• 1
  • 2
2022-03-07, 01:03
Medlem
Jag r 24, snart 25 r gammal och har brjat trttna p att jag inte kan hantera mngden alkohol jag trycker i mig nr jag vl dricker. Det blir fan ofta fr mycket och det hnder att jag skmmer ut bde mig och min flickvn.

Det gr alltid rtt bra fram tills att jag brjar knna mig lite full och skn, d r det som att en knapp switchar i skallen och jag slutar inte dricka fren alkoholen r slut, eller nr krogarna stnger. Jag tappar helt kontrollen.

Jag vill ju kunna dricka som en normal jvla mnniska, utan att behva oroa mig ver att jag ev kommer bli piss-odrglig och ligga hemma med ngest i 2 veckor efter fr jag sade ngot olmpligt eller gjorde ngot sjukt.

Det har ocks varit rtt uppenbart att mina tidigare flickvnner inte riktigt kunnat slappna av om jag druckit i deras sllskap p middag eller fest. Jag har aldrig blivit aggressiv eller gjort ngon fysiskt illa p fyllan, ngonsin. Men jag har verkligen gjort bort mig och varit sjukt jobbig och kanske srat dom p andra stt.

Jag har ocks ftt frklarat fr mig av tv olika tidigare flickvnner att jag kan bli vldigt sinnesfrvirrad, obehaglig och personlighets-frndrad nr jag r som absolut mest full. Vilket har gjort dom oroliga och ledsna.

Jag knner aldrig abstinens eller dylikt under t.ex vardagar, s jag vet inte om jag r en alkoholist, men jag har definitivt inte en sund relation till alkohol.

Kan man jobba p detta och bli bttre med tiden? Eller r jag krd fr resten av livet? Jag kanske bara borde sluta helt.
Senast redigerad av Maiden12345 2022-03-07 kl. 01:11.
Citera
2022-03-07, 01:06
Medlem
Prova amfetamin fungerar fr resten av oss som inte kan hantera att dricka alkohol...
Citera
2022-03-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borta_med_vinde
Prova amfetamin fungerar fr resten av oss som inte kan hantera att dricka alkohol...

Tack fr svar. Men jag sker nog inte en annan substans att bruka. Jag vill bara vara som dom flesta andra och kunna ta tre l p krogen och sedan dra hem..
Citera
2022-03-07, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Tack fr svar. Men jag sker nog inte en annan substans att bruka. Jag vill bara vara som dom flesta andra och kunna ta tre l p krogen och sedan dra hem..

Sndagsngesten ligger som en tt dimma ver ditt inlgg. Visa mnniskor likt som du jag klarar ofta inte hantera alkohol utan att det blir fel p vgen, drfr uppfann vi centralstimulerande s vi som blir stk bk ocks ska hantera rusdrycker.

Citera
2022-03-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borta_med_vinde
Sndagsngesten ligger som en tt dimma ver ditt inlgg. Visa mnniskor likt som du jag klarar ofta inte hantera alkohol utan att det blir fel p vgen, drfr uppfann vi centralstimulerande s vi som blir stk bk ocks ska hantera rusdrycker.

Japp.. Idag har jag riktigt vidrig bakisngest. Jag kanske helt enkelt fr testa att vara nykter ett tag.
Citera
2022-03-07, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Japp.. Idag har jag riktigt vidrig bakisngest. Jag kanske helt enkelt fr testa att vara nykter ett tag.

Ja med tanke p att du skriver en trd p flashback inte frgar en kompis, eller rent av din flickvn om ifall du bettet dig vrre ngon gng. Sger de 'ja' svarar du snabbt - fan vad sknt - slipper jag ha ngest ver att det var riktigt illa igr, men jag skulle nog aldrig gjort det nyktert. Med glimten i gat.

Lovar att det kommer knnas bttre, erknn ocks vad du har ngest fr tala ut det med din flickvn eller vem du nu var med... s knns det mycket bttre. Lovar. Har 17 rs erfarenhet av att inte kunna hantera alkohol. Lika glad r nd
Citera
2022-03-07, 08:02
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Ta en vit period, drick inte p ett r ifrn idag.
Citera
2022-03-07, 08:16
Medlem
Typisk beroendepersonlighet. Var glad att du inte halkat in p banan med tyngre droger fr d hade du frmodligen varit hemls nu eller suttit inne. Alkohol klarar alla av att sluta med.

Och nej du kommer aldrig klara av att dricka normalt igen, ALDRIG. Typiska alkisar kan vara rena i 5-10-20-30 r och tar de sen pltsligt en brs s r de igng med sitt destruktivt drickande igen, direkt.

Sluta genast och inse att du aldrig ngonsin kan berusa dig igen. Inte ens en enda gng till tills du dr.
Livsgnistan kommer tillbaka till det nyktra livet med tiden, ven om det kanske tar 2-3 r frst. Lev ocks hlsosamt. Lycka till.
Citera
2022-03-07, 09:01
Medlem
Man-At-Armss avatar
Alkisgenen r stark i min slkt och har haft min beskrda del av bakisngest.

Jag trodde jag var alkis, men har druckit med mtta senaste tio ren. Snittar runt tv mindre fyllor per r.
S dligt lsinne/alkisgen behver inte betyda att du blivit alkis ts, men ta det lugnt. Psyket kan ta mycket stryk.
Det gller dock att aldrig glmma att du har dligt lsinne. Fast med ok sjlvkontroll r det inte helt omjligt att dricka med mtta.

Jag tror dock att du behver hitta ngot substitut till alkohol. Mnga forna festprisar brjar trna. Fr min del terupptckte jag charmen med att ta vara p frmiddagarna. Hittade ven en partner som inte r s glad i alkohol och slutade umgs med festkompisar. Vi hade bara vr krlek till alkohol gemensamt. S om dina vnner bara vill umgs nr ni dricker s kan det vara klokt att pausa relationerna.

Segt att inte kunna dricka en kall l p semestern, s sluta nu och kanske du kan dricka lite semesterl i framtiden utan att bli Barney Gumble.
Citera
2022-03-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Alkisgenen r stark i min slkt och har haft min beskrda del av bakisngest.

Jag trodde jag var alkis, men har druckit med mtta senaste tio ren. Snittar runt tv mindre fyllor per r.
S dligt lsinne/alkisgen behver inte betyda att du blivit alkis ts, men ta det lugnt. Psyket kan ta mycket stryk.
Det gller dock att aldrig glmma att du har dligt lsinne. Fast med ok sjlvkontroll r det inte helt omjligt att dricka med mtta.

Jag tror dock att du behver hitta ngot substitut till alkohol. Mnga forna festprisar brjar trna. Fr min del terupptckte jag charmen med att ta vara p frmiddagarna. Hittade ven en partner som inte r s glad i alkohol och slutade umgs med festkompisar. Vi hade bara vr krlek till alkohol gemensamt. S om dina vnner bara vill umgs nr ni dricker s kan det vara klokt att pausa relationerna.

Segt att inte kunna dricka en kall l p semestern, s sluta nu och kanske du kan dricka lite semesterl i framtiden utan att bli Barney Gumble.

Nr man ntt stadiet att man dricker fr mycket och blackoutar/beter sig som ett svin/blir vldsam och skrmmer sin familj varje gng eller alldeles fr ofta r det tyvrr krt. D kommer man aldrig kunna dricka med mtta igen, tyvrr, iallafall inte den stora majoriteten. Nr man kommit s lngt s har man frstrt ngot i hjrnan, ngon slags sprr har permanent frstrts. Som sagt s kan folk kmpa p i flera r, tiotals r med att vara nykter fr att vinna tillbaka sin familj m.m, och en dag bara ta en brs sen r de tillbaka p ruta ett direkt och brjar binga igen.

Men du har sklart helt rtt i att han behver hitta nya njen som inte har ngot med droger att gra.
Senast redigerad av Ballongmannen2 2022-03-07 kl. 09:24.
Citera
2022-03-07, 09:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Nr man ntt stadiet att man dricker fr mycket och blackoutar/beter sig som ett svin varje gng eller alldeles fr ofta r det tyvrr krt. D kommer man aldrig kunna dricka med mtta igen, tyvrr, iallafall inte den stora majoriteten. Nr man kommit s lngt s har man frstrt ngot i hjrnan, ngon slags sprr har permanent frstrts. Som sagt s kan folk kmpa p i flera r, tiotals r med att vara nykter fr att vinna tillbaka sin familj m.m, och en dag bara ta en brs sen r de tillbaka p ruta ett direkt och brjar binga igen.

Men du har sklart helt rtt i att han behver hitta nya njen som inte har ngot med droger att gra.

Farsan r alkis och brjade dricka igen efter ngra rena r och han kan sklart inte hantera alkohol. Det skeppet har gtt fr lngesedan. Men jag r inte helt vertygad om att ts har kommit dit.
Det kan ta tid innan minnesluckor i fyllan blir ett tydligt tecken p att man r alkis. Enorma varningklockor r det givetvis.
Citera
2022-03-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Farsan r alkis och brjade dricka igen efter ngra rena r och han kan sklart inte hantera alkohol. Det skeppet har gtt fr lngesedan. Men jag r inte helt vertygad om att ts har kommit dit.
Det kan ta tid innan minnesluckor i fyllan blir ett tydligt tecken p att man r alkis. Enorma varningklockor r det givetvis.

TS har skerligen gjort det han skriver om tiotals gnger, kanske fler. Det r ngot som kommer gradvis och bara blir vrre och vrre, och pltsligt s blir det s varje gng man dricker (blackoutar, blir ett svin, nsta steg r att man blir ett vldsamt svin som slr snder sin tjej m.m) - d r det ver. Jag har sjlv varit dr s jag frsker inte leka jesus, dock lyckats dra mig ur det innan ngon kom till skada.
Man kan vara en riktig alkis ven om man inte dricker varje dag och inte fr abstinens p rena dagar. TS klarar av att sluta om han gr det nu, 25 bast kroppen terhmtar sig snabbt vafan, ta vara p denna chans att bli ren. Tro mig ts, dina nr och kra kommer ta avstnd frn/lmna dig snart och du kommer frlora allt. Inte vrt det, ta vara p ditt liv.
Senast redigerad av Ballongmannen2 2022-03-07 kl. 09:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in