Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnkaSmugglare
Han påstår att Rysslands nya missil som går fem gånger snabbare än ljudet och i princip är omöjlig att skjuta ner och därmed stoppa "inte fyller någon funktion".
Dom bevisade just ännu en gång att dom kan leverera kärnvapen vart dom vill och vi har inga försvarsvapen som kan skjuta ner skiten innan den träffar målet.
Har ens USA den kapaciteten dom har nu?
Han påstår också att Ukraina kan gå i en motoffensiv just nu.
Jag skulle vilja se honom kommentera om Sveriges beredskap och försvar istället.
Tala lite klarspråk vad fan som ska skydda oss om dom kommer hit med och invaderar!
Det skulle vara kul att höra vad han hittar på!
Han sa att hypermissilen inte fyller någon funktion ’i Ukraina’. Vilket faktiskt stämmer, det är helt meningslöst att skjuta så dyra missiler när man lika gärna kan använda standardvapen som konventionella kryssningsrobotar. Han gissar att ryssarna har ont om konventionella precisionsvapen, eller så vill de visa sin kapacitet.
Men ja, det går allt annat än bra för Ryssland i Ukraina. Man invaderat inte ett land med 40+ miljoner invånare med 200 000 man och förväntar sig att vinna på några dagar.
Ryssland kunde ha lärt sig av Afghanistan, Irak, Vietnam mm. Men av okänd anledning så trodde Putin att merparten av Ukrainarna var på hans sida, vilket får anses vara en katastrofal felberäkning.
Ryssland får svårt att attackera mycket mer än Gotland då de enbart har sjövägen till Sverige (eller genom NATO-landet Norge) eller genom Finland… Danmark lär inte släppa in något i Östersjön så vad exakt ska Ryssen göra mer än att flygbomba?
Ryssland har stora problem med logistiken kring sina egna gränser så jag känner mig inte särskilt orolig. Ryssland har aldrig krigat särskilt långt från sina egna gränser heller så jag vet inte hur de ska lyckas.
Ryssland är ett skämt vid det här laget. Pinsamt.