2023-05-13, 15:46
Avslutad
Att höja räntan hjälper ju inte ens speciellt mycket.

Hela ekonomiska systemet behöver en rejäl förändring om det ska bli bättre överhuvudtaget.

Rikssopan Ingves har försökt parera sossepolitik genom att ständigt höja räntan i åratal.

Hade vi valt en model som Schweiz, med mindre stat, lägre skatter och gunstigare politik för den privata marknaden så hade vi sluppit sänkt köpkraft och skenande inflation och sluppit att giriga riksbanken.

Produktionen sjunker pga inhuman skattepolitik som är ett hån mot privat privat äganderätt och privat marknad medans de offentliga utgifterna skenar tillsammans med bidragen.

Den redan hårt ansträngda privata marknaden måste alltså finansiera hela maskineriet. Hur i helvete tror folk att det ska kunna fingera i längden?!
Citera
2023-05-13, 15:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag påstår bara att folk har konsumerat för mycket under perioden vi haft nollränta och därav har vi fått en alldeles för hög inflation.
Nja, det är inte vad jag ser. Hushållens banktillgodohavanden har ökat under lågränteperioden. Dom har tvärtom sparat.

Det är så över stora delar av världen. Sparandet ökar.
Citera
2023-05-13, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, det är inte vad jag ser. Hushållens banktillgodohavanden har ökat under lågränteperioden. Dom har tvärtom sparat.

Det är så över stora delar av världen. Sparandet ökar.
Ja men efterfrågan på varor och tjänster är fortfarande för högt.
Citera
2023-05-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag håller med dig i stycken men att arbete måste ju ändå löna sig mera kan jag tycka - skattetrycket för långinkomst och pensionär som kan jobba extra är ju faktiskt lågt men det är marginalskatterna som är riktigt höga. Det känns liksom helt galet att få 100kr brutto och nettot blir ungefär 25kr- lägg därtill i bästa läge där dessa 25kr betalar ytterligare skatt på energi och livsmedel så blir ju nettot oerhört lågt. Det är detta jag tycker är helt snett. Minska marginalskatterna så att folk kan konsumera mera , betala lån med mera. Bättre i slutändan
Jag instämmer i att skattetrycket är för högt i Sverige.
Men det gäller inte främst förvärvsinkomster utan i hög grad alla punktskatter på energi, företagsbeskattning och annat med.
Offentlig sektor kan nog banta en hel del utan att direkt påverka förmånerna.
Det är en politisk fråga.
Citera
2023-05-13, 16:02
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Nej, jag vet precis vad du menar och har läst i skolboken.
Däremot väljer du att inte ägna mina frågor en endast sekund av eftertanke utan rapar bara upp vad du blivit korvstoppad med i skolan.

Min poäng är att skolboken bevisligen har fel på den här punkten. Det bevisades även när datorerna, plattv, mobiltelefoner blev ständigt billigare men folk fortsatte köpa de senaste innan dom ens förbrukat sin nuvarande.

Ändå fortsätter folk som dig att tjata om den här bevisligen felaktiga teorin.

För ett empirisk bevis, på den tiden vi hade guldmyntfot så hade vi en årlig deflation på 0.n % i generationer. Det var under den här tiden som den intiala industrialiseringen av Sverige skedde med en enorm ökning av levnadsstandarden. T.ex så slutade folk att svälta ihjäl årligen.
Citera
2023-05-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kommer från verkligheten medan du bara rapar upp argument som du snappat upp i de politiska utspelen.

De flesta som bygger upp en förmögenhet genom ett vanligt liv kommer inte att ändra sitt leverne särskilt radikalt. Det är det som är skillnaden mellan sådana som du slentrianmässigt kallar »de svagaste«. En stor andel i den gruppen är sådana som konsumerat i stället för att spara och det är dessa som faktiskt håller ekonomin flytande. Sparande är ett läckage i en ekonomi och värdestegringar på fast egendom och värdepapper brukar ytterst sällan ge samma effekt för en ekonomi som pengar från löneinkomster.

Vem kommer inte ifrån verkligheten? Dina fantasivänner? Jag kan garantera dig att jag är verklig.

Varför tror du jag tog just en varvsarbetare som exempel? Vad skulle det kunna tyda på?

Så du ger dina barn rådet att inte spara? Kanske är du också tipsar dom om att skippa skolan och jobba som tågvärd på SL eller sitta i kassan på ICA?

Ingen skam i det givetvis men faktum är att i tider av automatisering och annalkande lågkonjunktur så är en bred utbildning och pengar på banken en riktigt bra försäkring. Precis som det är att äga sin fastighet.
Citera
2023-05-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Utan ren statistik blir man tvungen till att uppskatta och när det rör sig om saker som är väldigt svåra att finna underlag på utan officiella siffror så blir uppskattningarna väldigt spretiga. Kort sagt går det absolut att lura befolkningen genom att manipulera statistik.

Vidare så är det absolut som så att EU:s brottsstatistik inte är korrekt. Det såg vi ex. när Sverige blev utsedd till våldtäktshuvudstaden i världen men där vi snabbt kom på efter någon grävt att vissa länder valde att ex. räkna våldtäkter efter hur många förövare som utfört dom istället för varje instans av våldtäkt som vi gjorde i Sverige vilket innebar att ex. våldtäkter inom äktenskap översattes till XX eller XXX fall i Sverige men endast 1 i andra länder. Kort sagt så fungerar det inte att jämföra självrapporterade siffror över nationsgränser utan att det blir oerhört missvisande och förvrängt.

Om den statistik som du lyfter till skyarna skulle vara rättvisande hade vår ekonomiska output varit betydligt lägre än vad den är idag relativt till länder som hävdar sig sitta på betydligt lägre arbetslöshet. Vi vet med säkerhet i Sverige att regeringen manipulerar siffror över arbetslöshet genom låtsas jobb som är helt och hållet skattesubventionerade eller att kalla människor som arbetar 1 timme i veckan som sysselsatta och då har vi relativt tillförlitliga mekanismer för att rapportera saker som arbetslöshet jämfört med, som sagt, Södra Europa, Balkan och de forna Sovjetstaterna. Manipulation av siffror i dessa länder är flera storlekar värre än i Sverige, det garanterar jag dig.

Sist, men absolut inte minst, vill jag återigen påpeka att det är ren och skär enfaldighet från din sida att gå runt och tro att det finns något att vinna på att rapportera hög arbetslöshet korrekt och inte polera siffrorna. Även om detta skulle leda till högre EU-bidrag, vilket det absolut inte gör, så är det politiskt självmord att gå in i ett valår med en negativ trend på arbetsmarknaden. Sysselsättningsgrad är OG kärnfrågan inför alla val och är troligtvis den allra viktigaste även idag. Ett land med låg sysselsättning väljer inte om sin regering. Svårare än så är det inte.
Du litar inte på andra EU-länder men ser inte att trenden har varit negativ för Sverige?
Sverige låg väldigt lågt jämfört med många andra även t.ex. Finland men nu har vi kommit ikapp och gått om flera länder och då tror du att det beror på att de andra börjat fuska? Som om de inte gjorde det tidigare då? Dit resonemang är ologiskt.
När det gäller våld mot kvinnor eller våldsbrott öht så har Sverige haft en dramatisk utveckling som även uppmärksammats internationellt. Det räcker med att följa nyheterna så ser man.
Jag har djupdykt i fakta som EU publicerar och det beror inte pga av att vi ändrat vår lagtolkning men det är ett ämne som bör diskuteras i ett annat forum.
Jag skulle kunna ge dig fler exempel på svenskt fuskande av statistik som en följd av politiska påtryckningar men vi lämnar det därhän nu.
Men det är symptomatiskt att du håller kvar i gamla fördomar.
Citera
2023-05-13, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag vet inte hur du arbetar, men jag har väntat på ett vettigt prisvärt grafikkort i ungefär 1 år nu. Är det bara jag som planerar mina köp menar du? Om jag köper 1 liter mjölk idag, men vet att jag får ännu mer mjölk imorgon dör samma peng, så skulle jag givetvis dricka vatten idag och köpa mjölken imorgon istället.

Nu ljuger du. Du skulle köpa mjölken idag OCH om tre dagar när mjölken du köpt idag var slut. Och du köper tvättmaskinen när den gamla gått sönder. Du väntar inte med inköpet.

Så att deflation är något dåligt med är visst en myt.
Citera
2023-05-13, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
För ett empirisk bevis, på den tiden vi hade guldmyntfot så hade vi en årlig deflation på 0.n % i generationer. Det var under den här tiden som den intiala industrialiseringen av Sverige skedde med en enorm ökning av levnadsstandarden. T.ex så slutade folk att svälta ihjäl årligen.

Men på den tiden kunde inte psykopaterna råna folk med hjälp av hög inflation.
Dags att beslagta rikas pengar och införa en valuta som är kopplad till guld igen.

Allt annat är psykopati.
Citera
2023-05-13, 16:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vem kommer inte ifrån verkligheten? Dina fantasivänner? Jag kan garantera dig att jag är verklig.

Varför tror du jag tog just en varvsarbetare som exempel? Vad skulle det kunna tyda på?

Så du ger dina barn rådet att inte spara? Kanske är du också tipsar dom om att skippa skolan och jobba som tågvärd på SL eller sitta i kassan på ICA?

Ingen skam i det givetvis men faktum är att i tider av automatisering och annalkande lågkonjunktur så är en bred utbildning och pengar på banken en riktigt bra försäkring. Precis som det är att äga sin fastighet.

Mina barn har redan löst sina respektive ekonomiska situationer så det är inget jag behöver bekymra mig om. Din nedvärderande syn på personer som arbetar i kassan på ICA eller som tågvärdar är ändå rätt fascinerande.
Citera
2023-05-13, 16:32
Medlem
flyer1s avatar
Riksbanken tror på en felaktig skolbok. och gör fel. De tror man får ner inflationen genom att höja räntan. Men det ökar bara kostnanden för pengar, för både företag och privatpersoner som kompenserar genom att ta ut högre priser eller kräva mer lön. Empiriskt ser man också att tider med hög ränta har haft hög inflaltion, fast det enligt riskbankens åsikt borde lett till låg inflation. På senare år har vi ju tex tvärtom haft låg ränta, och inflationen var inte hög för det! Så verkligheten omkullkastar ekonomers tro att inflationen kan styrs med räntan, åtminstonde inte i den riktningen de tror.

Dagens inflation har inte uppkommit pga den låga räntatn utan pga prisökningar på energi och transport, mycket beroende på kriget i Ukraina. Men nu förrvärras inflationen pga räntehöjningar så inflationen biter sig fast, tvärtemot riksbanken intention.

Dumskallar styr världen, ska vi tro, men i själva verket görs detta av smarta människor, för att bankägarna ska tjäna mer pengar på vanligt folks bekostnad. Köpta riksbankschefer hyvlar ut lögner de inte ens tror på själva.
Citera
2023-05-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu ljuger du. Du skulle köpa mjölken idag OCH om tre dagar när mjölken du köpt idag var slut. Och du köper tvättmaskinen när den gamla gått sönder. Du väntar inte med inköpet.

Så att deflation är något dåligt med är visst en myt.

Isåfall är aktiesparande också en myt? Eller fonder? För det fungerar likadant. Annars hade ju folk plockat ut allt direkt och spenderat pengarna på direkten. Om folk vet att man får mer för pengarna ju längre du väntar med att använda dom, så kommer de vänta sålänge det bara är möjligt innan de tar ut pengarna. Ja mat kommer alla behöva ha. Men behöver du verkligen bygga ut den där altanen i år? Eller den där nya bilen? Den gamla håller nog ett år till så vi väntar med inköp. Nä, väntar till nästa år så får jag mer för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in