2022-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexycerveza
Nr jag slutade dricka trodde jag att det skulle vara trkigt att vara med p fest. En sak som hjlpte var att supa "i samma takt" som alla andra, fast d dricka alkoholfri l. Efter ett par mnader insg jag att jag fortfarande hade vldigt roligt p fest, och s lnge jag ocks kpte l s glmde folk fort att jag var nykter.

Med det sagt har min tolerans fr andras dumhet p fyllan blivit lgre nr jag sjlv inte r full, men det r vl en annan femma. Att vakna utan bakfyllengest r dock, om man r ett fuckup som jag, ngt jag rekommenderar.

Kr en lng nykter period nu grabben, det kommer g bra.

Bra tips! Tror dock jag skippar alkoholfria len. Knns som ett ypperligt tillflle att komma i lite bttre form igen. Antar att alkoholfritt ocks stter sig rtt bra om magen? Hehe

Ja, det r den dr jvla ngesten som kan gnaga p en i veckor. Frjvligt.
Citera
2022-03-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kommer inte att kunna hantera det. Problemet fr dig r inte sista glaset utan frsta glaset just fr att du inte har ett stopp. Du behver ska hjlp fr det. Att inse det r frsta steget.

Jag brjar inse det.

Tror dock inte jag behva ska hjlp, det kommer nog g relativt bra p egen hand. Men det kanske alkoholisten i mig som talar.
Citera
2022-03-07, 17:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Jag brjar inse det.

Tror dock inte jag behva ska hjlp, det kommer nog g relativt bra p egen hand. Men det kanske alkoholisten i mig som talar.

Ja. Det r det. Man klarar det inte sjlv.
Citera
2022-03-07, 17:25
Medlem
Du kan byta till folkl, s blir du mindre full och kan dricka mer! Men frst, ta en vit mnad, var p ngra fester nykter och tnk efter varfr du knner behovet av att dricka som du gr. Ibland kan det vara att personliga relationer r jobbiga och stressiga och att man d dricker sig dyngrak istllet fr att st ga mot ga mot sin ngest.

Tror p dig TS!

Mvh
Spritegott
Senast redigerad av Spritegott 2022-03-07 kl. 17:29.
Citera
2022-03-07, 17:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag r 24, snart 25 r gammal och har brjat trttna p att jag inte kan hantera mngden alkohol jag trycker i mig nr jag vl dricker. Det blir fan ofta fr mycket och det hnder att jag skmmer ut bde mig och min flickvn.

Det gr alltid rtt bra fram tills att jag brjar knna mig lite full och skn, d r det som att en knapp switchar i skallen och jag slutar inte dricka fren alkoholen r slut, eller nr krogarna stnger. Jag tappar helt kontrollen.

Jag vill ju kunna dricka som en normal jvla mnniska, utan att behva oroa mig ver att jag ev kommer bli piss-odrglig och ligga hemma med ngest i 2 veckor efter fr jag sade ngot olmpligt eller gjorde ngot sjukt.

Det har ocks varit rtt uppenbart att mina tidigare flickvnner inte riktigt kunnat slappna av om jag druckit i deras sllskap p middag eller fest. Jag har aldrig blivit aggressiv eller gjort ngon fysiskt illa p fyllan, ngonsin. Men jag har verkligen gjort bort mig och varit sjukt jobbig och kanske srat dom p andra stt.

Jag har ocks ftt frklarat fr mig av tv olika tidigare flickvnner att jag kan bli vldigt sinnesfrvirrad, obehaglig och personlighets-frndrad nr jag r som absolut mest full. Vilket har gjort dom oroliga och ledsna.

Jag knner aldrig abstinens eller dylikt under t.ex vardagar, s jag vet inte om jag r en alkoholist, men jag har definitivt inte en sund relation till alkohol.

Kan man jobba p detta och bli bttre med tiden? Eller r jag krd fr resten av livet? Jag kanske bara borde sluta helt.
Jag har lite samma tendenser, dock kanske inte s mkt. Jag har inte valt att vara helnykter, men att vlja ut tillfllen nr jag dricker. Allts tillfllen d jag r i situationer dr jag vet att det inte gr ngot om man blir lite fr full. D kan man ven "va" p att hantera alkoholen utan att det blir katastrof om man misslyckas.

Betydligt frre tillfllen att dricka, men det knns vldigt mkt bttre
Citera
2022-03-07, 17:56
Medlem
Citat:
Jag r 24, snart 25 r gammal och har brjat trttna p att jag inte kan hantera mngden alkohol jag trycker i mig nr jag vl dricker. Det blir fan ofta fr mycket och det hnder att jag skmmer ut bde mig och min flickvn.

Det gr alltid rtt bra fram tills att jag brjar knna mig lite full och skn, d r det som att en knapp switchar i skallen och jag slutar inte dricka fren alkoholen r slut, eller nr krogarna stnger. Jag tappar helt kontrollen.

Jag vill ju kunna dricka som en normal jvla mnniska, utan att behva oroa mig ver att jag ev kommer bli piss-odrglig och ligga hemma med ngest i 2 veckor efter fr jag sade ngot olmpligt eller gjorde ngot sjukt.

Det har ocks varit rtt uppenbart att mina tidigare flickvnner inte riktigt kunnat slappna av om jag druckit i deras sllskap p middag eller fest. Jag har aldrig blivit aggressiv eller gjort ngon fysiskt illa p fyllan, ngonsin. Men jag har verkligen gjort bort mig och varit sjukt jobbig och kanske srat dom p andra stt.

Jag har ocks ftt frklarat fr mig av tv olika tidigare flickvnner att jag kan bli vldigt sinnesfrvirrad, obehaglig och personlighets-frndrad nr jag r som absolut mest full. Vilket har gjort dom oroliga och ledsna.

Jag knner aldrig abstinens eller dylikt under t.ex vardagar, s jag vet inte om jag r en alkoholist, men jag har definitivt inte en sund relation till alkohol.

Kan man jobba p detta och bli bttre med tiden? Eller r jag krd fr resten av livet? Jag kanske bara borde sluta helt.

Vissa kan helt enkelt inte hantera alkohol, som vanligt en cocktail av genetiska faktorer och miljn du vxer upp i. Om du sjlv inte kan lta bli att dricka efter en l eller en drink, r lsningen enkel. Avst. Ge fan i att dricka om du orsakar bde dig sjlv och andra misr. Utver det, spendera tiden med att lra knna dig sjlv, hela ditt inlgg skriker insiktslshet. Du borde ha klurat ut detta sjlv vid det hr laget tycker man.

Du ska inte lra dig att hantera ngot du inte r frmgen att hantera, ge vika frn supandet och lr dig att alkohol r alltifrn allt i livet.
Citera
2022-03-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
Vissa kan helt enkelt inte hantera alkohol, som vanligt en cocktail av genetiska faktorer och miljn du vxer upp i. Om du sjlv inte kan lta bli att dricka efter en l eller en drink, r lsningen enkel. Avst. Ge fan i att dricka om du orsakar bde dig sjlv och andra misr. Utver det, spendera tiden med att lra knna dig sjlv, hela ditt inlgg skriker insiktslshet. Du borde ha klurat ut detta sjlv vid det hr laget tycker man.

Du ska inte lra dig att hantera ngot du inte r frmgen att hantera, ge vika frn supandet och lr dig att alkohol r alltifrn allt i livet.

Tack!

Det kanske jag borde ha gjort, ja.
Citera
2022-03-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Du kan byta till folkl, s blir du mindre full och kan dricka mer! Men frst, ta en vit mnad, var p ngra fester nykter och tnk efter varfr du knner behovet av att dricka som du gr. Ibland kan det vara att personliga relationer r jobbiga och stressiga och att man d dricker sig dyngrak istllet fr att st ga mot ga mot sin ngest.

Tror p dig TS!

Mvh
Spritegott

Om jag knner mig sjlv kommer jag g p det starka s fort folkisen tagit mig ver den dr magiska grnsen nr allt flippar i hjrnan.

Men ska g p lite fester nykter nu i framtiden och se hur det knns.
Citera
2022-03-07, 18:45
Medlem
Vill tacka fr all respons! Det knns verkligen som jag kommit lite mer till insikt.
Citera
2022-03-07, 20:28
Medlem
tuffkatts avatar
Jag knner igen mig otroligt mycket tyvrr.

Jag r 26 r och har frmst det sista ret knt att jag totalt tappat kontrollen ver alkoholen. Under min universitetstid drack jag ocks mycket men det gjorde alla och det var en del av det liv man levde d. Idag r jag frdigexad, har ett 8-17 jobb hos ett stort fretag och borde rimligtvis ha en annan, mer sund relation till alkohol men det har jag inte.

Jag har en vn frn plugget som jobbar i nrheten och samma tider som jag (dvs tidig morgon till sen kvll) s vi brukar ses efter jobbet fr en l d och d. Det slutar alltid p samma vis: vi blir berusade bortom all rimlighet. Vi bda har hamnat i samma cykel dr alkoholen p ngot vis blir det enda som kan f oss att slappna av ordentligt och koppla bort stressen frn jobbet.

Droppen fr oss bda var en onsdag fr ca 3 veckor sedan d en l efter kontoret slutade med att vi snortade kola p ett toalettlock p en nattklubb vid 3-tiden p natten, min vn tappade bort bde jobbdator och telefon och jag slocknade p golvet i hallen nr jag kom hem. Hela kvllen var fullstndigt blank s att vi anvnt droger var inget som ngon av oss minns (eller hade gjort nyktra fr den delen, det r i princip hela sin karrir man spelar med s det r kormalt sett uteslutet). Tragiskt nog var det frst p kontoret dagen efter nr jag vid ngot tillflle snt mig som jag knde hur jag hade rester kvar i nstan/svalget och d kom minnesbilderna tillbaka. I den stunden blev jag fr frsta gngen rdd och knde att jag inte hade kontroll lngre.

Sedan dess har ingen av oss druckit en droppe alkohol, det r nu tredje veckan med alkholfri l ven nr man gr ut efter jobbet. Mlsttningen r att hlla i fram till sommaren, som ett vlbehvligt break.

Jag rder dig att gra detsamma innan det gr lngre, det viktigaste r att du kommer igng men ocks att du inte avstr frn allt socialt bara fr det (fester, after works etc) d jag tror att detta r viktigt. Det r precis lika trevligt ven utan alkohol, faktiskt.
Senast redigerad av tuffkatt 2022-03-07 kl. 20:31.
Citera
2022-03-07, 20:34
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Text
Jag har lite liknande beteende. Jag blir dock inte personlighetsfrndrad utan blir snarare en intensiv version av mitt vanliga jag. Fast enligt mig sjlv s r jag fortfarande vldigt "nrvarande" fastn jag r full. Jag tycker att det mest r pinsamt att bli full, ven om jag inte sagt ngot dumt till ngon.

Fr egen del s om jag har instllningen att jag ska ta det lugnt s blir det oftast s. Dessutom s verkar jag tla mer om jag r instlld p att ta det lugnt vilket hjlper.

Men om jag r ute efter att "festa" eller blir bjuden p t.ex. sprit s sprar det ltt ur. Men d r det alltid andra som ocks dricker mycket i omgivningen. Brukar sllan hlla i mig mer n andra.

I alla fall, ngot man kan tnka p:
* Ta aldrig med "fr mycket" l, ta hellre med fr lite l till frfester.
* Tnk p att du ska ta det lugnt, oavsett vad dina vnner gr. Behll den instllningen hela kvllen. Var trkig och g hem om du knner att det blir fr sent eller att du blir fr full.
* Dricka aldrig sprit/drinkar etc. Hll dig till l. Tacka nej om ngon frsker bjuda dig. Oftast sprit som gr folk till idioter.

Om du r 25 r gammal s r det tveksamt att du kommer att lra dig att hantera alkohol-"mngden" bttre i framtiden, s se till att du dricker upp till lite under din grns om du verkligen "mste" dricka. I och fr sig med tanke p det dina tidigare flickvnner sagt s br du nog nstan avst alkohol. Sen sklart om du har sdana tendenser och har avsttt alkohol ett tag s kan det nog bli att du blir helt ursprad direkt s fort du dricker igen.

EDIT: Tycker att det r mnga i min omgivning som har liknande problem. Blir ltt mer.. och mer.. men ingen av dom som blir direkt jobbig.
Senast redigerad av Telepatisk 2022-03-07 kl. 20:40.
Citera
2022-03-07, 20:55
Medlem
HallandsUtters avatar
Sitter i samma bt. Har vl supit i stort sett varje helg med vnner s lnge jag kan minnas. Har skmt ut mig sjlv och min kresta rtt mycket allt ifrn midsommar till vanliga spelkvllar. r i 30rs ldern hus, barn osv....
Tidig hst 2021 fick jag ett ultimatum efter att jag och en polare "bara" skulle ta en kopp kaffe, nr min sambo klev in genom drren s lg jag och krla ver dammsugaren tydligen.

Har druckit 3gnger sedan dess och d har det vart allin, precis som du har jag brjat kan jag inte sluta. Fruktansvrt. 99% av gngerna s fr jag minnes luckor. Fr vl se nu till sommaren om det r lika ltt att hlla sig borta ifrn alkoholen.
NGEST NGEST NGEST.

Kmpa p. Det r inte ltt men fan vill man s kan man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in