2022-05-06, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Såg på infowars att Scotus nu river upp Roe v Wade som gjorde aborträtten helig över hela USA. Men nu rivs den upp, så att "den satanistiska blodsritualen abort", mördandet av barn som offer till moloch, judarnas, enligt den babyloniska talmuden, gud. De har en till bok också, den satanistiska bibeln, den äldre. Här är länk till klippet by the way, ifrån infowars. https://www.bitchute.com/video/iYApGmPVQUd9/

Finns det risk att det smittar av sig hit, som allt annat som USA håller på med, som den lydstat vi varit länge därav tvingats besudlas med. Därför är det också så många som direkt sjunger i kör med USA idag. Hur många inom EU gjorde inte det här? 1 va? Där har du den som talar sanning.

Hur ser det ut juridiskt alltså?

Du verkar inte förstå så mycket, läs bättre artiklar än infowars. Roe vs Wade är ett SCOTUS fall från 1973 som läste in att rätten till abort var inskriven i konstitutionen för USA, nu har ett utkast läckt om att de tänker riva upp detta prejudikat. Fortfarande ett utkast så vi får se vad domen verkligen blir. Och om de river upp Roe kommer inte abort bli förbjudet som vissa mongon verkar tro, utan det blir upp till lagstiftning vilket väl är vettigt?

Jag är för en liberal aborträtt men kan inte klandra SCOTUS för att riva upp Roe vs Wade, ett helt absurt prejudikat.
Senast redigerad av AjdeAna 2022-05-06 kl. 05:15.
Citera
2022-05-06, 05:37
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du har rätt i mycket av det du skriver. Men det kan aldrig vara legitimt att döda ett oskyldigt barn.
Varför är det rätt att döda ett barn om modern blivit våldtagen, vad har barnet gjort för att dömas till döden? Är det rätt att döda en oskyldigt barn för att rädda en annan människa?

Det tycker jag inte utan som jag skrev så är det ett argument som en del tar upp.
Citera
2022-05-06, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag ser inget problem med att höja abortgränsen.
Vid något tillfälle ska barnet klassificeras som en person med rättigheter, och alla personer ska ha samma rättigheter. Födelsen är en bra gräns för en sådan klassificering då det i regel är då som barnet skapar en relation med omvärlden.

Där har du fel. Bebisens sinnesintryck de sista månaderna i livmodern är inte särskilt annorlunda jämfört med med de första månaderna utanför livmodern. Den hör ljud, känner av stress och lugn, etc. Däremot har den ingen vilja att leva innan det centrala nervsystemet är färdigkopplat (vilket inte sker förrän efter de första tre månaderna), eftersom det är först när CNS är färdigkopplat som hjärnan börjar fungera, och det är alltså först då som vilja kan existera hos fostret. Att påstå att man för ett tre månader gammalt fosters talan är alltså skitsnack, eftersom man bara kan föra talan för någon som vill något men inte kan framföra den viljan, och ett tre månader gammalt foster har ingen vilja.
Citera
2022-05-06, 06:46
Medlem
Citat:
Fast numera vet vi att varken djävulen eller Gud finns, så det är upp till oss själva att komma fram till vad som är rätt och fel. En del kvinnor kan säkert må lite dåligt efter en utförd abort, men hon utför ju ändå aborten på grund av att hon föredrar det framför att föda barnet. Hur tror du att kvinnorna som inte vill ha barnet men som ändå är tvungna att föda det mår?
Det borde kvinnorna tänkt på innan dom knullade runt
Citera
2022-05-06, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Där har du fel. Bebisens sinnesintryck de sista månaderna i livmodern är inte särskilt annorlunda jämfört med med de första månaderna utanför livmodern. Den hör ljud, känner av stress och lugn, etc. Däremot har den ingen vilja att leva innan det centrala nervsystemet är färdigkopplat (vilket inte sker förrän efter de första tre månaderna), eftersom det är först när CNS är färdigkopplat som hjärnan börjar fungera, och det är alltså först då som vilja kan existera hos fostret. Att påstå att man för ett tre månader gammalt fosters talan är alltså skitsnack, eftersom man bara kan föra talan för någon som vill något men inte kan framföra den viljan, och ett tre månader gammalt foster har ingen vilja.
Jag menar inte att det födda barnet ska ha rätt att slippa bli dödat för sin egen skull, utan för omgivningens skull, då dessa i regel har skapat en relation med barnet vid det laget.
Citat:
Ursprungligen postat av GillarejSvenskar
Det borde kvinnorna tänkt på innan dom knullade runt
Varför det? Råkar de bli gravida så är abort en utmärkt lösning på det problemet.
Citera
2022-05-06, 07:56
Medlem
Citat:
Jag menar inte att det födda barnet ska ha rätt att slippa bli dödat för sin egen skull, utan för omgivningens skull, då dessa i regel har skapat en relation med barnet vid det laget.

Varför det? Råkar de bli gravida så är abort en utmärkt lösning på det problemet.
Så pratar gangsters med när dom vill göra av sig med problemen..Att göra abort är mord och bör straffas i likhet
Citera
2022-05-06, 09:42
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweZionist
Nja, dom verkar ofta ligga i minority neighborhoods:

https://www.protectingblacklife.org/...ets/index.html

Planned Parenthoods grundare Margaret Sanger hade intressanta mål med sin organisation...

https://eu.usatoday.com/story/opinio...mn/5480192002/
Och dessa brukar vara omgärdade av skrikande pro-lifers.

finns ju nåt narrrativ om att aborträtten i USA har någon slags grund i att radera afro- amerikaner, hur det nu är med den saken låter jag vara osagt men man har sett en koppling mellan ökad kriminalitet med inskränkta aborträttigheter >eller snarare kriminaliteten sjunker i länder där aborträtten är stark. Det kanske inte är så underligt att kriminialiteten sjunker när antalet oönskade barn minskar.
Pro-lifers verkar ju inte bry sig nämnvärt om redan födda barn, eller vilken verklighet de föds i. Det är liksom "liv till varje pris" oavsett hur det drabbar samhället.
Citera
2022-05-06, 09:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Då kan vi väl döda föräldralösa barn utanför livmodern också. Varför ska skattepengar gå till dessa barn. Döda dem istället - problem solved.
Citera
2022-05-06, 09:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Skillnaden är att folk har träffat spädbarnet, lärt känna det och skapat ett emotionellt band till det. Och därför skulle bli ledsna om det dog. Därför är det fel att döda ett sovande spädbarn.
Men om barnet inte har knutit an till någon, kanske är det ingen som vill ha det? Då ska vi alltså döda det, got it!
Citera
2022-05-06, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så mycket okunskap bland svennar, som vanligt. Den högsta domstolen i usa förbjuder inte abort, de ger tillbaka makten till folket så att de själva bestämmer i delstaterna. Ni svennar är så vana att bli basade över att ni inte fattar detta.

Folket? Makthavarna snarare som styr i delstaterna. Folket har ingenting att säga till om.

https://www.washingtonpost.com/polit...tion-homicide/
Citera
2022-05-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Mycket sena aborter är väldigt ovanliga och brukar bara utföras om det är fara för kvinnans liv eller liknande. I dom fallen tycker jag det är helt berättigat med abort. Eller så dör barnet i magen men då brukar kvinnan ändå få föda fram det eftersom det är så långt framskridet.

De livsuppehållande åtgärderna till en hjärndöd människa stängs ofta av efter en tid.

Ja liv startar vid befruktningen. Men drar du gränsen där? Är spermier liv?

Om liv startar vid befruktningen hur motiverar vi då att vi slaktar och äter grisar, kalvar osv? Är inte det liv? Liv uppstod i samma stund som befruktningen för grisen och kalven också.

Varför har du så svårt för att man drar en gräns när det gäller mänskliga foster?

Första håller dom flesta med om, problemet är att exempelvis demokraterna i USA anser att abort skall vara tillåter upp till födseln.
Det stängs av efter ett tag, gör du samma sak med ett ofödd barn så föds det och mår bra i 99 fall av 100. Jag personligen drar gränsen för liv eller potentiellt liv vid befruktningen eftersom det är det enda logiska, men är ändå inte emot abort som jag tidigare uttryckt, då jag tycker en balans är rimlig och bästa för samhället i stort. Dock är det att ta ett liv, kommer inte undan det. Sveriges abortlagstiftning är väl ganska rimlig, missisippilagen var bra, 15 veckor låter som en bra kompromiss. 40 veckor som vissa förespråkar i USA bland annat är mord. Men varför dessa sjuka utfall om klump celler? Känns som projektion för någon obearbetad inre smärta.
Citera
2022-05-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Och dessa brukar vara omgärdade av skrikande pro-lifers.

finns ju nåt narrrativ om att aborträtten i USA har någon slags grund i att radera afro- amerikaner, hur det nu är med den saken låter jag vara osagt men man har sett en koppling mellan ökad kriminalitet med inskränkta aborträttigheter >eller snarare kriminaliteten sjunker i länder där aborträtten är stark. Det kanske inte är så underligt att kriminialiteten sjunker när antalet oönskade barn minskar.
Pro-lifers verkar ju inte bry sig nämnvärt om redan födda barn, eller vilken verklighet de föds i. Det är liksom "liv till varje pris" oavsett hur det drabbar samhället.

Håller med, avliva alla i fängelser, deras beteende och uppehälle i fängelset är en för stor börda på samhället. Så du jämför "verkligheten dom föds i" med att ens födas överhuvud taget? Tror dom flesta skulle välja att leva än att inte leva, får man en chans iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in