Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-15, 00:30
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det är ju allvarliga saker det här, men jag får ändå tacka för ett gott skratt om kvällen.

(Jag är mycket påläst om Ryssland, talar språket och har t o m bott i landet fast det är länge sedan, men de där incidenterna känner jag inte till. Men det låter oerhört ryskt...)

Men hur i h-e har du missat det!?

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363
Citera
2022-04-15, 00:32
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Jo, vi vet att Ukraina har sänkt Moskva. Du vet det också.

Ukraine Strikes Major Warship - ‘A real blow’ To Russian Military ‘Morale’
https://www.youtube.com/watch?v=zZQadnWfNdo

Jag vill och tror också att det var UA som sänkte Moskva men inga bevis från UA och Ryssland förnekar så inte 100% mer än att hon nu sjunkit. Men det lär ju komma fram bevis för eller senare
Citera
2022-04-15, 00:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Tänk lite, ingen jagar nu efter "Moskva", bra för ryssarna...

Vem skulle jaga efter den? Du förstår väl vad det skulle innebära att sänka den på internationellt vatten?
Citera
2022-04-15, 00:34
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Jag vill och tror också att det var UA som sänkte Moskva men inga bevis från UA och Ryssland förnekar så inte 100% mer än att hon nu sjunkit. Men det lär ju komma fram bevis för eller senare
Men att det skulle inträffa en explosion ombord på Moskva samtidigt som UA hävdar att de beskjutit den är ju helt osannolikt.
Moskva har träffats av verkanseld.
Citera
2022-04-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Men hur i h-e har du missat det!?

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_S-363

Aha okej, men att det var en fyllefelkörning är förvisso en teori, men knappast bekräftat. (Och jag är gammal nog att minnas historien mycket väl.)
Nåväl, man ska inte glädjas åt att möjligen flera hundra ryska matroser mist sina liv, men jag har svårt att se det som hänt idag som annat än en oerhört god nyhet i alla fall.
Citera
2022-04-15, 00:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nej jag såg efter att jag hade skrivit att ryssarna gått ut med det. Jag undrar varför Pentagon ljuger om det dock.

Washington: The sinking of the warship Moskva on Thursday after it was engulfed in an inferno was a "big blow" to Russia's naval strength in the Black Sea, the Pentagon said Thursday.

https://www.ndtv.com/world-news/sink...ntagon-2889819
Citera
2022-04-15, 00:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Märkligt att det ens varit möjligt att skjuta Moskva i sank. Dessa båtar har otroligt effektiva anti-missil-försvar. Allt som kommer i närheten blir nedskjutet långt innan det blir farligt. Om det stämmer att två Neptun träffat tyder det på att något måste varit väldigt fel ombord redan innan.

Någon expert kanske kan förklara detta? Någon skrev att de har bara en radar med täckning 180 grader. Så om deras radar är riktat åt ett håll och man skjuter dom i häcken från andra hållet får de inte ens en varning på radarn. Väst båtar ska vara överlägsna sett till det med ryssen kör fortsatt som det verkar med Sovjet teknologi.
Citera
2022-04-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Washington: The sinking of the warship Moskva on Thursday after it was engulfed in an inferno was a "big blow" to Russia's naval strength in the Black Sea, the Pentagon said Thursday.

https://www.ndtv.com/world-news/sink...ntagon-2889819

Ja men redan när Ukraina, Rumänien och Litauen under innan lunchtid idag gått ut med att skeppet sjunkit så påstod Pentagon att skeppet flöt av egen maskin och förmodligen var på väg till Sevastopol. Det är först nu senare timmar som Pentagon medger att skeppet sjunkit.
Citera
2022-04-15, 00:42
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Men att det skulle inträffa en explosion ombord på Moskva samtidigt som UA hävdar att de beskjutit den är ju helt osannolikt.
Moskva har träffats av verkanseld.

Oavsett beskjutning eller brand. Allt runt detta är ju osannolikt. Samma dag som UA släpper Fuck you Russian warship frimärke och på samma dag som Titanic sjönk. Jag är öppen för allt, men att skiten inte flyter det är det viktiga

Frågan är bara om dom han lyckats med att bogsera in den på grunt vatten så dom kan bärga missiler etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Någon expert kanske kan förklara detta? Någon skrev att de har bara en radar med täckning 180 grader. Så om deras radar är riktat åt ett håll och man skjuter dom i häcken från andra hållet får de inte ens en varning på radarn. Väst båtar ska vara överlägsna sett till det med ryssen kör fortsatt som det verkar med Sovjet teknologi.

Det var storm också det gungade nog rejält så fylltrattarna ombord hade nog mindre koll än vanligt på radarn.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De hade säkerligen 360 gr 3d radar, men, rysk teknologi är inte topnotch.
Citera
2022-04-15, 00:46
Medlem
Unobosss avatar
Den har sjunkit nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in