2023-03-02, 00:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
När ryska anhöriga vill se ansvarig ryss dödad inser man hur illa ställt det är med rysk taktik.
En trakor.........En traktor till.....En traktor.....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMOLVQ/vill-se-ryska-generalen-dod-efter-fiaskot-lurades-i-bakhall

Det är en fullständigt ofattbar brist på ens den mest grundläggande taktiska förståelse. De använder sina vapensystem och vagnar på fel sätt, de måste nästan helt sakna alla former av spaning och slagfältsförståelse, deras kunskaper om fiendens styrka och disposition måste vara mer eller mindre obefintlig, och sist men inte minst gör de om samma misstag gång på gång, på SAMMA PLATS.

De kör rakt in bland vraken av sina tidigare utslagna kamraters vagnar, trots att de själva sett och upplevt hur kamraterna fick sina vagnar utslagna på just den platsen.

Jag förstår mig inte på ryssarna alls i det här kriget, det måste jag ärligt och uppriktigt erkänna. Jag har alltid varit övertygad om att de var åtminstone grundläggande funktionella i sitt militära uppträdande och att de hade lärt sig en del efter Tjetjenienkonflikterna och Georgien. Det verkar däremot som om de håller ungefär samma kvalitet som ett gäng rekryter på första fältveckan. Koordination 0, samband 0, uppdragsförståelse 0, spaning 0 och taktiskt operativ kunskap 0.

Korruptionen och rötan i krigsmakten i Ryssland måste vara så pass mycket större än jag själv förstått, och då har jag ändå varit där en del.
Citera
2023-03-02, 01:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är en fullständigt ofattbar brist på ens den mest grundläggande taktiska förståelse. De använder sina vapensystem och vagnar på fel sätt, de måste nästan helt sakna alla former av spaning och slagfältsförståelse, deras kunskaper om fiendens styrka och disposition måste vara mer eller mindre obefintlig, och sist men inte minst gör de om samma misstag gång på gång, på SAMMA PLATS.

De kör rakt in bland vraken av sina tidigare utslagna kamraters vagnar, trots att de själva sett och upplevt hur kamraterna fick sina vagnar utslagna på just den platsen.

Jag förstår mig inte på ryssarna alls i det här kriget, det måste jag ärligt och uppriktigt erkänna. Jag har alltid varit övertygad om att de var åtminstone grundläggande funktionella i sitt militära uppträdande och att de hade lärt sig en del efter Tjetjenienkonflikterna och Georgien. Det verkar däremot som om de håller ungefär samma kvalitet som ett gäng rekryter på första fältveckan. Koordination 0, samband 0, uppdragsförståelse 0, spaning 0 och taktiskt operativ kunskap 0.

Korruptionen och rötan i krigsmakten i Ryssland måste vara så pass mycket större än jag själv förstått, och då har jag ändå varit där en del.

De är nog bara kassa för att de är ryssar. De var lika kassa i andra världskriget men då hade de andra folk i sin Union, inklusive ukrainare; samt att de hade många allierade mot samma fiende. Nu är det bara ryssar på deras sida och då blev detta resultatet.
Citera
2023-03-02, 01:36
Medlem
Åh, Carl Gustaf, ljuva Carl Gustaf. Hur många var det som lyckades retirera om det nu är hundratrettio fordon utslagna och vad blir nästa fiasko?
Citera
2023-03-02, 02:59
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Ja håller med. Men man undrar ju efter 10e försöket som misslyckas vad som deras hjärna reflekterar? Alla andra lär sig ju av sina misstag. Menar bränner du dig på en varmplatta gör du inte om det. Dessutom har de haft 50 år på sig att studera taktik, samöva med Kina etc. Men likförbannat ska Vlad (pannbenet) upprepa samma sak.
O sen sitter Iranierna här och lovordar ryssarnas taktik. Hur motiverar man soldater som sett 10 stridsvagnar om dagen expoldera på samma åker i flera veckor och veta att i morgon är det min tur där 130 vagnar slogs ut. Måste ju vara dödshot, precis som att hoppa utan fallskärm
1000 ryssar om dagen dör nu säkert många Ukrainare med förstås.
De finns de analytiker som väntar på den STORA ryska offensiven och sen finns de de so tror (this is it) den är redan igång och blir inte större tvärtom börjar ringa av...
Citera
2023-03-02, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Nja Afghanistan och Irak var inga lyckade projekt och till slut tröttnade politikerna och drog sig ur.
Blir det en republikansk president tror jag de drar sig ur Ukraina. Men inte så länge Bidenadm sitter kvar.
Kiev skulle inte klara sig en vecka utan stödet från USA. Det handlar inte bara om vapen utan även nationalekonomi.

Ukraina har stöd ifrån Kanada,UK,Australien, Skandinavien

Visst om USA drog sig ur skulle det bli tufft men jag tvekar på att de andra länderna skulle lämna Ukraina till sitt öde speciellt Europa som vet att det innebär en flyktingström deluxe som också skulle kosta skjortan.
Citera
2023-03-02, 07:13
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Jag blir nyfiken på hur rimlig nyhetsrapporteringen är, och om ryssarna verkligen är SÅ usla som man rapporterar. Eftersom Ukraina inte levererar siffror på antal stupade och sårade så framstår ju den sidan som överlägsen. Även om man förlorat mindre än ryssarna så kan ju förlusterna vara kännbara.
Sen skulle man vilja se lagerstatus på olika vapensystem, för att få ett hum om långsiktig utveckling där... Om ryssen helt plötsligt krigar mot ett land med tomma förråd av artillerigranater eller vadhelst, då kan ju fronten skifta rätt hårt.
Det finns så många okända variabler att åtminstone jag undviker att dra slutsatsen att ryssen är uträknad pga usel taktik.
Citera
2023-03-02, 09:01
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Jag blir nyfiken på hur rimlig nyhetsrapporteringen är, och om ryssarna verkligen är SÅ usla som man rapporterar. Eftersom Ukraina inte levererar siffror på antal stupade och sårade så framstår ju den sidan som överlägsen. Även om man förlorat mindre än ryssarna så kan ju förlusterna vara kännbara.
Sen skulle man vilja se lagerstatus på olika vapensystem, för att få ett hum om långsiktig utveckling där... Om ryssen helt plötsligt krigar mot ett land med tomma förråd av artillerigranater eller vadhelst, då kan ju fronten skifta rätt hårt.
Det finns så många okända variabler att åtminstone jag undviker att dra slutsatsen att ryssen är uträknad pga usel taktik.

Att visa lagerstatus på ammunition är som att visa sina kort när man spelar poker.
Citera
2023-03-02, 09:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Ukraina har naturligtvis också förlorat många soldater. Sedan förefaller inte de så fantastiska de heller, utan snarare rätt OK, men det relevanta är hur de står sig i jämförelsen mot Ryssland -och då är de ju riktigt bra.

Visst vore det intressanta att få veta hur mycket ammunition de båda sidorna har kvar men det är knappast troligt att någon av dem kommer berätta det. Och varför skulle de, det ger dem inget av värde att gå ut med det, istället skulle de bara ge motståndarsidan värdefull information de kan använda mot dem.
Citera
2023-03-02, 11:28
Medlem
Det är helt enligt Rysslands plan tyvärr. Putin har som mål att krossa och utarma hela Ukraina vilket han håller på med...att sedan EU o Nato håller på att krossa sig själva det hade nog Putte inte räknat med...
Citera
2023-03-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Ukraina vinner kriget. Inget snack om saken.
Men, allt tar tid.

Att påstå att Ryssland skulle ha skapat en sköld mot NATO, och att den misslyckade annekteringen av Ukraina därför skulle betraktas skulle betraktas som en framgång, är ju bara rent nys!
Om,..NATO hade varit problemet här,...varför har då inte Ryssland "skapat sig en sköld" vid de baltiska staterna?
Och på vilket sätt kan det ses som positivt att nu Finland blir NATO-medlemmar? Om det nu är NATO som är problemet alltså!?

Svaret är förstås, att detta inte alls handlar om NATO, utan bara är ett desperat försök av Ryssland att legitimera sin imperialism.
Narrativet "uppdateras" kontinuerligt från ryska sidan, för att hålla grytan kokande.
Motiveringarna har ju varierat i olika grad över tid, och spänner från problem med NATO, nazister, satanister och allt vad tokerier de lyckats klämma ur sig...

Ryssen får pisk så att det sjunger om det, och det är bra.
Det lär dessutom bli ännu värre för ryssen, ju längre tiden går.
Förhoppningsvis bryts sedan den ryska federationen upp i sina beståndsdelar, så att Kreml förlorar makten över alla dessa naturrikedomar, vilka ger dem möjlighet att bedriva aggressionskrig mot mindre länder.
Du har inte funderat på att Ryssen kanske vill ha ett långsamt krig för att utarma motståndaren ?
Citera
2023-03-02, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ukraina har naturligtvis också förlorat många soldater. Sedan förefaller inte de så fantastiska de heller, utan snarare rätt OK, men det relevanta är hur de står sig i jämförelsen mot Ryssland -och då är de ju riktigt bra.

Visst vore det intressanta att få veta hur mycket ammunition de båda sidorna har kvar men det är knappast troligt att någon av dem kommer berätta det. Och varför skulle de, det ger dem inget av värde att gå ut med det, istället skulle de bara ge motståndarsidan värdefull information de kan använda mot dem.

Båda sidor är ju slaver=Untermenschen, sedan är ju ryssar bara barbariska Untermenschen
Citera
2023-03-02, 12:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Fast vad har det med saken att göra, frågar jag mig?

Vi ser ju dagligen och stundligen filmbevis fär hur taktiskt oskickligt ryssarna agerar. De blir ju inte bättre bara för att Ukraina skulle vara dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Du har inte funderat på att Ryssen kanske vill ha ett långsamt krig för att utarma motståndaren ?

Kan du ge ett par historiska exempel där något lands målbild varit ett krig som drar ut på tiden och kostar stora mängder manskap och materiel, för att utarma motståndaren?

Alltså inte när detta blivit det enda man förmår göra, utan där det varit målbilden med kriget och då gärna där den part i konflikten som genomfört denna strategi varit, på papper, mycket starkare militärt än sin motståndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in