Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-05-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelmåttan
Ganska enkelt, dumpar du tillräckligt många saker på ett och samma ställe så syns till slut inte det som var underst. Testa själv genom att lägga trash på din dp, efter ett tag "försvinner" den med.
Jaså du :/ På världen jag spelar är det några som lurar folk med hjälp av det där,sjukt störande.. Råkade nyss ut för det själv och blev bestulen på ett svärd
Citera
2011-05-09, 19:12
Medlem
Deathwanderers avatar
sakerna försvinner ju inte på riktigt..
Citera
2011-05-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deathwanderer
sakerna försvinner ju inte på riktigt..

Det finns en bott/macro som gör att en eller flera chars slänger på saker otroligt snabbt på din DP, så om du har lagt upp något relativt värdefullt (vi säger MMS för enkelhetens skull), och det kommer någon och lägger saker på den, så får du aldrig tillbaka den. Frågan är bara hur länge du orkar stå där och "skydda" den. När du väl loggar ut så kommer den andra personen glatt att ställa sig vid din DP, ta bort sakerna, och ta din MMS. Detta är (var) också ganska vanligt precis runt SS så att du tvingas logga ut, och då är sakerna på din DP borta, inklusive din MMS i detta exempel.

Så jo, sakerna kan visst försvinna på riktigt.
Citera
2011-05-09, 23:14
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNekarn
Ja, så om du hade ett val skulle du gå tillbax till non-hotkeys, seg level, kämpade som FAN för exp, alla hunting spots var tagna, fanns mkt mindre huntingställen, du kämpar i en dag för en level, en polack kommer och dödar dig och plockar på sig all din loot du kämpat för inklusive din armor eller vapen, du fortsätter, blir samma level igen, blir ägd av en giant spider, 3 år senare är du level 100 och kan kriga med dina kamrater och du kan skjuta ett par bolts o lägga ett par sds så nån dör och alla springer segt och tar fett lite, 1 år senare är du level 150, 3 år till du är level 200 och börjar klaga på för lite hunting ställen, för lite att göra, för lite städer, du gör samma sak HELA TIDEN varje dag.

Ja, det låter frestande. Bara för att man fick "adrenalinkicks" då av Giant Spiders och du minns när du hade kämpat så hårt för att sedan dö, och du kommer ihåg att du var ung osv.. Du hade inte gillat det idagens läge...

Kolla även på det "Medelmåttan" ^ skrivit, att det är upptaget på ett NYTT huntingställe, och ÄVEN är det mindre spelare idag än var det var DÅ... Det hade inte funkat helt enkelt, jag håller med om att det var skoj, men man tänker för mycket, det skulle suga i längden, det var inte enns så bra, det var bara det att man var ny.

OBS jag riktar inte bara denna post mot dig BonhommeDeNeige utan alla som hela tiden ska grina om sina j*vla "Tibiaminnen" berättandes att dom kämpade för att bli level 8 eller dyl...

För det första, ingenting av det du skriver stämmer så varför försöka göra en poäng på det? Tror du t ex inte att det fanns hotkeys?

Det som var charmen med dåtidens Tibia var inte kämpandet. Om du hade spelat på den tiden så hade du vetat att det var ett mycket bättre balanserat spel och framförallt så var det ett community, vilket det inte är nu när man måste logga ut för att regaina stamina.
Citera
2011-05-09, 23:18
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chullan
Kostnaden för PvP blessingen varierar beroende på din level och når max nivån på lvl 270 då man betalar 50k. Ja du förlorar mindre exp av att dö i krig nu än om du skulle dö av ett monster, men det blir fortfarande en hel del när man krigar mycket.
Jaså, enligt tibiawiki så är det 20k per blessing från det att du når 120+. Är tibiawiki dåligt uppdaterade eller svamlar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Lebbaan
Det beror på hur många/vilka levels folk är som dödar dig, Jag dog tex av en 160ish solo och förlorade ungefär 70% exp.

jag var level 210+~~ (var o bottade afk) :P

Du förlorade 70% av din totala exp eller hur menar du? Detta stämmer omöjligen, och jag har också svårt att tro att personernas level har något med saken att göra. Men iförsig, så mycket dumma nymodigheter som CIP verkar implementerat så kan man ju inte vara säker.
Citera
2011-05-09, 23:25
Medlem
chullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Jaså, enligt tibiawiki så är det 20k per blessing från det att du når 120+. Är tibiawiki dåligt uppdaterade eller svamlar du?

Du förlorade 70% av din totala exp eller hur menar du? Detta stämmer omöjligen, och jag har också svårt att tro att personernas level har något med saken att göra. Men iförsig, så mycket dumma nymodigheter som CIP verkar implementerat så kan man ju inte vara säker.
Från början så kostade blessingen 20k oavsett level. Sen så ändrade CipSoft den så att den började scalea beroende av din level.
Citera
2011-05-09, 23:29
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Från början så kostade blessingen 20k oavsett level. Sen så ändrade CipSoft den så att den började scalea beroende av din level.

Jag spelade fortfarande när blessings kom och då kostade dom lika mycket oavsett, så det känner jag till. Men enligt http://tibia.wikia.com/wiki/Blessings så kostar det efter level 120 alltid 20k per blessing. Dom har alltså fel och du hävdar att det är efter 270?
Citera
2011-05-09, 23:30
Medlem
Citat:
Allt detta snack om bottande och skit, har ni ingen skam i kroppen småglin?

Hehe, nej då. Jag inser också att saker och ting går framåt men jag kan ändå inte hjälpa att romantisera lite över det RIKTIGA Tibia som det såg ut första halvan av 00-talet. När det inte fanns några jävla djur att rida på, inga skallar, alla som spelade Secura ansågs vara mesar, det fanns inga "+2 mot fire" eller dylikt trams, guilder var något man tog seriöst på och var lojal mot och man offrade sin gubbe i pz ett halvår om så krävdes.

Jag minns när man skolkade en heldag för att glida med sin 42 pally i PoH bara för att få en kick framåt halv 5-snåret med en GS i ryggen och så var den dagens exp förlorad. Den tomheten man kände då... den var obeskrivlig och jag tvekar på att något annat spel i historien kunnat frambringa dom känslorna.

Nu för tiden kan du se en level 300 löpa förbi och du har aldrig sett namnet innan. Förr i tiden fanns det berömda spelare som hade en aura av skräck och mystik runt sig som Joffa, Cyrus Blackheart och Hellraiser. Du kunde åka på RL-träffar och få icke-tibia-fitta baserat på din tibia-status. No kidding!

När nånting stort hände, som när tradern Alex blåste Recca på Magic Long Sword (kan ha vart ett annat svärd), så visste alla om det och det snackades om den händelsen i veckor. Nu för tiden läser man om töntar på nån server vid namn "Candoria" som utropar sig själva till "legender" och pratar om "the good old days of 2008".

Men med allt detta sagt, så blev jag faktiskt sugen på att hoppa in och leka lite. Är det sant att man bara betalar 20k per död om man dör i krig och att man inte losar nån exp alls? Vilket skämt...

Allt jag ville säga. Tack.

Tacka vet jag Hiberna 2003-2006.
Citera
2011-05-09, 23:37
Medlem
chullans avatar
Citat:
Jag spelade fortfarande när blessings kom och då kostade dom lika mycket oavsett, så det känner jag till. Men enligt http://tibia.wikia.com/wiki/Blessings så kostar det efter level 120 alltid 20k per blessing. Dom har alltså fel och du hävdar att det är efter 270?
Jag snackar om PvP blessingen och inte vanliga blessings.
Citera
2011-05-10, 00:00
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Jag snackar om PvP blessingen och inte vanliga blessings.
Ok så Twist of Fate tickar på upp till 270, då förstår jag. Tack för infon.

Då fattar jag också att var och varannan höglevel har ett death record på 10 dödar inom en månad utan att ha tappat i level. Jag hade varit för detta system om det gamla pvp-systemet fanns kvar, då hade det varit fruktansvärt roliga krig.
Citera
2011-05-10, 05:52
Medlem
chullans avatar
Citat:
Ok så Twist of Fate tickar på upp till 270, då förstår jag. Tack för infon.

Då fattar jag också att var och varannan höglevel har ett death record på 10 dödar inom en månad utan att ha tappat i level. Jag hade varit för detta system om det gamla pvp-systemet fanns kvar, då hade det varit fruktansvärt roliga krig.
Man kan expa upp igen mellan battles också.
Tog lvl 256 ca 6 gånger i senaste war modet vi hade.
Citera
2011-05-10, 06:04
Medlem
Tjena. Jag undrar lite smått om hur dagens Tibia ser ut. Är det helt olikt 7.6 då jag spelade? Och isåfall , mer än maps och hotkeys och annat som jag förstår har tillkommit, vad är nytt? Är ganska sugen på att börja ta upp lirandet om några veckor. Har min 65 RP och 45EK på Premia, men kommer nog byta server som jag också förstått man kan. Men till vilken, vill gärna spela på en server där det finns lite folk, och gärna trevligt sådant.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in