2023-03-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fast vad har det med saken att göra, frågar jag mig?

Vi ser ju dagligen och stundligen filmbevis fär hur taktiskt oskickligt ryssarna agerar. De blir ju inte bättre bara för att Ukraina skulle vara dåliga.

Kan du ge ett par historiska exempel där något lands målbild varit ett krig som drar ut på tiden och kostar stora mängder manskap och materiel, för att utarma motståndaren?

Alltså inte när detta blivit det enda man förmår göra, utan där det varit målbilden med kriget och då gärna där den part i konflikten som genomfört denna strategi varit, på papper, mycket starkare militärt än sin motståndare.
Det var sannolikt inte den ursprungliga målbilden men när alternativet är att långsamt mala ned och även möjligheten att mala ned Nato uppstod så varför inte ? Jag tror personligen Putin ändrade strategi och taktik när attacken mot Kiev inte blev möjlig...
Citera
2023-03-02, 14:10
Medlem
Jag stöder inte eller hoppas inte att Putin skall vinna det här men Putin är slug och jag skulle inte vara säker på att det går så dåligt för Ryssland som Väst rapporterar....Putin tänker långsiktigt och Pyrrhusvinster är ingenting för honom...
Citera
2023-03-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det var sannolikt inte den ursprungliga målbilden men när alternativet är att långsamt mala ned och även möjligheten att mala ned Nato uppstod så varför inte ? Jag tror personligen Putin ändrade strategi och taktik när attacken mot Kiev inte blev möjlig...

Verkligen ryskt 5D schack att mala ner hela sin armé, sin officerskår och sin moderna utrustning i ett utdraget krig i ett grannland. De förlorar samtidigt viktiga handelspartners i Europa, sin ställning i världen och sina allierade i CSTO.

Samtidigt som NATO inte förlorar några soldater, kan skicka sitt omoderna materiel och ersätta med nytt och i lugn och ro öka sin produktion av artilleriammunition.
Citera
2023-03-02, 16:48
Medlem
Det har ju läckt ut från ukrainska MOD att Ukrainia förlorat ca 200k jämte Rysslands 150k stupade(också en läcka från Rysslands MOD)

Detta stämmer överens med min egen uppfattning om läget. Har vänner i Chernihiv. Alla känner någon som dött i kriget. Alla känner flera som är i militären.

Varje släkt har någon stupad. Antingen bror, pappa, farbror eller kusin osv. Det var som värst första 6 månaderna pågrund av Rysslands dominans när det kom till artilleri. Nu verkar Ryssland börjat hushålla lite. Det är ungefär 1:3 istället för 1:15 som början av kriget. Och mig veterligen tar Ukraina färre förluster nu än tidigare. Men att Ukraina förlorat "50k" som vissa påstår är rent trams.
Citera
2023-03-02, 17:19
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det är klart att nyhetsrapporteringen är fuckedup. Kolla hur ryssarna beskrivs. Men trots det kan inte så många länder besegra dem. Fattar du inte?

Vad specifikt är det som är så fel i rapporteringen menar du? Hur kommer det sig att dina kompisar i Ryssland fortfarande inte ens kontrollerar dom områden som Putin personligen har utropat som ryska. Är det en del i en mycket utstuderad rysk plan?
Citera
2023-03-02, 17:22
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Det har ju läckt ut från ukrainska MOD att Ukrainia förlorat ca 200k jämte Rysslands 150k stupade(också en läcka från Rysslands MOD)

Detta stämmer överens med min egen uppfattning om läget. Har vänner i Chernihiv. Alla känner någon som dött i kriget. Alla känner flera som är i militären.

Varje släkt har någon stupad. Antingen bror, pappa, farbror eller kusin osv. Det var som värst första 6 månaderna pågrund av Rysslands dominans när det kom till artilleri. Nu verkar Ryssland börjat hushålla lite. Det är ungefär 1:3 istället för 1:15 som början av kriget. Och mig veterligen tar Ukraina färre förluster nu än tidigare. Men att Ukraina förlorat "50k" som vissa påstår är rent trams.

Vad spelar det ens för roll hur många ukrainska soldater som stupat hittills? Menar du att det skulle minska omfattningen av ryska haveriet? Krig avgörs inte av vilken sida som har flest förluster. Då hade Tyskland vunnit båda världskrigen.
Citera
2023-03-02, 17:52
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Kan du länka? Eller är det den där okända turkiska sajten som hänvisdade till Mossad som vanligt?

Man måste vara bra jävla pantad om man tror att förhållandet 1:15 till Ukrainas nackdel kan vara ens i närheten av sanningen under krigets inledning. Det är Karl XII-siffror, ändå drog sig Ryssland alltså tillbaka från Kiev?

Jag tror Ryssland har fler förluster än Ukraina men jag är inte så utvecklingsstörd så att jag för ett ögonblick skulle tro på 15:1 förhållanden någonsin i kriget, eller 10:1 som vissa ryssbögar sitter och fantiserar om (källa: okänd turkisk sajt eller youtubeintervju med någon militär som avskedats efter sexbrott).

Förhållanden av graden 1:15 eller 1:10 uppstår enbart när den ena parten är totalt överlägsen, som t.ex USA mot Irak i modern tid. Det finns absolut ingenting som tyder på att det skulle vara fallet i Ukraina åt endera hållet, trots det envisas Youtube university-studenterna med att föra fram sånt trams precis hela tiden.

Varför kan ni inte bara vara normala?
Citera
2023-03-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Kan du länka? Eller är det den där okända turkiska sajten som hänvisdade till Mossad som vanligt?

Man måste vara bra jävla pantad om man tror att förhållandet 1:15 till Ukrainas nackdel kan vara ens i närheten av sanningen under krigets inledning. Det är Karl XII-siffror, ändå drog sig Ryssland alltså tillbaka från Kiev?

Jag tror Ryssland har fler förluster än Ukraina men jag är inte så utvecklingsstörd så att jag för ett ögonblick skulle tro på 15:1 förhållanden någonsin i kriget, eller 10:1 som vissa ryssbögar sitter och fantiserar om (källa: okänd turkisk sajt eller youtubeintervju med någon militär som avskedats efter sexbrott).

Förhållanden av graden 1:15 eller 1:10 uppstår enbart när den ena parten är totalt överlägsen, som t.ex USA mot Irak i modern tid. Det finns absolut ingenting som tyder på att det skulle vara fallet i Ukraina åt endera hållet, trots det envisas Youtube university-studenterna med att föra fram sånt trams precis hela tiden.

Varför kan ni inte bara vara normala?

Jag snackar om artilleri. Inte ngt annat. RYSSLAND HAR fortfarande ett extremt övertag när det kommer till artilleri. Det som har ändrats, är att Ryssland börjat få slut på ammunition till artilleriet. De lagren från 50 o 60 talet de tömmer nu. Har en 40% faulty rate t.o.m.

Det har jämnat ut balansen. Ukraina får 155mm från hela världen nu. usa har börjat tillverka 155mm till ukraina trots att de använder 152mm egentligen. Alla gamla vapenfabriker i östeuropa jobbar dubbelskift för att tillverka 155mm åt ukraina. Medans Ryssland inte är USSR längre. Deras produktionskapacitet är inte så stor som de bluffat om tidigare. De har inte tillräckligt för att hålla sina artillerigrupper aktiva. Trots att de har 10x så många artilleripjäser än ukraina.

Himars har såklart ändrat på mycket till Ukrainas fördel. Men i ren kvantitet, så är övertaget hos Ryssland. Men kvantitet spelar ingen roll om du inte har ammunition. Ryssland har ju klantat till allt som går att klanta till. Så övertaget som Ryssland hade spelar ingen roll.
Citera
2023-03-02, 20:59
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Jag snackar om artilleri. Inte ngt annat. RYSSLAND HAR fortfarande ett extremt övertag när det kommer till artilleri. Det som har ändrats, är att Ryssland börjat få slut på ammunition till artilleriet. De lagren från 50 o 60 talet de tömmer nu. Har en 40% faulty rate t.o.m.

Det har jämnat ut balansen. Ukraina får 155mm från hela världen nu. usa har börjat tillverka 155mm till ukraina trots att de använder 152mm egentligen. Alla gamla vapenfabriker i östeuropa jobbar dubbelskift för att tillverka 155mm åt ukraina. Medans Ryssland inte är USSR längre. Deras produktionskapacitet är inte så stor som de bluffat om tidigare. De har inte tillräckligt för att hålla sina artillerigrupper aktiva. Trots att de har 10x så många artilleripjäser än ukraina.

Himars har såklart ändrat på mycket till Ukrainas fördel. Men i ren kvantitet, så är övertaget hos Ryssland. Men kvantitet spelar ingen roll om du inte har ammunition. Ryssland har ju klantat till allt som går att klanta till. Så övertaget som Ryssland hade spelar ingen roll.

Haha, då missförstod jag totalt, du får ursäkta mig. Det kommer så många bisarra uttalanden från ryssvännerna i den stilen. När jag kollar dina gamla inlägg ni ser jag att du inte passar den profilen alls dock. My bad!
Citera
2023-03-02, 22:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det är tvärt om men jag förstår vad du menar. Väst har 155mm som standard och gamla Warszawapakten hade 152mm som standard.
Citera
2023-03-02, 23:09
Moderator
vfs avatar
Citat:

Nej, vad gäller tungt artilleri hade Ryssland innan kriget ett övertag på ca 4 x mer pjäser än Ukraina. Hur det ser ut just nu vet jag inte.

Källa: The military balance 2021.
Citera
2023-03-03, 00:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Motståndsgrupp (Bypas) i Belarus har tagit på sig sprängningen av ryska planet.
Intressant och tacksamt
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/belarusisk-opposition-ska-ha-spr%C3%A4ngt-ryskt-radarplan/ar-AA17Y3VG?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=64161e2a1a5f46 29a9886dd16ab8bfc4&ei=14

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas vi får se bevis på att planet är allvarligt skadat. Kanske någon satellitbild?

Här landar de på radomen.
https://old.reddit.com/r/CombatFootage/comments/11g46vy/belarusian_partisan_unit_posted_the_full_video_of/
Ingen sprängning dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in