Citat:
Ursprungligen postat av
Maiden12345
Du har helt rätt. Tack, den ska jag absolut kolla upp.
Ingen fara. Den boken fick mig att sluta helt. Det jag framförallt vill trycka på är just poängen att det finns INGEN skam i att inte kunna dricka ens lite. Jag har aldrig haft problem med alkohol, men har varit nykter nu i ca 10 mån. Varje gång jag har druckit så vill man ha mer alkohol, och det är av fler anledningen är beroende:
1. Det är vätskedrivande, man blir törstigare ju mer man dricker. (Fatta vilken fälla)
2. Man måste fortsätta dricka för att bibehålla alkoholnivån i blodet, och även mer och mer för att bibehålla effekten.
Skulle folk inte däcka av för mycket alkohol skulle folk dö i drivor, drogen är självreglerande på så sätt. Och folk som kommenterar och undrar om det är fel på en när man inte vill/ kan dricka som alla andra, vid ”sociala” tillställningar, kan dra åt helvetet. Hittar inte studien just nu men alkoholberoende är eventuellt mer vanligt än vad man tror, där till och med de som dricker 1-3 glas vin i veckan kan vara beroende av substansen. Spännande ämne det här med alkohol.
Fler punkter:
- alkohol är INTE gott. Nämn en person som tycker att ren alkohol är gott. Det smakar gift för att det är gift, och allt som gör alkoholhaltiga drycker gott är socker och smakämnen/fermentering.
- alkohol är INTE en social drog. Hur kan den vara social om den utesluter personer som inte dricker, och i värsta fall bli utpekad av de som själva dricker? Det är själva antitesen av vad socialt innebär. Behöver barn alkohol för att vara sociala? Vi vuxna har intalats av en industri att det är en ”social lubricant”, och fan vilken smart och säljande slogan.