2022-03-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
r man tillrckligt motiverad delta s duger man med rge. De visade pansargevret p nyheterna igr, han som frklarade hur det fungerar sa att enda man behver kunna r bra 6.5 kilo , kunna sikta och avfyra.

nu sg jag inte inslaget, men tnker att det handlar om ett nrstridsvapen och d gller det att ha med sig ett extra par kalsonger om man inte slr ut stridsvagnen med en direkttrff

kommer ihg en film jag sg nr en finne hll en panzerfaust framfr brstet och tryckte av

https://en.wikipedia.org/wiki/Panzerfaust

vad gller att ka dit och kriga s hoppas jag att dom har tnkt ut hur dom ska ta sig hem igen nr kriget r ver (om dom verlever)
Citera
2022-03-01, 12:09
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nu sg jag inte inslaget, men tnker att det handlar om ett nrstridsvapen och d gller det att ha med sig ett extra par kalsonger om man inte slr ut stridsvagnen med en direkttrff
Handlar om pansarskott m/86 , ett hypermodernt vapen mot stridsvagnar tillverkat av Bofors.

Rekylfritt d granaten r sjlvdriven varav stridspetsen har riktad sprngverkan i kombination med att krnan utgrs av material med maximal densitet. Fljden blir att rrelsemngden vid tillslag r s stor att den svetsar sig igenom pansaret och kokar allt levande p insidan.

Rckvidd r, enligt han som medverkade, ca 300-400 meter s sg sjlv hurpass nrstrid du anser det. Vad trff betrffar sa han att vanliga strategin brukar vara att avfyra flertal av dessa samtidigt p ett och samma ml.

Du kan se inslaget p SVT Play , det var p Aktuellt 21 igr.
Citera
2022-03-01, 12:11
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har man inte ens gjort vrnplikten br man hlla sig lngt borta frn militrt deltagande verhuvudtaget. Man har ingen aning om vad det innebr.

Man kan ju hjlpa till med mycket annat inom krig n att skjuta folk.
Citera
2022-03-01, 13:40
Medlem
Har man inte militr erfarenhet br man definitivt inte ka, man blir snarare en belastning och kommer att anvndas som cannon fodder precis som den initiala vgen av ryssar.

Och ven med erfarenhet s r det hgst troligt att du slutar dd eller som en POW, ryssen nrmar sig med stormsteg och militrer ssom civila kommer och har redan brjat droppa som flugor, att ka dit nu r inget annat n ett sjlvmordsuppdrag.
Citera
2022-03-01, 14:16
Medlem
Under andra vrldskriget fanns frivilliga vid Salla i Finland.

En slkting till mig antog tesen att Finlands sak r vr och anslt sig till frivilligkren.

ver 8 000 svenska frivilliga och drygt 700 norrmn tjnstgjorde 1939-1940 i Svenska frivilligkren vid Mrkjrvi p Salla-fronten.

http://www.svenskafrivilliga.com/

Dr fanns ven ca 600 danskar.
Citera
2022-03-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hepsibal
Inresestopp? Grnserna r vl ppna vad jag vet, Ukraina uppmanar ju soldater att komma till Ukraina och hjlpa dom slss. UD ger ju bara en avrdan, inte ett frbud. Dessutom har jag fr mig (kan mycket vl ha fel) att man kan f tillbaka pengar frn planerade resor nr UD avrder frn att resa till ett land. Lite OT men iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
OM man ansluter nn slags frivilligkr kan jag tnka att man vill "mota Olle i grind" eftersom Svenskt frsvar knappt existerar numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ypperligt tillflle att dda ryssar och vrna en demokrati! Inte ens regeringen r ju helt negativ till det. De "avrder" s snllt. Kommer nog inte s hr mnga chanser fr den som vill kmpa fr frihet.

Men fr nu det att kunna dda ryssar br man nog vara militrt utbildad. Annars r man nog dd rtt snabbt.

Faran r ocks att ukrainarna kommer anvnda dessa utlnningar som pratar konstigt mer eller mindre till kanonmat. Ska de skra ett hus oskra om ryssar r dr kanske de tnker vi skickar in svensken frst fr att kolla lget. Han gr ju nd inte att snacka med ingen strre frlust. Om inte han blir skjuten s r huset skert.

S det br vara dels militrt skolade som ker och helst mnga i grupp som kommer strida ihop. S de bryr sig om varann ocks nr det blir allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man kan ju hjlpa till med mycket annat inom krig n att skjuta folk.

Delade knslor om detta, men har dessa volontrer ens tnkt ver konsekvenserna eller vill de bara skjuta ryssar? hur skulle man sjlv agera, svida det inte r Svenska Frsvaret som skickar ett gng gubbar med "Insats-Ukraina", d tar tar vl de vl sig in i landet via Hercules via fallskrmar osv.. Mste vl vara rena kaoset om de ska ta sig in dr alla andra tar sig ut, och sen, har de ngra kontakter och vad hnder sen. Mnga ?? om denna strapats. Rena sjlvmordet kanske .. Kanske UD stter stopp?
Senast redigerad av SKIL 2022-03-01 kl. 14:25.
Citera
2022-03-01, 14:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Det verkar som det suger rejlt i den svenska krigsnerven.
Men Ukrainare kan vl ka dit d, men ge fan i att sga att de verkar fr Sveriges intresse.
r det Sveriges uppgift att lsa deras konflikt. Nej inte alls, och att sitta i Sverige och sga " stackars dem " lser heller inget.
r man en hjlte d ? Och en ond jvel om man sger " jag vill inte ha ngot med det dr skitet att gra. Lt nationalisterna frn bda hll hlla p bst de vill "
Citera
2022-03-01, 17:02
Medlem
Rkodlarens avatar
Hur mnga r det, och vilka r det? Gamla knektar? Islamister? Snackar vi tio pers, eller tusentals?
Citera
2022-03-01, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Har man inte militr erfarenhet br man definitivt inte ka, man blir snarare en belastning och kommer att anvndas som cannon fodder precis som den initiala vgen av ryssar.

Exakt.
vervger sjlv hr vad jag ska gra.

*sprkfrbistring r en annan faktor.

*glm frskring och framtidsplaner

*vrdera om du kan gra en insats genom att f ka ner eller istllet jobba p och sknka pengar till Unicef, mm fr de stackars barnen

*skulle man ka gller det nog ocks att vara diskret. Skulle inte frvna mig om Ryssar har koll, str med mobilkameror vid grnsen till Polen....

Slava Ukraini!
Citera
2022-03-01, 18:28
Medlem
maxatdunders avatar
Det r bra och solidariskt, men det sagt verka som Ukraina ftt ett oerhrt std vilket r bra men lite skrmmande fr Putin kan planera utplna stora delar vilket leder till att resterande vrlden frblir ngot frsvagade sklart d alla frivilliga hjlpmedel sam ransoner skickats dit. Ryssland har inte ens gtt in full styrka tyvrr.
Citera
2022-03-01, 21:25
Medlem
BaraBiffens avatar
Folk har i alla konflikter stllt upp som frivilliga i andra lnders krig. Mnga svenskar kte tex ner till Jugoslavien, Kurdistan, Boerkriget, WW2 osv. Inget nytt.
Citera
2022-03-02, 02:29
Medlem
Christopher.s avatar
Har du ingen militr erfarenhet s r det mer eller mindre ett sjlvmordsuppdrag, d du dels kommer ha svrt att lsa skyltar, kommunicera med lokalbefolkningen samt med dina befl. ven under andra vrldskriget utbildade man soldater innan man skickade dem till frontlinjen fr att bli kanonmat. En svennebanan i ett frmmande land utan militr utbildning och fltvana har vldigt lite att bidra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in