Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-28, 09:06
  #13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Jo jag har förstått hur det fungerar idag, men det är något jag inte tänkt på tidigare.. Jag har tänkt i de mest logiska banorna (i mitt huvud) att det är först när jag "har pengarna i fickan" dvs på min svenska bank som jag behöver skatta på vinsten...

Hur som helst står det i brevet att jag ska ta upp 2020 års ränta eller utdelning i deklarationen, som jag ej skickat in ännu. (Sent ute) Och jag antar att jag inte har något val än att be Skatteverket om mer info? Man vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet till sig i onödan..

Om det är så lite pengar så fattar jag inte varför detta händer dig. Kan det vara för att det finns andra anledningar för Skv att utreda dig, och att dom därför sprungit på din krypto handel av en händelse bara?

*edit*
Såg att du inte sysslade med något annat som borde intressera Skv. Då har du väl bara haft otur och fastnat i ett stickprov?
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-04-28 kl. 09:08.
Citera
2022-04-28, 19:25
  #14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
Jo jag har förstått hur det fungerar idag, men det är något jag inte tänkt på tidigare.. Jag har tänkt i de mest logiska banorna (i mitt huvud) att det är först när jag "har pengarna i fickan" dvs på min svenska bank som jag behöver skatta på vinsten...

Hur som helst står det i brevet att jag ska ta upp 2020 års ränta eller utdelning i deklarationen, som jag ej skickat in ännu. (Sent ute) Och jag antar att jag inte har något val än att be Skatteverket om mer info? Man vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet till sig i onödan..
Det hela är mycket märkligt. Skatteverket brukar inte skriva att du ska ta upp någonting. De brukar ställa frågor och utifrån svaret på dessa (eller uteblivna svar) så kommer ett övervägande om beslut (ett förslag till beslut kan man säga) som du får möjlighet att yttra dig över. Sen kommer det ett beslut. I övervägandet och beslutet kan det vara en del argumentation från Skatteverkets sida. Men jag har så svårt att förstå vad det är för slags brev du fått. Är det en förfrågan? Är du säker på att det kommer från Skatteverket och inte är någon scam?
Citera
2022-04-28, 20:32
  #15
Medlem
igl0s avatar
Skulle du kunna lägga upp en print på brevet? maska dina uppgifter givetvis. Vill se hur de ser ut
Citera
2022-04-29, 01:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Använd dig av tjänster såsom Divly eller Koinly. Alla seriösa kryptoföretag går att synka mot dessa tjänster eller tillhandahåller CSV-filer man kan ladda ner och synka.
Synd bara att tjänsterna är skräp. Så straffet för att använda dessa kan bli böter eller fängelse, lite beroende på om du är fattig eller rik.

Angående topic är varje trade 30% skatt på vinst och bara 70% av förluster är avdragsgilla. Så har ni gjort många trades utan att ha gjort en stor vinst är ni troligen skyldig mer skatt än ni gjort i vinst.

Om ni inte gillar vårt fina system kan ni ju alltid AmEn FlYTtArå!!1, som svenska psyop-botar brukar uttrycka det här på flashback.
Citera
2022-04-29, 15:56
  #17
Medlem
Kan det vara pga deras nyetablering på den svenska marknaden som detta uppstått?
Såg dessa nyheter om deras nya kontor i Sverige:
https://www.di.se/digital/varldens-s...nar-i-sverige/

Antar att dem arbetar närmre med myndigheter nu också.
Citera
2022-04-29, 22:46
  #18
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Synd bara att tjänsterna är skräp. Så straffet för att använda dessa kan bli böter eller fängelse, lite beroende på om du är fattig eller rik.

Angående topic är varje trade 30% skatt på vinst och bara 70% av förluster är avdragsgilla. Så har ni gjort många trades utan att ha gjort en stor vinst är ni troligen skyldig mer skatt än ni gjort i vinst.

Om ni inte gillar vårt fina system kan ni ju alltid AmEn FlYTtArå!!1, som svenska psyop-botar brukar uttrycka det här på flashback.

Skulle inte påstå att dessa tjänster är skräp. Såvida du inte varit fullständigt degen. Jag har till och med fått manuella checkar på mig som Skatteverket checkat av utan problem.
Citera
2022-04-29, 22:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Skulle inte påstå att dessa tjänster är skräp. Såvida du inte varit fullständigt degen. Jag har till och med fått manuella checkar på mig som Skatteverket checkat av utan problem.
De gör säkert rätt ibland, sen gör de helt fel ibland (100% av gångerna för mig) och problemet är ju att det är olagligt att göra fel. Så det blir ju att dra igenom allt manuellt ändå.

I år ville Koinly dra närmare en miljon för mycket i skatt. Tror inte direkt jag skulle hamnat i fängelse för detta, men dels vore det ju snopet att betala (om summan var mindre kan man ju missa att kolla) och framförallt kan det bli rätt grova problem om samma fel uppstår åt andra hållet.
__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-04-29 kl. 22:54.
Citera
2022-04-30, 09:54
  #20
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
De gör säkert rätt ibland, sen gör de helt fel ibland (100% av gångerna för mig) och problemet är ju att det är olagligt att göra fel. Så det blir ju att dra igenom allt manuellt ändå.

I år ville Koinly dra närmare en miljon för mycket i skatt. Tror inte direkt jag skulle hamnat i fängelse för detta, men dels vore det ju snopet att betala (om summan var mindre kan man ju missa att kolla) och framförallt kan det bli rätt grova problem om samma fel uppstår åt andra hållet.

Håller med om att det inte är plug and play. Viss korrigering eller check behövs såklart.

Men har du kört en bot eller som sagt sysslar med miljonbelopp är det bättre att ha någon expertfirma inkopplad givetvis.
Citera
2022-04-30, 11:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Håller med om att det inte är plug and play. Viss korrigering eller check behövs såklart.

Men har du kört en bot eller som sagt sysslar med miljonbelopp är det bättre att ha någon expertfirma inkopplad givetvis.
Antagligen ska man ha en personlig skatte-gubbe man bara skickar allt till.

Kalla mig nojig, men det jobbiga är att det är svårt att skaka av sig känslan av att svensk stat kommer att accelerera sitt krig mot innovation. Apparaten bara sväller. I förebyggande syfte känns det bra att ha egen kontroll på allt.
Citera
2022-05-01, 13:58
  #22
Medlem
Fantastiskt kul att ni skyller på svenska staten när i princip alla länder har liknande beskattning av kapitalvinster och att skatten de tar ut är enligt samma metod som andra kapitalvinster. Märks att ni är unga som blivit puttinuttade av ISK hela era liv, men gissa vad? ISK finns i princip ingen annanstans. Räcker att ni går till Finland, Danmark eller USA så ska ni redovisa vanliga fonder och börsnoterade aktier på exakt samma sätt som ni måste redovisa krypto i Sverige. Sverige har nog den lättaste deklarationen i världen och ändå gnäller ni. Så himla jobbigt är det inte att redovisa 20 trades.
Citera
2022-05-01, 14:17
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Fantastiskt kul att ni skyller på svenska staten när i princip alla länder har liknande beskattning av kapitalvinster och att skatten de tar ut är enligt samma metod som andra kapitalvinster. Märks att ni är unga som blivit puttinuttade av ISK hela era liv, men gissa vad? ISK finns i princip ingen annanstans. Räcker att ni går till Finland, Danmark eller USA så ska ni redovisa vanliga fonder och börsnoterade aktier på exakt samma sätt som ni måste redovisa krypto i Sverige. Sverige har nog den lättaste deklarationen i världen och ändå gnäller ni. Så himla jobbigt är det inte att redovisa 20 trades.
Så vi ska inte skylla på svenska staten för "i princip alla länder har liknande"? Bra logik. Portugal t.ex. 0% skatt på krypto. Och det handlar inte om att vara van vid ISK. Vem har sagt att det bara gäller 20 trades? Det kan gälla 2000 trades. Systemet är fel. Med ett dåligt system så hjälper man inte folk göra rätt för sig. Är det inte staten som borde vilja att man betalar skatt? Varför då inte göra det lättare för folk som vill det?

Edit: Det är inte bara den låga skatten på ISK som gör det fördelaktigt. Det är det faktum att man INTE ens behöver deklarera.
__________________
Senast redigerad av david-taxi 2022-05-01 kl. 14:24.
Citera
2022-05-02, 13:50
  #24
Medlem
Nu börjar det . Som jag nämnde på andra trådar kommer skatteverket köra hårt mot krypto kommande åren, EU har krävt hårdare KYC på krypto plattformar som ni säkert har märkt som har behövt svara på många frågor för att fortsätta handla i plattformen. Länderna får också rätt att begära information från plattformen. Rekommenderar att man gör en självrättelse annars kan det blir dyrt och till och med fängelse i värsta fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback