2022-03-20, 23:11
Medlem
Jag reagerar på att våra stora ledare i Väst fortsätter säga att Pooptin blev överraskad av Västs sammanhållning och sanktionerna medan Lafrov (laf = feg) från början sagt att de vet att det blir sanktioner oavsett vad Ryssland gör. Så de var absolut medvetna om vad som skulle ske. Samma hände när de annekterade Krim. Men Pooptin räknar med att sanktionerna blir kortvariga, precis som då. Om Väst verkligen vill överraska Pooptin lyfts sanktionerna inte förrän de betalar för allt de har förstört i Ukraina. Oavsett vad Zelfendsky förhandlat om.
Citera
2022-03-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Idag har försvarshögskolan levererat som vanligt. Paasikivi säger att eftersom han bara ser förstörda ryska stridsvagnar i sitt sociala medier-flöde så går det utmärkt för Ukraina och de kommer när som helst att gå till anfall - kriget vänder i veckan. Snacka om group thinking och wishfull thinking. Alternativt ren desinformation.

Källa bland annat Godmorgon Världen SR P1, men han flänger runt i alla medier

Ponera att det faktiskt går väldigt dåligt för ryssarna och faktiskt går ganska bra för Ukraina (militärt, inte humanitärt). Hur skulle du någonsin få reda på det, eftersom du bara avvisar alla källor som hävdar detta som propaganda och önsketänkande?

Inser du inte hur sluten ditt eget medvetande är, som filtrerar bort allt som inte passar in i din världsbild? D.v.s. precis det du anklagar alla andra för.
Citera
2022-03-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Idag har försvarshögskolan levererat som vanligt. Paasikivi säger att eftersom han bara ser förstörda ryska stridsvagnar i sitt sociala medier-flöde så går det utmärkt för Ukraina och de kommer när som helst att gå till anfall - kriget vänder i veckan. Snacka om group thinking och wishfull thinking. Alternativt ren desinformation.

Källa bland annat Godmorgon Världen SR P1, men han flänger runt i alla medier
Han påstår att Rysslands nya missil som går fem gånger snabbare än ljudet och i princip är omöjlig att skjuta ner och därmed stoppa "inte fyller någon funktion".
Dom bevisade just ännu en gång att dom kan leverera kärnvapen vart dom vill och vi har inga försvarsvapen som kan skjuta ner skiten innan den träffar målet.
Har ens USA den kapaciteten dom har nu?

Han påstår också att Ukraina kan gå i en motoffensiv just nu.

Jag skulle vilja se honom kommentera om Sveriges beredskap och försvar istället.
Tala lite klarspråk vad fan som ska skydda oss om dom kommer hit med och invaderar!
Det skulle vara kul att höra vad han hittar på!
Citera
2022-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare

Nu tänker jag citera direkt från Expressen - han säger att "ingenting" har gått rätt för Ryssland. Trots att de omringat i princip all militär i östra delen. Men media och experter är så besvikna på att de inte dag ett intog Kiev. Paasikivi är också besviken på att Ryssland inte flygbombar skiten ur alla men ingen frågar vilket pris en sådan operation skulle ha.
Citera
2022-03-21, 00:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Han påstår att Rysslands nya missil som går fem gånger snabbare än ljudet och i princip är omöjlig att skjuta ner och därmed stoppa "inte fyller någon funktion".
Dom bevisade just ännu en gång att dom kan leverera kärnvapen vart dom vill och vi har inga försvarsvapen som kan skjuta ner skiten innan den träffar målet.

Jag skulle vilja se honom kommentera om Sveriges beredskap och försvar istället.
Tala lite klarspråk vad fan som ska skydda oss om dom kommer hit med och invaderar!

Det är Kinzhal han menar. Det är som en Iskander fast den avfyras från ett flyg och är därmed ännu bättre och den färdas i mach 10.
Den gör också undanmanövrar så den är i princip omöjlig att skjuta ner med luftvärnsrobot. Den är bland det senaste i Rysslands arsenal. Kinzhal, lägg det på minnet.
Citera
2022-03-21, 01:06
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Han sa att hypermissilen inte fyller någon funktion ’i Ukraina’. Vilket faktiskt stämmer, det är helt meningslöst att skjuta så dyra missiler när man lika gärna kan använda standardvapen som konventionella kryssningsrobotar. Han gissar att ryssarna har ont om konventionella precisionsvapen, eller så vill de visa sin kapacitet.

Men ja, det går allt annat än bra för Ryssland i Ukraina. Man invaderat inte ett land med 40+ miljoner invånare med 200 000 man och förväntar sig att vinna på några dagar.

Ryssland kunde ha lärt sig av Afghanistan, Irak, Vietnam mm. Men av okänd anledning så trodde Putin att merparten av Ukrainarna var på hans sida, vilket får anses vara en katastrofal felberäkning.

Ryssland får svårt att attackera mycket mer än Gotland då de enbart har sjövägen till Sverige (eller genom NATO-landet Norge) eller genom Finland… Danmark lär inte släppa in något i Östersjön så vad exakt ska Ryssen göra mer än att flygbomba?

Ryssland har stora problem med logistiken kring sina egna gränser så jag känner mig inte särskilt orolig. Ryssland har aldrig krigat särskilt långt från sina egna gränser heller så jag vet inte hur de ska lyckas.

Ryssland är ett skämt vid det här laget. Pinsamt.
Citera
2022-03-21, 01:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Han sa att hypermissilen inte fyller någon funktion ’i Ukraina’. Vilket faktiskt stämmer, det är helt meningslöst att skjuta så dyra missiler när man lika gärna kan använda standardvapen som konventionella kryssningsrobotar. Han gissar att ryssarna har ont om konventionella precisionsvapen, eller så vill de visa sin kapacitet.

Men ja, det går allt annat än bra för Ryssland i Ukraina. Man invaderat inte ett land med 40+ miljoner invånare med 200 000 man och förväntar sig att vinna på några dagar.

Ryssland kunde ha lärt sig av Afghanistan, Irak, Vietnam mm. Men av okänd anledning så trodde Putin att merparten av Ukrainarna var på hans sida, vilket får anses vara en katastrofal felberäkning.

Ryssland får svårt att attackera mycket mer än Gotland då de enbart har sjövägen till Sverige (eller genom NATO-landet Norge) eller genom Finland… Danmark lär inte släppa in något i Östersjön så vad exakt ska Ryssen göra mer än att flygbomba?

Ryssland har stora problem med logistiken kring sina egna gränser så jag känner mig inte särskilt orolig. Ryssland har aldrig krigat särskilt långt från sina egna gränser heller så jag vet inte hur de ska lyckas.

En Kinzhal kan göra hela Gotland till en öken.
Den har en räckvidd på 200 mil.
Citera
2022-03-21, 02:54
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Vad är det för stridsspets i den om hela Gotland ska bli en öken? Vad är det för svar på det jag skrev?
Kärnvapen. Den har en stridsspets på 500kg.
Citera
2022-03-21, 03:53
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det går dåligt för putin ja. Även om han tar ukraina så spelar det ändå ingen roll. Han kommer frysas ut och isoleras efter detta kriget. I bästa fall lyckas han skapa ett isolerat nordkorea.

Förmodligen kommer någon ryss knäppa honom inom några år. De flesta ryssar förstår nog att deras land kommer frysas ut och att sanktionerna bara kommer fortsätta så länge den tomten sitter kvar.

80% av världen har inga sanktioner mot Ryssland. Tror du behöver se världen utanför det västliga perspektivet. Ryssland kommer aldrig blir i närheten som "ett isolerat Nordkorea".
Citera
2022-03-21, 05:54
Medlem
Citat:

Håller med riktigt pinsamt är vad Putin gjort då han avslöjat sin egen inkompetens och raserar hela Ryssland och dess fantastiska människor. Sluta omedelbart Putin för Väst vill ändå inte ha Ukraina om nu Putin fått för sig det. Låt stater och länder vara suveräna och börja bygga upp en relation och tillväxt istället...
Citera
2022-03-21, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag påstår som sagt att det inte gör det, vad är du undrar över? För då är vi väl överens?
Det man vet säkert är att TASS är propaganda eftersom det är statsägt.
Citera
2022-03-21, 06:48
Medlem
hm intressant OM tanken varit från politikers håll att gå med i Nato så borde dom ha skrivit mer om hur stort hotet är från Ryssland trots att det kanske inte är det. Men då hade väl samma propaganda upprepat sig. Eller är det något annat på gång?

Kanske dom vill dämpa ner krigets effekter för att få ukrainare att vända hem. Hade det varit valfritt land i mellanöstern som attackerats, hade flaggorna stått på halvflagg och miljarder kronor regnat över flyktingarna och krigets fasor hade visats i media. typ gråtande barn och sånt som även förekommer i Ukraina just nu. En jävla misär är vad som pågär där med civila som får lida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in