Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Räntan på lån låg mycket högre då än nu och det var dessutom svårt att få låna pengar även till bostäder. Det gällde att ha en bra kontakt på banken!
Jag var inte vuxen ännu på den tiden men jag minns att livet var enklare.
Man fick mycket för den svenska valutan nere i Europa. Vi tyckte
alltvar billigt i Europa ungefär som folk idag tycker att Thailand är.
Norge och Danmark var billigt på den tiden. Finland var ett sorts u-land.
De svenska livsmedelspriserna var relativt höga och hemmafruarna i Skärholmen demonstrerade mot de höga mjölkpriserna pga inflationen!
Levnadsstandarden var lägre mot idag men det var mindre stress och mer trygghet.
Höjden av lyx var att ha en furuinredd gillestuga i källaren
Ingen blev "utbränd" på jobbet. I stort sett ingen gick på a-kassa.
Våldsbrott var mycket ovanliga.
Personer med afrikanskt utseende väckte uppmärksamhet t.o.m. i Stockholm.
Jag tror att det var Sveriges guldålder och jag är så tacksam för att ha minnen från den tiden.
Folk pratade inte så mycket om lån och räntor - de pratade mer om löner och inkomstskatter.
Det viktigast var hur mycket pengar man kunde tjäna och inte hur mycket man kunde låna.
Helt riktigt, så var det i början på 70-talet men sedan hände det något. Övervinstdebatten tog fart inom (S). Den svenska efterkrigsindustrin gjorde mycket stora vinster. Samtidigt ville (S) på allvar starta den "sociala demokratin". Hur göra? Just det, öka arbetsgivaravgifterna, bygga upp en stor offentlig sektor där de tidigare hemmafruarna kunde anställas. Gärna på halvtid då de, i en del fall, kunde stämpla upp till heltid under en så lång period som 18 år! Allt skulle betalas med industrins pengar.
Att maten var relativt dyr i början av 70-talet berodde till största delen på att matimporten var begränsad med höga tullar. Möjligen kunde du i någon delikatessaffär få tag på ex. parmaskinka eller en bit fransk ost. Allt detta ändrades i samband med EU-inträdet.
Vad hände? Kostnadskrisen och inflationen slog till som ett brev på posten i mitten av 70-talet. Stora industrier fick läggas ner. Vi fick stagflation. Detta försöktes devalveras bort under ett helt decennium. Svenska kronan sjönk som en sten.
Nu blir det OffT.
(Sedan detta med afrikaner. Jo, en av töserna i grannbyn hade flyttat till Sthlm. Första sommaren besökte hon hembyn med sin afrikanska pojkvän. Telefonerna gick varma hos kärringarna i alla närbelägna byar. Rapporterna duggade tätt. Idag hade paret badat i bysjön. Igår var de ute på hjortronplockning. Imorgon skulle de tydligen åka in till centralorten. Tiderna var sannerligen något annorlunda.

)