2022-08-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Jag förstår att många har olika åsikter om frågan.

Tro inte på allt ni läser eller hör.
Ryssland har inte riktigt gått in med hela sin kraft för att erövra Ukraina. De har gott om resurser och soldater. Tänk på att de inte är ensamma heller. Enbart soldater från Tjetjenien har gjort tillräckligt stor skada mot ukrainska styrkor och gett stora framgångar till Rysslands krigföring. Belarus och Kazakhstan kan också skicka sina soldater till Putin utan att ni märker av det. Underskatta inte Ryssland.

De pågår även ett informationskrig.
Rysska förluster och reträtt ser jag som ett försök att locka finden samt få västvärlden att underskatta Rysslands militära styrka.

Oavsett hur mycket avancerad vapen Ukraina har fått, så har de ingen chans mot Ryssland. Det leder bara till fler döda. Ingen större nytta.
Alla borde vid det här laget se att Ryssland förlorar kriget.
Citera
2022-08-08, 08:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alla som har tillgång till fri media borde se det. Rysstrollen avfärdar ju västerländsk konkurrensutsatt media som fake news och följer hellre rysk statskontrollerad media. Klart dom är förblindade.
Citera
2022-08-08, 09:48
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alla som hoppas på att Nordkorea ska skicka manskap jorden runt för att komma och rädda dem har verkligen gjort bort sig fullständigt:
(FB) Kim Jong Un erbjuder 100 000 frivilliga för att biffa upp Putins special op (NY-post)
Citera
2022-08-08, 09:51
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det hade räckt för Ryssarna att ställt sin styrkor vid gränsen till mellan Vitryssland och Ukraina för att sprida ut de Ukrainska styrkorna.
Nej, att placera trupperna på gränsen hade naturligtvis inte varit alls lika övertygande.

Citat:
När de korsade gränsen och gick mot Kyiv så vet man precis vad deras initiala mål var.
Mm... Att återupprätta det storryska imperiet och erövra baltstaterna eftersom Putin är galen! Givetvis!

Citat:
Om delmålet var att slå sönder Ukrainas försvar så gör man inte det genom att decimera sin anfallsstyrka mer.
Ingen har påstått att planen var att decimera sina egna trupper. Det är i bästa fall en halmgubbe och i sämsta fall riktigt korkat om du tror det.

Citat:
Alla militärexperter är överens om att Ryssland förlorade en stor del av sin totala kapacitet i norr.

Hela norra operationen var en blunder från början till slut.
Alla militärexperter? Vilken tur att dom är överens och har dig som talesman

Hur stor andel av Ukrainas tillgängliga militärkapacitet bands upp i norr? och hur stor andel av den gick förlorad? Om du inte kan svara på det så blir det uppenbart att du inte representerar någon som helst form av expertis.
Citera
2022-08-08, 09:53
Bannlyst
Det är klart att det går dåligt, ett steg fram varvas med ett steg bakåt.

Om man ska hitta ett lyckat krig i modern tid så är väl jänkarnas invasion av Irak där man bara promenerade över, eller var inte rysshoran slakt i Georgien.

DÅ kriget i Ukraina fortfarande pågår, och Ukrainarna bjuder på ett jävla motstånd samtidigt som material och vapen forsar in från väst, så har diktatorn Putin skämt ut sig totalt, den giftmördand diktatorns eftermäle till omvärlden blir en syltryggad giftmördare som gömmer sig vid världens längsta konferensbord.

Vi är för snälla mot Rysshoran och jag förespråkar att Ryska medborgare ska utvisas omgående eller tvingas bränna sina pass…
Citera
2022-08-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det är klart att det går dåligt, ett steg fram varvas med ett steg bakåt.

Om man ska hitta ett lyckat krig i modern tid så är väl jänkarnas invasion av Irak där man bara promenerade över, eller var inte rysshoran slakt i Georgien.

DÅ kriget i Ukraina fortfarande pågår, och Ukrainarna bjuder på ett jävla motstånd samtidigt som material och vapen forsar in från väst, så har diktatorn Putin skämt ut sig totalt, den giftmördand diktatorns eftermäle till omvärlden blir en syltryggad giftmördare som gömmer sig vid världens längsta konferensbord.

Vi är för snälla mot Rysshoran och jag förespråkar att Ryska medborgare ska utvisas omgående eller tvingas bränna sina pass…

Ryssland utökar sina ambitioner. Nu ska även Charkov och Odessa samt redan införlivade Kherson läggas till de fria republikerna. De tyder inte precis på att det hår dåligt, tvärtom.
Citera
2022-08-08, 10:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, att placera trupperna på gränsen hade naturligtvis inte varit alls lika övertygande.
Ok, så att skicka in ett förband med helikoptrar, varav flera blir överrumplade och nedskjutna samt luftlandsätta trupper som åker på pisk är det?
Nejdu, det hade räckt med att visa upp truppstyrka och utföra skenattacker vid gränsen för att få dit Ukrainska förband.

Citat:
Mm... Att återupprätta det storryska imperiet och erövra baltstaterna eftersom Putin är galen! Givetvis!
Nu drar du egna slutsatser i diskussionen.

Citat:
Ingen har påstått att planen var att decimera sina egna trupper. Det är i bästa fall en halmgubbe och i sämsta fall riktigt korkat om du tror det.
Jag säger att tror man inte att Ryssland fick betydande förluster runt Kyiv initialt så är man korkad.

Citat:
Alla militärexperter? Vilken tur att dom är överens och har dig som talesman
Du får tycka och tro vad du vill men desto mer du argumenterar emot desto mer korkad framstår du.

Citat:
But the consensus among military experts is that the initial invasion was based on badly flawed strategic premises.
https://www.vox.com/22954833/russia-ukraine-invasion-strategy-putin-kyiv

Citat:
Hur stor andel av Ukrainas tillgängliga militärkapacitet bands upp i norr? och hur stor andel av den gick förlorad? Om du inte kan svara på det så blir det uppenbart att du inte representerar någon som helst form av expertis.
Det kan jag inte svara på men uppenbarligen inte tillräckligt för att inte kunna fortsätta försvara sig, och på vissa områden, trycka tillbaka ryska anfall.

Bara en idiot applåderar de "ryska framgångarna".
Citera
2022-08-08, 10:20
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ok, så att skicka in ett förband med helikoptrar, varav flera blir överrumplade och nedskjutna samt luftlandsätta trupper som åker på pisk är det?
Nejdu, det hade räckt med att visa upp truppstyrka och utföra skenattacker vid gränsen för att få dit Ukrainska förband.

Nu drar du egna slutsatser i diskussionen.

Jag säger att tror man inte att Ryssland fick betydande förluster runt Kyiv initialt så är man korkad.

Du får tycka och tro vad du vill men desto mer du argumenterar emot desto mer korkad framstår du.

https://www.vox.com/22954833/russia-ukraine-invasion-strategy-putin-kyiv

Det kan jag inte svara på men uppenbarligen inte tillräckligt för att inte kunna fortsätta försvara sig, och på vissa områden, trycka tillbaka ryska anfall.

Bara en idiot applåderar de "ryska framgångarna".
Så utan att veta hur stora förluster dom orsakade Ukraina så kan du med hjälp av alla militärexperters samlade expertis fastslå att Ukraina inte tillfogades någon betydande skada?

Som källa uppger du en artikel från 28:e februari? Bra jobbat!
Citera
2022-08-08, 10:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Så utan att veta hur stora förluster dom orsakade Ukraina så kan du med hjälp av alla militärexperters samlade expertis fastslå att Ukraina inte tillfogades någon betydande skada?
Det vet jag inte men analyser gjorda påstår att Rysslands förluster var högre.
https://www.csis.org/analysis/russian-casualties-ukraine-reaching-tipping-point

Har du någon källa som säger annorlunda så varsågod och presentera den.

Citat:
Som källa uppger du en artikel från 28:e februari? Bra jobbat!
Ja, slaget om Kyiv var tidigt i kriget.
Citera
2022-08-08, 10:27
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det vet jag inte men analyser gjorda påstår att de är höga.
https://www.csis.org/analysis/russian-casualties-ukraine-reaching-tipping-point

Har du någon källa som säger annorlunda så varsågod och presentera den.

Ja, slaget om Kyiv var tidigt i kriget.
Den källan säger heller inget om hur stora Ukrainas förluster var? Försöker du säkra någon form av titel som forumets mest enögda expert?
Citera
2022-08-08, 10:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Den källan säger heller inget om hur stora Ukrainas förluster var? Försöker du säkra någon form av titel som forumets mest enögda expert?
Nu hoppar du på mig istället för argumenten.

Glömde du svara på frågan jag ställde i posten tidigare eller ignorerade du den bara?

EDIT: Jag kör en artikel till som du kan läsa igenom och begrunda.
https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-battle-for-kyiv-dc559574ce9f6683668fa221af2d5340
Senast redigerad av Conception 2022-08-08 kl. 10:33.
Citera
2022-08-08, 10:34
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nu hoppar du på mig istället för argumenten.

Glömde du svara på frågan jag ställde i posten tidigare eller ignorerade du den bara?
Det är du som påstår att ryssarna omöjligen kan ha haft som delmål i norr att slå ut stora delar av Ukrainas försvar.

Varsågod att presentera stöd för det påståendet. T ex en källa på att Ukrainas militära kapacitet inte kraftigt begränsades av anfallen i norr.

Det borde ju vara lätt när man har tillgång till världens samlade militärexpertis.

Vilken fråga missade jag att besvara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in