Citat:
Ursprungligen postat av
zefarino
Om han eller valfri annan president väljer att stoppa flödet av vapen och pengar till Kiev kommer kriget att implodera efter bara en vecka. Det räcker att de minskar stödet.
För övrigt finns det inte en chans att konflikten fortsätter på dagens intensiva nivå särskilt länge till.
Citat:
Ursprungligen postat av
zefarino
Nja Afghanistan och Irak var inga lyckade projekt och till slut tröttnade politikerna och drog sig ur. Blir det en republikansk president tror jag de drar sig ur Ukraina. Men inte så länge Bidenadm sitter kvar. Kiev skulle inte klara sig en vecka utan stödet från USA. Det handlar inte bara om vapen utan även nationalekonomi.
Ukrainastödet är inte en så viktig inrikesfråga som Afghanistan för att man kan visa resultat för pengarna; ryssarna åker på däng. I Afghanistan pumpade man in pengar till korruption utan att det märktes något resultat. Den andra stora skillnaden är att i Afghanistan dog det soldater då och då. Och många var där och riskerade livet. Nu har det inte dött en enda USA- soldat. Mycket av biståndet är inköpsvärde på vapen och fordon som man ändå planerade att skrota; man har faktiskt sparat pengar på att skicka framförallt fordon (M113, Bradley) till Ukraina.
Övrigt:
-Stödet från USA kanske minskar men det kommer inte försvinna.
-Det finns många andra aktörer: G7, NATO, EU, IMF, FN. Plus ett femtiotal enskilda nationer.
-Även om USA drog sig ur helt så skulle Europa och allierade i andra världsdelar enkelt knäcka Ryssland i militärproduktion och ekonomi. Ryssland är en ekonomisk och industriell dvärg.
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Hoppas vi får se bevis på att planet är allvarligt skadat. Kanske någon satellitbild?
Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Jo, förvisso. I någon mening är de väl så genom att militären behöver omgruppera LV, men effekten drabbade s.a.s. det civila samhället hårdare än försvaret och bevekelsegrunden, att knäcka försvarsförmågan, var ju som vanligt när det kommer till strategisk bombning av civila ett feltänk.
Så jag håller både med, samtidigt som jag funderar på om man inte kanske borde skilja på strategiska attacker som får en permanent militär effekt och de som bara är omfångsrika och avser att avindustrialisera en fiende, eller knäcka folkviljan. Det kanske är två olika fenomen beskriva med samma begrepp?
Jag har ingen jättestark uppfattning här egentligen och är villig att lyssna på argument om både det enda och andra. Edit: Det kan ju också vara så enkelt att jag helt enkelt har fel, och att det finns stringenta definitioner och klassifikationer som jag bara inte känner till.
Jag tycker begreppen taktiskt och strategisk används lite hur som helst i denna konflikt så jag vet inte vad som är "rätt" heller; kanske är det lite vaga begrepp? Mång skriver t.ex. att "Bakhmut saknar strategisk betydelse så därför är det oviktigt hur det går där". Men i praktiken tycker både Ukraina och Ryssland att det är jätteviktigt och satsar tiotusentals man där av sina bästa trupper. Då blir det ju viktigt oavsett vad militär-teorin säger.