Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-29, 06:32
  #1
Medlem
Nu kanske läsaren tror att TS syftar på FIAT-valutor, vilket jag inte skulle ha något emot, om det var uppbackat med guld. Då finns det en underliggande tillgång och ett riktigt värde i valutan åtminstone.

För som det är nu så har medborgaren gett bort nästan all sin finansiella frihet till staten och storbankerna i utbyte mot något som de skönmålar så fint "smidigare att betala och hantera din ekonomi" i form av digitalisering. 1 eller 0. Jag syftar på situationen som uppstått med Swedbank under natten.

Tekniskt problem eller hack, staten och banken har en enorm kontroll över medborgarnas ekonomi idag och det är fundamentalt fel i ett samhälle. Staten ska ge blanka fan i medborgarnas ekonomi. Det här är varför det MÅSTE finnas kontanter i ett samhälle. För annars kan banker som t.ex Swedbank med ett knapptryck bestämma om du ska få tillgång till dina pengar eller inte. Dina pengar, som du har jobbat för.

Det är en nivå av kontroll som är oacceptabel. Staten och bankerna ska inte ha den kontrollen.
Citera
2022-04-29, 07:02
  #2
Medlem
SkuttCobains avatar
Ryssens första drag?
Citera
2022-04-29, 07:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Ryssens första drag?
Noterar "?"

Men jag tycker inte att man ska bli överparanoid på Ryssland så fort det händer något. Jag tappade en apelsin på golvet, Rysslands fel. Förstår du vart jag försöker komma?
Citera
2022-04-29, 07:10
  #4
Medlem
Fokusen ska ligga på staten och bankerna (Banken i det här fallet). Hur mycket det kan förstöra för att man har gett bort kontrollen över sin ekonomi för at man blir lovad skinande saker och resor till paradiset.

Som man aldrig får.
Citera
2022-04-29, 07:10
  #5
Medlem
runxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamonarkin
Noterar "?"

Men jag tycker inte att man ska bli överparanoid på Ryssland så fort det händer något. Jag tappade en apelsin på golvet, Rysslands fel. Förstår du vart jag försöker komma?

Jag misstänker också att ryssarna har gjort något med apelsinerna.
Citera
2022-04-29, 07:13
  #6
Avstängd
Latryggs avatar
Ja, det kontantlösa samhället kommer att få sig en jävla knäck av detta. Förtroendet för digitala pengar är skadat, oavsett om de reder ut det här under dagarna som kommer.
Citera
2022-04-29, 07:23
  #7
Medlem
Schmisss avatar
TS har rätt. Endast efterblivna jävla idioter ser ett kontantfritt samhälle som något bra. Det är det inte. Det är åt helvete efterblivet att eftersträva ett kontantfritt samhälle. Digitaliseringen medför massa problem - tekniska men även moraliska. Mänskligheten verkar tro i sin enfald att huvudlösa omdaningar av samhället alltid leder till något bättre.
Citera
2022-04-29, 07:25
  #8
Medlem
Vill lägga till om någon missade det...

Personer som gav stöd i form av bidrag eller bara delade/laddade upp videor i samband med de stora men fredliga protesterna & konvoyerna i Kanada fick, eller blev hotade med att få sina banktillgångar låsta ifall de inte slutade.

Folk med fel politiska åsikter får inte ta lån där heller alltid och så har det tydligen varit ett tag enligt Rebel news.

Sen tekniska fel, hackers, vad som nu skett med Swedbank, eller kraftiga solstormar riktade rakt mot jorden som riskerar att slå ut mängder av teknologi kan ställa till det ordentligt en dag.

Plus ransonering av varor för problem man skapar (t.ex. att länderna inte har 100% självförsörjning, kolla pandemibluffen på vissa håll där man inte kunde fylla hyllorna längre pga alla vaccinkrav och inlåsningar av vanligt folk, nedstängningar av affärsverksamhete m.m.)...

Och att ge över nästan all ekonomisk översikt till storbankerna, IMF/WEF/investeringsjättarna är inte smart, ja ifall man inte litar på dessa övermänniskor/ herrar då och vill ge dem maximal översikt och makt, koll över alla transaktioner och handelsmönster - det kanske man vill, fine, fortsätt betala med enbart kort då.

Kontanter måste användas mer om utvecklingen ska vändas. Igen är det upp till folket - betalar man själv kontant eller inte. Betalar alltid kontant. En butik som inte tar emot kontanter, då går jag hellre vidare. Är ingen storkonsument men fegheten att inte våga ha kontakter, att vara en butik som inte vill ta emot fysiska pengar(!?) och också spela bankregimen i händerna kan inte respekteras. Inte att banker bara är skräp, absolut inte, bra att kunna ha stora tillgångar man jobbat ihop någorlunda skyddade, m.m. men vem kan inte se att det är en sorts maffiaverksamhet. Samtidigt som man motiverar det med att det är för att kriminella i samhället inte ska få det så enkelt. Det finns en poäng men jag undrar också när någon blir så pass stor att det inte längre räknas som kriminellt oavsett vad man gör.

Kortat: Anser att butiker som inte tar kontanter bör ignoreras, handla någon annanstans.
__________________
Senast redigerad av UpTop 2022-04-29 kl. 07:31.
Citera
2022-04-29, 07:36
  #9
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamonarkin
Det här är varför det MÅSTE finnas kontanter i ett samhälle. För annars kan banker som t.ex Swedbank med ett knapptryck bestämma om du ska få tillgång till dina pengar eller inte.
För det första så finns det redan kontanter i samhället.
För det andra får man fråga sig var man skall ha kontanterna om man vill undvika knapptryck?
Hela sparkapitalet?
I madrassen?
Eller på någon form av bank utan IT-system och knappar med lådorna fulla av sedlar?
Finns ingen sådan bank för ingen kund vill betala för den extra kostnad detta skulle innebära.
Så knapptrycken lär du inte bli av med eller?
Citera
2022-04-29, 08:01
  #10
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
För det första så finns det redan kontanter i samhället.
För det andra får man fråga sig var man skall ha kontanterna om man vill undvika knapptryck?
Hela sparkapitalet?
I madrassen?
Eller på någon form av bank utan IT-system och knappar med lådorna fulla av sedlar?
Finns ingen sådan bank för ingen kund vill betala för den extra kostnad detta skulle innebära.
Så knapptrycken lär du inte bli av med eller?
Guld.
Citera
2022-04-29, 08:09
  #11
Medlem
SmyghukareNs avatar
En rekommendation vore, om alla i Sverige tog ut och hade typ 100 000 i kontanter hemma.

Men försök ta ut 100 000 i kontanter ur banken i dag

Du får inte äga kontanter i Sverige av idag, dom som makten haver litar inte på att du använder dom på rätt sätt.

Det har blivit en galen jakt på hur folk använder sina pengar i dag, men är väl förståeligt.

För dom som makten haver lever av dina pengar.

Och dom vill så gärna fortsätta att leva utsvävande lyxliv med dina pengar, fortsätta ta in miljoner analfabeter som röstboskap, fortsätta skicka miljarder till FN EU WHO WEF och så vidare.

Och då vill dom ha järnkoll på sina inkomster, som kommer just från dig.

Ett problem har dom - bara ett fåtal har riktiga jobb i dag, dom få som har det skall och måste bära upp och göda politiker klassen samt deras röstboskap.
Citera
2022-04-29, 08:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
TS har rätt. Endast efterblivna jävla idioter ser ett kontantfritt samhälle som något bra. Det är det inte. Det är åt helvete efterblivet att eftersträva ett kontantfritt samhälle. Digitaliseringen medför massa problem - tekniska men även moraliska. Mänskligheten verkar tro i sin enfald att huvudlösa omdaningar av samhället alltid leder till något bättre.

Bara för att något är tekniskt möjligt behöver det inte vara bra för mänskligheten.

Jag sträcker mig inte så långt som att kalla dem idioter, men visst finns det ett visst förståndshandicap.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback