2022-03-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friinuet
Har du fått uppfattning av at våra politiker och media talar sanning eller? Det gör dom knappast

Definitivt inte, sanningen ligger som alltid, någonstans i mitten

Men det spelar ingen roll, att gå i krig, bomba civila städer, försöra för miljoner människor m.m bara för att Putin är paranoid över NATO (som ukraina inte ens är med i) är för mig totalt oacceptabelt

Och va fan är ens logiken?
- Gå inte med i NATO för då bombar vi er!
Går inte med i NATO
Bombar ändå

Enda anledningen till att dom vill gå med är pga Ryssland och Putins fetich över gamla sovjet.

Varför tror du Estland,Lettland, Litauen är med i NATO?

Svaret: Ryssland
Senast redigerad av Bulletbill 2022-03-04 kl. 12:31.
Citera
2022-03-04, 12:28
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har lyssnat på båda sidor (i stort förstås och inte i detalj).

Putin vill inte att självständiga stater ska få bestämma sin politiska väg och han anser att han kan använda militära medel för att säkra det som han anser är sina ryska intressen och om ryska minoriteter vill att han ska komma till deras undsättning. Han vill också att hans känsla av att han känner sig hotad ska tvinga andra länder till underkastelse. Putin vill även att Sverige och Finland inte ska få bestämma sin väg. Ukraina hävdar å sin sida att de ska få bestämma sin egen politiska väg och inte behöva fråga Putin om lov. Det hävdar också merparten av världens länder på alla kontinenter, så Ukrainas åsikter delas av en majoritet av världens åtta miljarder människor.

För mig som västerlänning med mina åsiktsrötter förankrade i upplysningstidens idéarv om människans grundläggande egen frihet och inte bara rätt, utan också en skyldighet, att välja sin livsväg (eller "envar sin egen lyckas smed" som det också heter) så tycker jag inte att ett land kan lägga säkerhetszoner som går in i andra länders territorium, inte heller överfalla och förhindra att en stat och ett folk söker att finna sin lyckas väg.

Därför är jag motståndare till Putin och för Ukrainas (och Sveriges och Finlands) rätt att välja sin väg till det man tror är sin lycka.

Bra inlägg. Finns inget mer att säga
Citera
2022-03-04, 12:29
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

”Verkar vara”. NATO är en försvarsallians, Ryssland är en agressor. Du tror alltså att NATO har på agendan att invadera Ryssland? Av vilken annan anledning skulle de annars känna sig ”hotade” av att NATO expanderar?
Citera
2022-03-04, 12:31
Medlem
Citat:
Du har alltså ingen förståelse för att när krigs glada psykopaterna usa/nato bygger sina vapen närmare Ryssland så är det en säkerhets fara? Vem fan vill ha dom galningarna som granne? Du tror inte usa hade reagerat om Ryssland började bygga missiler på gränsen i Canada tex?

Det handlar inte om Sverige och finlandssvenska rätt att välja, det handlar om att valet skapar nato baser för nära Ryssland.

Ni borde hålla er neutrala i det här och sluta låtsas att Putins agerande skulle vara helt orimligt, för det är det inte, nato vet att Ryssland kommer reagera men fortsätter provocera.

Ja känns lite som när Sovjet blev "inlurade i Afghanistan av CIA" gick inte bra den gången och risken är att det blir lika nu men vi får se, det folk inte fattar är att vi är lika stora förlorare när nu blir vi pådrivna att gå med i Nato vilket jag anser är dåligt för Sverige och Finland.

Att baltländerna blev Natomedlemmar ogillades givetvis av Putin men på den tiden kunde han inte göra så mycket ekonomi och för svag arme' annars hade han säkert stoppat det.
Citera
2022-03-04, 12:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
först och främst är det inte ok av ryssarna att invadera något grannland

men man brukar säga "det är inte ens fel att två träter"
så varför kunde inte ryssarna komma överens med ukraina på fredlig väg?

som svensk har vi haft förmåga att navigera oss fria från krig i över 200 år och missat 2 världskrig

närmast krig i modern tid var vi nog när tyskarna ställde krav på att flytta tyska trupper genom sverige (transittrafiken)

vad hade hänt då om vi sagt nej till tyskarna?

Därför att USA och NATO var orubbliga i sin ståndpunkt att NATO skulle expandera österut och man hade redan sagt att Ukraina och Georgien en dag skulle bli medlemmar. Ryssland ville inte det, men ingen var beredd att diskutera det med Ryssland.
Citera
2022-03-04, 12:36
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Ja, jag har lyssnat. Putin respekterar ju inte andra länders självbestämmande utan tror typ lite att sovjet fortfarande gäller. Vill Ukraina eller andra närliggande länder ansluta sig till nato, så är det ju deras demokratis val och inte Putins. Putin kan inte bestämma eller ha åsikter om andra självständiga länders val och politiska inriktning.

Självklart kommer nato-baser närmare, eftersom en del länder relativt nyligen gått med i nato. Det betyder ju inte att Ryssland är attackerat eller kommer utsättas för något angrepp. Låt balt-staterna och Ukraina få bestämma själva hur dom vill ha det.

Nato är en försvarsallians, inte en attack- och invasionsallians.
Citera
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Din redogörelse är ett eko av vad som rapporteras och tyder inte på att du satt dig in i båda sidorna argument. Vad säger du om cubakrisen och hur kan den relateras till detta?
Kubakrisen, och en massa andra kriser som USA blandade sig i Latinamerika, Chile, Iran, Afghanistan är alla bra exempel på vad Putin gör nu. Frankrike och Storbritannien har också ägnat sig åt det här politiska inblandningsspelet.

Men det är flera betydelsebärande skillnader. Kubakrisen och Vietnam-inblandningen var för 60 år sedan, Iran-inbladningen och Koreakriget för 70 år sedan, och Chilekuppen för knappt 50 år sedan. Både Sovjet-Ryssland och USA blandade sig lika mycket i de här konflikterna. Dessa inbladningar har med rätta kritiserats, fördömts och förkastas, och var en del av Kalla krigets konfrontationer. De strider alla mot enskilda staters rätt att välja sin väg.

Men sandlådeargumentet är inte ett legitimt argument. Särskilt inte historiska sådana, för en konflikt idag. Kubakrisen saknar därför relevans för mellanstatliga relationer efter Kalla krigets slut, 60 år senare. Historiska oförrätter kan inte legitimera ageranden idag (förutom då för serberna som aldrig tycks kunna glömma Trastfältet 1389, men å andra sidan är de ortodoxkristna precis som ryssarna är, så det ligger väl något i de ortodoxas historieskrivande och att hålla igång gamla varbölder).
Citera
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo

Behöver inte lyssna, finns det ryssar som inte gillar att bo i ukraina går det bra att flytta till Ryssland, men inte ens ryssar vill bo i ryssland längre.

LL
Citera
2022-03-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Svaret är enkelt.
I vilket land vill du leva i?
I Putlers Ryssland där barn som protesterar mot Rysslands krig buras in.
Eller i Sverige eller västvärlden där vi kan protestera mot allt utan att buras in.
Vissa saker vet man bara, jag har t ex aldrig testat att äta bajs.
Men jag är rätt säker på att jag inte skulle gillat det.
Putler har verkligen kraftsamlat sina undersåtar här på FB, lite imponerande faktiskt att det är så många.

Om jag var ryss skulle jag inte vilja leva i Ukraina. Som svensk vill jag inte bo i vare sig Ryssland eller Ukraina. Men även Sverige börjar bli olidligt.
Citera
2022-03-04, 12:37
Medlem
HomoDeuss avatar
”Lyssna på båda sidor”?

I var och varannan intervju med Kremlinidioter så ljuger dom sig blå i ansiktet. Och har gjort genom alla tider. Och något miffo tycker att man ska lyssna på dem?

Hur jävla genomkorkad kan man vara?
Citera
2022-03-04, 12:38
Medlem
Citat:
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo

Alltså i princip allt som Putin har sagt har visat sig vara uppenbara lögner i efterhand.
*Vi kommer gå in i Ukraina, det är bara NATO-propaganda för att uppvigla känslor mot Ryssland. Nu lämnar vi vitryssland förresten --> Putin gick in i Ukraina, även från Vitryssland
*Ukraina styrs av Nazister. --> Presidenten är jude.
*Vi kommer aldrig bomba civila --> Hela städer görs om till grushögar.

Eller, stämmer inte det att ovan var rena lögner från Putin? Osv osv osv. Och detta inkluderar inte allt annat som han blåljugit om fram till nu.

Så är inte den berättigade frågan -- varför ska vi inte utgå ifrån att om Putin säger något, så är sanningen den precis motsatta? Så har det väl varit fram till nu? Har Putin någonsin sagt något som var sant?
Citera
2022-03-04, 12:38
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Brukar inte censuras så mycket sådana brutala bilder. Men det är väl kanske för att det är läskigare nu när det är så nära.

Tycker nog inte att det bör censuras. Man borde väl få se hur jävla hemsk verkligheten är så det inte blundas för det. Iofs blundas det ju verkligen inte i det här fallet...men jag vet inte.
Nej jag menar från Ukraina och Ryssland. Vi lever i en demokrati. Man rapporterar t.ex att Ryssland ger order om anfall mot civilbefolkningen men det sprids inte något alls som stärker dessa order. Civilbefolkningen kan tänkas ha skurna möjligheter att själva visa upp kriget. Ryssland menas döda de soldater de lämnar bakom och oavsett vad, de lämnar dem och bör knappast vilka visa upp den bilden. Inte heller bevisa för sitt eget folk om de begår folkrättsbrott, krigsförbrytelser osv.

Min uppfattning är att all världens kunskaper och fria bibliotek och folk har lagt rättigheterna på porr, övergrepp och olaglig handel i darkwebb, näthat och en massa annat. Denna demokrati får övergödd medelklass definitivt själva skydda.

Det ligger givetvis i både Ukraina och Rysslands intresse att uppvisa krigsmoral. Vi lever i 2022, inte på medeltiden. Inte hundra år bakåt i tiden. Det är inte korkade människor som styr länder. För att försvara det egna ställningstagandet måste man uppvisa att man är "hjälte", dvs på den goda sidan. Vi är väldigt mycket i Europa. I Afrika och Mellanöstern kanske människor använder skrämsel för att segra. Den narcissistiska individen som står med avhugget huvud, men nu står vi på helt annan plats.

Ryssland har bland annat hotat Sverige och Finland. Rika, demokratiska (bland världens mest civiliserat demokratiska länder). Det är definitivt inte som Afghanistan, Irak, Kongo osv. Att hota oss svenskar och finnar inför hela världen är självklart inte som att hota ett MENA- land. Finns inte mycket propaganda att visa ryssarna om de brutala finnarna och svenskarna. Även ryssar är människor, även Rysslands soldat är människor. Enkel logik eftersom det inte är små barn med stora utbrott utan världsledare med otroligt många människor som arbetar för deras sak och fråga.

Det jag upplever som absolut galnast är att människor i ett riktigt, välbärgat land med all möjlig utbildning och information inte är smarta nog för att se sig om i sitt eget samhälle. De förtryck och orättvisor som pågår etc och inse att allt som sker vart som helst i världen Det hade kunnat varit du och jag.

Den mänskliga faktorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in