2022-03-01, 09:25
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/sve...riga-i-ukraina
Svenska Utrikesdepartementet uppger fr Ekot att de inte har nar ngon knnedom om
hur mnga svenskar som har eller planerar att resa till Ukraina, fr att delta i kriget mot Ryssland.

Men i till exempel social medier uppger svenskar att de planerar att ansluta p den Ukrainska sidan.

En av dem r allts Maksym, som nu r p vg till sitt hemland med frndenheter som han samlat
ihop i Sverige. Trots att han inte gjort vrnplikten sger han att han r redo att strida.
r detta verkligen en bra id fr dessa svenskar?
Senast redigerad av SKIL 2022-03-01 kl. 09:37.
Citera
2022-03-01, 09:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
[url]https://sv

Om du bott i Spanien och Sverige blev hotat i grunden hade du inte d tyckt att det vore en bra ide att ka hem och hjlpa till?
Citera
2022-03-01, 09:29
Medlem
Belters avatar
Har man inte ens gjort vrnplikten br man hlla sig lngt borta frn militrt deltagande verhuvudtaget. Man har ingen aning om vad det innebr.
Citera
2022-03-01, 09:42
Medlem
Tycker att det r modigt! Tycker att alla som kan och vill ska ta sig till Ukraina och hjlpa befolkningen. Krig r uttrttande, lite (mycket) avlastning hade de skert uppskattat enormt. Hade jag varit utbildad militr s hoppas jag att jag hade vgat ka ner och hjlpa Ukraina. Och hade Sverige varit i krig och jag hade bott utomlands hoppas jag att jag hade gjort allt i min makt fr att hjlpa till. Men det r ltt att sitta hr och sga.
Citera
2022-03-01, 09:44
Medlem
https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...einformation/#
Ukraina - avrdan
Med anledning av den allvarliga och ofrutsgbara skerhetssituationen i landet och dess
nromrde har UD den 12 februari 2022 beslutat att avrda frn alla resor till Ukraina samt
att uppmana svenskar som befinner sig i Ukraina att lmna landet.

""Avrdan gller tills vidare"
S dessa svenskar som tydligen ska ansluta sig, inresestopp? och kommer de ens in i landet.
Citera
2022-03-01, 09:45
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har man inte ens gjort vrnplikten br man hlla sig lngt borta frn militrt deltagande verhuvudtaget. Man har ingen aning om vad det innebr.
r man tillrckligt motiverad delta s duger man med rge. De visade pansargevret p nyheterna igr, han som frklarade hur det fungerar sa att enda man behver kunna r bra 6.5 kilo , kunna sikta och avfyra.
Citera
2022-03-01, 09:57
Det r rimligtvis upp till honom och dessa som vill ka att avgra men att det skulle ge en vrst skn kick har jag svrt att frestlla mig. Det tror nog inte ens de som ker. S varfr ker de...? Svar: Pga stollerier.
Jonk r 1000 gnger bttre n mord eller att f benen bortsprngda. Hur jvla krda i huvudet fr man lov att vara...?
Citera
2022-03-01, 10:00
Medlem
Citat:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...einformation/#
Ukraina - avrdan
Med anledning av den allvarliga och ofrutsgbara skerhetssituationen i landet och dess
nromrde har UD den 12 februari 2022 beslutat att avrda frn alla resor till Ukraina samt
att uppmana svenskar som befinner sig i Ukraina att lmna landet.

""Avrdan gller tills vidare"
S dessa svenskar som tydligen ska ansluta sig, inresestopp? och kommer de ens in i landet.

Inresestopp? Grnserna r vl ppna vad jag vet, Ukraina uppmanar ju soldater att komma till Ukraina och hjlpa dom slss. UD ger ju bara en avrdan, inte ett frbud. Dessutom har jag fr mig (kan mycket vl ha fel) att man kan f tillbaka pengar frn planerade resor nr UD avrder frn att resa till ett land. Lite OT men iaf.
Citera
2022-03-01, 10:11
Medlem
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/sve...riga-i-ukraina
Svenska Utrikesdepartementet uppger fr Ekot att de inte har nar ngon knnedom om
hur mnga svenskar som har eller planerar att resa till Ukraina, fr att delta i kriget mot Ryssland.

Men i till exempel social medier uppger svenskar att de planerar att ansluta p den Ukrainska sidan.

En av dem r allts Maksym, som nu r p vg till sitt hemland med frndenheter som han samlat
ihop i Sverige. Trots att han inte gjort vrnplikten sger han att han r redo att strida.
OM man ansluter nn slags frivilligkr kan jag tnka att man vill "mota Olle i grind" eftersom Svenskt frsvar knappt existerar numera.
Citera
2022-03-01, 11:10
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter

Nu r det inte hans fel att de flesta har blivit placerade i utbildningsreserven sedan 90-talet. Jag lste nyligen att antalet vrnpliktiga i r r 5800. Vad r det fr siffra? Att jag sedan tycker att det r fnigt och att jag sjlv inte har lust att ka till Ukraina och kriga r en annan sak.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-03-01 kl. 11:15.
Citera
2022-03-01, 11:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Ypperligt tillflle att dda ryssar och vrna en demokrati! Inte ens regeringen r ju helt negativ till det. De "avrder" s snllt. Kommer nog inte s hr mnga chanser fr den som vill kmpa fr frihet.

Men fr nu det att kunna dda ryssar br man nog vara militrt utbildad. Annars r man nog dd rtt snabbt.

Faran r ocks att ukrainarna kommer anvnda dessa utlnningar som pratar konstigt mer eller mindre till kanonmat. Ska de skra ett hus oskra om ryssar r dr kanske de tnker vi skickar in svensken frst fr att kolla lget. Han gr ju nd inte att snacka med ingen strre frlust. Om inte han blir skjuten s r huset skert.

S det br vara dels militrt skolade som ker och helst mnga i grupp som kommer strida ihop. S de bryr sig om varann ocks nr det blir allvar.
Senast redigerad av Zaedrews 2022-03-01 kl. 11:15.
Citera
2022-03-01, 11:21
Medlem
Vstkustskts avatar
Jag tycker det r helt vansinnigt fr svenskar att ka till Ukraina och kriga.

Putin r intrngt i ett hrn och har ingenting att frlora, det r bara en tidsfrga innan kriget spridit sig till Sverige. Vi borde gna oss t att frbereda oss fr vad som kommer istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in