2022-03-03, 16:49
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar. I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vad känner ni kring det här? Litar ni blint på media att Ryssland och Putin ljuger i sina påståenden eller håller ni er öppensinnade tills fakta och bevis presenteras?

Ni som bestämt er i frågan redan innan bevis delats. Hur känner ni kring att det kan vara så att Ryssland faktiskt gjort detta för ett riktigt militärt hot som infunnit sig i Ukraina och därför är berättigade att attackera i förebyggande och skyddande syfte? Om det visade sig att det var så, hur tror ni att ni hade reagerat då?

Om det är så att jag missat bevis på att de ljuger får någon gärna dela med sig men jag har följt det hela sen det startade och har inte sett röken av bevis för påståenden som säger att Ryssland endast ljuger och sprider propaganda. Det verkar som att det i sig är en slags västerländsk propaganda som endast vill svartmåla Ryssland. Just eftersom man påstår att de ljuger men inte kan bevisa det. För mig blir det väldigt misstänksamt och finner det märkligt att alla bara litar blint på media utan en endaste kritisk tanke. Det är ju ett typiskt sektbeteende.

På något sätt känns det som att det är hatiska människor som också lätt accepterar informationen utan att ifrågasätta. För alla man ser som tror på det blint utan att bevis presenterats hatar på Putin. Kan det vara någon form av psykisk ohälsa som gör att människor litar blint på påståenden från media även om det inte finns några bevis för att t.ex. Putin och Ryssland ljuger? Vad känner ni?

Ursäkta, man måste vara lobotomerad för att gå på den Ryska propagandan.
Låter elakt men det är f-n sant.

Finns otaliga bevis för att Kreml ljuger.
Klarar du själv inte att hitta dem finns det inget hopp för dig.
Citera
2022-03-03, 16:52
Medlem
Booiis avatar
För att man litar på media och staten blint.
Citera
2022-03-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Fast varför? Det oroar bara folk i onödan.
Tyckte bilderna på dem de (ukrainare) tejpat upp runt lyktstolpar var lite sisådär. Att dra ner byxorna antyder om att krigsförbrytelser med våldtäkt mycket väl sker också. Att de (ryssarna) har svårt med trupper mot civilbefolkningen tyder på att de vill följa krigslagar. Att de får order om att attackera civila (enligt övervakning mot ryssarna) är däremot något annat. Vad jag förstod så är det ryssar som skjuter ihjäl sina egna skadade.

Tycker fortfarande det är märkligt att typ inga bilder på döda och skadade läcker ut någonstans.
Citera
2022-03-04, 10:11
Medlem
Ni som väljer sida i det här, har ni ens lyssnat på båda sidornas argument?

Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Så här har putin sagt, vad är fel i det han säger?

https://m.youtube.com/watch?time_continue=467&v=MOkl2XgZlw0&feature=emb_ logo
Citera
2022-03-04, 10:19
Medlem
Enligt dig är det alltså rimligt att invadera grannländer om man "känner sig hotad"?

Om man inte får avgöra ett grannlands politik så har man rätt att utöva våld mot dess befolkning?

Inte konstigt en stor del av Rysslands befolkning är hjärntvättade av propaganda när svenskar med fri tillgång till världens information sväljer den med hull och hår.
Citera
2022-03-04, 10:29
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissjuice
Det är så många som tar sida i det här, dom flesta verkar ta ukrainas sida, så jag undrar, har ni ens lyssnat på vad putin har att säga om saken? Ni väljer sida utan att ens lyssna på båda sidorna? Varför?

Det är ju uppenbart att media har en lika vriden syn på putin som på Trump, hur kan ni tro att ni vet vad som pågår utifrån vad dom säger?

Det verkar vara nato som är boven i det här, har inte Ryssland rätten att känna sig hotade när nato expanderar militärbaser närmare deras land? Nato har skapat det här kriget, rikta er ilska mot dom. Och mot våra egna politiker som försöker dra in oss i sörjan.

Jag har lyssnat på båda sidor (i stort förstås och inte i detalj).

Putin vill inte att självständiga stater ska få bestämma sin politiska väg och han anser att han kan använda militära medel för att säkra det som han anser är sina ryska intressen och om ryska minoriteter vill att han ska komma till deras undsättning. Han vill också att hans känsla av att han känner sig hotad ska tvinga andra länder till underkastelse. Putin vill även att Sverige och Finland inte ska få bestämma sin väg. Ukraina hävdar å sin sida att de ska få bestämma sin egen politiska väg och inte behöva fråga Putin om lov. Det hävdar också merparten av världens länder på alla kontinenter, så Ukrainas åsikter delas av en majoritet av världens åtta miljarder människor.

För mig som västerlänning med mina åsiktsrötter förankrade i upplysningstidens idéarv om människans grundläggande egen frihet och inte bara rätt, utan också en skyldighet, att välja sin livsväg (eller "envar sin egen lyckas smed" som det också heter) så tycker jag inte att ett land kan lägga säkerhetszoner som går in i andra länders territorium, inte heller överfalla och förhindra att en stat och ett folk söker att finna sin lyckas väg.

Därför är jag motståndare till Putin och för Ukrainas (och Sveriges och Finlands) rätt att välja sin väg till det man tror är sin lycka.
Citera
2022-03-04, 10:30
Medlem
först och främst är det inte ok av ryssarna att invadera något grannland

men man brukar säga "det är inte ens fel att två träter"
så varför kunde inte ryssarna komma överens med ukraina på fredlig väg?

som svensk har vi haft förmåga att navigera oss fria från krig i över 200 år och missat 2 världskrig

närmast krig i modern tid var vi nog när tyskarna ställde krav på att flytta tyska trupper genom sverige (transittrafiken)

vad hade hänt då om vi sagt nej till tyskarna?
Citera
2022-03-04, 10:30
Medlem
Citat:

Klart vi i Sverige och Europa tar Ukrainas sida något annat vore ju otänkbart. Att det demokratiska Ukraina är utsatt för en attack från lede ryss är ju ingen propagande av väst utan ren och skär verklighet.
Ibland undrar man faktisk hur eller om dessa proryssar som förhärligar putins våld mot ett grannland tänker. Pinsamt är ju bara förnamnet.
Citera
2022-03-04, 10:38
Bannlyst
Citat:

Allt. Du har inte märkt att han ljuger i var och varannan mening?

Putin är Hitler reincarnate. Sluta vara så jävla infantil!
Citera
2022-03-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har lyssnat på båda sidor (i stort förstås och inte i detalj).

Putin vill inte att självständiga stater ska få bestämma sin politiska väg och han anser att han kan använda militära medel för att säkra det som han anser är sina ryska intressen och om ryska minoriteter vill att han ska komma till deras undsättning. Han vill också att hans känsla av att han känner sig hotad ska tvinga andra länder till underkastelse. Putin vill även att Sverige och Finland inte ska få bestämma sin väg. Ukraina hävdar å sin sida att de ska få bestämma sin egen politiska väg och inte behöva fråga Putin om lov. Det hävdar också merparten av världens länder på alla kontinenter, så Ukrainas åsikter delas av en majoritet av världens åtta miljarder människor.

För mig som västerlänning med mina åsiktsrötter förankrade i upplysningstidens idéarv om människans grundläggande egen frihet och inte bara rätt, utan också en skyldighet, att välja sin livsväg (eller "envar sin egen lyckas smed" som det också heter) så tycker jag inte att ett land kan lägga säkerhetszoner som går in i andra länders territorium, inte heller överfalla och förhindra att en stat och ett folk söker att finna sin lyckas väg.

Därför är jag motståndare till Putin och för Ukrainas (och Sveriges och Finlands) rätt att välja sin väg till det man tror är sin lycka.
Du har alltså ingen förståelse för att när krigs glada psykopaterna usa/nato bygger sina vapen närmare Ryssland så är det en säkerhets fara? Vem fan vill ha dom galningarna som granne? Du tror inte usa hade reagerat om Ryssland började bygga missiler på gränsen i Canada tex?

Det handlar inte om Sverige och finlandssvenska rätt att välja, det handlar om att valet skapar nato baser för nära Ryssland.

Ni borde hålla er neutrala i det här och sluta låtsas att Putins agerande skulle vara helt orimligt, för det är det inte, nato vet att Ryssland kommer reagera men fortsätter provocera.
Citera
2022-03-04, 10:44
Medlem
Citat:

Du har rätt i det du säger.

För i detta har Putin lite rätt: Om Nato sätter sina baser vid deras gränser och dom känner sig hotade, så var det ju Nato som började
Och det var väldigt ensidigt om Thrump, så antagligen har vi inte fått hela bilden nu heller.

Och när Maggan gång på gång upprepar att "detta är Putin ensam ansvarig för!", så vet man att det är nåt mer i kulisserna
Citera
2022-03-04, 10:44
Medlem
Enzymes avatar
Självklart vill inte ryssen att Ukraina går med i NATO! Har dom något att säga till om? Nej! Tough shit men Ukraina är en suverän nation och gör vad dom vill. Alla argument från PUTTLER är BS. Inte minst det där jävla nassetugget! Detta ska stå dom dyrt! Nästa ryssjävel jag möter kommer få en örfil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in