Citat:
Ursprungligen postat av
Larsvivalius1605
hm intressant OM tanken varit från politikers håll att gå med i Nato så borde dom ha skrivit mer om hur stort hotet är från Ryssland trots att det kanske inte är det. Men då hade väl samma propaganda upprepat sig. Eller är det något annat på gång?
Kanske dom vill dämpa ner krigets effekter för att få ukrainare att vända hem. Hade det varit valfritt land i mellanöstern som attackerats, hade flaggorna stått på halvflagg och miljarder kronor regnat över flyktingarna och krigets fasor hade visats i media. typ gråtande barn och sånt som även förekommer i Ukraina just nu. En jävla misär är vad som pågär där med civila som får lida
Du lägger in för mycket antaganden här utan grund. Anledningen till att svenska/finska politiker tvekar att gå med i NATO handlar om frihet, oberoende och neutralitet, men också om budgetar. NATO har krav på medlemsländerna att ha betydligt större försvarsbudget än vad Sverige och Finland har.
Nu finns ju Ryssland där som aktiv fiende igen så försvarsbudgeten lär bli större. Men hur stark är Ryssland egentligen? Ska vi slösa bort pengar på försvarsutrustning eller ska vi anta att den information vi får från kriget i Ukraina är sann, dvs att ryssarna åker på väldigt stora förluster och knappast lär ha kapacitet att vinna kriget eller senare attackera Sverige? Finns många frågor här att ta hänsyn till innan vi lägger 50 miljarder på krigsmaterial.
Jag tror själv man måste hitta en bra balans. Dvs vi satsar 25 miljarder nu på att köpa in krigsmateriell eller allra helst tillverka själva. Men avvaktar med NATO-medlemskap för som det ser ut nu så har Sverige kapacitet att försvara sig själv mot Ryssland.
Vi behöver dock inom snar framtid lära oss av kriget i Ukraina och stärka svenska försvarsmakten utifrån det.
Jag är EMOT natomedlemskap eftersom jag tror på vår egen förmåga och att vi inte behöver någon pappa som kommer och hjälper oss.
Jag tror också att vi måste hjälpa Ukraina på alla sätt och vis. Ryssland måste förlora i Ukraina och det ukrainska folkets kamp kommer att forma Europas framtid för många årtionden framåt. De är våra hjältar och vi måste hjälpa med krigsmaterial, förnödenheter och pengar. Även hjälpa ukrainska flyktingarna så mycket vi kan.
Vi står redan idag i djup tacksamhetsskuld för deras modiga kamp att stoppa Putins planer på ett rysk tsar-välde.