2022-03-01, 19:49
Medlem
styckets avatar
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar. I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vad känner ni kring det här? Litar ni blint på media att Ryssland och Putin ljuger i sina påståenden eller håller ni er öppensinnade tills fakta och bevis presenteras?

Ni som bestämt er i frågan redan innan bevis delats. Hur känner ni kring att det kan vara så att Ryssland faktiskt gjort detta för ett riktigt militärt hot som infunnit sig i Ukraina och därför är berättigade att attackera i förebyggande och skyddande syfte? Om det visade sig att det var så, hur tror ni att ni hade reagerat då?

Om det är så att jag missat bevis på att de ljuger får någon gärna dela med sig men jag har följt det hela sen det startade och har inte sett röken av bevis för påståenden som säger att Ryssland endast ljuger och sprider propaganda. Det verkar som att det i sig är en slags västerländsk propaganda som endast vill svartmåla Ryssland. Just eftersom man påstår att de ljuger men inte kan bevisa det. För mig blir det väldigt misstänksamt och finner det märkligt att alla bara litar blint på media utan en endaste kritisk tanke. Det är ju ett typiskt sektbeteende.

På något sätt känns det som att det är hatiska människor som också lätt accepterar informationen utan att ifrågasätta. För alla man ser som tror på det blint utan att bevis presenterats hatar på Putin. Kan det vara någon form av psykisk ohälsa som gör att människor litar blint på påståenden från media även om det inte finns några bevis för att t.ex. Putin och Ryssland ljuger? Vad känner ni?
Senast redigerad av stycket 2022-03-01 kl. 19:58.
Citera
2022-03-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar. I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vad känner ni kring det här? Litar ni blint på media att Ryssland och Putin ljuger i sina påståenden eller håller ni er öppensinnade tills fakta och bevis presenteras?

Ni som bestämt er i frågan redan innan bevis delats. Hur känner ni kring att det kan vara så att Ryssland faktiskt gjort detta för ett riktigt militärt hot som infunnit sig i Ukraina och därför är berättigade att attackera i förebyggande och skyddande syfte? Om det visade sig att det var så, hur tror ni att ni hade reagerat då?

Om det är så att jag missat bevis på att de ljuger får någon gärna dela med sig men jag har följt det hela sen det startade och har inte sett röken av bevis för påståenden som säger att Ryssland endast ljuger och sprider propaganda. Det verkar som att det i sig är en slags västerländsk propaganda som endast vill svartmåla Ryssland. Just eftersom man påstår att de ljuger men inte kan bevisa det. För mig blir det väldigt misstänksamt och finner det märkligt att alla bara litar blint på media utan en endaste kritisk tanke.

Bra fråga!

Själv litar jag inte ett dugg på varken väst eller östmedia.

Jag väljer att läsa så många olika källor som möjligt plus gärna historiska källor om de inblandade. Sen tittar jag på hur vederbörande har betett sig.

Exempelvis Sveriges Regering som eldar på kriget genom att skicka ner granatgevär samtidigt som de anklagar andra för att inte försöka lugna ner situationen.

Den sortens dubbelretorik och dubbelmoral gör att jag tvärvänder om Sveriges goda intentioner och klassar källorna om fredsönskan som propaganda.

När det kommer till nuvarande konflikt så är jag extremt förvånad över hur lite information som Ryssarna släpper ifrån sig.

När USA härjade runt på samma sätt i Serbien, Irak, Lybien och Syrien så pumpade jänkarna ut information overflow trots att på den tiden satt inte varenda människa med twitter och youtube som idag.

Också spännande att se hur de stora hundarna är tysta (USA, Kina) jämfört med glöfsande småhundar. Sverige stänger av allt men jänkarna har business as ususal med Ryssarna inom de områden som jänkarna vill ha. Det påverkar också min syn på vad som är propaganda.
Citera
2022-03-01, 20:03
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Bra fråga!

Själv litar jag inte ett dugg på varken väst eller östmedia.

När det kommer till nuvarande konflikt så är jag extremt förvånad över hur lite information som Ryssarna släpper ifrån sig.

När USA härjade runt på samma sätt i Serbien, Irak, Lybien och Syrien så pumpade jänkarna ut information overflow trots att på den tiden satt inte varenda människa med twitter och youtube som idag.

Också spännande att se hur de stora hundarna är tysta (USA, Kina) jämfört med glöfsande småhundar. Sverige stänger av allt men jänkarna har business as ususal med Ryssarna inom de områden som jänkarna vill ha. Det påverkar också min syn på vad som är propaganda.

Precis detta är väldigt intressant och även väldigt talande på många sätt. Kanske kan det vara strategiskt i ett opinionsbildar syfte om man låter västerländsk media ljuga sig så blåa de bara kan innan man släpper dokument som bevisar att de inte spridit propaganda och lögner. För att de då skadar dessa som sprider obekräftad information som sanning (det är väl ändå propaganda då som SVT sänder ut i den bemärkelsen?).
Senast redigerad av stycket 2022-03-01 kl. 20:12.
Citera
2022-03-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Precis detta är väldigt intressant och även väldigt talande på många sätt. Kanske kan det vara strategiskt i ett opinionsbildar syfte om man låtar västerländsk media ljuga sig så blåa de bara kan innan man släpper dokument som bevisar att de inte spridit propaganda och lögner. För att de då skadar dessa som sprider obekräftad information som sanning (det är väl ändå propaganda då som SVT sänder ut i den bemärkelsen?).

Ja, jag har faktiskt tänkt liknande tanke. Det blir oerhört svårt att förhandla med Ryssarna om man ska möta dem och börja diskutera händelser som man inte känner till.

Flera västerländska och främst amerikanska tidningar börjar nu gå ut och prata om att det är väldigt mycket fake news om information som påstår rysk aggression.

Observationen är att amerikanska medier ”tvingas” att dementera fake news uppgifter som skapats för Ukrainas favör.

Det här är en helt ny taktik för min kännedom. Eftersom ingen fake news kan komma från Ryssland då de håller käft blir bilden av sprida fake news monoton.

Motbevisa mig om jag har fel men troligen har Ryssland hittat motmedel mot just att folk anar att Ryssland ljuger, eller?
Citera
2022-03-01, 20:22
Medlem
krautbrains avatar
Propaganda sprids av krigsförande makter hela tiden. Varför skulle Putin och Ryssland vara fria ifrån det? Klart dom sprutar ut sin propaganda på samma sätt som väst har sin. Intressantare är vems ärenden dom går, inte är det folkets oavsett om det är öst eller väst man pratar om. Kapitalet styr.
Citera
2022-03-01, 20:27
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Jo du.

Dina trådstartsupplägg är verkligen underhållande, det får jag ge dig.
Men så dåligt du "provocerar" samt missbrukar språket, medan du lägger upp den femtioelfte tråden i samma ämne, är det ju uppenbart att det inte handlar om oliktänkande, utan uselt trollande.

I grund anser jag att de flesta har för lite kött på benen för att hävda de förstår vad som pågår just nu. Där är vi överens, men dina naiva spekulationer kring varför folk reagerar som de gör, är avslöjande.

Dessutom avhumaniserar du dina "oliktänkande" samt projicerar ditt hat på de samma. Avslöjande.

Och angående din rubrik, det gör ont att läsa din dåliga och barnsliga "svenska".

Var så god. 😄

Ok du får gärna berätta vad i tråden som är bristfälligt istället för att bara säga att tråden är dålig. För annars framstår det bara som att du fsktiskt blir triggad men inte har något vettigt att komma med.

På vilket sätt avhumaniserar jag människor, eller oliktänkande som du säger tex?
Citera
2022-03-01, 20:29
Medlem
tastass avatar
Om det skulle vara så att det fanns militära hot som ligger bakom specialoperationen så är det ändå så att ryssen var den som gick över gränsen. Det måste vara ett diplomatiskt nederlag av rang för att justifiera den handlingen.

Sen vad som är sant i mindre penseldrag bör tas med en nypa salt.
Citera
2022-03-01, 20:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Propaganda sprids av krigsförande makter hela tiden. Varför skulle Putin och Ryssland vara fria ifrån det? Klart dom sprutar ut sin propaganda på samma sätt som väst har sin. Intressantare är vems ärenden dom går, inte är det folkets oavsett om det är öst eller väst man pratar om. Kapitalet styr.
För mig känns fet som putin bryr sig om sitt folks hälsa genuint men även civila ukrainare. Man tillåter liksom ukrainare att fly in i Ukraina. Kan det vara så att det faktiskt finns militära hot i ukraina? Varför inte?
Citera
2022-03-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Om det skulle vara så att det fanns militära hot som ligger bakom specialoperationen så är det ändå så att ryssen var den som gick över gränsen. Det måste vara ett diplomatiskt nederlag av rang för att justifiera den handlingen.

Sen vad som är sant i mindre penseldrag bör tas med en nypa salt.

Ja och nej. Ryssarna har trots allt varit tydliga med att de kommer inte tillåta att Ukraina får NATO-vapen eller medlemskap i NATO.

Om jag inte minns fel signade England och Ukraina runt januari vapenaffärer för miljarder? Jag bara spekulerar i vad Ryssarna kan använda som förevändning för att skapa ett haveri.

Men som jag skrev tidigare, det är anmärkningsvärt annorlunda informationskrig som vi får ta del av i detta krig, ena sidan pumpar ut information och samma sida tvingas skjuta ner egna fake news medans den andra sidan inte släpper ut ett skit.
Citera
2022-03-01, 20:41
Medlem
Diktatorer i allmänhet och Putin i synnerhet ljuger i princip hela tiden. Putin ljög om att han inte tänkte invadera Ukraina ända fram till att han gav ordern.

Därför är det enda rationella är att utgå ifrån att Putin, hans ministrar och hans media ljuger, tills motsatsen har bevisats.
Citera
2022-03-01, 20:43
Avslutad
Man kan komma långt på en lögn - men inte tillbaka - sägs det.
Citera
2022-03-01, 20:46
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Ja och nej. Ryssarna har trots allt varit tydliga med att de kommer inte tillåta att Ukraina får NATO-vapen eller medlemskap i NATO.

Om jag inte minns fel signade England och Ukraina runt januari vapenaffärer för miljarder? Jag bara spekulerar i vad Ryssarna kan använda som förevändning för att skapa ett haveri.

Men som jag skrev tidigare, det är anmärkningsvärt annorlunda informationskrig som vi får ta del av i detta krig, ena sidan pumpar ut information och samma sida tvingas skjuta ner egna fake news medans den andra sidan inte släpper ut ett skit.

Ryssarna har ingen bestämmanderätt över vad Ukraina gör inom sin gräns. De kan fördöma det och de kan rusta ikapp med dem om de ser det som ett ökat hot mot sin egen säkerhet. Om de istället inleder en väpnad operation på utländsk mark har de tagit det för långt. Att andra länder kommit undan med det tidigare gör det inte mer rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in