2023-04-26, 12:04
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Orsaken är att en höjning med bara 0,5% är för lite i förhållande till vår inflation. Vi kommer nog se rejäla höjningar av räntan i sommar.
Ja det daltas rejält med det. Frågan är om vi öht har kulor nog att komma ikapp eller om daltandet ska vara evigt.
Citera
2023-04-26, 12:07
Medlem
Sitter Riksbanken bara och killgissar?

Vet de inte hur räntehöjningar biter och hur mycket? Sitter Riksbanken och hoppas dagens dubbelhöjning ska hjälpa?

Sedan november har Riksbanken höjt styrräntan 3 gånger, från 1,75% till 3,5%.

Prognosen från Riksbanken från 2022-11-24 var 2,8% för 2024

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2022/styrrantan-hojs-med-075-procentenheter/

Prognosen från Riksbanken från 2023-02-09 var 3,3% för 2024

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/riksbanken-hojer-styrrantan-med-05--procentenheter-och-paborjar-i-april-forsaljningar-av-statsobliga tioner/

Prognosen från Riksbanken från i dag var 3,7% för 2024, en felprognos på 0,9% på 5 månader.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/styrrantan-hojs-med-05-procentenheter-till-35-procent/

Kan vi inte kräva bättre jobb av Riksbanken? Eller är ränte och penningpolitiken baserat på gissningar och hopp?

Går vi ett år tillbaka, så har RB ändrat sin prognos för 2024 med över det dubbla från 1,6% i fjol till 3,3% i dag.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2022/reporantan-hojs-till-025-procent/

Samtidig påstår kunniga att toppen är nått inom kort, samtidigt som prognoserna kraftig justeras uppåt.

Kan vi lita på Riksbanken?

Citera
2023-04-26, 12:10
Avslutad
Tänk om de tar bort ränteavdraget också

Boom, så har vi en 30-procentig ökning av månadskostnaden.

Då tror jag ingen samlar in pengar till illegala uppehållstillstånd längre. Jag skall njuta när alla hemlösa kravlar omkring i smutsen på söder.
Senast redigerad av Juristen08 2023-04-26 kl. 12:14.
Citera
2023-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08

Då tror jag ingen samlar in pengar till illegala uppehållstillstånd längre. Jag skall njuta när hemlösa kravlar omkring i smutsen på söder.
Politisk självmord i dagens läge.

Dessutom finns det snabbare sätt att krascha systemet om det är målet.
Citera
2023-04-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Räntan på lån låg mycket högre då än nu och det var dessutom svårt att få låna pengar även till bostäder. Det gällde att ha en bra kontakt på banken!
Jag var inte vuxen ännu på den tiden men jag minns att livet var enklare.
Man fick mycket för den svenska valutan nere i Europa. Vi tyckte alltvar billigt i Europa ungefär som folk idag tycker att Thailand är.
Norge och Danmark var billigt på den tiden. Finland var ett sorts u-land.
De svenska livsmedelspriserna var relativt höga och hemmafruarna i Skärholmen demonstrerade mot de höga mjölkpriserna pga inflationen!
Levnadsstandarden var lägre mot idag men det var mindre stress och mer trygghet.
Höjden av lyx var att ha en furuinredd gillestuga i källaren
Ingen blev "utbränd" på jobbet. I stort sett ingen gick på a-kassa.
Våldsbrott var mycket ovanliga.
Personer med afrikanskt utseende väckte uppmärksamhet t.o.m. i Stockholm.
Jag tror att det var Sveriges guldålder och jag är så tacksam för att ha minnen från den tiden.
Folk pratade inte så mycket om lån och räntor - de pratade mer om löner och inkomstskatter.
Det viktigast var hur mycket pengar man kunde tjäna och inte hur mycket man kunde låna.

Helt riktigt, så var det i början på 70-talet men sedan hände det något. Övervinstdebatten tog fart inom (S). Den svenska efterkrigsindustrin gjorde mycket stora vinster. Samtidigt ville (S) på allvar starta den "sociala demokratin". Hur göra? Just det, öka arbetsgivaravgifterna, bygga upp en stor offentlig sektor där de tidigare hemmafruarna kunde anställas. Gärna på halvtid då de, i en del fall, kunde stämpla upp till heltid under en så lång period som 18 år! Allt skulle betalas med industrins pengar.

Att maten var relativt dyr i början av 70-talet berodde till största delen på att matimporten var begränsad med höga tullar. Möjligen kunde du i någon delikatessaffär få tag på ex. parmaskinka eller en bit fransk ost. Allt detta ändrades i samband med EU-inträdet.

Vad hände? Kostnadskrisen och inflationen slog till som ett brev på posten i mitten av 70-talet. Stora industrier fick läggas ner. Vi fick stagflation. Detta försöktes devalveras bort under ett helt decennium. Svenska kronan sjönk som en sten.

Nu blir det OffT.

(Sedan detta med afrikaner. Jo, en av töserna i grannbyn hade flyttat till Sthlm. Första sommaren besökte hon hembyn med sin afrikanska pojkvän. Telefonerna gick varma hos kärringarna i alla närbelägna byar. Rapporterna duggade tätt. Idag hade paret badat i bysjön. Igår var de ute på hjortronplockning. Imorgon skulle de tydligen åka in till centralorten. Tiderna var sannerligen något annorlunda. )
Citera
2023-04-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Dom hinta om 1 till höjning i sommar eller höst på 25punkter. Då är vi nära toppen.

Har Riksbankens ränteprognoser någonsin varit trovärdiga?
https://www.teknikforetagen.se/contentassets/9b89a949ca58464880ff12009dd1590a/sverige_nu_ar_igelkotten_fardig_for_denna_gang.png
Citera
2023-04-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08

Då tror jag ingen samlar in pengar till illegala uppehållstillstånd längre. Jag skall njuta när hemlösa kravlar omkring i smutsen på söder.

Helt allvarligt, så är det nog detta plus stimulanspaket till hyresrätts-byggande, som skulle krävas för att få en fungerande och sund bostadsmarknad igen. Eller en repatriering i stor skala, i riktning MENA, och därefter en sanering av befintligt hyresrätts-bestånd. Naturligtvis bara utopier……
Citera
2023-04-26, 12:21
Medlem
Tropicalss avatar
De mängder av toppekonomer, främst bankanställda sådana, som tycker att räntehöjningar är helt felaktigt och att Riksbanken snarare bör börja att sänka styrräntan igen. Vad är egentligen dessas agenda? Det är ju knappast Sveriges väl de har i åtanke när de önskar fortsätta tåget rakt ner i avgrunden.
Citera
2023-04-26, 12:23
Medlem
Ja, 5% blir den. Dock inte i juni, då går det för fort.

Den peakar nog sensommaren/hösten 4,5-5,0%.

Detta bör man ta höjd för, hade varit mycket förvånad om den går över 5.
Citera
2023-04-26, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Politisk självmord i dagens läge.

Dessutom finns det snabbare sätt att krascha systemet om det är målet.

Det är nästa puck att spela, dock tror jag den kommer spelas taktiskt och fasas ut under en tid. Det bör balanseras med reavinstskatten.
Citera
2023-04-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt riktigt, så var det i början på 70-talet men sedan hände det något.

Vad hände? Kostnadskrisen och inflationen slog till som ett brev på posten i mitten av 70-talet. Stora industrier fick läggas ner. Vi fick stagflation. Detta försöktes devalveras bort under ett helt decennium. Svenska kronan sjönk som en sten.

Jag minns inte att kronan sjönk som en sten redan på 70-talet?
Däremot studerade jag utomlands i början på 80-talet och kronan devalverades rejält 1982 vilket påverkade min levnadsstandard eftersom jag fick studiestöd i svenska kronor.
Citera
2023-04-26, 12:30
Avslutad
Jag har räknat på situationen och tagit hänsyn till historia och alla parametrar. Jag föreslår;

1. Höj styrräntan relativt skyndsamt till 6,5-8,5%
Dessa långsamma höjningar gör att folk anpassar sig och lånar ännu mer

2. Banker måste åläggas att avsluta bundna lån. Här är jag öppen för en gräns, t ex alla lån över 1,5 miljon som har under 3% ränta idag. Det är här och uppåt de stora spenderarna befinner sig, folk med huslån på 2-15 miljoner som kanske säkrat sig 0,9% närmaste 15 månader. Dessa måste slås ut

3. Dra in elstöd, betala istället elbidrag till de fåtal hushåll som ej klarar ekonomi pga elkostnad (ej hört om ett enda fall än)

Jag har diskuterat detta med vänner nere på golfklubben, varav flera jobbar på bank, investment eller riksgälden och de höll med mig. Hon från riksgälden gjorde egna uträkningar på ett reklamblad baserat på mina krav och vi kunde snabbt se effekten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in