Citat:
Ursprungligen postat av
theonlyrealbutcher
Det har ju läckt ut från ukrainska MOD att Ukrainia förlorat ca 200k jämte Rysslands 150k stupade(också en läcka från Rysslands MOD)
Detta stämmer överens med min egen uppfattning om läget. Har vänner i Chernihiv. Alla känner någon som dött i kriget. Alla känner flera som är i militären.
Varje släkt har någon stupad. Antingen bror, pappa, farbror eller kusin osv. Det var som värst första 6 månaderna pågrund av Rysslands dominans när det kom till artilleri. Nu verkar Ryssland börjat hushålla lite. Det är ungefär 1:3 istället för 1:15 som början av kriget. Och mig veterligen tar Ukraina färre förluster nu än tidigare. Men att Ukraina förlorat "50k" som vissa påstår är rent trams.
Kan du länka? Eller är det den där okända turkiska sajten som hänvisdade till Mossad som vanligt?
Man måste vara bra jävla pantad om man tror att förhållandet 1:15 till Ukrainas nackdel kan vara ens i närheten av sanningen under krigets inledning. Det är Karl XII-siffror, ändå drog sig Ryssland alltså tillbaka från Kiev?
Jag tror Ryssland har fler förluster än Ukraina men jag är inte så utvecklingsstörd så att jag för ett ögonblick skulle tro på 15:1 förhållanden någonsin i kriget, eller 10:1 som vissa ryssbögar sitter och fantiserar om (källa: okänd turkisk sajt eller youtubeintervju med någon militär som avskedats efter sexbrott).
Förhållanden av graden 1:15 eller 1:10 uppstår enbart när den ena parten är totalt överlägsen, som t.ex USA mot Irak i modern tid. Det finns absolut ingenting som tyder på att det skulle vara fallet i Ukraina åt endera hållet, trots det envisas Youtube university-studenterna med att föra fram sånt trams precis hela tiden.
Varför kan ni inte bara vara normala?