Citat:
Det som förvånar mig mest med det här kriget är att ryssarna nu haft mer än 3 år på sig att bemästra grundläggande taktiskt uppförande beträffande såväl mekaniserad strid som ren infanteristrid, och fortfarande ser man dagligen exempel på agerande av underofficerare och lägre officerare som skulle få en västerländsk vagnchef eller annat värnpliktigt underbefäl att bli helt ställd av skam.
Jag såg under gårdagen ett klipp där ryssarna förlorar 5-6 stridsfordon och/eller pansrade larvburna fordon på bara några få minuter, i princip helt baserat på brist på grundläggande taktiskt uppträdande. De beter sig som arabiska analfabeter utan någon som helst militär utbildning och tappar huvudet totalt i situationer där grundläggande uppträdande med rök, understödjande eld och ett ordnat tillbakadragande eller något liknande hade varit grund här i Sverige, exempelvis. Som resultat kan en hel pluton vagnar gå upp i rök på minuter.
Jag förstår det inte.
Jag såg under gårdagen ett klipp där ryssarna förlorar 5-6 stridsfordon och/eller pansrade larvburna fordon på bara några få minuter, i princip helt baserat på brist på grundläggande taktiskt uppträdande. De beter sig som arabiska analfabeter utan någon som helst militär utbildning och tappar huvudet totalt i situationer där grundläggande uppträdande med rök, understödjande eld och ett ordnat tillbakadragande eller något liknande hade varit grund här i Sverige, exempelvis. Som resultat kan en hel pluton vagnar gå upp i rök på minuter.
Jag förstår det inte.
I tillägg till det som andra redan skrivit, så kommer väldigt många av de trupper som satts in från klart ocentrala delar av Ryssland, dvs inte Moskva eller S:t Petersburg. Trupperna från Jakutsk och Novosibirsk (OK om några faktiskt kommer därifrån vet jag inte men ni hajar vad jag menar) håller nog extremt låg kvalitet, delvis eftersom ingen är motiverad i en extraordinär skithålsdel av ett skithålsland, delvis eftersom inget befäl har förväntat sig att dessa trupper någonsin kommer användas i strid och därför självklart gjort sitt bästa för att förskingra alla övningspengar och omsätta dem i vodka, horor och datjor istället. Glödande rapporter om truppernas ostoppbara fascistslaktarkvaliteter har regelbundet skickats till militärledningen, och när sedan till allas förvåning och skräck dessa flanar samlas ihop och skickas åttatusen miljoner mil för att anfalla ett land som för trupperna, avstånds- och terrängmässigt, lika gärna hade kunnat ligga på månen -- försvarat av skitarga ukrainare som är motiverade att skydda sitt hemland -- så går det inte så bra, helt enkelt.
Härom dagen såg jag ett klipp från någon rysk förläggning på just en sådan hoprafsad skara av mystery meat som presenterade sig för kameran med sina etniciteter, och sedan konstaterade att ingen etnisk ryss hade behagat dyka upp i deras grupp, trots att det var en "rysk" "operation".