Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-27, 21:26
  #1
Medlem
TotalT1s avatar
Har ett brev i Kivra från Skatteverket där de skriver att de fått information från en utländsk skattemyndighet om att jag haft utdelning eller ränta i utlandet under 2020.

Jag har under de senaste åren via Binance köpt lite krypto, växlat från en kryptovaluta till en annan (ex altcoins till bitcoin) men aldrig plockat hem vinst till min svenska bank eller så. De flesta avyttringar har nog varit förluster faktiskt då jag gick in i random altcoins under första pumpen 2018 som sedan störtdök...

Enda "vinsten" jag gjort var ett sälj av en altcoin till euro som sedan placerades i bitcoin. Vi snackar ca 10k bara.

Har googlat men inte hittat någon som fått ett likadant meddelande från Skatteverket? De har ju inte specifikt skrivit vilken utländsk skattemyndighet heller.

Bör jag höra av mig till de och fråga efter mer info? Vilket utländsk myndighet de menar m.m.?
Citera
2022-04-27, 21:32
  #2
Avstängd
Privattaxins avatar
Cryptoföretag kontaktar inte Skatteverket.
Citera
2022-04-27, 21:39
  #3
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Har ett brev i Kivra från Skatteverket där de skriver att de fått information från en utländsk skattemyndighet om att jag haft utdelning eller ränta i utlandet under 2020.

Jag har under de senaste åren via Binance köpt lite krypto, växlat från en kryptovaluta till en annan (ex altcoins till bitcoin) men aldrig plockat hem vinst till min svenska bank eller så. De flesta avyttringar har nog varit förluster faktiskt då jag gick in i random altcoins under första pumpen 2018 som sedan störtdök...

Enda "vinsten" jag gjort var ett sälj av en altcoin till euro som sedan placerades i bitcoin. Vi snackar ca 10k bara.

Har googlat men inte hittat någon som fått ett likadant meddelande från Skatteverket? De har ju inte specifikt skrivit vilken utländsk skattemyndighet heller.

Bör jag höra av mig till de och fråga efter mer info? Vilket utländsk myndighet de menar m.m.?

Kan bekräfta samma brev. Jag tror också det är olika kryptobolag som rapporterar.
Citera
2022-04-27, 22:31
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Har ett brev i Kivra från Skatteverket där de skriver att de fått information från en utländsk skattemyndighet om att jag haft utdelning eller ränta i utlandet under 2020.

Jag har under de senaste åren via Binance köpt lite krypto, växlat från en kryptovaluta till en annan (ex altcoins till bitcoin) men aldrig plockat hem vinst till min svenska bank eller så. De flesta avyttringar har nog varit förluster faktiskt då jag gick in i random altcoins under första pumpen 2018 som sedan störtdök...

Enda "vinsten" jag gjort var ett sälj av en altcoin till euro som sedan placerades i bitcoin. Vi snackar ca 10k bara.

Har googlat men inte hittat någon som fått ett likadant meddelande från Skatteverket? De har ju inte specifikt skrivit vilken utländsk skattemyndighet heller.

Bör jag höra av mig till de och fråga efter mer info? Vilket utländsk myndighet de menar m.m.?
Huruvida du plockat hem pengar till din svenska bank har ingen betydelse om du gjort en vinst eller inte.
Förluster kan normalt sett kvittas mot vinster om de realiseras samma år (om du däremot realiserat förluster tidigare år så hjälper detta inte). Skatteverket är också lite knäppa när det kommer till Krypto så det är inte säkert att de räknat in förluster, du måste kanske själv åberopa dessa såsom avdrag.

Jag skulle också tro att "växla" en kryptovaluta till en annan räknas som att sälja en kryptovaluta och köpa en annan. Och om du säljer den ena med vinst så är det skattepliktigt oavsett att du köpt en annan.

Sedan är det oacceptabelt att Skatteverket inte anger vad det är för information som de har fått och från vem. Men om du varit skyldig att deklarera och inte gjort det så är det för sent att rätta det nu, kommer bli skattetillägg om du gjort fel
Citera
2022-04-27, 22:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Har ett brev i Kivra från Skatteverket där de skriver att de fått information från en utländsk skattemyndighet om att jag haft utdelning eller ränta i utlandet under 2020.

Jag har under de senaste åren via Binance köpt lite krypto, växlat från en kryptovaluta till en annan (ex altcoins till bitcoin) men aldrig plockat hem vinst till min svenska bank eller så. De flesta avyttringar har nog varit förluster faktiskt då jag gick in i random altcoins under första pumpen 2018 som sedan störtdök...

Enda "vinsten" jag gjort var ett sälj av en altcoin till euro som sedan placerades i bitcoin. Vi snackar ca 10k bara.

Har googlat men inte hittat någon som fått ett likadant meddelande från Skatteverket? De har ju inte specifikt skrivit vilken utländsk skattemyndighet heller.

Bör jag höra av mig till de och fråga efter mer info? Vilket utländsk myndighet de menar m.m.?
Har du bara använt dig av Binance? Hur har du satt in pengar på Binance? Direkt via din svenska bank eller har du haft någon "mellanhand"?
Citera
2022-04-27, 23:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Har ett brev i Kivra från Skatteverket där de skriver att de fått information från en utländsk skattemyndighet om att jag haft utdelning eller ränta i utlandet under 2020.

Jag har under de senaste åren via Binance köpt lite krypto, växlat från en kryptovaluta till en annan (ex altcoins till bitcoin) men aldrig plockat hem vinst till min svenska bank eller så. De flesta avyttringar har nog varit förluster faktiskt då jag gick in i random altcoins under första pumpen 2018 som sedan störtdök...

Enda "vinsten" jag gjort var ett sälj av en altcoin till euro som sedan placerades i bitcoin. Vi snackar ca 10k bara.

Har googlat men inte hittat någon som fått ett likadant meddelande från Skatteverket? De har ju inte specifikt skrivit vilken utländsk skattemyndighet heller.

Bör jag höra av mig till de och fråga efter mer info? Vilket utländsk myndighet de menar m.m.?

Tyvärr är Sverige ett skitland med skitregler så varje trade man gjort mellan olika kryptos är skattepliktig, även om man aldrig plockat ut något till SEK, EUR elr liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Cryptoföretag kontaktar inte Skatteverket.

Men Skatteverket kan kontakta Cryptoföretag och begära ut information.
__________________
Senast redigerad av KingKerry 2022-04-27 kl. 23:09.
Citera
2022-04-28, 05:41
  #7
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Kan bekräfta samma brev. Jag tror också det är olika kryptobolag som rapporterar.

Och hur har du gjort?
Citera
2022-04-28, 05:46
  #8
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Huruvida du plockat hem pengar till din svenska bank har ingen betydelse om du gjort en vinst eller inte.
Förluster kan normalt sett kvittas mot vinster om de realiseras samma år (om du däremot realiserat förluster tidigare år så hjälper detta inte). Skatteverket är också lite knäppa när det kommer till Krypto så det är inte säkert att de räknat in förluster, du måste kanske själv åberopa dessa såsom avdrag.

Jag skulle också tro att "växla" en kryptovaluta till en annan räknas som att sälja en kryptovaluta och köpa en annan. Och om du säljer den ena med vinst så är det skattepliktigt oavsett att du köpt en annan.

Sedan är det oacceptabelt att Skatteverket inte anger vad det är för information som de har fått och från vem. Men om du varit skyldig att deklarera och inte gjort det så är det för sent att rätta det nu, kommer bli skattetillägg om du gjort fel

Jo jag har förstått hur det fungerar idag, men det är något jag inte tänkt på tidigare.. Jag har tänkt i de mest logiska banorna (i mitt huvud) att det är först när jag "har pengarna i fickan" dvs på min svenska bank som jag behöver skatta på vinsten...

Hur som helst står det i brevet att jag ska ta upp 2020 års ränta eller utdelning i deklarationen, som jag ej skickat in ännu. (Sent ute) Och jag antar att jag inte har något val än att be Skatteverket om mer info? Man vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet till sig i onödan..
Citera
2022-04-28, 05:49
  #9
Medlem
TotalT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Har du bara använt dig av Binance? Hur har du satt in pengar på Binance? Direkt via din svenska bank eller har du haft någon "mellanhand"?

Från 2020 bara Binance, innan dess lite via Coinbase men där avyttrade jag aldrig något.

Sen snackar vi så jäkla lite pengar i min mening, varför denna uppmärksamhet?! Sysslar inte med något annat av intresse för Skatteverket eller liknande..
Citera
2022-04-28, 06:58
  #10
Medlem
DrVonAnkas avatar
Låter skumt att Binance skulle höra av sig til SV på eget initiativ. Det måste vara SV som är ute och ber om information.

Hur som helst. Nu när de har de koll på dina kryptotransaktioner är det bara glatt att börja skatta. Varje växling mellan valutor ska tas med, det är en rätt snårig djungel att reda ut.
Citera
2022-04-28, 07:28
  #11
Medlem
Ja fy fan. Jag har ca 50 transaktioner i krypto från våren 2021, vissa med vinst, andra med förlust. Det hade för mig varit fullständigt omöjligt att få till en korrekt deklaration med dessa, det ska synkas mot aktuellt pengavärde i SEK den aktuella dagen samt att förlustaffärer ska kvittas mot vinst osv. Att vissa transaktioner varit en krypto mot en annan gör bara hela uppgiften än mer omöjlig. Jag hade kunnat jobba heltid med det under en månad och det hade ändå inte blivit rätt.
Citera
2022-04-28, 08:11
  #12
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Ja fy fan. Jag har ca 50 transaktioner i krypto från våren 2021, vissa med vinst, andra med förlust. Det hade för mig varit fullständigt omöjligt att få till en korrekt deklaration med dessa, det ska synkas mot aktuellt pengavärde i SEK den aktuella dagen samt att förlustaffärer ska kvittas mot vinst osv. Att vissa transaktioner varit en krypto mot en annan gör bara hela uppgiften än mer omöjlig. Jag hade kunnat jobba heltid med det under en månad och det hade ändå inte blivit rätt.

Använd dig av tjänster såsom Divly eller Koinly. Alla seriösa kryptoföretag går att synka mot dessa tjänster eller tillhandahåller CSV-filer man kan ladda ner och synka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback