Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexycerveza
När jag slutade dricka trodde jag att det skulle vara tråkigt att vara med på fest. En sak som hjälpte var att supa "i samma takt" som alla andra, fast då dricka alkoholfri öl. Efter ett par månader insåg jag att jag fortfarande hade väldigt roligt på fest, och så länge jag också köpte öl så glömde folk fort att jag var nykter.

Med det sagt har min tolerans för andras dumhet på fyllan blivit lägre när jag själv inte är full, men det är väl en annan femma. Att vakna utan bakfylleångest är dock, om man är ett fuckup som jag, ngt jag rekommenderar.

Kör en lång nykter period nu grabben, det kommer gå bra.

Bra tips! Tror dock jag skippar alkoholfria ölen. Känns som ett ypperligt tillfälle att komma i lite bättre form igen. Antar att alkoholfritt också sätter sig rätt bra om magen? Hehe

Ja, det är den där jävla ångesten som kan gnaga på en i veckor. Förjävligt.
Citera
2022-03-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kommer inte att kunna hantera det. Problemet för dig är inte sista glaset utan första glaset just för att du inte har ett stopp. Du behöver söka hjälp för det. Att inse det är första steget.

Jag börjar inse det.

Tror dock inte jag behöva söka hjälp, det kommer nog gå relativt bra på egen hand. Men det kanske alkoholisten i mig som talar.
Citera
2022-03-07, 17:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Jag börjar inse det.

Tror dock inte jag behöva söka hjälp, det kommer nog gå relativt bra på egen hand. Men det kanske alkoholisten i mig som talar.

Ja. Det är det. Man klarar det inte själv.
Citera
2022-03-07, 17:25
Medlem
Du kan byta till folköl, så blir du mindre full och kan dricka mer! Men först, ta en vit månad, var på några fester nykter och tänk efter varför du känner behovet av att dricka som du gör. Ibland kan det vara att personliga relationer är jobbiga och stressiga och att man då dricker sig dyngrak istället för att stå öga mot öga mot sin ångest.

Tror på dig TS!

Mvh
Spritegott
Senast redigerad av Spritegott 2022-03-07 kl. 17:29.
Citera
2022-03-07, 17:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag är 24, snart 25 år gammal och har börjat tröttna på att jag inte kan hantera mängden alkohol jag trycker i mig när jag väl dricker. Det blir fan ofta för mycket och det händer att jag skämmer ut både mig och min flickvän.

Det går alltid rätt bra fram tills att jag börjar känna mig lite full och skön, då är det som att en knapp switchar i skallen och jag slutar inte dricka fören alkoholen är slut, eller när krogarna stänger. Jag tappar helt kontrollen.

Jag vill ju kunna dricka som en normal jävla människa, utan att behöva oroa mig över att jag ev kommer bli piss-odräglig och ligga hemma med ångest i 2 veckor efter för jag sade något olämpligt eller gjorde något sjukt.

Det har också varit rätt uppenbart att mina tidigare flickvänner inte riktigt kunnat slappna av om jag druckit i deras sällskap på middag eller fest. Jag har aldrig blivit aggressiv eller gjort någon fysiskt illa på fyllan, någonsin. Men jag har verkligen gjort bort mig och varit sjukt jobbig och kanske sårat dom på andra sätt.

Jag har också fått förklarat för mig av två olika tidigare flickvänner att jag kan bli väldigt sinnesförvirrad, obehaglig och personlighets-förändrad när jag är som absolut mest full. Vilket har gjort dom oroliga och ledsna.

Jag känner aldrig abstinens eller dylikt under t.ex vardagar, så jag vet inte om jag är en alkoholist, men jag har definitivt inte en sund relation till alkohol.

Kan man jobba på detta och bli bättre med tiden? Eller är jag körd för resten av livet? Jag kanske bara borde sluta helt.
Jag har lite samma tendenser, dock kanske inte så mkt. Jag har inte valt att vara helnykter, men att välja ut tillfällen när jag dricker. Alltså tillfällen då jag är i situationer där jag vet att det inte gör något om man blir lite för full. Då kan man även "öva" på att hantera alkoholen utan att det blir katastrof om man misslyckas.

Betydligt färre tillfällen att dricka, men det känns väldigt mkt bättre
Citera
2022-03-07, 17:56
Medlem
Citat:
Jag är 24, snart 25 år gammal och har börjat tröttna på att jag inte kan hantera mängden alkohol jag trycker i mig när jag väl dricker. Det blir fan ofta för mycket och det händer att jag skämmer ut både mig och min flickvän.

Det går alltid rätt bra fram tills att jag börjar känna mig lite full och skön, då är det som att en knapp switchar i skallen och jag slutar inte dricka fören alkoholen är slut, eller när krogarna stänger. Jag tappar helt kontrollen.

Jag vill ju kunna dricka som en normal jävla människa, utan att behöva oroa mig över att jag ev kommer bli piss-odräglig och ligga hemma med ångest i 2 veckor efter för jag sade något olämpligt eller gjorde något sjukt.

Det har också varit rätt uppenbart att mina tidigare flickvänner inte riktigt kunnat slappna av om jag druckit i deras sällskap på middag eller fest. Jag har aldrig blivit aggressiv eller gjort någon fysiskt illa på fyllan, någonsin. Men jag har verkligen gjort bort mig och varit sjukt jobbig och kanske sårat dom på andra sätt.

Jag har också fått förklarat för mig av två olika tidigare flickvänner att jag kan bli väldigt sinnesförvirrad, obehaglig och personlighets-förändrad när jag är som absolut mest full. Vilket har gjort dom oroliga och ledsna.

Jag känner aldrig abstinens eller dylikt under t.ex vardagar, så jag vet inte om jag är en alkoholist, men jag har definitivt inte en sund relation till alkohol.

Kan man jobba på detta och bli bättre med tiden? Eller är jag körd för resten av livet? Jag kanske bara borde sluta helt.

Vissa kan helt enkelt inte hantera alkohol, som vanligt en cocktail av genetiska faktorer och miljön du växer upp i. Om du själv inte kan låta bli att dricka efter en öl eller en drink, är lösningen enkel. Avstå. Ge fan i att dricka om du orsakar både dig själv och andra misär. Utöver det, spendera tiden med att lära känna dig själv, hela ditt inlägg skriker insiktslöshet. Du borde ha klurat ut detta själv vid det här laget tycker man.

Du ska inte lära dig att hantera något du inte är förmögen att hantera, ge vika från supandet och lär dig att alkohol är alltifrån allt i livet.
Citera
2022-03-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
Vissa kan helt enkelt inte hantera alkohol, som vanligt en cocktail av genetiska faktorer och miljön du växer upp i. Om du själv inte kan låta bli att dricka efter en öl eller en drink, är lösningen enkel. Avstå. Ge fan i att dricka om du orsakar både dig själv och andra misär. Utöver det, spendera tiden med att lära känna dig själv, hela ditt inlägg skriker insiktslöshet. Du borde ha klurat ut detta själv vid det här laget tycker man.

Du ska inte lära dig att hantera något du inte är förmögen att hantera, ge vika från supandet och lär dig att alkohol är alltifrån allt i livet.

Tack!

Det kanske jag borde ha gjort, ja.
Citera
2022-03-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Du kan byta till folköl, så blir du mindre full och kan dricka mer! Men först, ta en vit månad, var på några fester nykter och tänk efter varför du känner behovet av att dricka som du gör. Ibland kan det vara att personliga relationer är jobbiga och stressiga och att man då dricker sig dyngrak istället för att stå öga mot öga mot sin ångest.

Tror på dig TS!

Mvh
Spritegott

Om jag känner mig själv kommer jag gå på det starka så fort folkisen tagit mig över den där magiska gränsen när allt flippar i hjärnan.

Men ska gå på lite fester nykter nu i framtiden och se hur det känns.
Citera
2022-03-07, 18:45
Medlem
Vill tacka för all respons! Det känns verkligen som jag kommit lite mer till insikt.
Citera
2022-03-07, 20:28
Medlem
tuffkatts avatar
Jag känner igen mig otroligt mycket tyvärr.

Jag är 26 år och har främst det sista året känt att jag totalt tappat kontrollen över alkoholen. Under min universitetstid drack jag också mycket men det gjorde alla och det var en del av det liv man levde då. Idag är jag färdigexad, har ett ”8-17” jobb hos ett stort företag och borde rimligtvis ha en annan, mer sund relation till alkohol men det har jag inte.

Jag har en vän från plugget som jobbar i närheten och samma tider som jag (dvs tidig morgon till sen kväll) så vi brukar ses efter jobbet för en öl då och då. Det slutar alltid på samma vis: vi blir berusade bortom all rimlighet. Vi båda har hamnat i samma cykel där alkoholen på något vis blir det enda som kan få oss att slappna av ordentligt och koppla bort stressen från jobbet.

Droppen för oss båda var en onsdag för ca 3 veckor sedan då en öl efter kontoret slutade med att vi snortade kola på ett toalettlock på en nattklubb vid 3-tiden på natten, min vän tappade bort både jobbdator och telefon och jag slocknade på golvet i hallen när jag kom hem. Hela kvällen var fullständigt blank så att vi använt droger var inget som någon av oss minns (eller hade gjort nyktra för den delen, det är i princip hela sin karriär man spelar med så det är kormalt sett uteslutet). Tragiskt nog var det först på kontoret dagen efter när jag vid något tillfälle snöt mig som jag kände hur jag hade rester kvar i nästan/svalget och då kom minnesbilderna tillbaka. I den stunden blev jag för första gången rädd och kände att jag inte hade kontroll längre.

Sedan dess har ingen av oss druckit en droppe alkohol, det är nu tredje veckan med alkholfri öl även när man går ut efter jobbet. Målsättningen är att hålla i fram till sommaren, som ett välbehövligt break.

Jag råder dig att göra detsamma innan det går längre, det viktigaste är att du kommer igång men också att du inte avstår från allt socialt bara för det (fester, after works etc) då jag tror att detta är viktigt. Det är precis lika trevligt även utan alkohol, faktiskt.
Senast redigerad av tuffkatt 2022-03-07 kl. 20:31.
Citera
2022-03-07, 20:34
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Text
Jag har lite liknande beteende. Jag blir dock inte personlighetsförändrad utan blir snarare en intensiv version av mitt vanliga jag. Fast enligt mig själv så är jag fortfarande väldigt "närvarande" fastän jag är full. Jag tycker att det mest är pinsamt att bli full, även om jag inte sagt något dumt till någon.

För egen del så om jag har inställningen att jag ska ta det lugnt så blir det oftast så. Dessutom så verkar jag tåla mer om jag är inställd på att ta det lugnt vilket hjälper.

Men om jag är ute efter att "festa" eller blir bjuden på t.ex. sprit så spårar det lätt ur. Men då är det alltid andra som också dricker mycket i omgivningen. Brukar sällan hälla i mig mer än andra.

I alla fall, något man kan tänka på:
* Ta aldrig med "för mycket" öl, ta hellre med för lite öl till förfester.
* Tänk på att du ska ta det lugnt, oavsett vad dina vänner gör. Behåll den inställningen hela kvällen. Var tråkig och gå hem om du känner att det blir för sent eller att du blir för full.
* Dricka aldrig sprit/drinkar etc. Håll dig till öl. Tacka nej om någon försöker bjuda dig. Oftast sprit som gör folk till idioter.

Om du är 25 år gammal så är det tveksamt att du kommer att lära dig att hantera alkohol-"mängden" bättre i framtiden, så se till att du dricker upp till lite under din gräns om du verkligen "måste" dricka. I och för sig med tanke på det dina tidigare flickvänner sagt så bör du nog nästan avstå alkohol. Sen såklart om du har sådana tendenser och har avstått alkohol ett tag så kan det nog bli att du blir helt urspårad direkt så fort du dricker igen.

EDIT: Tycker att det är många i min omgivning som har liknande problem. Blir lätt mer.. och mer.. men ingen av dom som blir direkt jobbig.
Senast redigerad av Telepatisk 2022-03-07 kl. 20:40.
Citera
2022-03-07, 20:55
Medlem
HallandsUtters avatar
Sitter i samma båt. Har väl supit i stort sett varje helg med vänner så länge jag kan minnas. Har skämt ut mig själv och min käresta rätt mycket allt ifrån midsommar till vanliga spelkvällar. är i 30års åldern hus, barn osv....
Tidig höst 2021 fick jag ett ultimatum efter att jag och en polare "bara" skulle ta en kopp kaffe, när min sambo klev in genom dörren så låg jag och kräla över dammsugaren tydligen.

Har druckit 3gånger sedan dess och då har det vart allin, precis som du har jag börjat kan jag inte sluta. Fruktansvärt. 99% av gångerna så får jag minnes luckor. Får väl se nu till sommaren om det är lika lätt att hålla sig borta ifrån alkoholen.
ÅNGEST ÅNGEST ÅNGEST.

Kämpa på. Det är inte lätt men fan vill man så kan man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in