Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Nästan alla är eniga att bankräntan ska vara samma eller högre än inflationen. Så det du bettar på är att inflationen går ner till kanske 4%. jag har mycket svårt att se det. Dels har energipriserna rasat, de kan stiga igen, dels börjar löneförhöjningar verka.
Däremot kommer recessionen som kan börja i år att ta ner priset något, när det blir kris drar folk in på pengar och köper man mindre går inte priserna upp utan ner.
Bankräntan ska vara högre än inflationen, absolut, men reporäntan kan vara någon procent eller så under. Detta vore ett idealläge.
Löneförhöjningarna som jag ser det är relativt små, de håller inte steget med inflationen.
Vi har i runda slängar haft 10 procentig inflation i snart 3 år. Köpkraften för de som lever på sparade pengar har tappat 32% ( jag vet att min skattning generellt är överdriven, men för många är det korrekt).
Räntekostnader har stigit mycket procentuellt, allt sammantaget, minskning av köpkraft samt ökade räntekostnader bör nu ta skruv såvida inte RB fullkomligt underskattat hushållens rikedomar.
Inflationen bör först hamna under nollan, inte 4 alltså, och just då kommer samtliga ekonomijounalister böla om att räntan måste chocksänkas och stödköp av obligationer återupptas.
Centralbankschefer måste vara iskalla i detta stadiet, de svaga kommer att vika ner sig medan de som ser till vårt bästa hellre avvaktar och ser om inflationen kommer upp till 2-3 procent igen utan interventioner.
Jag är inte så säker på att centralbankschefer i väst vill att vi återgår till nollräntor igen. Nollräntorna 2009-2021 är utan tvivel den mest klimatförstörande politiska ideologin människan någonsin kommit på.
Jag hade inte hållt andan och väntat på nollräntor, tror inte de kommer tillbaka.