Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Brukar inte censuras så mycket sådana brutala bilder. Men det är väl kanske för att det är läskigare nu när det är så nära.
Tycker nog inte att det bör censuras. Man borde väl få se hur jävla hemsk verkligheten är så det inte blundas för det. Iofs blundas det ju verkligen inte i det här fallet...men jag vet inte.
Nej jag menar från Ukraina och Ryssland. Vi lever i en demokrati. Man rapporterar t.ex att Ryssland ger order om anfall mot civilbefolkningen men det sprids inte något alls som stärker dessa order. Civilbefolkningen kan tänkas ha skurna möjligheter att själva visa upp kriget. Ryssland menas döda de soldater de lämnar bakom och oavsett vad, de lämnar dem och bör knappast vilka visa upp den bilden. Inte heller bevisa för sitt eget folk om de begår folkrättsbrott, krigsförbrytelser osv.
Min uppfattning är att all världens kunskaper och fria bibliotek och folk har lagt rättigheterna på porr, övergrepp och olaglig handel i darkwebb, näthat och en massa annat. Denna demokrati får övergödd medelklass definitivt själva skydda.
Det ligger givetvis i både Ukraina och Rysslands intresse att uppvisa krigsmoral. Vi lever i 2022, inte på medeltiden. Inte hundra år bakåt i tiden. Det är inte korkade människor som styr länder. För att försvara det egna ställningstagandet måste man uppvisa att man är "hjälte", dvs på den goda sidan. Vi är väldigt mycket i Europa. I Afrika och Mellanöstern kanske människor använder skrämsel för att segra. Den narcissistiska individen som står med avhugget huvud, men nu står vi på helt annan plats.
Ryssland har bland annat hotat Sverige och Finland. Rika, demokratiska (bland världens mest civiliserat demokratiska länder). Det är definitivt inte som Afghanistan, Irak, Kongo osv. Att hota oss svenskar och finnar inför hela världen är
självklart inte som att hota ett MENA- land. Finns inte mycket propaganda att visa ryssarna om de brutala finnarna och svenskarna.
Även ryssar är människor, även Rysslands soldat är människor. Enkel logik eftersom det inte är små barn med stora utbrott utan världsledare med otroligt många människor som arbetar för deras sak och fråga.
Det jag upplever som absolut galnast är att människor i ett riktigt, välbärgat land med all möjlig utbildning och information inte är smarta nog för att se sig om i sitt eget samhälle. De förtryck och orättvisor som pågår etc och inse att allt som sker vart som helst i världen
Det hade kunnat varit du och jag.
Den mänskliga faktorn.