Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirien
Inflationen drivs inte av en "överhettad" ekonomi, utan av utbudsstörningar av energi som följd av kriget i Ukraina. Därför biter inte ränteverktyget som det ska.
Något som däremot biter är kalendern. Inflation är ett mått som räknar prisskillnader mellan idag och ett år sedan, och kriget började i slutet av februari 2022. Resten av 2022 såg vi stora prisökningar eftersom leveranserna av energi stördes, därför har vi sett att inflationen sjunker undan under våren, och kommer att fortsätta sjunka undan i takt med att det gått ett år sedan denna utbudsstörning slagit igenom inom olika sektorer. Producentprisindex var till stora delar negativt i maj 2023, vilket reflekterar detta.
Men klappträna i Riksbanken förstår inte detta, eftersom de är ekonomer. Ekonomer förstår, som vi vet, inte så mycket som de vill ge sken av. I höst kan vi mycket väl ha deflation, eller vara under 2 %-målet. Om inflationen mot all förmodan ändå är över 2 % så kommer den till 100 % vara räntedriven.
Det är helt oföreståeligt att man lagt så mycket makt i händerna på några som förstår så lite. På vägen har de sett till att Sveriges sista återstående produktiva klass blivit fattigare - grattis! Någon vidare korrektion på bostadspriserna har man så klart heller inte fått till, eftersom priserna där drivs av att Sverige importerat 2 miljoner människor från andra länder.
Bra skrivet. Jag skulle sammanfatta det att mer pengar jagar färre och dyrare(pandemi och krig) produkter.
Det är Ingves idioti som vi nuvarande Riksbank måste förhålla sig efter. Givetvis skulle de vilja höja räntan mer än vad som nu är görs, problemet är att vi då riskerar en långvarig lågkonjunktur. Min gissning är att man låter kronan tappa i värde(imponerad inflationen) och hoppas att den globala inflationen stagnerar för att sen låta räntan ligga kvar medan FED och ESB sänker räntan.
Jag jobbar i ett globalt företag och ser sedan två månader tillbaka att komponenter blir billigare (USD) för varje dag. Så helt klart håller inflationen på att avmattas. Råvaror som stål etc har också tappat mycket sista månader, dock inte tillbaka på nivå pre-pandemi.