Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-29, 09:53
  #13
Medlem
De har även försämrad kvalitet på sedlarna något enormt. Så lägger du en tjugo-lapp i fickan så har färgen försvunnit och sedeln är i 3-4 dealar när du plockar upp den nästa dag.

Det här gjordes så klart med flit. Man införde även värdelösa mynt som 2kr. Som är alldeles för små och för lik de andra.

Problemet när kontanterna försvinner är att varje liten transaktion kommer spåras och behöva redovisas. Du kan inte betala grannen för en bräda utan att de ska dras skatt osv. Kommer bli ett helvete.
Citera
2022-04-29, 11:07
  #14
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamonarkin
Nu kanske läsaren tror att TS syftar på FIAT-valutor, vilket jag inte skulle ha något emot, om det var uppbackat med guld. Då finns det en underliggande tillgång och ett riktigt värde i valutan åtminstone.

För som det är nu så har medborgaren gett bort nästan all sin finansiella frihet till staten och storbankerna i utbyte mot något som de skönmålar så fint "smidigare att betala och hantera din ekonomi" i form av digitalisering. 1 eller 0. Jag syftar på situationen som uppstått med Swedbank under natten.

Tekniskt problem eller hack, staten och banken har en enorm kontroll över medborgarnas ekonomi idag och det är fundamentalt fel i ett samhälle. Staten ska ge blanka fan i medborgarnas ekonomi. Det här är varför det MÅSTE finnas kontanter i ett samhälle. För annars kan banker som t.ex Swedbank med ett knapptryck bestämma om du ska få tillgång till dina pengar eller inte. Dina pengar, som du har jobbat för.

Det är en nivå av kontroll som är oacceptabel. Staten och bankerna ska inte ha den kontrollen.

Jag håller med dig i mycket av detta, men vad ska man göra åt saken?

Det är en genuin fråga.
Citera
2022-04-29, 11:20
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
TS har rätt. Endast efterblivna jävla idioter ser ett kontantfritt samhälle som något bra. Det är det inte. Det är åt helvete efterblivet att eftersträva ett kontantfritt samhälle. Digitaliseringen medför massa problem - tekniska men även moraliska. Mänskligheten verkar tro i sin enfald att huvudlösa omdaningar av samhället alltid leder till något bättre.
Så sant så sant. Vi med kontanter kan handla som vanligt som tur är är det fler som använder kontanter och efter detta, blir det ännu fler
Citera
2022-04-29, 14:51
  #16
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamonarkin
Nu kanske läsaren tror att TS syftar på FIAT-valutor, vilket jag inte skulle ha något emot, om det var uppbackat med guld. Då finns det en underliggande tillgång och ett riktigt värde i valutan åtminstone.

För som det är nu så har medborgaren gett bort nästan all sin finansiella frihet till staten och storbankerna i utbyte mot något som de skönmålar så fint "smidigare att betala och hantera din ekonomi" i form av digitalisering. 1 eller 0. Jag syftar på situationen som uppstått med Swedbank under natten.

Tekniskt problem eller hack, staten och banken har en enorm kontroll över medborgarnas ekonomi idag och det är fundamentalt fel i ett samhälle. Staten ska ge blanka fan i medborgarnas ekonomi. Det här är varför det MÅSTE finnas kontanter i ett samhälle. För annars kan banker som t.ex Swedbank med ett knapptryck bestämma om du ska få tillgång till dina pengar eller inte. Dina pengar, som du har jobbat för.

Det är en nivå av kontroll som är oacceptabel. Staten och bankerna ska inte ha den kontrollen.
Håller med helt. Swedbank strulet visar bara hur vansinne det är med ett kontantlöst samhälle. Finns inget folk på jorden som förlitar sig så mycket på teknik som vi svenskar gör, och när tekniken strular så sitter vi där i smeten och kommer vara helt handikappade för vi vet inte vad vi ska göra.

Sen så vet man ju inte vad som händer i framtiden, cyberkrig med mera. Andra länder kan hacka sig in i och stjäla pengar eller orsaka sabotage likt det vi ser med Swedbank just nu.


Fyfan för Sverige och svenskar vilket jävla land och folk.
Citera
2022-04-29, 16:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
En rekommendation vore, om alla i Sverige tog ut och hade typ 100 000 i kontanter hemma.

Men försök ta ut 100 000 i kontanter ur banken i dag

Du får inte äga kontanter i Sverige av idag, dom som makten haver litar inte på att du använder dom på rätt sätt.
Vadå ”får inte”?
Citera
2022-04-29, 16:51
  #18
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vadå ”får inte”?

1. Gå till närmaste Swedbankkontor.

2. Gå fram till kassan, och säg "Hej, jag vill ta ut 100 000 i kontanter."

3. Banken kommer direkt att neka dig, du kanske får kontot direkt låst MHT försök till penningtvätt, kanske tillkallas polis.
Citera
2022-04-29, 17:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
1. Gå till närmaste Swedbankkontor.

2. Gå fram till kassan, och säg "Hej, jag vill ta ut 100 000 i kontanter."

3. Banken kommer direkt att neka dig, du kanske får kontot direkt låst MHT försök till penningtvätt, kanske tillkallas polis.
Vad säger lagen?
Citera
2022-04-29, 18:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad säger lagen?
Den ger utrymme för tolkningar, vilket Swedbank också gör. Vad jag inte kan få in i mitt huvud är varför någon som inte är i behov av god man fortfarande anlitar Swedbank, eller Nordea för den delen.

Jag tar ut allt överblivet efter räkningar i kontanter och handlar för dessa, vilket jag gjort i över två år nu och det kan jag rekommendera. Visst, det blir en och annan bojkott, men inte värre än att det i nio fall av tio finns rimliga alternativ att göra affärer med. Undantag är till exempel bilbesiktning, vilket får mig att vilja börja köra avställt eller i alla fall överväga det.
Citera
2022-04-29, 18:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krossamonarkin
Nu kanske läsaren tror att TS syftar på FIAT-valutor, vilket jag inte skulle ha något emot, om det var uppbackat med guld. Då finns det en underliggande tillgång och ett riktigt värde i valutan åtminstone.

För som det är nu så har medborgaren gett bort nästan all sin finansiella frihet till staten och storbankerna i utbyte mot något som de skönmålar så fint "smidigare att betala och hantera din ekonomi" i form av digitalisering. 1 eller 0. Jag syftar på situationen som uppstått med Swedbank under natten.

Tekniskt problem eller hack, staten och banken har en enorm kontroll över medborgarnas ekonomi idag och det är fundamentalt fel i ett samhälle. Staten ska ge blanka fan i medborgarnas ekonomi. Det här är varför det MÅSTE finnas kontanter i ett samhälle. För annars kan banker som t.ex Swedbank med ett knapptryck bestämma om du ska få tillgång till dina pengar eller inte. Dina pengar, som du har jobbat för.

Det är en nivå av kontroll som är oacceptabel. Staten och bankerna ska inte ha den kontrollen.

Jo. Men håll med om det komiska i kvällspressens gråtauterier-utspel av typen "waaah, lilla Tuttan har inte fått nån lunch idag och det är bankens fel.... " Som om vi inte fått uppmaning på uppmaning på uppmaning senaste åren från alla håll och kanter att alltid, i alla lägen ha kontanter tillgängliga ifall nåt händer i de elektroniska betalsystemen. Bor folk under stenar eller?
Citera
2022-04-29, 18:24
  #22
Medlem
cyber_zekes avatar
Håller med TS. Pengar skall vara huvudsakligt betalningsmedel och kort skall användas som komplement. Staten har alldeles för mycket insyn och kontroll i de enskilda medborgarnas privata ekonomi. Kontanter måste finnas och användas hela tiden, om inte blir vi väldigt sårbara, både som nation och enskilda medborgare. Sverige är väldigt extremt vad det gäller betalkort och avsaknaden av kontanter.

Visst guld och silver är bra, men det kan kanske vara svårt att sätta värde på det när du står inne på Ica med ett gram guld och vill köpa potatis.
Citera
2022-05-01, 11:48
  #23
Medlem
Genialt att inskränka användningen av kontanter. Du har ett enormt maktmedel i att begränsa någons tillgång till pengar (om banken eller staten vill) och staten har full kontroll på pengaflödet.
Citera
2022-05-01, 13:57
  #24
Avstängd
WatchItNows avatar
Orsaken till att kontanter försvinner i Sverige är swish som 95% använder och som är Sveriges mest uppskattade varumärke med nästan 100% nöjda användare. Swish gör att man har två sätt att betala, kreditkort och swish, vilket är bättre än bara VISA, om man som de flesta inte har en lös krona i plånboken längre.

Möjligen kan en alarmist se att swish och kreditkort båda ägs och sköts av Swedbank för en del kunder, och det hade varit underbart om swish varit en helt fristående produkt och varumärke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback