2023-02-27, 19:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Attackerna mot el och värme i Ukraina är väl strategiska? En enorm mängd luftvärnssystem fick skickas till Ukraina relativt fort, också enorma satsningar på att skicka mobila kraftverk inklusive från Japan. Man fick ta fram nya förband med automatkanoner etc. för att skjuta på moppedrönarna.

Sedan är ju attackerna från Ryssland som resulterat i ockuperade områden strategiska. Allt som sker nu har ju de första veckorna av rysk erövring som grund.

Det låter mycket med tanke på att det är ganska tyst om det; vore det fallet att 20000 man var instängda skulle det nog vara panik nu i ryska telegramkanaler.

På väg att bli inringade, de är alltså inte det än..
Citera
2023-02-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tre vertikala streck brukar betyda division. Stämmer uppgifterna så är ryssarna alltså på väg att råka riktigt illa ut.

Vi får se hur det utvecklar sig, UA skulle faktiskt kunna ha 20 000 ryssar i säcken.

Tre streck (III) är symbolen för regemente. Divisioner symboliseras av två kryss (XX): https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_Joint_Military_Symbology

Brukar ryssen organisera sig i regementen? På kartan syns också en rysk brigad, ukraina verkar också ha en brigad men annars bataljoner.
Citera
2023-02-27, 20:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Tre vertikala streck brukar betyda division. Stämmer uppgifterna så är ryssarna alltså på väg att råka riktigt illa ut.

Vi får se hur det utvecklar sig, UA skulle faktiskt kunna ha 20 000 ryssar i säcken.

Njae, där har du fel menar jag.

1 streck är kompani
2 streck är bataljon
3 streck är regemente eller motsvarande
X är brigad
XX är division
XXX är kår
XXXX är armé
Citera
2023-02-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Trump kan inte stoppa kriget däremot skulle han inte skicka mer material till Ukraina. Ja blir ett spännande val.
Om han eller valfri annan president väljer att stoppa flödet av vapen och pengar till Kiev kommer kriget att implodera efter bara en vecka.
Det räcker att de minskar stödet.
För övrigt finns det inte en chans att konflikten fortsätter på dagens intensiva nivå särskilt länge till.
Citera
2023-02-27, 21:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Mja, jag är inte helt enig i det, jag bor i närheten och har jobbat i industriparken. De har tre avdelningar för granatfyllning och sammansättning i Raufoss, 2 för 127 och 155 mm samt en för automatkanonammunition och tung ksp.

Styrelektronik vetetusan heller, mig veterligen har man inte det i ostyrd artilleriammunition.

Om du däremot diskuterar styrda granater, eller för den delen olika former av robotar, så kan det vara en annan femma.

I Sverige monteras främst styrda granater samt de ostyrda som är för svenskt bruk (relativt få) men på senare tid även ostyrda då produktionen ökat. I Karlskoga fylls också främst 40, 57 och 75 mm vilket jag inte är säker på att de alls görs i Raufoss. Frågan gäller dock 155 mm eftersom det är dessa det är störst brist på just nu.

Den personaltunga biten är dock tillverkningen av höljen och hylsor. Dessa tillverkas inte i Sverige längre så vitt jag vet eftersom Nammo har rationaliserat tillverkningen efter upköpen.
Citera
2023-02-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Värt att poängtera att det är nästan två år innan nästa president i USA sitter på sin post eftersom valet äger rum i slutet av 2024.
Ja det är maximal återstående längd på kriget.
Jag tror kriget lugnar ner sig betydligt om ett halvår och går över i ett fryst läge.
Varken fred eller fullt krig. Ungefär som mellan Israel/Gaza.
Ryssen måste antagligen ta hela Donbass först.
Citera
2023-02-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Chansen att Trump återfår makten är inte särskilt stor och ingen annan är så idiotisk att man totalsaboterar för Ukraina efter att ha plöjt ned så mycket pengar, prestige och politiskt kapital i det. Skulle Kreml lyckas ta terräng som du förutspår: vad hindrar Ukraina från att fortsätta kampen? Risken att de hux flux slutar få stöd är ytterst liten.
Nja Afghanistan och Irak var inga lyckade projekt och till slut tröttnade politikerna och drog sig ur.
Blir det en republikansk president tror jag de drar sig ur Ukraina. Men inte så länge Bidenadm sitter kvar.
Kiev skulle inte klara sig en vecka utan stödet från USA. Det handlar inte bara om vapen utan även nationalekonomi.
Citera
2023-02-27, 21:47
Medlem
HRTs avatar
Motståndsgrupp (Bypas) i Belarus har tagit på sig sprängningen av ryska planet.
Intressant och tacksamt
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/belarusisk-opposition-ska-ha-spr%C3%A4ngt-ryskt-radarplan/ar-AA17Y3VG?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=64161e2a1a5f46 29a9886dd16ab8bfc4&ei=14
Citera
2023-02-28, 06:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Njae, där har du fel menar jag.

1 streck är kompani
2 streck är bataljon
3 streck är regemente eller motsvarande
X är brigad
XX är division
XXX är kår
XXXX är armé

Skyller på ChatGPT som även lade med en brasklapp.

Nåja 2000 ryssar i säcken då. Ifall uppgifterna på Twitter stämmer alltså.
Citera
2023-02-28, 08:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Skyller på ChatGPT som även lade med en brasklapp.

Nåja 2000 ryssar i säcken då. Ifall uppgifterna på Twitter stämmer alltså.

Tja, opererar de med något likmande amerikanska marinkårens "regimental combat team", så är de nog förstärkta ordentligt. Det kan röra sig om avsevärt fler soldater.

"The regiment, commanded by a colonel, consists of a Headquarters Company and three identical Marine infantry battalions. The regiment is then heavily reinforced by other division assets to form the RCT.

These reinforcements typically include:

1. One artillery battalion (drawn from the division's organic artillery regiment), consisting of a headquarters battery and four identical firing batteries, each containing six 155 mm towed howitzers;

2. An armored vehicle battalion equivalent, consisting of an assault amphibian company (reinforced) (48 amphibious assault vehicles), a light armored reconnaissance company (reinforced) (27 light armored vehicles) and a tank company (reinforced) (14 main battle tanks), each drawn from their parent division's organic type battalion.

3. A combat support battalion equivalent, consisting of a combat engineer company, a reconnaissance company (each drawn from their parent division's organic type battalion), and a support company, formed from the parent division's headquarters battalion, consisting of platoons from the headquarters, communications, and truck companies.
The RCT receives dedicated logistical support from a combat logistics battalion, which is organic to the combat logistics regiment of the MEB.

Therefore, the RCT is roughly the same size (approximately 4,500–5,000 Marines and Sailors) and has generally the same number of battalions (and battalion equivalents) as a US Army brigade combat team (BCT). However, the RCT as the ground combat element (GCE) of a MEB, is combined with a regimental equivalent Marine aircraft group (itself equivalent to a US Army combat aviation brigade) as the air combat element (ACE), a battalion-sized command element (CE), and the aforementioned combat logistics regiment as the (LCE) to complete the organizational structure of the MEB."
Citera
2023-02-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Attackerna mot el och värme i Ukraina är väl strategiska? En enorm mängd luftvärnssystem fick skickas till Ukraina relativt fort, också enorma satsningar på att skicka mobila kraftverk inklusive från Japan. Man fick ta fram nya förband med automatkanoner etc. för att skjuta på moppedrönarna.

Sedan är ju attackerna från Ryssland som resulterat i ockuperade områden strategiska. Allt som sker nu har ju de första veckorna av rysk erövring som grund.
Jo, förvisso. I någon mening är de väl så genom att militären behöver omgruppera LV, men effekten drabbade s.a.s. det civila samhället hårdare än försvaret och bevekelsegrunden, att knäcka försvarsförmågan, var ju som vanligt när det kommer till strategisk bombning av civila ett feltänk.

Så jag håller både med, samtidigt som jag funderar på om man inte kanske borde skilja på strategiska attacker som får en permanent militär effekt och de som bara är omfångsrika och avser att avindustrialisera en fiende, eller knäcka folkviljan. Det kanske är två olika fenomen beskriva med samma begrepp?

Jag har ingen jättestark uppfattning här egentligen och är villig att lyssna på argument om både det enda och andra. Edit: Det kan ju också vara så enkelt att jag helt enkelt har fel, och att det finns stringenta definitioner och klassifikationer som jag bara inte känner till.
Senast redigerad av DjILY 2023-02-28 kl. 08:45.
Citera
2023-02-28, 13:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Om han eller valfri annan president väljer att stoppa flödet av vapen och pengar till Kiev kommer kriget att implodera efter bara en vecka. Det räcker att de minskar stödet.
För övrigt finns det inte en chans att konflikten fortsätter på dagens intensiva nivå särskilt länge till.
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Nja Afghanistan och Irak var inga lyckade projekt och till slut tröttnade politikerna och drog sig ur. Blir det en republikansk president tror jag de drar sig ur Ukraina. Men inte så länge Bidenadm sitter kvar. Kiev skulle inte klara sig en vecka utan stödet från USA. Det handlar inte bara om vapen utan även nationalekonomi.

Ukrainastödet är inte en så viktig inrikesfråga som Afghanistan för att man kan visa resultat för pengarna; ryssarna åker på däng. I Afghanistan pumpade man in pengar till korruption utan att det märktes något resultat. Den andra stora skillnaden är att i Afghanistan dog det soldater då och då. Och många var där och riskerade livet. Nu har det inte dött en enda USA- soldat. Mycket av biståndet är inköpsvärde på vapen och fordon som man ändå planerade att skrota; man har faktiskt sparat pengar på att skicka framförallt fordon (M113, Bradley) till Ukraina.
Övrigt:
-Stödet från USA kanske minskar men det kommer inte försvinna.
-Det finns många andra aktörer: G7, NATO, EU, IMF, FN. Plus ett femtiotal enskilda nationer.
-Även om USA drog sig ur helt så skulle Europa och allierade i andra världsdelar enkelt knäcka Ryssland i militärproduktion och ekonomi. Ryssland är en ekonomisk och industriell dvärg.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Motståndsgrupp (Bypas) i Belarus har tagit på sig sprängningen av ryska planet. Intressant och tacksamt. https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/belarusisk-opposition-ska-ha-spr%C3%A4ngt-ryskt-radarplan/ar-AA17Y3VG?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=64161e2a1a5f46 29a9886dd16ab8bfc4&ei=14

Hoppas vi får se bevis på att planet är allvarligt skadat. Kanske någon satellitbild?

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jo, förvisso. I någon mening är de väl så genom att militären behöver omgruppera LV, men effekten drabbade s.a.s. det civila samhället hårdare än försvaret och bevekelsegrunden, att knäcka försvarsförmågan, var ju som vanligt när det kommer till strategisk bombning av civila ett feltänk.
Så jag håller både med, samtidigt som jag funderar på om man inte kanske borde skilja på strategiska attacker som får en permanent militär effekt och de som bara är omfångsrika och avser att avindustrialisera en fiende, eller knäcka folkviljan. Det kanske är två olika fenomen beskriva med samma begrepp?
Jag har ingen jättestark uppfattning här egentligen och är villig att lyssna på argument om både det enda och andra. Edit: Det kan ju också vara så enkelt att jag helt enkelt har fel, och att det finns stringenta definitioner och klassifikationer som jag bara inte känner till.

Jag tycker begreppen taktiskt och strategisk används lite hur som helst i denna konflikt så jag vet inte vad som är "rätt" heller; kanske är det lite vaga begrepp? Mång skriver t.ex. att "Bakhmut saknar strategisk betydelse så därför är det oviktigt hur det går där". Men i praktiken tycker både Ukraina och Ryssland att det är jätteviktigt och satsar tiotusentals man där av sina bästa trupper. Då blir det ju viktigt oavsett vad militär-teorin säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in