Citat:
Så du känner igen andras tramsiga whatabotismer men inte dina egna?
Det var för 1år specifikt beviljade i v21. Det förs inte statistik på de som beviljad i v22+ annat än de som nekas för sociala skäl(något 30 tal) det var kanske dessa du tänkte på som medicinskt motiverade?
I v18-21 beviljas det av många olika skäl, ett av de vanligare sociala skälen är ”ingen/liten” anknytning till Sverige”
Något specifikt du undrar över, jag tror annars det mesta du chansar/minns fel finns länkat i våra tider ”diskussioner” i ämnet, tror ”abort som ett slagträ i den femenistiska debatten” , eller liknande innehåller mina rättelser av (dina) sakfel.
Då överskattar du din förmåga eller trollar medvetet.
Det var för 1år specifikt beviljade i v21. Det förs inte statistik på de som beviljad i v22+ annat än de som nekas för sociala skäl(något 30 tal) det var kanske dessa du tänkte på som medicinskt motiverade?
I v18-21 beviljas det av många olika skäl, ett av de vanligare sociala skälen är ”ingen/liten” anknytning till Sverige”
Något specifikt du undrar över, jag tror annars det mesta du chansar/minns fel finns länkat i våra tider ”diskussioner” i ämnet, tror ”abort som ett slagträ i den femenistiska debatten” , eller liknande innehåller mina rättelser av (dina) sakfel.
Då överskattar du din förmåga eller trollar medvetet.
En majoritet av ansökningarna för sen abort beror på svåra kromosomavvikelser eller skador hos barnet.
Efter graviditetsvecka 18 får abort endast genomföras om synnerliga skäl finns och efter godkännande från Socialstyrelsens rättsliga råd. Rättsliga rådet sammanträder en gång i veckan för att besluta om ansökningar som kommit in den veckan. I fråga om aborter i vecka 21 kan rådet om det är brådskande meddela beslut samma dag som ansökan kommer in. 2015 fick rättsliga rådet 597 ansökningar om abort efter vecka 18. En majoritet av ansökningarna, 65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan. 2015 biföll rättsliga rådet 142 aborter i vecka 21.
Som sagt sena aborter är väldigt ovanliga och sker oftast av olika medicinska anledningar.