2023-04-26, 16:02
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Ja även i Stockholm kan man faktiskt få en hyresrätt i Rinkeby om man köar i 3-4 år!

Så det barn som inte ställde sig själv i bostadskön när den var 10 år får skylla sig själv!

Inga problem 5 procent är en piss i Mississippi!
Citera
2023-04-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Man får ingen hyresrätt i Rinkey med 3-4 år. Jag kollade några lägenheter nu och de kommer gå till folk med femton år i kö. Även om du kan tänka dig att bli skjuten varje månad så behöver du köa ett årtioende. Vidare kan man inte stå i bostadskö när man är tio bast så hur du än gör är du bostadslös till du är 30.

Visst inte det var så lång kötid numera!

Citera
2023-04-26, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Det är ingen rättighet att det ska vara lika för alla. Du måste förstå, att alla inte kan/vill eller behöver bo i hyresrätter. Just för att du gör det, behöver inte alla andra göra det heller. Du kallar boende för 3 miljoner för "fantasisummor" - Säger väl en hel del om vad du tillhör.

Jag kan dra ner rullgardinen för dig lite ytterligare, genom att berätta att majoriteten av dom som äger sina boenden, har fått mycket hjälp utav sina föräldrar/farföräldrar och har i många fall knappt belånat 50% av det dom äger, tack vare hjälpen dom fått av anhöriga. Så är det i mitt fall, och även i 99% av fallen vad gäller min bekantskapskrets och övriga familjemedlemmar som är inne i bostadsmarknaden.

Räntehöjningarna kommer inte skapa en massförsäljning av bostäder till vrakpris (som många kisskommunister hoppas på) Belåningsgraden är inte så hög som dom gärna vill tro. Och det sista man släpper, är bostaden. Det kommer bli mindre utlandsresor, bilköp och annat. Men det kommer inte bli någon REA på bostadsmarknaden i Svedala, bara glöm det.

Du har inte haft möjligheten att ta dig in på bostadsmarknaden, och därför ska ingen annan ha det heller?

Kisskommunist.
Jag bor inte i hyreslägenhet och har heller inte fått hjälp av mina föräldrar för att betala mitt boende.
Varför fantiserar du ihop så mycket?
Citera
2023-04-26, 16:05
Avstängd
Citat:
Ja även i Stockholm kan man faktiskt få en hyresrätt i Rinkeby om man köar i 3-4 år!

Så det barn som inte ställde sig i bostadskön när den var 1
Lycka till i Rinkeby.
Vi kommer inte bli grannar.
Citera
2023-04-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Inga problem 5 procent är en piss i Mississippi!

Jag hade fel

En person rättade mig och sade:

"Man får ingen hyresrätt i Rinkey med 3-4 år. Jag kollade några lägenheter nu och de kommer gå till folk med femton år i kö. Även om du kan tänka dig att bli skjuten varje månad så behöver du köa ett årtioende. Vidare kan man inte stå i bostadskö när man är tio bast så hur du än gör är du bostadslös till du är 30."

Däremot är tält ganska billiga! Så...
Citera
2023-04-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Lycka till i Rinkeby.
Vi kommer inte bli grannar.

Lycka till i din överbelånade 2:a i Solna.

Jag har mitt på det torra......
Citera
2023-04-26, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Nej men hyresbolagen äger lägenhet i den prisklassen. I slutändan måste det finnas balans mellan pris för nybyggnation och huspriser. 500k för hus i småland är efterfråge styrt. Vill du bygga nytt istället för att bo i gammalt ruckel blir det runt 2mille+. Byggnadsarbetare jobbar inte gratis bara att man höjer räntan, tvärtom lär de få sluta jobba.

Jag tror det viktiga är att få stopp på de vansinniga penningmägd ökningarna, nå en rimligt låg nivå och hålla. Tror man får accepera att det skapats mucket pengar som inte kommer flrsvinna, utan behöver tid att spridas ut med löneökningar
Har man inte råd att bo i ett nybyggt hus är det väldigt dumt att bygga ett.
Citera
2023-04-26, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jaha. Man kanske inte har råd att bo i en fyra heller. Då får man bo så stort som man har råd med istället.

Märklig kommentar. Vad menar du med att »ha råd«? Det är näppeligen de som köpt ett hus för tre miljoner som hamnat i problem. Det är snarare sådan som köpt hus på betydligt högre nivåer.
Citera
2023-04-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fantasisummor, tre miljoner.

Det enda som är väsentligt är vad månadskostnaden blir att jämföra med vad det kostar att bo i en lägenhet med motsvarande storlek. Ett lån på tre miljoner kommer att ge en månadskostnad som understiger hyreskostnaden för en fyra.
Det är den inställningen som skapat den situation vi har nu, folk tittar på månadskostnaden sen skiter dom i hur mycket dom lånar.
Citera
2023-04-26, 16:08
Avstängd
Citat:
Lycka till i din överbelånade 2:a i Solna.

Jag har mitt på det torra......
Så bra hälsa Abdi.
Citera
2023-04-26, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Märklig kommentar. Vad menar du med att »ha råd«? Det är näppeligen de som köpt ett hus för tre miljoner som hamnat i problem. Det är snarare sådan som köpt hus på betydligt högre nivåer.
Det tror jag inte.
Citera
2023-04-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nästan alla är eniga att bankräntan ska vara samma eller högre än inflationen. Så det du bettar på är att inflationen går ner till kanske 4%. jag har mycket svårt att se det. Dels har energipriserna rasat, de kan stiga igen, dels börjar löneförhöjningar verka.

Däremot kommer recessionen som kan börja i år att ta ner priset något, när det blir kris drar folk in på pengar och köper man mindre går inte priserna upp utan ner.

Bankräntan ska vara högre än inflationen, absolut, men reporäntan kan vara någon procent eller så under. Detta vore ett idealläge.
Löneförhöjningarna som jag ser det är relativt små, de håller inte steget med inflationen.
Vi har i runda slängar haft 10 procentig inflation i snart 3 år. Köpkraften för de som lever på sparade pengar har tappat 32% ( jag vet att min skattning generellt är överdriven, men för många är det korrekt).
Räntekostnader har stigit mycket procentuellt, allt sammantaget, minskning av köpkraft samt ökade räntekostnader bör nu ta skruv såvida inte RB fullkomligt underskattat hushållens rikedomar.

Inflationen bör först hamna under nollan, inte 4 alltså, och just då kommer samtliga ekonomijounalister böla om att räntan måste chocksänkas och stödköp av obligationer återupptas.
Centralbankschefer måste vara iskalla i detta stadiet, de svaga kommer att vika ner sig medan de som ser till vårt bästa hellre avvaktar och ser om inflationen kommer upp till 2-3 procent igen utan interventioner.

Jag är inte så säker på att centralbankschefer i väst vill att vi återgår till nollräntor igen. Nollräntorna 2009-2021 är utan tvivel den mest klimatförstörande politiska ideologin människan någonsin kommit på.

Jag hade inte hållt andan och väntat på nollräntor, tror inte de kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in