2022-03-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Det låter som om du har svalt Rysk propaganda i koncentrerad form.

Det är är en sådan extremt felaktig lögn att man häpnas.
Kom inte och påstå att video och bilder på civila som bombas är "fake news". Kvinnor, barn och äldre dör på löpande bana. deras lemlästade kroppar dras fram ur bombade lägenhetskomplex (Männen är soldader som kämpar för Ukrainas frihet.)Påstår du att ukraina själva dödar sina egna barn och kvinnor och placerar kropparna för internationell media att filma? Det är ju mer befängt än anti-vaxxare och platta-jorden anhängare.

Hur många lemlästade civila fick du se efter Irak och Libyen... knappt någon.
Du kanske skall ställa dig frågan "varför",, trots att det var hundratusentals civila offer.
Propaganda går vanligtvis åt båda hållen,, det är liksom dess natur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Missbruka inte termen terrorbombning för om det en dag händer på riktigt så har ni gått och skrikit varg och ingen tar det på allvar längre.

Vill ni veta vad terrorbombning är så läs om tex. Dresden som är ett bra historiskt exemplar där hundratusentals civila brandbombades och hela staden blev så varm att asfalten började brinna och stadens kvinnor, män och barn brändes upp levande.
Eller kärnvapenattackerna mot Hiroshima och Nagasaki, kvinnor, män och barn förvandlades till aska på ett ögonblick.
Eller vad som hände i hundratals olika små byar under Vietnamkriget när det regnade ner klusterbomber och napalm.
Det är terrorbombning.

Det är mycket prat om "terrorbombningar" i Ukraina.
Civila har tillåtits lämna krigszoner genom humanitära korridorer av både ryssarna och Ukraina.
Byggnader som bombas är byggnader där militären gömmer sig.
Vissa av dem är civila byggnader som militären befinner sig i. Skolor, badhus, köpcenter osv.
Det betyder inte att byggnaderna är fulla med barn, för barn skickas inte till skolan i en krigszon.
Det är civila byggnader med militärer i, vilket gör dem till militära mål.

Om terrorbombning ägt rum på riktigt så hade hela elnätet i Ukraina slagits ut dag 1, det hade inte funnits, vatten, el, kommunikation, internet eller någonting och staden där presidenten gömmer sig hade varit en hög med grus.

Säg vad man vill om ryssen men dom är människor med och de flesta av dem är inte djävulen själv som är där för att slakta.
Dom är där för att sätta stopp på inbördeskriget som både Ukraina och Ryssland har underhållit med extremistmiliser sedan 2014 och för att säkra att NATO inte får placera sina kärnvapen över hela landet i framtiden.

Förhoppningsvis är det snart över bara presidenten inser att NATO inte tänker komma och rädda honom.

Vårt försvar är kulisser för att det ska se ut som om vi har något, för vårt eget folk. Fienden lurar vi inte.
Militären har konstaterat om dom skulle kalla in alla soldater vid händelse av krig så finns det inte ens ett gevär till alla och än mindre ammunition.

Ukraina har vapen för miljontals män och så har dom mycket kvar från Sovjet. Dom har krigat inbördes sedan 2014 och har redan hundratusentals soldater mobiliserade. Det är därför dom kan kämpa emot men det är då framförallt genom gerillakrigföring och det är dom skickliga på.
Bra med nytt prorysk konto precis lagom till att ett krig ska startas eller?
Citera
Medlem
Citat:

Kom inte och påstå att video och bilder på civila som bombas är "fake news". Kvinnor, barn och äldre dör på löpande bana. deras lemlästade kroppar dras fram ur bombade lägenhetskomplex (Männen är soldader som kämpar för Ukrainas frihet.)Påstår du att ukraina själva dödar sina egna barn och kvinnor och placerar kropparna för internationell media att filma? Det är ju mer befängt än anti-vaxxare och platta-jorden anhängare.
Jag har sett flera hundra videos och bilder från kriget men jag ännu inte sett bilderna du hänvisar till.
Har du källor till påståendena om bilderna du pratar om?
Jag vet att civila har dött och säger inte emot det men det är väldigt få i antal för att vara ett krig.
Enligt FN igår så har det dött 816 civila sedan invasionen började.
Antalet döda barn rapporteras till 59 av dessa 816.

Det tyder på att det INTE är civila som är måltavlor som du påstår utan snarare tvärt om.
Många som räknas som Civila offer kan även vara "gerillakrigare".

Och ja Ukraina har dödat sina egna, om du inte visste det så har det varit ett blodigt inbördeskrig sedan 2014.
Flera tusen civila och tiotusentals soldater och gerillakrigare har dött sedan dess.
Citera
2022-03-20, 20:43
Medlem
Ryssarna har inte lärt sig av tidigare misstag. Under finska vinterkriget ville de ha landområden som tillhörde Finland. De vann kriget, till vilket pris, jo 125 000 döda ryssar frös ihjäl eller dödades. Finland förlorade 25 000. Ryssarna hade 6000 stridsvagnar och Finland 32 st. De landområdena i Karelen hade ett högt pris. Så pass att de ryska historieböckerna fick skrivas om och ingen vågade nämna det som ett krig efterråt. Ni undrar om ryssarna verkligen är så dåliga, hm ja det tror jag nog faktiskt!
Citera
2022-03-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Bra med nytt prorysk konto precis lagom till att ett krig ska startas eller?
Vill du säga att jag pratar skit så kom med något som motbevisar mina sakargument istället.
Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte är prorysk som du påstår, jag är lojal till Sverige om något. Och då menar jag det svenska folket och inte Annie Lööf och Stefan Löven.

Att komma med konspirationsteorier om att alla som skriver något du inte håller med om är "rysstroll" och annat hjälper inte sanningen i debatten.
Senast redigerad av KalleAnkaSmugglare 2022-03-20 kl. 20:46.
Citera
2022-03-20, 20:48
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Vad skönt att någon äntligen fattat att ryssarna försöker vinna pr-kriget genom att avsiktligen och medvetet döda kvinnor och barn.

Självklart är det just det som är syftet med hela konflikten. Tur bara att ryssarna är så jävla kassa att dom inte klarar att döda fler. Svenska pansarskott har såklart också hjälpt till!
Citera
2022-03-20, 20:56
Medlem
Källa till mitt påstående om 816 civila döda.
Naturligtvis finns det ett mörkertal också.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2022/03/ukraine-civilian-casualty-update-18-march-2022

Citat:
From 4 a.m. on 24 February 2022, when the Russian Federation’s armed attack against Ukraine started, to 24:00 midnight on 17 March 2022 (local time), the Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) recorded 2,149 civilian casualties in the country: 816 killed and 1,333 injured. This included:

a total of 816 killed (152 men, 116 women, 7 girls, and 16 boys, as well as 36 children and 489 adults whose sex is yet unknown)
a total of 1,333 injured (133 men, 104 women, 17 girls, and 7 boys, as well as 50 children and 1,022 adults whose sex is yet unknown)
In Donetsk and Luhansk regions: 903 casualties (222 killed and 681 injured)
On Government-controlled territory: 675 casualties (172 killed and 503 injured)
On territory controlled by the self-proclaimed ‘republics’: 228 casualties (50 killed and 178 injured)
In other regions of Ukraine (the city of Kyiv, and Cherkasy, Chernihiv, Kharkiv, Kherson, Kyiv, Mykolaiv, Odesa, Sumy, Zaporizhzhia, Dnipropetrovsk and Zhytomyr regions), which were under Government control when casualties occurred: 1,246 casualties (594 killed and 652 injured)

Antalet är förhållandevis låga tack och lov.
Det tyder enligt mig på att civila inte är måltavlor av någon av sidorna och terrorbombning av civila förekommer ej.

Det finns rapporter om incidenter sedan 2014 där civila utsatts för folkmord och övergrepp, de siffrorna är också förhållandevis små mot för döda soldater, på båda sidor. De siffrorna ingår dock inte i det jag länkat ovan. Men det är flera tusen civila och tiotusentals soldater det handlar om.
Siffrorna länkade gäller kriget från Rysslands officiella invasion nyligen.
Senast redigerad av KalleAnkaSmugglare 2022-03-20 kl. 21:03.
Citera
2022-03-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Vill du säga att jag pratar skit så kom med något som motbevisar mina sakargument istället.
Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte är prorysk som du påstår, jag är lojal till Sverige om något. Och då menar jag det svenska folket och inte Annie Lööf och Stefan Löven.

Att komma med konspirationsteorier om att alla som skriver något du inte håller med om är "rysstroll" och annat hjälper inte sanningen i debatten.

Kul att du väljer att vara odemokratisk. Eftersom du hävdar att svenska folket inte valde stefan löven… så du bevisade bara att du är antidemokratisk och att man knte kan lit på dig.
Citera
2022-03-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är samma sak med ryssarna: deras soldater lägger inte upp filmer på sociala medier (utom Kadyrovs TikTokbataljon). Ryssarna har heller ingen civilbefolkning som filmar alla fiendens förluster. Dessutom har den ryska propagandan helt enkelt varit skitdålig (kanske eftersom den mest riktat sig mot den egna befolkningen) medan den ukrainska med några få undantag varit superb. Det är nog så att ryssarna förstår Väst dåligt (och vice versa) men ryssarna måste också balansera budskapet, de kan inte gå ut med olika budskap till ryssar som till Väst.

Din bild av skeendena är därför skev. Hade det gått fullt så dåligt som du har sett så hade ryssarna knappt kommit över gränserna. Du kan räkna med att även de ukrainska förlusterna är mycket stora: de har ju också rysk materiel.

Nu har dock ryssarna kommit igång med att posta drönarfilmer och liknande men det är fortfarande inte i närheten av samma klass som ukrainarna. Det är dock inte filmer på förstörd utrustning som kommer avgöra kriget.

Jag tror inte folk greppar hur mycket sample bias det är i videorapporteringen. Videoklipp på ryska plutoner sprängda i bitar är ingenting i sammanhanget på en så här stor skala utan att förvänta sig.

Det intressanta är att titta på den strategiska utvecklingen. Att ryssen avancerat trots att de bara kunnat använda vägarna pga leran är svårförståeligt.

Varför försöker Ukraina fortfarande hålla gamla fronten mot Donetsk och Luhansk? De borde försvara på djupet och säkra Dnieper.

Brohuvudet över Kherson är krigets största strategiska blunder för Ukraina. De återtog till och med bron, varför sprängde de den inte?

Att låta förband bli omringade och slåss i städer är knappast en vinnande strategi så fort moralen är bruten. I Mariupol hade Ukraina de där nazisterna. Frågan är hur länge andra förband slåss avskurna.
Citera
2022-03-20, 22:13
Medlem
Obegripligt många som har fallit för propagandan. När ska folk börja tänka på egen hand egentligen? ALL info ni sitter på kommer från köpt och kontrollerad media. Ni kan inte lita på någonting. Att kalla Zelensky för narkoman (trots att han faktiskt var drogad under en intervju), eller Putin för inkompetent.

Alla dessa åsikter är formade för er av massmedia.

Förutom att Zelensky skulle vara narkoman då, för det har ju väst serverat till er som lögn.

Allt ni tror på, och alla era åsikter, är det någon som förmedlat till er. Börja vara lite kritiska nu.
Citera
2022-03-20, 22:34
Medlem
Det går dåligt för putin ja. Även om han tar ukraina så spelar det ändå ingen roll. Han kommer frysas ut och isoleras efter detta kriget. I bästa fall lyckas han skapa ett isolerat nordkorea.

Förmodligen kommer någon ryss knäppa honom inom några år. De flesta ryssar förstår nog att deras land kommer frysas ut och att sanktionerna bara kommer fortsätta så länge den tomten sitter kvar.
Citera
2022-03-20, 22:51
Medlem
Idag har försvarshögskolan levererat som vanligt. Paasikivi säger att eftersom han bara ser förstörda ryska stridsvagnar i sitt sociala medier-flöde så går det utmärkt för Ukraina och de kommer när som helst att gå till anfall - kriget vänder i veckan. Snacka om group thinking och wishfull thinking. Alternativt ren desinformation.

Källa bland annat Godmorgon Världen SR P1, men han flänger runt i alla medier
Senast redigerad av jvstalin 2022-03-20 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in