2023-06-09, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
OT men svag krona genererar också arbetstillfällen då svensk industri nu har plockat hem tillverkning och utveckling av komponenter från exvis Asien. Detta ger Sverige en större fördel och arbetslösheten hålls i schack.

Var läser du att svensk industri från Asien plockat hem tillverkning? Så snabbt sker det inte och arbetslöshetssiffror av sådant kan på kort sikt inte märkas.

En evig tröttsam myt det där att länder gagnas av att förstöra den egna valutan.
Citera
2023-06-09, 16:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
OT men svag krona genererar också arbetstillfällen då svensk industri nu har plockat hem tillverkning och utveckling av komponenter från exvis Asien. Detta ger Sverige en större fördel och arbetslösheten hålls i schack.
Ja, och RB kan höja räntan utan att exportnäringen konkar.

Den dagen Sverige visar på tillväxt så kommer kapitalförvaltarna i utlandet att vilja delta i nyemissioner i svenska framgångsföretag, och det driver upp växelkursen.

Nu vill svenskarna köpa aktier i Nvidia i USA. Och det driver ned växelkursen.

Varför ligger inte Nvidia i Sverige?
Det borde de som gnäller istället fundera över. Något fattas. Men vad?
Citera
2023-06-09, 17:16
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och skribenten Nestor X förgyller diskussionerna med sina personangrepp.
Se till att skriva saker som stämmer så slipper du uppleva att jag rättar svamlet.
Och var står det att Riksbanken har ansvar för växelkursen?
Nej, det står inte.
Men varför citerade du då detta?
Märker du inte själv att du bara svamlar till 100%.
Har RB direktionen misskött sitt åtagande?
Varsågod att visa det då. Visa. Inte svamla en massa känslodravel.

Svamlar alltså trollet tillbaks som skriver snudd på femton inlägg varje dag under fyra års tid. Undrar vems ärenden du går och som betalar dig för den desinformation du tillhandahåller på Flashback. I mitt inlägg fanns ett par relevanta frågor som förbigicks med tystnad. Bara nedvärderande epitet på flera sätt om min person. Alla har väl rätt till åsikter och svenska nationalekonomer verkar inte ha mer kunskap om den ekonomiska framtiden än vilken spåtant med kristallkula som helst.
Citera
2023-06-09, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
Måste vara svårt för akademiker med möjlighet att emigrera att motivera att stanna kvar i Sverige. Svag valuta, skyhöga skatter trots usel service från stat och kommuner, relativt låga löner och trasigt pensionssystem.

Hela Sverige vanskötes med massinvandring utan slut. Ukraina sedan har Sverige redan kastat ut 20 miljarder på. Sverige kommer att slänga pengar på Ukraina i flera år framåt. Staten kan låna hur mycket som helst, förstöra kronans värde ytterligare och fortsätta att lura i folk att de gör någonting klokt med sina hus- och lägenhetsköp.

Det torde vara rea på Sverige för globalt storkapital. Blackrock kan köpa upp även vårt jordbruk.

Jag vet inte hur ni tycker men jag tycker att jag lever i en mardröm.
Citera
2023-06-10, 01:30
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Var läser du att svensk industri från Asien plockat hem tillverkning? Så snabbt sker det inte och arbetslöshetssiffror av sådant kan på kort sikt inte märkas.

En evig tröttsam myt det där att länder gagnas av att förstöra den egna valutan.

Det senaste är Atlas Copco och Sandvik. Två svenska industriklassiker. Finns en stor del mindre och medelstora bolag som gamla Atlet med mera mera.
Citera
2023-06-10, 01:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Hela Sverige vanskötes med massinvandring utan slut. Ukraina sedan har Sverige redan kastat ut 20 miljarder på. Sverige kommer att slänga pengar på Ukraina i flera år framåt. Staten kan låna hur mycket som helst, förstöra kronans värde ytterligare och fortsätta att lura i folk att de gör någonting klokt med sina hus- och lägenhetsköp.

Det torde vara rea på Sverige för globalt storkapital. Blackrock kan köpa upp även vårt jordbruk.

Du är inte med i matchen. Sveriges finanser är solida och statsskulden bland de lägsta i världen.
Citera
2023-06-10, 06:18
Bannlyst
Citat:
Du är inte med i matchen. Sveriges finanser är solida och statsskulden bland de lägsta i världen.

Idiot.

Kallar du hushållens skulder också för "solida"? De flesta av dem ylar över de hittills gjorda blygsamma räntehöjningarna.

Kallar du även riksbankens innehav av obligationer "solida". Riksbanken gör nu mångmiljardförluster på sina egna tillgångar de aldrig borde ha investerat i.
Senast redigerad av Tymmiedickzon 2023-06-10 kl. 06:22.
Citera
2023-06-10, 08:08
Medlem
Citat:
Idiot.

Kallar du hushållens skulder också för "solida"? De flesta av dem ylar över de hittills gjorda blygsamma räntehöjningarna.

Kallar du även riksbankens innehav av obligationer "solida". Riksbanken gör nu mångmiljardförluster på sina egna tillgångar de aldrig borde ha investerat i.

...som i slutändan får betalas via skattesedeln. Skräpobligationer som aldrig borde köpts son nu är i mångmiljardförlust. Varenda kr av dessa skräpobligationer borde vräkas ut på marknaden. Så kommer BLT få se den verkliga kostnaden av ett bolån. Och hur jävla subventionerat det egentligen är. Låt marknaden till fullo sätta bolånetorskens räntor. Utan vansinnesstimulanser från RB för att pressa nere procenten.
Citera
2023-06-10, 09:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Idiot.
Ser ut som det är känslor och inte fakta som styr här.

Citat:
Hur stora är kreditförlusterna?

Kommer du svara på det eller blir det ad hominem.

Citat:
RB investerade inte.
RB lånade i bank och köpte obligationer för få ned långa räntor. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så var det dock en investering, som ledde till färre skador på ekonomin. Staten får in mer skatt och betalar ut mindre bidrag så att ta en del av det och rekapitalisera RB är en "vinst".

Nästan alla CB i hög BNP länder gjorde likadant.

I t ex Schweiz har CB både hållit lägre ränta och köpt mer obligationer.
Citera
2023-06-10, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur stora är kreditförlusterna?

Kommer du svara på det eller blir det ad hominem.

"Kommer du svara på det?" Du för själv inga diskussioner på Flashback så låtsas inte om att du för några verkliga samtal här. Konstig fråga förresten på det korrekta påpekandet att du och de överbelånade alla ylar över de hittills modesta räntehöjningarna?

Jag skattar mina egna förluster på mitt hus till 850,000 på ett år. Ett resultat till 100% beroende på räntehöjningarna samt elpriserna. 850,000. Pengar som egentligen aldrig fanns.

Nu har du fått ett svar. Vad använder du svaret till?

Fattar du förresten att boende är konsumtion? Även om du äger huset eller bostadsrätten.
Citera
2023-06-10, 10:27
Medlem
Skrjabins avatar
Citat:

Folk känner ej till hela historien om imperialism/kolonialism. Gamla muslimska kalifaten eller västs imperier tog alltid över svagare nationer genom att kontrollera ekonomin.

Idag ser vi hur jordbruken köps upp i USA; nederländska jordbruken ska 1/3 stängas ner för "miljön"; ukrainska kriget förstör leveransen av spannmål; Irland ska slakta sin boskap för "miljön". Vart ska folk få maten ifrån?

Oavsett on topic gick min ränta upp 4 000 kr i år. Jag överlever; fast hur går det för andra?
Redan nu flyttar många barnfamiljer ifrån området. Vart ska dom flytta? Sorgliga tider; den som förnekar det är på "vinnarnas" sida.
Citera
2023-06-10, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Svenska folket är dock ibland de mest skuldsatta i den industrialiserade världen och de får dessutom betala ibland de högsta skatterna i världen.
På 90 talet var staten skuldsatt, nu är folket skuldsatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in