Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-07, 12:20
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Problemet är att jag inte kan sluta efter 3 öl, även om jag verkligen vill det i nyktert tillstånd så rättfärdigar jag det när jag är lite packad och fortsätter.

Okej men vad föredrar du.
Va på en fest nykter där allt är tråkigt.
Eller supa skallen av dig göra bort dig men ha kul den kvällen, dock får du skämmas x antal veckor efter pga saker du gjorde när du va packad..

Välj 1 =)
Citera
2022-03-07, 12:32
Medlem
ThunaGretbergs avatar
Jag har varit i precis den sitsen som du är i nu, försökte allt för att kunna dricka utan att få minnesluckor och göra bort mig, äta bättre, dricka bara öl, dricka bara folkisar, varannan vatten osv. osv.

Jag höll på så i flera år och det blev bara värre med tiden, till slut hittade jag amfetaminet som ordnade till minnesluckeproblemet men slutade med att jag gav upp allt annat vettigt i livet och tog tjack varje dag istället.

Så mitt tips till dig är att inse att du inte kan hantera alkohol och kommer må bra mycket bättre om du är nykter istället. Jag har inte rört alkohol eller andra droger på 6 år nu och det är det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Lycka till!
Citera
2022-03-07, 12:49
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunaGretberg
Jag har varit i precis den sitsen som du är i nu, försökte allt för att kunna dricka utan att få minnesluckor och göra bort mig, äta bättre, dricka bara öl, dricka bara folkisar, varannan vatten osv. osv.

Jag höll på så i flera år och det blev bara värre med tiden, till slut hittade jag amfetaminet som ordnade till minnesluckeproblemet men slutade med att jag gav upp allt annat vettigt i livet och tog tjack varje dag istället.

Så mitt tips till dig är att inse att du inte kan hantera alkohol och kommer må bra mycket bättre om du är nykter istället. Jag har inte rört alkohol eller andra droger på 6 år nu och det är det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Lycka till!

Bra skrivet! Att byta ut alcoholen mot annan drog är big NO
Citera
2022-03-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThunaGretberg

Lycka till!

Tack för ditt svar. Jag har nog börjat acceptera det. Det som känns jobbigt och svårt att acceptera är att det är livslångt. Men det känns ändå bättre än att leva med konstant bakisångest och dåligt samvete.
Citera
2022-03-07, 13:14
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Jag brukar hålla mig till enbart öl. Och dom flesta gånger jag dricker brukar allt gå rätt ok ändå även om jag inte kan kontrollera mängden. Men någon gång ibland spårar det riktigt rejält och allt skiter sig.

Har du lärt sig kontrollera substansen något bättre nu än för 25 år sedan? Eller är vi körda?

Nej, jag dricker fortfarande oftast tills jag stupar, när jag väl dricker. Blir dock inte lika ofta längre eftersom jag jobbar mycket. Dessutom går jag sällan på krogen eller fester numera, vilket minimerar risken för skandaler. Håller supandet på hemmaplan med ett par väl utvalda dryckesbröder, där ingen bryr sig om det blir knas.
Citera
2022-03-07, 13:17
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Problemet är att jag inte kan sluta efter 3 öl, även om jag verkligen vill det i nyktert tillstånd så rättfärdigar jag det när jag är lite packad och fortsätter.
Glöm det jag skrev tidigare. Tror också du bör sluta helt. Kämpa på! Varje helgmorgon du vaknar utan att vara bakis är en seger.
Citera
2022-03-07, 13:31
Medlem
Talamuss avatar
Det finns ingen säker mängd alkohol. Alkohol är skadligt. Alkohol har inga egentliga fördelar för kroppen, alla upplevda fördelar är socialt kodade.

Att tycka det är synd att man inte kan hantera en skadlig, beroendeframkallade drog är i min mening det större samhälliga problemet. Man hör till och med hur det låter, varför ska man ens FÖRSÖKA kunna inta och ”hantera” en skadlig beroendeframkallande drog?

Läs boken ”How to quit drinking alcohol” av Alan Carr. Finns som pdf gratis på nätet.
Citera
2022-03-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Glöm det jag skrev tidigare. Tror också du bör sluta helt. Kämpa på! Varje helgmorgon du vaknar utan att vara bakis är en seger.

Tack. Ska verkligen försöka nu.
Citera
2022-03-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Det finns ingen säker mängd alkohol. Alkohol är skadligt. Alkohol har inga egentliga fördelar för kroppen, alla upplevda fördelar är socialt kodade.

Att tycka det är synd att man inte kan hantera en skadlig, beroendeframkallade drog är i min mening det större samhälliga problemet. Man hör till och med hur det låter, varför ska man ens FÖRSÖKA kunna inta och ”hantera” en skadlig beroendeframkallande drog?

Läs boken ”How to quit drinking alcohol” av Alan Carr. Finns som pdf gratis på nätet.

Du har helt rätt. Tack, den ska jag absolut kolla upp.
Citera
2022-03-07, 13:56
Medlem
sexycervezas avatar
När jag slutade dricka trodde jag att det skulle vara tråkigt att vara med på fest. En sak som hjälpte var att supa "i samma takt" som alla andra, fast då dricka alkoholfri öl. Efter ett par månader insåg jag att jag fortfarande hade väldigt roligt på fest, och så länge jag också köpte öl så glömde folk fort att jag var nykter.

Med det sagt har min tolerans för andras dumhet på fyllan blivit lägre när jag själv inte är full, men det är väl en annan femma. Att vakna utan bakfylleångest är dock, om man är ett fuckup som jag, ngt jag rekommenderar.

Kör en lång nykter period nu grabben, det kommer gå bra.
Citera
2022-03-07, 14:06
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Du har helt rätt. Tack, den ska jag absolut kolla upp.

Ingen fara. Den boken fick mig att sluta helt. Det jag framförallt vill trycka på är just poängen att det finns INGEN skam i att inte kunna dricka ens lite. Jag har aldrig haft problem med alkohol, men har varit nykter nu i ca 10 mån. Varje gång jag har druckit så vill man ha mer alkohol, och det är av fler anledningen är beroende:

1. Det är vätskedrivande, man blir törstigare ju mer man dricker. (Fatta vilken fälla)
2. Man måste fortsätta dricka för att bibehålla alkoholnivån i blodet, och även mer och mer för att bibehålla effekten.

Skulle folk inte däcka av för mycket alkohol skulle folk dö i drivor, drogen är självreglerande på så sätt. Och folk som kommenterar och undrar om det är fel på en när man inte vill/ kan dricka som alla andra, vid ”sociala” tillställningar, kan dra åt helvetet. Hittar inte studien just nu men alkoholberoende är eventuellt mer vanligt än vad man tror, där till och med de som dricker 1-3 glas vin i veckan kan vara beroende av substansen. Spännande ämne det här med alkohol.

Fler punkter:

- alkohol är INTE gott. Nämn en person som tycker att ren alkohol är gott. Det smakar gift för att det är gift, och allt som gör alkoholhaltiga drycker gott är socker och smakämnen/fermentering.
- alkohol är INTE en social drog. Hur kan den vara social om den utesluter personer som inte dricker, och i värsta fall bli utpekad av de som själva dricker? Det är själva antitesen av vad socialt innebär. Behöver barn alkohol för att vara sociala? Vi vuxna har intalats av en industri att det är en ”social lubricant”, och fan vilken smart och säljande slogan.
Citera
2022-03-07, 16:09
Moderator
Maviels avatar
Du kommer inte att kunna hantera det. Problemet för dig är inte sista glaset utan första glaset just för att du inte har ett stopp. Du behöver söka hjälp för det. Att inse det är första steget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in