2022-04-27, 01:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Ja, är man inte värdelös så är det inte svårt att byta jobb nej. Mitt jobb är glada att de har mig, inte tvärtom.

Låter som du talar om folk som inte håller svenskt mått, rent genetiskt och som bryr sig mer om pengar än hälsan.

Vad bra det skulle gå om alla bestämde sig för att bli så smarta att de aldrig jobbade natt.
Citera
2022-04-27, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad bra det skulle gå om alla bestämde sig för att bli så smarta att de aldrig jobbade natt.

Det finns ju människor som din kompis som klarar av det.

Men generellt så är lönen alldeles för dålig idag för vad man offrar genom att jobba natt. Och då jobbade jag natt ett par år så vet vad jag pratar om.
Citera
2022-04-27, 03:36
Medlem
Citat:
Du kan påverka mycket men du kan inte bestämma över din inre klocka. Det är som att bestämma vilken puls du ska ha. Du byter inte inre klocka fast du sätter klockan till 7. Det är klockan som väcker dig. Visst kan du vänja dig att vakna innan klockan med, men det har med din tidsuppfattning att göra. Du kan göra svaga påverkningar på din inre klocka, den starkaste verkar inte vara dagsljus utan samsovning.

Bestäm dig för att alltid gå upp kl 1 på morgonen och se hur din inre klocka "anpassar sig". Testa att försöka somna kl 17. Alltid.

Lite som att bestämma att man inte ska bli hungrig. Man kan sluta äta men hungern lär komma.

Som vanligt brister du i din kunskap om saker du vill diskutera om.

Kroppen bestämmer när du blir hungrig genom att utsöndra leptin och ghrelin vid samma tid varje dag. Slutar man äta frukost eller lunch, försvinner till slut hungerkänslorna vid frukosten och lunchen.

Om du går och lägger dig vid samma tid, och går upp vid samma tid så kommer kroppens interna klocka ställa in sig vid dessa tider. Med andra ord så utsöndras melatonin sakta efter man varit vaken i en viss mängd timmar. Ljus har en tydlig koppling till melatoninproduktion, och hormonet kontrollerar ens dygnsrytm.

Att det skulle ha någonting med samsovning, eller att man inte har någon kontroll över sin interna klocka tyder bara på din ignorans inom detta område likväl.

https://www.psychiatrictimes.com/vie...eep-wake-cycle
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12622846/
https://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm

Där kan du läsa lite om den interna klockan, eller dygnsrytmen, för än en gång så argumenterar du från en position av ignorans.
Citera
2022-04-27, 04:33
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Människor med sömnproblem får alltid råd om åtgärder kring sömnhygien. Den som vill läsa mer om det kan googla. För dem som har sömnsvårigheter på riktigt är det dock rena skiten är min misstanke. Det har inte hjälpt mig ett skit och nu har en läkare jag snackade med bekräftat min misstanke. Jag frågade om det här med sömnhygien verkligen fungerar på människor med riktiga grava sömnsvårigheter. Hans svar var nej, det fungerar enligt hans erfarenhet inte. Det är sömnmedel som hjälper. Dock måste man alltid rekommendera dessa åtgärder i första hand. Idioti. Varför rekommenderar man något som inte fungerar!?

För att det fungerar för många. Saken är den att gemene man fuckar upp sin egen sömn genom överkonsumtion av koffein, för lite fysisk aktivitet, skärmtid innan läggdags. Problemet är allt för många inte är villiga att testa rekommendationerna på allvar.

Sen har vi personer som du, med riktigt grava problem då det ej funkar.
Citera
2022-04-27, 11:09
Medlem
Citat:
Jag menar om man har en aktivitet där man styrs av andra där man inte kan bestämma själv när man ska gå och lägga sig eller gå upp.
Så länge det är regelbundna tider så ser jag enbart något positivt i detta?
Kroppen mår bäst av vanor som att lägga sig och på upp samma tid.

Problemet är väl snarare inställningen en del människor har att de inte tar sig tiden att varva ner och lägga sig i tid.
Det är väl klart att folk är trötta om de glor på film till klockan 2 och går upp klockan 7 för att sedan sova när de kommer hem från jobbet, vakna till och inte va trött senare på kvällen och fortsätta på det spåret.
Det handlar ju om att tvinga sig själv till att bryta vanor.
Citera
2022-04-27, 20:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så länge det är regelbundna tider så ser jag enbart något positivt i detta?
Kroppen mår bäst av vanor som att lägga sig och på upp samma tid.

Problemet är väl snarare inställningen en del människor har att de inte tar sig tiden att varva ner och lägga sig i tid.
Det är väl klart att folk är trötta om de glor på film till klockan 2 och går upp klockan 7 för att sedan sova när de kommer hem från jobbet, vakna till och inte va trött senare på kvällen och fortsätta på det spåret.
Det handlar ju om att tvinga sig själv till att bryta vanor.

Folk förstår inte hur sömn funkar. Ja, man kan vänja sig lätt vid några timmars förskjutning av dygnet. En som är programmerad att vakna kl 10 kan lätt gå upp kl 7.

Men det går sämre om man är nattmänniska och inte bara ska vrida från 2 till 11. Då blir det mer att man aldrig får sova mer än ett par timmar om man inte kan somna innan 5 och man ska gå upp 7. Det går inte att vänja sig hur mycket som helst. Det är därför människor har svårt att vänja sig vid nattjobb.

Allas inre klocka är olika och man kan inte jämföra med sig själv. Är man frisk i sömnen kan man inte jämföra med någon som är sjuk. Och tro att det bara är dåliga vanor. Det finns sjukdom i sömnen på riktigt. Det är ingen myt.
Citera
2022-04-27, 20:46
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Om du går och lägger dig vid samma tid, och går upp vid samma tid så kommer kroppens interna klocka ställa in sig vid dessa tider. Med andra ord så utsöndras melatonin sakta efter man varit vaken i en viss mängd timmar. Ljus har en tydlig koppling till melatoninproduktion, och hormonet kontrollerar ens dygnsrytm.

Hahahaha. Och du tar bort all fakta som inte stöder dig. Så fult gjort.
Citera
2022-04-27, 20:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Det är sömnmedel som hjälper. Dock måste man alltid rekommendera dessa åtgärder i första hand. Idioti. Varför rekommenderar man något som inte fungerar!?

Kollar du med faktiska forskare så säger de alltid att sömnmedel inte fungerar på det sätt som du tror att de gör. De brukar stänga av hjärnan istället för att hjälpa insomning vilket leder till att de stör ut sömnen, d.v.s ett insomningspreparat är inte ett substitut till normal sömn utan en nödfix.
Citera
2022-04-27, 21:27
Medlem
Citat:
Hahahaha. Och du tar bort all fakta som inte stöder dig. Så fult gjort.

Tar borta fakta som inte stödjer? Du har uppenbarligen ingen koll på detta ämnet heller, varför sitter du och diskuterar om det? Man har vetat vad dygnsrytm är och att det går att ändra i tusentals år.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6751071/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30311830/
https://www.sleepfoundation.org/bedr...ight-and-sleep
https://www.frontiersin.org/articles...019.00391/full

Du verkar inte riktigt greppa vad sömnhygien innebär och varför man gör det. Du får gärna påvisa någon fakta som inte stöder det jag säger, då det är vedertagen vetenskaplig konsensus.

Så försök igen, försök att snickra ihop ett intelligent inlägg där du faktiskt säger någonting, eller pekar på någon fakta som inte stöder precis det jag sagt från början till slut. Eller sluta citera mig om saker du uppenbarligen inte förstår, och läs på först.
Citera
2022-04-27, 21:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Tar borta fakta som inte stödjer? Du har uppenbarligen ingen koll på detta ämnet heller, varför sitter du och diskuterar om det? Man har vetat vad dygnsrytm är och att det går att ändra i tusentals år.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6751071/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30311830/
https://www.sleepfoundation.org/bedr...ight-and-sleep
https://www.frontiersin.org/articles...019.00391/full

Du verkar inte riktigt greppa vad sömnhygien innebär och varför man gör det. Du får gärna påvisa någon fakta som inte stöder det jag säger, då det är vedertagen vetenskaplig konsensus.

Så försök igen, försök att snickra ihop ett intelligent inlägg där du faktiskt säger någonting, eller pekar på någon fakta som inte stöder precis det jag sagt från början till slut. Eller sluta citera mig om saker du uppenbarligen inte förstår, och läs på först.

Du resonerar så här att hjärtkamrarna är inte anslutna till varandra. Du lär dig hjärtats fysik. Och sedan träffar du en med hål i hjärtat och säger att så ser inte ett hjärta ut för det har jag lärt mig.

Du kan berätta hur normala funkar, men tror inte TS är normal i sömn. Därför hjäloer du honom inte eftersom hans sö,m är dålig på sätt du inte lärt dig.

Tror du du vet bättre än dem som jobbar med sömnstörningar som enda yrke? Därifrån tar jag mycket av min kunskap.

Att man skulle sluta bli hungrig om man struntar i frukosten. Då har du löst hela världens övervikt.
Citera
2022-04-27, 21:45
Medlem
Citat:
Du resonerar så här att hjärtkamrarna är inte anslutna till varandra. Du lär dig hjärtats fysik. Och sedan träffar du en med hål i hjärtat och säger att så ser inte ett hjärta ut för det har jag lärt mig.

Du kan berätta hur normala funkar, men tror inte TS är normal i sömn. Därför hjäloer du honom inte eftersom hans sö,m är dålig på sätt du inte lärt dig.

Tror du du vet bättre än dem som jobbar med sömnstörningar som enda yrke? Därifrån tar jag mycket av min kunskap.

Att man skulle sluta bli hungrig om man struntar i frukosten. Då har du löst hela världens övervikt.

Har du fått en psykos nu igen? Vad pratar du om, hjärtat? Det är hjärnan vi pratar om din kretin.

Du får gärna länka till någon vetenskaplig studie som motbevisar att det är hjärnans produktion av melatonin som kontrollerar sömn och dygnsrytmen, och även att produktionen av melatonin är direkt kopplat till dagsljus och blått ljus.

Istället för att skriva "TrOr DU DU veT bÄTTrE än Dem som Jobbar mED sÖmnSTÖrNiNgAr SoM eNda yRKe? DÄrifRåN TAr jAG MYcKet av MIn kuNSKap." så tar du och länkar till någon studie istället.

Man slutar bli hungrig vid frukosten om du slutar äta frukost, detta är vedertaget och alla som kör intermittent fasting vet om detta. Herregud, att man kan vara så korkad och ändå sitta och skriva. Problemet är inte att man inte längre är hungrig, utan det är folk som dig, utan någon självdisciplin eller självkontroll som inte kan gå 3 timmar utan mat. Sedan skyller de alla sina problem på att de är så patetiska att de inte kan sluta äta, likt grisar, och frossar i sig utan att kunna säga stopp.

Du tror att du är så speciell, och att alla människors sömn fungerar olika, men alla har precis samma hormon. Melatonin kontrollerar sömnen i alla människor i hela världen, även dig, trots att du inte fattat det. Så ta och käka dina tabletter, och lägg ner lite tid och skriv ett intelligent inlägg för en gångs skull med någon typ av studie som backar dina påståenden, herregud.

Citera
2022-04-27, 21:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Har du fått en psykos nu igen? Vad pratar du om, hjärtat? Det är hjärnan vi pratar om din kretin.

Du får gärna länka till någon vetenskaplig studie som motbevisar att det är hjärnans produktion av melatonin som kontrollerar sömn och dygnsrytmen, och även att produktionen av melatonin är direkt kopplat till dagsljus och blått ljus.

Istället för att skriva "TrOr DU DU veT bÄTTrE än Dem som Jobbar mED sÖmnSTÖrNiNgAr SoM eNda yRKe? DÄrifRåN TAr jAG MYcKet av MIn kuNSKap." så tar du och länkar till någon studie istället.

Man slutar bli hungrig vid frukosten om du slutar äta frukost, detta är vedertaget och alla som kör intermittent fasting vet om detta. Herregud, att man kan vara så korkad och ändå sitta och skriva. Problemet är inte att man inte längre är hungrig, utan det är folk som dig, utan någon självdisciplin eller självkontroll som inte kan gå 3 timmar utan mat. Sedan skyller de alla sina problem på att de är så patetiska att de inte kan sluta äta, likt grisar, och frossar i sig utan att kunna säga stopp.

Du tror att du är så speciell, och att alla människors sömn fungerar olika, men alla har precis samma hormon. Melatonin kontrollerar sömnen i alla människor i hela världen, även dig, trots att du inte fattat det. Så ta och käka dina tabletter, och lägg ner lite tid och skriv ett intelligent inlägg för en gångs skull med någon typ av studie som backar dina påståenden, herregud.

Det är svårt att prata med en liten gymnasiegosse som tror han vet allt för han har läst på wiki och inte fattar vad en liknelse är.

Farligare än att inte ha kunskap är att ha lite kunskap.

Anser du att du lärt dig klart genom några sidor på nätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in