2023-04-26, 07:53
Avslutad
Kan de inte dra till med en rejäl höjning på en gång istället? Vad händer om de höjer med 5 procentenheter eller mer tex?

Folk som inte har råd att köpa lägenhet utan att låna, ska inte ha nån bostadsrätt. Det finns hyresrätter för dem istället. Jag hyr själv och skulle inte köpa nåt jag inte har råd med. Du hyr ju i princip av banken om du lånar. Du äger inte bostaden iaf.

Det här "låne-samhället" är sjukt, och väldigt få ifrågasätter det. Det är som gjort för att kollapsa.
Senast redigerad av qaaq 2023-04-26 kl. 07:58.
Citera
2023-04-26, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är ju flera faktorer som bidragit till skenande bostadspriser. Ja de låga räntorna är en sådan, ränteavdrag, borttagande av fastighetsskatten, inte så höga krav på kontantinsats andra. Sedan förstås migrationen till Sverige som gör det omöjligt för många att få en vanlig hyresrätt då dessa tas upp av andra länders medborgare vilket drar upp efterfrågan på bostadsrätter och småhus. De svenska bostadspriserna har hamnat i en "perfekt storm" där de har drivits upp till osunda nivåer.
Den osunda stormen var nollränta och nästan 1000 miljarder i artificiellt billiga obligationsköp som RB ”stöttat” konjunkturen med under en högkonjunktur.
Stigande priser är symptom på försämrat penningvärde och försämrat penningvärde är definitionen av inflation.
Räntan bör inte sänkas, däremot skatterna.
Senast redigerad av Sonnenwende 2023-04-26 kl. 07:57.
Citera
2023-04-26, 07:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ju det jag säger, det är ju inte folkets fel att räntan legat alldeles för lågt alldeles för länge. Det har varken du eller jag bestämt. Men nu var det så det gjordes och behövde du ett boende så fick du lov att betala priset på boendet som var då.

Visst, men nu blir det en återställare som heter duga. Många låntagare är i chock, det finns en hel generation människor som aldrig sett normalränta i vuxen ålder.
Citera
2023-04-26, 07:57
Medlem
Citat:
Men tycker du det är rimligt att spara ihop till låt säga 3 miljoner kronor? Hur lång tid skulle det ta?

Har själv gjort det, tog ca 10 år. Men det är inte relevant. Som nyexaminerad bodde jag i Schweiz och jag accepterade att jag inte skulle ha råd med hus där och bodde således i hyrd lägenhet, inga konstigheter.
Citera
2023-04-26, 07:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hur lång tid skulle det ta för gemene man att spara ihop till låt säga 2,5 - 3 miljoner?

Utan bankens hävstång kanske den bostaden skall kosta hälften? Helt klart kommer priserna på bostäder att påverkas nu när det börjar kosta att låna pengar.
Citera
2023-04-26, 07:59
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger, det är ju inte folkets fel att räntan legat alldeles för lågt alldeles för länge. Det har varken du eller jag bestämt. Men nu var det så det gjordes och behövde du ett boende så fick du lov att betala priset på boendet som var då.

Det är ju individens fel i hur man väljer att agera. I USA är coca-cola billigare än vatten och om en person blir smällfet och tappar tänderna är det väl knappast marknadens fel?
Citera
2023-04-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Det är ju individens fel i hur man väljer att agera. I USA är coca-cola billigare än vatten och om en person blir smällfet och tappar tänderna är det väl knappast marknadens fel?
Om staten sätter priserna på läsk och vatten då? Är den fri från ansvar då?
Citera
2023-04-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset

På vilket sätt menar du att de gör det?
Citera
2023-04-26, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är väl rimligen individens ansvar om denne väljer att maxa lånelöftet och chansar på att priserna alltid går upp och räntan alltid är obefintlig.
Med ränteavdrag är räntorna fortfarande väldigt låga.
Biter sig inflationen fast så kan vi sitta med dagens räntor i flera år framöver.
Citera
2023-04-26, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
På vilket sätt menar du att de gör det?
Den gör inte det, men den sätter priset på lån. Det är därför jämförelsen haltar.

Vi har haft negativ realränta i många år nu. D.v.s. staten har lånat ut pengar till ett visst värde och accepterat att låntagarna betalat tillbaka till ett lägre värde. Precis tvärtemot vad som är sunt och naturligt. I läsktermer skulle det kunna jämföras med att staten köper läsk och säljer vidare till konsumenterna till förlust.
Citera
2023-04-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obs76
Någonstans har jag hört/läst att Ingves ska ha varnat för konsekvenserna av minusräntorna. Jag vet inte om det är sant men om så är fallet vore det ju intressant att få reda på vem som gett direktiv till att fortsätta med det experiment. Men det är ju också möjligt att det inte är sant och att Ingves har varit med på idéen.

Personligen tycker jag det var något av det mest tokiga att införa minusräntor mitt under högkonjunktur. Sverige borde aldrig ha haft minusränta, bland annat pga den volatila valuta som nu är på skräpnivå.

Detta är något som jag aldrig kunde begripa. Jag trodde att något så extremt som minus-ränta, och även extremt lågt ränta var ett verktyg man gömde undan för extrema situationer. Att använda det under brinnande högkunjuktur måste väl ses som dopad ekonomi, och ej hållbart o längden. Jag begriper väl egentligen varför man gjorde det, då man skapat en sjuk situation, främst då på bostadsmarknaden. I bra tider brukar man annars passa på att fylla ladorna och bygga lite marginaler. Det hade man kunnat gjort med små medel då det varit en extremt lång högkonjuktur. Istället valde man att agera som att festen denna gång aldrig skulle ta slut. Men som alla känner till, så gör den alltid det.
Citera
2023-04-26, 08:16
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Utan bankens hävstång kanske den bostaden skall kosta hälften? Helt klart kommer priserna på bostäder att påverkas nu när det börjar kosta att låna pengar.

Inga bostadsaffärer går till avslut just nu.
Stendöd marknad, säljare loopar tidigare priser och plockar ner obj efter ett par månader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in