2022-03-04, 12:41
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Änne en tråd full med Rysstroll. Snälla, förklara för oss TYDLIGT hur Ukraina hotade Rysslands säkerhet/existens?
Det kommer du aldrig få svar på. Hur världens största kärnvapenmakt känner sig hotade av det i förhållande pyttelilla Ukraina är obegripligt för alla tänkande människor. Inte ens om det stod amerikanska kärnvapen direkt på gränsen så skulle det utgöra minsta hot.
Citera
2022-03-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo
Det finns naturligtvis två sidor av saken och det blir nästintill en masspsykos gentemot Ryssland nu. Oavsett vad som är vad är det väl alltid fel med krig. Man kan tycka det ena eller andra men vad har civila för skuld?

Att barn mister sina fäder i kriget, att folk får sina hem totalförstörda, att soldater i sin bästa ålder dör eller blir lemlästade, att familjer splittras och att ovärderliga historiska byggnader raseras kan knappast vara försvarbart, oavsett de politiska argumenten. Ingen vinner något på förödelsen och lidandet som kriget orsakar.
Vad är det Ryssland erhåller vid erövrandet av Ukraina? Jo. Ett land i spillror med en tidigare vacker huvudstad, nu i ruiner, och ett folk som kommer att hata allt vad ryskt heter!
Citera
2022-03-04, 12:51
Medlem
Citat:
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Jag förstår att Ryssland inte vill ha Nato för nära, men det berättigar dem inte att invadera Ukraina med massa döda som konsekvens. Det är hemskt med alla som blir dödade oavsett nationalitet.

Tycker däremot det är viktigt att läsa på om bakgrunden till detta vilket jag också gjort nu. Och då har jag inte gjort det i media (varken västerländsk, Ukrainsk eller rysk) utan googlat olika påståenden om bakomliggande förhållanden och sedan bedömt om källan verkar vettig. Vet inte hur tillförlitlig Wikipedia är egentligen men ganska mycket har jag läst där.

Kommit fram till att Ryssland är irriterade på en del saker och Putins egna erfarenheter och upplevelser väger förstås in i deras beslut. Men det berättigar ju inte en jävla invasion av ett land! Men nu är situationen som den är och jag hoppas detta lugnar ner sig snart så vi inte alla får sätta livet till. Vet inte om det är en så bra idé att USA skulle skicka militär osv, det lär ju elda på det hela. Det verkar också lite för sent för Ukraina att gå med på kraven från Ryssland. Någon sida får ge sig helt enkelt. Tycker såklart Ryssland borde dra sig tillbaka men det tror jag inte de gör. Och just nu är ju det viktigaste att få slut på dödandet.

Vad gäller att vifta med flaggor och sådant gör jag aldrig det, varken svenska eller andra. Är inte intresserad av nationalsymboler på det sättet. Är intresserad av att människor ska ha det bra, inte heja på något land à la fotbollsmatch som många verkar hålla på med. Tycker det känns väldigt märkligt faktiskt. Speciellt om man inte är medborgare i landet eller har en relation till det. Sedan lider jag såklart med alla ukrainare som drabbas. Men är inte intresserad av att ha Ukrainska flaggan uppe för det.
Senast redigerad av Grantoppen2 2022-03-04 kl. 12:55.
Citera
2022-03-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
”Verkar vara”. NATO är en försvarsallians, Ryssland är en agressor. Du tror alltså att NATO har på agendan att invadera Ryssland? Av vilken annan anledning skulle de annars känna sig ”hotade” av att NATO expanderar?
Man får också komma ihåg att NATOs "expansion" sedan typ 2003 bestått i att man sänt några förband om kanske 4k trupper till öststaterna, en tämligen blygsam och mest symbolisk insats, detta efter att Ryssland invaderat och annekterat östra Ukraina. Alltså efter ett förhöjt hot, ifrån Ryssland.

Dessa 4k trupper kan ju då ställas i jämförelse med hur Ryssland, efter att ha invaderat sitt grannlands östra delar, samlar ihop över 100k trupper och material, för att absolut inte invadera resten av landet, fram tills man faktiskt invaderar då förstås. Detta mer "ursäkten" att avnazifiera landet med en president som har judiskt anlag samt något påhittat folkmord på etniska ryssar (vilket man även körde med när man inte-alls invadera de östra delarna.

Samtidigt som man har mage att sitta och säga "inget land ska utöka sin säkerhet på bekostnad av något annat", fast "annat" ska man ju här inte läsa som vilket land som helst utan exklusivt Ryssland. Om man nu inte vill påstå att Putin ljuger, utan bara formulerar sig lite tokigt och råkar säga annat istället för ryss, men tror inte det.

Nej, rysslands "sida" är skitsnack. Putin har länge talat om att återupprätta sovjet med allt vad det innebär och det är snarare i ljuset av det man ska se detta än något "jag är hotad" "jag måste avnazifiera ukraina" "ryssar folkmördas". Brydde Putin sig om ryssar skulle han kanske ta itu med problemen på hemmaplan kring hälsa och levnadsstandard men det handlar ju inte om det utan sånt är bara prat.

Ryssland kunde valt en mer sansad väg under sin moderna tid, varit ett fredligt land som samexisterar på fredlig väg med sina grannar och det internationella samfundet istället valde man att fortsätta vara ett dampland som bevisar att ingen kan lita på dem.
Citera
2022-03-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Det är nog inte många som förhärligar Putins våld i grannlandet. Tvärtom. Men pinsamt är en bra beskrivning av den analys du själv presenterar.
Jo jag förstår att det kändes i hjärteroten att inse att så många faktiskt förhärligar våldet mot civila ukrainare och att Putin dessutom verkar njuta av det och absolut inte tänker backa. Men troligen har lille putin haft en ovanligt taskig och kärlekslös barndom med tanke på hans enorma våldskapital och förstörelselusta. Inte ens Ryssland skonas ju.
Citera
2022-03-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det kommer du aldrig få svar på. Hur världens största kärnvapenmakt känner sig hotade av det i förhållande pyttelilla Ukraina är obegripligt för alla tänkande människor. Inte ens om det stod amerikanska kärnvapen direkt på gränsen så skulle det utgöra minsta hot.

Tror du seriöst på det där själv. Om så är fallet gör det inget att Ryssland tex avtalar med Mexio att ha kärnvapen där riktade mot USA och tror du på fullaste allvar att Amerika skulle säga ja men visst välkommen med dina kärnvapen.
Citera
2022-03-04, 13:11
Medlem
Vedträs avatar
Citat:

Han är en diktator, varför lyssna?
Citera
2022-03-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok

Haha sov du under historielektioner eller? 😂

Så när USA var beredda att starta 3e världskriget för att skydda landet när Sovjetunionen kontrade med att placera atomrobotar på Kuba eftersom USA stationerade atomrobotar i Turkiet så är allt i sin ordning?

Men ifall det stod kärnvapen direkt vid ryska gränser så är det helt OK?
Haha du är sån jävla hycklare..
Citera
2022-03-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Änne en tråd full med Rysstroll. Snälla, förklara för oss TYDLIGT hur Ukraina hotade Rysslands säkerhet/existens?

Hur kan du INTE förstå att NATOs expansion är en direkt hot mot Ryssland?
Vet du ens varför NATO bildades?
Citera
2022-03-04, 13:19
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Hur kan du INTE förstå att NATOs expansion är en direkt hot mot Ryssland?
Vet du ens varför NATO bildades?
Nato är en försvarsallians din nöt. Ingen har planerat att invadera Sovjet / Ryssland sedan 1940-talet. Ingen är så korkad.
Citera
2022-03-04, 13:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Han säger att alla i Ryssland som säger nåt negativt om kriget och ryska armén riskerar från och med idag 15 års fängelse.
Det är er framtid.
Citera
2022-03-04, 13:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
En idiot efter en annan. Har du någonsin hört talas om Kubakrisen och vad som riskerar att hända när en stormakt har sina ballaste vapen vid en annan stormakts gräns?
Ja, men nu talar vi om reella hot. Nu fanns det det ju inga amerikanska kärnvapen i Ukraina och finns heller inga i något land med direkt gräns mot Ryssland, så om det inte är uppenbart för dig att det är svepskäl så kan jag inte hjälpa dig. De kärnvapen som finns Europa har aldrig varit längre bort från Ryssland under de senaste 50 åren än de är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in