2022-10-27, 23:44
Medlem
Ryssland har jämt varit kassa. Det dom vunnit med är att dom använt folk som kanonmat och att dom varit många. Det var lika under finska vinterkriget
Citera
2022-10-28, 00:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazi2
Ryssland har jämt varit kassa. Det dom vunnit med är att dom använt folk som kanonmat och att dom varit många. Det var lika under finska vinterkriget

Ja man kan ju gå tillbaka till gamla svenska krig mot dem också. De har vunnit i längden för att de alltid skapar upp nya arméer när vi besegrat de tidigare.
Citera
2022-10-28, 12:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja man kan ju gå tillbaka till gamla svenska krig mot dem också. De har vunnit i längden för att de alltid skapar upp nya arméer när vi besegrat de tidigare.

Och att de passat på när andra länder är försvagade och när de själva får stöd. Ett exempel är 2VK.

Inget av detta finns i det nuvarande kriget där Ukraina ju nu är att betrakta som jämstarkt och där både den militära styrkan och den industriella kapaciteten ökar på den ukrainska sidan. Vad gäller industrin så räknar jag in Ukrainas allierade.

Detta kan bara sluta på ett sätt - brakförlust för Ryssland.
Citera
2022-10-28, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Det är redan en förlust. Putin och rysstrollen har inte fattat det än.
Citera
2022-10-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
När konvojer med lastbilar som drar artilleri råkar köra in i anfallande pansarförband har något gått riktigt fel 😅

Men vad hände vilken sida fick flest dödfall o skadade?
Citera
2022-10-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Två sätt. Det kan bli brakförlust för hela världen också om kärnvapen blir involverade.
Citera
2022-10-28, 15:27
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men vad hände vilken sida fick flest dödfall o skadade?

Det tror jag ingen som inte var där vet. Men vi ser något som förefaller vara ett Ukrainskt motoriserat skytteförband med infanteri och stridsvagnar som kolliderar med ett ryskt förband som verkar bestå av lastbilar som drar artilleri och minst en MT-LB. Troligen alltså ett ryskt artillerikompani eller bataljon. Den ukrainska stridsvagnen har under striden skjutit slut på granater till kanonen och även till sina ksp. Hur tror du själv att detta slutade? Man ser den lastbil som rullar förbi får finkalibrig eld in i vindrutan från skyttet runt stridsvagnen. Jag skulle tro detta gick jävligt illa för ryssen och helt ok för Ukraina.
Citera
2022-10-28, 16:42
Medlem
Någon som kan säga vad det är för flygplan i filmen? Avdiivka, idag.
https://twitter.com/typicaldonetsk/status/1585993515120705541
Citera
2022-10-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Någon som kan säga vad det är för flygplan i filmen? Avdiivka, idag.
https://twitter.com/typicaldonetsk/status/1585993515120705541

Enligt Ukraina sköt de ner en SU25 igår. Jag tycker, enligt min lekmannakunskap, att vingarna ser rätt ”raka” ut vilket stämmer in på en SU25.
Citera
2022-10-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Enligt Ukraina sköt de ner en SU25 igår. Jag tycker, enligt min lekmannakunskap, att vingarna ser rätt ”raka” ut vilket stämmer in på en SU25.
Det kan nog vara den då.
Citera
2022-10-28, 17:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Två sätt. Det kan bli brakförlust för hela världen också om kärnvapen blir involverade.

Vad nu Ryssland skulle tjäna på det har ingen klarat av att förklara, i synnerhet inte ni som kraxar högst om det.
Citera
2022-10-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad nu Ryssland skulle tjäna på det har ingen klarat av att förklara, i synnerhet inte ni som kraxar högst om det.
Aldrig hört talas om chicken race? I ett desperat läge kan Ryssland ta till taktiska kärnvapen i hopp om att NATO skall dra bort sitt stöd och försöka få Ukraina till förhandlingsbordet. Istället kanske NATO slår tillbaka, konventionellt eller med egna kärnvapen i hopp om att Putin skall backa. Sen fortsätter det med båda sidor som trappar upp för att inte förlora prestige och i förväntan att andra sidan inte kan vara galen nog att eskalera vidare.

Själv hörde jag till gruppen som utgick från att Putin inte skulle vara galen nog att starta en fullskalig invasion av Ukraina så nu håller jag alla möjligheter öppna för vad som kan hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in