Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Om man nu ser till att Putin i början av invasionen hade en helt värdelös taktik så har man ju nu bytt ut den taktiken på slagfältet.
I början av kriget utnyttjade Ryssland läget att Ukraina inte var redo för strid. Man kunde således ta stora markområden under kort tid, dock till stora förluster (dock långt mindre än ukrainas). Allt eftersom Ukraina hunnit befästa sina försvarspositioner anpassar sig ryssarna därefter och det blir ett långsammare avancemang, dock med fördelen att dom egna förlusterna kan minimieras.

Västs propaganda till trots verkar ryssarna kontrollera denna strid fullständigt.
Citera
2022-06-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
I början av kriget utnyttjade Ryssland läget att Ukraina inte var redo för strid. Man kunde således ta stora markområden under kort tid, dock till stora förluster (dock långt mindre än ukrainas). Allt eftersom Ukraina hunnit befästa sina försvarspositioner anpassar sig ryssarna därefter och det blir ett långsammare avancemang, dock med fördelen att dom egna förlusterna kan minimieras.

Västs propaganda till trots verkar ryssarna kontrollera denna strid fullständigt.

Håller med, men kollar man på den östra fronten så har ju Ukraina grävt ner sig rätt ordentligt mot DNR/LNR. Är väl därför det är så svårt att penetrera dessa områden mot väst.

En bra karta, går att zooma in och se alla vallgravar och fortifikationer de byggt.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1B1PLMhbHmG1aJ2-QNxHY1TksI6HlNhqF&ll=48.713170800586035%2C39.25227 201121906&z=8
Citera
2022-06-09, 14:28
Medlem
Citat:
Sverige har 83%+ effektiv skatt. Av 100 kr intjänade får du behålla mindre än 17, resten tar staten. Jag har ingenting emot att Sverige krossas. Jag är mån om svenskarna, staten skiter jag fullständigt i.

Många har nog påpekat det förut med det är absolut inget average med din retardation. Sen att du ljuger en massa är ju också en grej. Som att Sverige skulle ha 83% effektiv skatt. Inte ens Timbro lyckas frisera fram skattetrycket så hårt.
Citera
2022-06-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Håller med, men kollar man på den östra fronten så har ju Ukraina grävt ner sig rätt ordentligt mot DNR/LNR. Är väl därför det är så svårt att penetrera dessa områden mot väst.

En bra karta, går att zooma in och se alla vallgravar och fortifikationer de byggt.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1B1PLMhbHmG1aJ2-QNxHY1TksI6HlNhqF&ll=48.713170800586035%2C39.25227 201121906&z=8

Ukraina har enligt uppgifter under mer än 7 år förberett sig för kriget och byggt ett nät av försvarsanläggningar.
Citera
2022-06-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Z står för "zapad" vilket är väst.
Nej, det är äldre än så, det är en gammal slogan för stridskrafterna från WW2 som åter tagits i bruk. Det skulle ha kunnat stå för det, men det gör det inte, samtliga vagnar fick denna benämning efter invasionen då övningen var över, för att hedra den äldre slogan man använde under WW2.
Citera
2022-06-09, 17:24
Avstängd
Om man ska betrakta vad som händer utan känslosås ser det faktiskt ut som om Ryssland definitivt har övertaget.
Slaget om Severodonetsk är avgörande enligt Zelensky och nu ha ryssarna övertaget där.
Jag tror Ukraina har förlorat stort på att inte förhandla med Putin innan februari. Hade Zelensky gått med på att följa Minskavtalet (Lugansk och Donetsk i federation inom Ukraina) och låta Krim få vara ryskt, samt alliansfrihet, hade katastrofen kunnat undvikas.
Zelensky hade senare ett bra tillfälle i mars men då hade han dessutom varit tvungen att gå med på självständighet för Lugansk och och Donetsk. Men det hade ändå varit bättre än den situation som han är i nu. Ryssen ockuperar nu även Khersonprovinsen och Zapirozhia provinsen vilket innebär öppen landväg från Ryssland till Krim. Dessutom har ryssen nu tagit även Snake Island vilket är strategiskt mål för att sedan ta även Odessa. Utan Odessa är det kört för Ukraina även i fredstid!
Det är visserligen lätt att vara efterklok men det krävdes väl inte så mycket förnuft för att bedöma oddsen från början? Jag tror Zelensky har blivit förd bakom ljuset av USA/UK.
Ju längre kriget pågår ju mer territorium kapar ryssen åt sig.
Javisst alla säger att det är Putins fel och därför ska han krossas och backa hela vägen hem!
Moraliskt sett vore det det rätta men verkligheten fungerar inte som en sagobok eller en actionrulle från Hollywood.
Citera
2022-06-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Vart läser du?
Citera
2022-06-09, 19:38
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag går ur ämnet men var det du som skrev om Stepan Bandera? Jag letar efter inlägget
Citera
2022-06-09, 19:56
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tyvärr är det nästan omöjligt att veta säkert... De rapporter vi får är nästan samtliga utformade som partsinlagor. Ett litet undantag är de dagliga rapporterna från den ryska armén. De är detaljerade men ger inte mycket av en helhetsbild. Twitter, Telegram och dylikt kan man lika gärna strunta i. Där postas bara bilder och videor från isolerade händelser. Sitter man på Twitter dagarna i ända ser det mycket mörkt ut för ryssarna. Men, men — jag tror att vi får vänta på upplösningen och se till resultaten av det här kriget.

Tillägg: Inget snack om att Ryssland förlorar mycket materiel (vilket är normalt för dem) och att kriget är dyrt, men det betyder inte att de förlorar.

Jag gillar speciellt detta i ditt inlägg: "Ett litet undantag är de dagliga rapporterna från den ryska armén."

Ja, de dagliga rapporterna kan man verkligen "LITA" på.
Citera
2022-06-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Om man ska betrakta vad som händer utan känslosås ser det faktiskt ut som om Ryssland definitivt har övertaget.
Slaget om Severodonetsk är avgörande enligt Zelensky och nu ha ryssarna övertaget där.
Jag tror Ukraina har förlorat stort på att inte förhandla med Putin innan februari. Hade Zelensky gått med på att följa Minskavtalet (Lugansk och Donetsk i federation inom Ukraina) och låta Krim få vara ryskt, samt alliansfrihet, hade katastrofen kunnat undvikas.
Zelensky hade senare ett bra tillfälle i mars men då hade han dessutom varit tvungen att gå med på självständighet för Lugansk och och Donetsk. Men det hade ändå varit bättre än den situation som han är i nu. Ryssen ockuperar nu även Khersonprovinsen och Zapirozhia provinsen vilket innebär öppen landväg från Ryssland till Krim. Dessutom har ryssen nu tagit även Snake Island vilket är strategiskt mål för att sedan ta även Odessa. Utan Odessa är det kört för Ukraina även i fredstid!
Det är visserligen lätt att vara efterklok men det krävdes väl inte så mycket förnuft för att bedöma oddsen från början? Jag tror Zelensky har blivit förd bakom ljuset av USA/UK.
Ju längre kriget pågår ju mer territorium kapar ryssen åt sig.
Javisst alla säger att det är Putins fel och därför ska han krossas och backa hela vägen hem!
Moraliskt sett vore det det rätta men verkligheten fungerar inte som en sagobok eller en actionrulle från Hollywood.

Ingen som försvarar sitt hemland blir förd bakom ljuset. Man försvarar det helt enkelt.
Det behövs endast hjärta för sitt fosterland...
Citera
2022-06-09, 21:26
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ingen som försvarar sitt hemland blir förd bakom ljuset. Man försvarar det helt enkelt.
Det behövs endast hjärta för sitt fosterland...

Ska man tro NyD och Independent så går det inte alls bra för Ukraina, det behövs definitivt mer än"hjärta" för att strida.

"I en ny rapport flaggas det för att Ryssland har övertaget vid den östra gränsen. Sinande vapenförråd och urholkad stridsmoral i ukrainska styrkor nämns som faktorer.

Läget blir allt svårare för de ukrainska styrkorna och Ryssland har ett stort övertag, enligt en ny underrättelserapport som tidningen The Independent ska ha tagit del av från vad man menar är ”ukrainsk och västlig underrättelsetjänst”.
https://nyadagbladet.se/utrikes/rapport-ryssland-har-overtaget-i-ost/
Citera
2022-06-09, 21:26
Medlem
Citat:

Det där är en överdrift. Men vi får se nu när Ukrainarna börjar bli klarutbildade i västerländska vapensystem. Det kan bli bägaren som rinner över till Ukrainas fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in