkan har ju tyckt bägge delerna , dvs abort går utmärkt, abort är synd.
Citat:
Och så kan man helt enkelt inte tycka, anser jag, om man vill minska antalet aborter. För ekonomisk trygghet oavsett vad - om hon blir arbetslös, om hennes föräldrar slänger ut henne, om barnafadern vägrar att gifta sig med henne eller försörja henne och barnet på annat sätt - är ju nödvändigt för att hon ska våga föda barnet. OM hon bor någonstans där hon kan få en medicinskt säker abort i stället.
jo, men märkligt nog så är det där ett resonemang som objektivt saknar evidens,
antalet aborter har inte minskat för att vi har "utökad" barnomsorg, bättre social och ekonomiskt skyddsnät, större acceptans,större rikedom osv.
och även på den "tiden" när abort var olagligt och "femenist myten" var att kvinnor var slavar och rättslösa så konstaterade kvinnor som sökte abort och nekades(du fick bara göra abort om 2 läkare bedömde att det var nödvändigt) så var kvinnorna nöjda mammor i samma utsträckning som mammor till "önskade barn"... (dvs den stora majoriteten var nöjda med sina liv)
så det finns flera osunda och objektivt felaktiga antaganden som man bygger argumenten på. det är därför det slutar i att de som argumenterar för abort gör det för att de gillar det, (eller snarare iden att vara "på den goda sidan"....)