2022-03-04, 12:07
Medlem
Vi tycks fort glömma forna Jugoslavien.
NATO använde termobariska bomber och grusade sönder stora delar.

Syrien ligger i ruiner.

Jag tar inget parti men konstaterat att stormakter skyddar sina egna intressen. Ryssland har länge
sagt att man inte accepterar ytterliggare Nato expansioner mot sin gräns.
USA hade sannolikt aldrig accepterat Ryssland etablerat i någon form av allians med Mexiko.

Jag hoppas det tar slut fort och att vi inte hetsar någon sida.
Put*n lär bli måttligt populär på hemmaplan efter detta.

Den som lever får se!
Citera
2022-03-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo
Svaret är enkelt.
I vilket land vill du leva i?
I Putlers Ryssland där barn som protesterar mot Rysslands krig buras in.
Eller i Sverige eller västvärlden där vi kan protestera mot allt utan att buras in.
Vissa saker vet man bara, jag har t ex aldrig testat att äta bajs.
Men jag är rätt säker på att jag inte skulle gillat det.
Putler har verkligen kraftsamlat sina undersåtar här på FB, lite imponerande faktiskt att det är så många.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-03-04 kl. 12:21. Anledning: Rättat
Citera
2022-03-04, 12:08
Medlem
100% men Ryssland kunde diskutera med nato om det här längre tid innan de startade kriget!! 😔

Syriska folket som kämpade mot assad blev sönderbombade av Ryssland så Ryssland själv lägger näsa i andra länders problem.
Citera
2022-03-04, 12:10
Medlem
Drinkycrows avatar
Vilken pinsam tråd det blev med flertalet idioter skrikande om Putler och trams.

Det verkar som majoriteten valt att inte förstå konflikten eller Rysslands motiv. Det är enklare att intala sig själv att Putin, som är den enda ryss som har problem med att bli omringad av NATO-baser, är galen och Hitler och bara fick för sig att anfalla ett fritt och demokratiskt land som blixt från blå himmel.

Vi snackar ändå om ett demokratiskt land som förbjudit oppositionen, förbjudit ryska i många sammanhang, fängslat journalister etc. Kommunistiska symboler är förbjudna medans Stefan Bandera som jobbade med nazisterna i andra världskriget är en nationell hjälte med 4 museum och statyer över hela västra Ukraina. För att inte ens ta upp kriget i öster som pågått i 8 år.

Kriget är här för att västs ledare, liksom media och befolkningen, ställt sig helt oförstående till Rysslands farhågor. Det räcker som du säger att lyssna litegrann för att förstå. Otroligt naivt att tro att detta inte skulle vara ett problem om inte för Putin specifikt... Nu kan man ju inte säga säkert hur det gått under en annan ledare men för den som lyssnat så har Putin försökt sköta detta via dialog i åratal med noll gensvar.

Jag är emot denna invasion, jag är emot krig i största allmänhet, men hyckleriet dessa dagar är absurd. Hjälper ju inte att man är en Putinälskare om man inte går med på att han är en galen osammanhängande diktator som agerar totalt irrationellt och oprovocerat...
Citera
2022-03-04, 12:11
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Enligt vem?

Ryssland? 😅
Enligt dem själva, din jävla fåntratt. Vad lyckades du inte ta in från mina tidigare inlägg? Fattar du inte att det pågått krig där under tiden du var fullt upptagen med ”Refugees Welcome” och gå i regnbågsparader tillsammans med Greta?
Citera
2022-03-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har lyssnat på båda sidor (i stort förstås och inte i detalj).

Putin vill inte att självständiga stater ska få bestämma sin politiska väg och han anser att han kan använda militära medel för att säkra det som han anser är sina ryska intressen och om ryska minoriteter vill att han ska komma till deras undsättning. Han vill också att hans känsla av att han känner sig hotad ska tvinga andra länder till underkastelse. Putin vill även att Sverige och Finland inte ska få bestämma sin väg. Ukraina hävdar å sin sida att de ska få bestämma sin egen politiska väg och inte behöva fråga Putin om lov. Det hävdar också merparten av världens länder på alla kontinenter, så Ukrainas åsikter delas av en majoritet av världens åtta miljarder människor.

För mig som västerlänning med mina åsiktsrötter förankrade i upplysningstidens idéarv om människans grundläggande egen frihet och inte bara rätt, utan också en skyldighet, att välja sin livsväg (eller "envar sin egen lyckas smed" som det också heter) så tycker jag inte att ett land kan lägga säkerhetszoner som går in i andra länders territorium, inte heller överfalla och förhindra att en stat och ett folk söker att finna sin lyckas väg.

Därför är jag motståndare till Putin och för Ukrainas (och Sveriges och Finlands) rätt att välja sin väg till det man tror är sin lycka.

Din redogörelse är ett eko av vad som rapporteras och tyder inte på att du satt dig in i båda sidorna argument. Vad säger du om cubakrisen och hur kan den relateras till detta?
Citera
2022-03-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Klart vi i Sverige och Europa tar Ukrainas sida något annat vore ju otänkbart. Att det demokratiska Ukraina är utsatt för en attack från lede ryss är ju ingen propagande av väst utan ren och skär verklighet.
Ibland undrar man faktisk hur eller om dessa proryssar som förhärligar putins våld mot ett grannland tänker. Pinsamt är ju bara förnamnet.

Det är nog inte många som förhärligar Putins våld i grannlandet. Tvärtom. Men pinsamt är en bra beskrivning av den analys du själv presenterar.
Citera
2022-03-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Det är sannolikt censur. Det känns som om ni missat en stor del av poängen. Vi pratar inte om demokrati med fri möjlighet till kontakt med omvärlden osv.

Brukar inte censuras så mycket sådana brutala bilder. Men det är väl kanske för att det är läskigare nu när det är så nära.

Tycker nog inte att det bör censuras. Man borde väl få se hur jävla hemsk verkligheten är så det inte blundas för det. Iofs blundas det ju verkligen inte i det här fallet...men jag vet inte.
Citera
2022-03-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Du har alltså ingen förståelse för att när krigs glada psykopaterna usa/nato bygger sina vapen närmare Ryssland så är det en säkerhets fara? Vem fan vill ha dom galningarna som granne? Du tror inte usa hade reagerat om Ryssland började bygga missiler på gränsen i Canada tex?

Det handlar inte om Sverige och finlandssvenska rätt att välja, det handlar om att valet skapar nato baser för nära Ryssland.

Ni borde hålla er neutrala i det här och sluta låtsas att Putins agerande skulle vara helt orimligt, för det är det inte, nato vet att Ryssland kommer reagera men fortsätter provocera.

En korrekt analys.
Citera
2022-03-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Enligt dem själva, din jävla fåntratt. Vad lyckades du inte ta in från mina tidigare inlägg? Fattar du inte att det pågått krig där under tiden du var fullt upptagen med ”Refugees Welcome” och gå i regnbågsparader tillsammans med Greta?

Hur många? Hur vet man detta? Hade man en folkomröstning?

Sluta drick Putins propaganda smoothie...
Citera
2022-03-04, 12:21
Medlem
Flammarions avatar
[quote]
Citat:
Va fan har "Historia" med någonting att göra överhuvudtaget?
Man bör väl ha lite koll på vad som hänt? Historia har väl allt att göra med varför vi befinner oss där vi är nu?

Citat:
Norge har tillhört Sverige en gång i tiden, ska vi invadera Norge då tycker du?
Det var ett dåligt exempel.

Tänk dig istället att Norge står i begrepp att ansluta sig till en islamistisk stormakt som omringat Sverige, och att Sveriges framtid står på spel. Då blir frågan lite mer komplicerad.

Detta är inget ställningstagande. Jag påpekar bara att det är mer komplext om man är intresserad av att analysera kriget sakligt.
Nu är alla inte intresserade av det, utan vill bara ta ställning, och det har jag förståelse för.
Citera
2022-03-04, 12:21
Medlem
Citat:
Därför att inget av det han säger är sant??

Har du fått uppfattning av at våra politiker och media talar sanning eller? Det gör dom knappast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in