2022-03-07, 15:08
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Norge fick inte vara med på tio-itoplistan när man mätte producerade oljefat i juni 2020:

https://www.ig.com/se/tradingstrategier/varldens-storsta-oljeproducenter-201005

Ryssland på tredje plats just efter det mycket tveksamma landet Saudi-arabien men deras krigande i Jemen får jag tänja mitt samvete att acceptera närmsta 1-3 åren för att fylla upp med bensin.

OPEC och USA kan inte genast öka sin produktion så vi får stå ut ett tag med 130 dollar per fat men håller lugna fram till hösten, tack.
Citera
2022-03-07, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Du är alltså en av de bortskämda fegisarna jag syftade på!

Härligt!

Nej men du kämpar fel kamp det är uppenbart
Citera
2022-03-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Jag kan nog bara svara för mig själv, inte en krona. Jag tycker att Sverige ska ta tillfället i akt och visa sin neutralitet och sluta bra handelsavtal med Ryssland, precis som med resten av världen.
Sverige ska inte ingå i en pakt som mobbar andra länder, och för att kunna göra det dessutom sätta sin befolkning både i fara och ekonomisk knipa.

Det är bättre att bli ett självförsörjande land (åtminstone till stor del självförsörjande).
Att förlita sig på andra länder för att få vårt samhälle att fungera är inget man vill ha.
Då används den makten emot oss i situationer som dessa.
Citera
2022-03-07, 15:49
Medlem
Jofandus avatar
Min kostnad för mat och bränsle ligger idag på 6000 kr/månad. Jag kan tolerera en kostnadsökning på 30% för Ukrainas skull. Men om det blir permanent blir det ohållbart, dock är det acceptabelt under en period om 6 månader. Jag tror att kriget kommer upphöra innan dess och att sanktioner lyfts och att priserna går ner. Ska Ryssland fortsätta kriga kommer Rysslands ekonomi kollapsa bara inom några veckor.
Citera
2022-03-07, 16:50
Medlem
kukukus avatar
För varje krona jag förlorar på de här sinnessjuka sanktionerna kommer mitt hat mot den verklighetsfrånvända "eliten" i Väst att öka. Det är uppenbart att Västvärlden styrs av folkfientliga idioter.
Citera
2022-03-07, 16:58
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Inte ett öre.
Citera
2022-03-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag är inte ute efter att alla ska tycka som mig. Jag ansåg att det är ett efterblivet argument att hävda att det är rätt att vi ska få det sämre bara för att andra har det dåligt.

Så kan jag också tycka medan vissa med en åsikt som bla jag, att emellanåt måste vi göra en insats för att även fortsättningsvis kunna ha det bra och att vi lämnar ett arv som gör våra barn och omvärlden stolt över vad vi försökte.

Jag tycker att vi i Sverige haft det fruktansvärt bra och bekvämt under hundratals år, och skonade oss själva från bla 2:a världskriget.

Dags att vi är solidariska och sluter upp tillsammans med resten av världen (förutom Kina, Syrien etc)
Citera
2022-03-07, 17:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur mycket är ni redo o betala för sanktionerna mot Ryssland?
Osv
Så mycket som krävs för att Ryssland oskadliggöras.
Det gäller vår framtid, inte några kronor på dieselpriset.
Ge järnet på sanktionerna.
Citera
2022-03-07, 18:25
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Så mycket som krävs för att Ryssland oskadliggöras.
Det gäller vår framtid, inte några kronor på dieselpriset.
Ge järnet på sanktionerna.
Väst befinner sig inte längre i någon position att oskadliggöra Ryssland med sanktioner. Alla uppoffringar som folkfientliga politiker påtvingar oss är förgäves och kommer att skada oss mest av alla. Fast jag antar att ni, i er antiryska psykos, är redo att sänka Europa och Väst för att "hjälpa" Ukraina (ingenting av det här hade behövt hända, om Ukraina förblivit neutralt). Ni skiter i att Europa kommer att vara irrelevant, ekonomiskt såväl som kulturellt, om fem år. "Eliten" och dess efterblivna konformistfår till anhängare har förlorat all kontakt med verkligheten.
Citera
2022-03-07, 18:41
Avslutad
Får väl hoppas på att sanktionerna fungerar.
Annars kommer det bli pinsamt.
Citera
2022-03-07, 18:46
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
De idiotiska sanktionerna mot Ryssland slår hårt på västerländska folket. Sanktionerna från 2014 har beräknats kosta EU över 500 miljarder euro, och de var en fjutt jämfört med det som komma skall.

Diesel och bensinpriset har ökat med 25% på 10 dagar. ”Ja vem bryr sig, jag har ändå råd” tänker många. Högre bränslepriser leder till:

- högre transportpriser
- högre livsmedelspriser
- högre energipriser
- har ni köpt hus långt ifrån stan? Grattis, priserna och efterfrågan på de husen kommer att sjunka
- högre inflation vilket kommer att leda till högre räntor och således boendekostnader
- mindre pengar över åt lyxkonsumtion när man måste prioritera drivmedel och boende

Frågeställningar

- inser ni att ni inte enbart betalar några kr extra för bensin, utan faktiskt får betala med hela ert välstånd?
- är ni redo att i värsta fall stå utan försörjning, vilket många av er kommer att bli, bara för att kanske knäppa Putin (som i skrivande stund upprättar handelsavtal med Kina)?
- är ni redo att offra era barns framtid? De som precis gått ut gymnasiet kommer inte ha det skoj

Osv

Jag är beredd offra mitt liv för Sverige, Europa och demokrati. Så om det innebär att betala mer bensin och ha sämre levnadsstandard ett långt tag framövet för att mina barnbarn ska leva i ett demokratiskt Europa så är jag beredd
Citera
2022-03-07, 18:57
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag är beredd offra mitt liv för Sverige, Europa och demokrati.
Varför åker du inte ner till Ukraina och slåss då? Där nere kanske du gör mer nytta än de idiotiska, verklighetsfrånvända sanktionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in