Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Mycket sena aborter är väldigt ovanliga och brukar bara utföras om det är fara för kvinnans liv eller liknande. I dom fallen tycker jag det är helt berättigat med abort. Eller så dör barnet i magen men då brukar kvinnan ändå få föda fram det eftersom det är så långt framskridet.
De livsuppehållande åtgärderna till en hjärndöd människa stängs ofta av efter en tid.
Ja liv startar vid befruktningen. Men drar du gränsen där? Är spermier liv?
Om liv startar vid befruktningen hur motiverar vi då att vi slaktar och äter grisar, kalvar osv? Är inte det liv? Liv uppstod i samma stund som befruktningen för grisen och kalven också.
Varför har du så svårt för att man drar en gräns när det gäller mänskliga foster?
Första håller dom flesta med om, problemet är att exempelvis demokraterna i USA anser att abort skall vara tillåter upp till födseln.
Det stängs av efter ett tag, gör du samma sak med ett ofödd barn så föds det och mår bra i 99 fall av 100. Jag personligen drar gränsen för liv eller potentiellt liv vid befruktningen eftersom det är det enda logiska, men är ändå inte emot abort som jag tidigare uttryckt, då jag tycker en balans är rimlig och bästa för samhället i stort. Dock är det att ta ett liv, kommer inte undan det. Sveriges abortlagstiftning är väl ganska rimlig, missisippilagen var bra, 15 veckor låter som en bra kompromiss. 40 veckor som vissa förespråkar i USA bland annat är mord. Men varför dessa sjuka utfall om klump celler? Känns som projektion för någon obearbetad inre smärta.