Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 13:47
  #8521
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ah! Du låtsas vara svensk. Det är också okej 🌸

Sluta med dessa dagisargument. Du förpestar tråden.

Citat:
Varför skulle det vara ett olösligt problem? Det är väl bara att fortsätta trycka tillbaka ryssen så att de kryper tillbaka under den sten de kom ifrån. När ryssen till slut givit upp och dragit sig tillbaka, kan Putin och ryssarna gärna fortsätta drömma om att invadera sina grannländer. Problemet är inte att de har en tanke som de vägrar ge upp - problemet är att de exekverar på den tanken, invaderar sina grannländer och mördar kvinnor och barn.

Det är tur för världen att du inte har någon strategisk position.
Citera
2022-05-22, 13:55
  #8522
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inga kontakter alls, men kan tänka själv och dra rimliga slutsatser med stöd från ett historiskt perspektiv. Du verkar emellertid tro att varje land som går in i ett annat gör det för att expandera sitt rike. I så fall skulle alltså USA haft dessa avsikter i Korea, Vietnam och Afghanistan och Sovjet detsamma i Ungern och Tjeckoslovakien. Det är självklart nästan alltid inte så.

Varför det skulle öka spänningarna om Sverige går med i NATO är för att Ryssland uppfattar NATO som synonymt med USA. Om du inte förstår att det därmed blir spänningsrelaterat så finns det inte mycket mer att diskutera.

Bra, då vet vi att ditt påstående om Rysslands expansionistiska planer är dina egna fria fantasier och inget annat. Tyvärr kan Sverige inte bygga sin säkerhetspolitik på dina fria fantasier.

Jag har aldrig påstått något om att expandera riken det är återigen dina fria fantasier. Men det blir enklare för dig att argumentera om du tar dina fantasier som fakta för du har problem att hantera verkligheten.

Oavsett hur Ryssland uppfattar ett svensk medlemskap så måste vårt agerande bygga på vad som är bäst för oss och inte vad som är bäst för Ryssland och återigen är det din tolkning hur Ryssland uppfattar Nato men det är väldigt oklart varför detta behöver öka spänningen
Citera
2022-05-22, 14:00
  #8523
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sluta med dessa dagisargument. Du förpestar tråden.
Jag ber verkligen om ursäkt, jag visste uppriktigt inte att du låtsades vara svensk. En del av er ryssar som skriver här på Flashback förnekar inte att de är ryssar. Det finns inga regler här på Flashback mot att sprida propaganda för en regim eller chatta under falsk flagg, så det är verkligen fritt fram ❤️

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är tur för världen att du inte har någon strategisk position.
Du svarade inte på frågan varför det är olösligt att just Putin och ryssarna drömmer om att invadera andra länder. Problemet är inte drömmarna i sig, utan att exekvera på drömmarna. Jag kan lova dig att det finns många diktatorer där ute som drömmer om att invadera andra länder, men som inte gör det av olika anledningar.
Citera
2022-05-22, 14:04
  #8524
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Bra, då vet vi att ditt påstående om Rysslands expansionistiska planer är dina egna fria fantasier och inget annat. Tyvärr kan Sverige inte bygga sin säkerhetspolitik på dina fria fantasier.

Nej, jag stödjer mig på fakta och i den säkerhetspolitiska rapporten så anges även risken att Sverige ska bli angripet som liten. I en säkerhetspolitisk rapport används aldrig att det saknas risk så liten risk är att beteckna som att det inte finns någon risk. Det är definitivt en tydlig indikation på att det inte finns någon »lista«.

Citat:
Jag har aldrig påstått något om att expandera riken det är återigen dina fria fantasier. Men det blir enklare för dig att argumentera om du tar dina fantasier som fakta för du har problem att hantera verkligheten.

Jodå, i följande inlägg antyder du det: Däremot är det ett hot mot Putins eventuella expansiva planer

(FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO?

Du skriver expansiva planer, men påstår ändå att du inte har skrivit det.

Citat:
Oavsett hur Ryssland uppfattar ett svensk medlemskap så måste vårt agerande bygga på vad som är bäst för oss och inte vad som är bäst för Ryssland och återigen är det din tolkning hur Ryssland uppfattar Nato men det är väldigt oklart varför detta behöver öka spänningen

Något »bäst för Ryssland« har jag aldrig diskuterat så det argumentet förstår jag inte alls.
Citera
2022-05-22, 14:17
  #8525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Hoppas på ett flertalet patriotsystem på Gotland framöver och på andra strategiska ställen här i Sverige så vi får ett liknande skydd likt "Iron dome"

Kan vara idé att tänka på detta då många av oss kanske behöver skydd från Rosengård och Rinkeby. Iron Dome skjuter ner skrot. Att plocka ner något som kommer med 5-10 km/s är snudd på omöjligt så bättre att satsa på att kunna hämnas isf.
Citera
2022-05-22, 14:52
  #8526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är mentalt sjuk om du tror på argumentet att jag skulle vara ryss. Du tror givetvis inte det alls och använder det bara som ett panikartat argument. Sluta med sådant fullständigt OT och helt grundlösa påståenden.



Det du skriver här visar bara att du inte begriper det jag skrivit. Du verkar komplett oförmögen att tänka klart.

Jag upprepar det jag skrev i inlägget. Du kan ju fundera på vad det betyder: Att förstå något innebär givetvis inte samma sak som att ha förståelse för. Det finns ett närmast olösligt problem eftersom Ryssland med Putin aldrig kommer att ge upp tanken på denna »treklöver«.


Jag varken förstår eller har förståelse för att Putin lever i fantasier om någon "treklöver" som ska bli verklighet eller att han är villig för att starta ett anfallskrig med tusentals dödsoffer inte minst civila för att han tror det ska bli verklighet.

Han lever i det förgångna och Sovjetunionens geopolitiska sfär kommer inte tillbaka och det finns ingen "rätt" till det heller hur han än vrider och vänder på det. Han måste ha skev verklighetsuppfattning om han tror att något land som levt under förtryck från Kreml i årtionden frivilligt skulle göra det igen, det är möjligt bara gällande andra diktaturer som exempelvis Belarus men inget land där folket faktiskt får rösta i riktiga val kommer frivilligt ge sig till ryskt förtryck.

En av anledningarna till att länder i Rysslands närhet ansluter sig till en förvarsallians är just pga att många ryska ledare lever i det förgångna och anser att de har rätt att förtrycka och eller invadera andra länder bara för att de förr gjort det. Då kallar plötsligt ryssarna det för att man ökar spänningar och upptrappning när länder stärker sin försvarsförmåga men det är ju just pga ryssarnas skeva verklighetsbild och agerande som länder behöver stärka sitt försvar.

Så i grund och botten är Ryssland problemet. Visst bör man försöka att tolka och sätta sig in i huvudet i ledare som Putin likt man försöker kartlägga beteende hos seriemördare och andra människor med farliga psykiska störningar och försöka lära sig vad som "triggar" de men man kan aldrig ändra på det som är rätt för att blidka dessa psykopater.

Sverige och Finland bör gå med i NATO för att stärka sitt försvar och hjälpa att stärka andra länders försvar i en allians. Vad Ryssland Kina eller någon annan må anse om det är deras problem.
Vi har inte heller nåt att säga om ryssarnas senaste uttalande om att de ska bygga fler militärbaser nära Finland och Baltikum. Ryssanar får bygga 1000 nya militäranläggningar på sin sida gränsen om de vill det är deras rätt, jag önskar de lycka till och hoppas deras ekonomi klara den kostnaden.
Citera
2022-05-22, 15:25
  #8527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag stödjer mig på fakta och i den säkerhetspolitiska rapporten så anges även risken att Sverige ska bli angripet som liten. I en säkerhetspolitisk rapport används aldrig att det saknas risk så liten risk är att beteckna som att det inte finns någon risk. Det är definitivt en tydlig indikation på att det inte finns någon »lista«.

Jag skulle gärna vilja ha en hänvisning till vart i rapporten det så att det är en liten risk att Sverige blir angripen.

I den säkerhetspolitiska rapporten tar man upp följande under punkt 3

"I propositionen Totalförsvaret (2020/21:30) slås fast att ett väpnat angrepp mot Sverige inte kan uteslutas."

Det närmaste jag kan se i den säkerhetspolitiks rapporten som säger att risken är lite att Sverige blir angripen är under punkt 6.4

"Ryssland är för en tid framåt militärt försvagat av anfallskriget mot Ukraina. Ryssland har därför begränsade möjligheter att genomföra ett konventionellt militärt angrepp mot andra länder."

Dvs under en begränsad tid framåt så har inte Ryssland förmåga att angripa Sverige. Men hur se denna förmåga ut om 5-10 år? Säkerhetspolitiken måste vara långsiktigt. Vilket den inte alltid har varit i Sverige. Som exempel så kan man ju nämna Sveriges nedrustning av försvaret mellan 1990 och 2010.
Citera
2022-05-22, 15:27
  #8528
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag varken förstår eller har förståelse för att Putin lever i fantasier om någon "treklöver" som ska bli verklighet eller att han är villig för att starta ett anfallskrig med tusentals dödsoffer inte minst civila för att han tror det ska bli verklighet.

Han lever i det förgångna och Sovjetunionens geopolitiska sfär kommer inte tillbaka och det finns ingen "rätt" till det heller hur han än vrider och vänder på det. Han måste ha skev verklighetsuppfattning om han tror att något land som levt under förtryck från Kreml i årtionden frivilligt skulle göra det igen, det är möjligt bara gällande andra diktaturer som exempelvis Belarus men inget land där folket faktiskt får rösta i riktiga val kommer frivilligt ge sig till ryskt förtryck.

En av anledningarna till att länder i Rysslands närhet ansluter sig till en förvarsallians är just pga att många ryska ledare lever i det förgångna och anser att de har rätt att förtrycka och eller invadera andra länder bara för att de förr gjort det. Då kallar plötsligt ryssarna det för att man ökar spänningar och upptrappning när länder stärker sin försvarsförmåga men det är ju just pga ryssarnas skeva verklighetsbild och agerande som länder behöver stärka sitt försvar.

Så i grund och botten är Ryssland problemet. Visst bör man försöka att tolka och sätta sig in i huvudet i ledare som Putin likt man försöker kartlägga beteende hos seriemördare och andra människor med farliga psykiska störningar och försöka lära sig vad som "triggar" de men man kan aldrig ändra på det som är rätt för att blidka dessa psykopater.

Sverige och Finland bör gå med i NATO för att stärka sitt försvar och hjälpa att stärka andra länders försvar i en allians. Vad Ryssland Kina eller någon annan må anse om det är deras problem.
Vi har inte heller nåt att säga om ryssarnas senaste uttalande om att de ska bygga fler militärbaser nära Finland och Baltikum. Ryssanar får bygga 1000 nya militäranläggningar på sin sida gränsen om de vill det är deras rätt, jag önskar de lycka till och hoppas deras ekonomi klara den kostnaden.

Att du inte förstår är ju illa eftersom du samtidigt slår fast att »Ryssland är problemet«. Någonstans förstår du ändå att det finns en problembild. Att inte ha förståelse för den är en annan sak. Jag har inte heller någon förståelse för den ryska invasionen.

Att de tidigare Sovjetrepublikerna och länderna inom Sovjetunionens intressesfär vill gå med i allt de bara kan ska inte enbart ses som ett säkerhetspolitiskt steg. Det handlar i mångt och mycket om att tillhöra för tillhörandets skull och om att göra det i alla möjliga sammanhang. Jag utesluter inte att det finns en hel del »att tillhöra« i Finlands beslut om NATO. Sverige har ju egentligen inte fattat något eget beslut. Sverige har väntat in Finland och låtit Finland bestämma.
Citera
2022-05-22, 15:35
  #8529
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag skulle gärna vilja ha en hänvisning till vart i rapporten det så att det är en liten risk att Sverige blir angripen.

I den säkerhetspolitiska rapporten tar man upp följande under punkt 3

"I propositionen Totalförsvaret (2020/21:30) slås fast att ett väpnat angrepp mot Sverige inte kan uteslutas."

Om de skulle skriva att det kan uteslutas kan de ju lägga ner försvaret. Det du citerar är liktydigt med en liten risk. De bör ju även beaktas att det finns inbyggt ett egenintresse i rapporter som dessa. Att det »inte kan uteslutas« är en mycket mild formulering.
Citera
2022-05-22, 15:44
  #8530
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att de tidigare Sovjetrepublikerna och länderna inom Sovjetunionens intressesfär vill gå med i allt de bara kan ska inte enbart ses som ett säkerhetspolitiskt steg. Det handlar i mångt och mycket om att tillhöra för tillhörandets skull
Har Putins propaganda-team värkt fram det här infantila påståendet, eller är det något du hittat på själv? Ryssland har invaderat Georgien, Ukraina, och Tjetjenien. Baltländernas NATO-medlemskap handlar naturligtvis enbart om att skyddas från Rysslands mord- och våldtäktsattacker.
Citera
2022-05-22, 15:54
  #8531
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har Putins propaganda-team värkt fram det här infantila påståendet, eller är det något du hittat på själv? Ryssland har invaderat Georgien, Ukraina, och Tjetjenien. Baltländernas NATO-medlemskap handlar naturligtvis enbart om att skyddas från Rysslands mord- och våldtäktsattacker.

Har mentalhusskötaren värkt fram det fetmarkerade eller är det bara dina vanliga feberfantasier?

Naturligtvis handlar deras beslut inte bara om det.
Citera
2022-05-22, 16:02
  #8532
Avstängd
Neje

Det judestyrda USA kommer att tvinga svenska och finska NATO soldater i krig i mellanöstern och Afrika.

Det kommer att kosta 100 tals liv. Titta på Danmark de har förlorat 1000 man i Somalia, Afghanistan, Irak og Kuwait.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback