Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Det var det jag trodde. 19-åriga killar som vill kriga och efter en dag efter skrivit kontrakt kommer på; vad faan har jag gjort?!
Men det är som sagt krig, ingen frivillig kurs i överlevnad som man betalat för.
Då kan man säga; nä det var inget för mig.
Då kommer kursledaren säga; vad tråkigt, och ringa efter en bil som kör dig till stationen, men någon återbetalning är inte aktuell.
I Ukraina kommer dom skjuta dig, och om du yppar bara något ord om att du vill hem, så kommer du verkligen bli kanonfoder.
Nej, det finns många frivilliga som dragit tillbaka hem kort efter att de kom dit. Jag har läst en handfull intervjuer med dessa och aldrig har det kommit på tals om att någon ska skjutas.
Man får nog ta sådana uttalanden med en nypa salt. Det räcker med att någon Ukrainsk soldat blivit arg i en diskussion och hävt ur sig att alla utlänningar som drar borde skjutas. Någon tar det ordagrant, åker tillbaka hem och vips, så har det blivit till en sanning.
Därmed inte sagt att ingen blivit skjuten eller att någon inte hotat.
Det man gör i Ukraina är att man skickar frivilliga utlänningar på enkla uppdrag och skitarbeten. Vilket faller sig naturligt. De frivilliga talar sällan språket, kan inte området och, framförallt, man vill inte ge dem vital information.
Det är flera ryska infiltratörer som anslutit sig till den Ukrainska sidan. Likaledes har man gripit ryssar som klätt ut sig i både Ukrainska polis- och militäruniformer. Så det är förståeligt att man är på tå bland alla frivilliga som kommer. Man vet inte vem som är genuin eller ej. I alla fall inte till en början.