Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 20:43
  #8557
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Neje

Det judestyrda USA kommer att tvinga svenska och finska NATO soldater i krig i mellanöstern och Afrika.

Det kommer att kosta 100 tals liv. Titta på Danmark de har förlorat 1000 man i Somalia, Afghanistan, Irak og Kuwait.

Vilka Natoländer finns det i mellanöstern och afrika? Som vi alltså skulle tvingas försvara om de blev angripna?

Inga alls ditt iq befriade rysstroll!
Citera
2022-05-22, 20:44
  #8558
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tänk vilka fina kontakter du har med Putin som uppenbarligen berättat om sina planer för dig. Tyvärr verkar det som han lurat dig eller menar du att det inte finns någon rysk trupp i Ukraina. Varför skulle det behöva öka spänningarna om Sverige går med i Nato. Om bara Ryssland lever fredligt uppstår inga spänningar. Men det är klar om dom kör samma icke expansionistiska politik i östersjöområdet som dom haft i Ukraina Moldavien etc så kanske det kan bli jobbigt för dom

Ni ger er inte, kör samma grej hela tiden. Jag bryr mig inte om att bli kallad rysstroll men det är tjatigt, stoppar upp all diskussion.
Citera
2022-05-22, 20:55
  #8559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du menar alltså att NATOs musketörsparagraf inte skulle fungera om den skulle testas i praktiken? Att NATO skulle kollapsa om ett NATO-land skulle invaderas? Det låter som rysk propaganda i mina öron.
Nej, jag tror inte NATO skulle kollapsa om ett NATO-land skulle invaderas.
Flera NATO-länder har blivit attackerade redan, under tiden NATO funnits.
Citera
2022-05-22, 20:56
  #8560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Neje inte alls antalet är faktisk högre än 1000 stupade danskar i alla krig USA har fört för Israel.



Jag förstår inte din fråga! Vem leder NATO? Vem leder USA? Vet du detta behöver du inte ens fråga.

Jag förstår! Men vad har religionstillhörighet på en president för relevans för medlemskap i NATO?
Såvida du inte är nazist.
Citera
2022-05-22, 21:00
  #8561
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att du inte förstår är ju illa eftersom du samtidigt slår fast att »Ryssland är problemet«. Någonstans förstår du ändå att det finns en problembild. Att inte ha förståelse för den är en annan sak. Jag har inte heller någon förståelse för den ryska invasionen.

Att de tidigare Sovjetrepublikerna och länderna inom Sovjetunionens intressesfär vill gå med i allt de bara kan ska inte enbart ses som ett säkerhetspolitiskt steg. Det handlar i mångt och mycket om att tillhöra för tillhörandets skull och om att göra det i alla möjliga sammanhang. Jag utesluter inte att det finns en hel del »att tillhöra« i Finlands beslut om NATO. Sverige har ju egentligen inte fattat något eget beslut. Sverige har väntat in Finland och låtit Finland bestämma.
Precis, har själv nämnt det i nån kommentar till ett inlägg om att öststaterna bara hade sååå bråttom att gå med i NATO (och att det då skulle bevisa NATOs ”legitimitet”). Visst kan det till en del ha handlat om att ta det säkra före det osäkra och distansera sig från sovjetspöket.

Men till största delen handlar det om att tillhöra klubben där alla andra (”viktiga”) länder (i närheten) finns. Man knyter helt enkelt kontakter och kliar varandras ryggar.
Citera
2022-05-22, 21:12
  #8562
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Det är ju trots allt av akademisk betydelse för själva processen vem som följde vem. Det påverkar inte slutresultatet oavsett om det blir NATO för Sverige eller inte.

Det är inte oväsentligt när man betraktar vad som driver Socialdemokraternas säkerhetspolitik. De har en benägenhet att inte själva stå upp för sina åsikter. De ändrar sig och vill då bortförklara det genom att peka på Finland.
Citera
2022-05-22, 21:12
  #8563
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Neje inte alls antalet är faktisk högre än 1000 stupade danskar i alla krig USA har fört för Israel.

Och jag säger att du ljuger, dessutom i en extrem omfattning. Hosta fram underlag för påståendet om du nu hävdar det på allvar.
Citera
2022-05-22, 21:17
  #8564
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Nej, jag tror inte NATO skulle kollapsa om ett NATO-land skulle invaderas.
Flera NATO-länder har blivit attackerade redan, under tiden NATO funnits.

Vilka då, inom ramen för det område avtalet omfattar? Mig veterligen har artikel 5 bara åberopats en enda gång.
Citera
2022-05-22, 21:23
  #8565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte oväsentligt när man betraktar vad som driver Socialdemokraternas säkerhetspolitik. De har en benägenhet att inte själva stå upp för sina åsikter. De ändrar sig och vill då bortförklara det genom att peka på Finland.

Socialdemokraternas politik eller i många avseenden bristen på den samma de senaste 30åren är ju ett helt ämne i sig. Dock finns ju en majoritet i riksdagen för en NATO ansökan så på sikt hade den sannolikt saknat betydelse. Sen tycker jag att det i just detta fall är sunt av Socialdemokraterna att kunna se förändring i säkerhetsläget och agera utefter det men inte särskilt imponerande om man skyller sina egna beslut på andra.
Citera
2022-05-22, 21:30
  #8566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Precis, har själv nämnt det i nån kommentar till ett inlägg om att öststaterna bara hade sååå bråttom att gå med i NATO (och att det då skulle bevisa NATOs ”legitimitet”). Visst kan det till en del ha handlat om att ta det säkra före det osäkra och distansera sig från sovjetspöket.

Men till största delen handlar det om att tillhöra klubben där alla andra (”viktiga”) länder (i närheten) finns. Man knyter helt enkelt kontakter och kliar varandras ryggar.

Är det konstigt om länder vill värja sig för att åter hamna i slaveri under en diktator i Kreml? Klart som fan alla länder som har möjlighet att en gång för alltid distansera sig och söka till en allians som hjälper den strävan. De länderna var klarsynta nog att inse att Ryssland aldrig kommer bli en fredlig demokrati.
Handlar väl knappast om att vara med bara för att.
Citera
2022-05-22, 21:41
  #8567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om de skulle skriva att det kan uteslutas kan de ju lägga ner försvaret. Det du citerar är liktydigt med en liten risk. De bör ju även beaktas att det finns inbyggt ett egenintresse i rapporter som dessa. Att det »inte kan uteslutas« är en mycket mild formulering.

Formuleringen är rätt så skarp i rapporten. Om man tittar tillbaka på försvarsbeslut och debatter mellan ca 1995 och 2010 så pratade man inte om hot mot Sverige överhuvudtaget. Då var försvarets huvuduppgift att ta an sig internationella uppdrag.

Vad som även är intressant i rapporten är att alla partier är överens om omvärlds och hotbilden. Det är "bara" i Nato frågan som V och MP har en annan åsikt.
Citera
2022-05-22, 21:55
  #8568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte oväsentligt när man betraktar vad som driver Socialdemokraternas säkerhetspolitik. De har en benägenhet att inte själva stå upp för sina åsikter. De ändrar sig och vill då bortförklara det genom att peka på Finland.

S säkerhets och försvarspolitik de senaste 10 åren har byggt på samarbeten med olika länder. Men detta har framför allt gällt Finland. Hela grunden för dem har varit ett fördjupat samarbete med Finland. I praktiken så ville de ha en militär Allians med dem. Lägg sedan till att alla våra samarbetspartner inte har kunna ge några garantier om att vi ska få hjälp vid en konflikt.

När väl Finland väl påbörjade sin process att ansöka om ett Nato medlemskap så försvann S alternativ. Valet som då fanns kvar var att vara ensam alliansfria i vårat område eller att gå med i Nato.

Alternativet att vara alliansfria hade blivit väldigt dyrt vi hade behövt öka försvarsbudgeten betydligt över 2%. Själv så misstänker jag att vi hade behövt en försvarsbudget som skulle vara över 5-6% av vår BNP.

Just med tanke på att alla våra samarbetspartner inom försvars och säkerhetsområdet tillhör Nato så var valet för S rätt så enkelt. Speciellt när man väger in den ekonomiska faktorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback